Anonym bruker Skrevet 2. januar 2007 #1 Skrevet 2. januar 2007 Søkte om mer i bidrag på trygdekontoret for noen mnd. siden. Fikk det, og i dag fikk jeg klagebrevet fra min eks. Ringte meg i kveld. Sa han ikke tjente så mye. Driver for seg selv, og mente jeg kunne risikere å få noe. (etter han hadde fått sendt inn revidert regnskap) Påstår at han kun tjener 150 000 i året. Er vel ganske lite for en snekker? Aner ikke hva jeg skal gjøre nå. Burde jeg godta privat avtale? Eller vente å se? Er ikke meningen å tyne han for mest mulig penger, men er ikke så mye han betaler i mnd. nå akkurat.
Gjest Skrevet 3. januar 2007 #2 Skrevet 3. januar 2007 Vent og se. Hvis mannen er frisk og jobber 100%, så kan han vel umulig tjene bare 150.000 i året? Det er jo stoooor etterspørsel etter snekkere?!! Vent og se, du.. ikke gjør noe overilt. Hør hva Nav sier. Lykke til!!
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2007 #3 Skrevet 4. januar 2007 Hvis han driver for seg selv, er det jo opp til han hvor mye inntekt han tar ut... det overskytende setter han jo inn i firmaet igjen. Høres lite ut å ta ut 150 000, men det vil jo uansett fremgå av regnskapet hans...han er jo pliktig å føre et regnskap..
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2007 #4 Skrevet 5. januar 2007 Ja, men kan han skjule pengene på noen slags måte??
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2007 #5 Skrevet 5. januar 2007 Å ja, det kan han... Og det er heldigvis akkurat det fedre som jobber selvstendig gjør! Ikke er det ulovlig, men for mødre som skal tyne mest mulig ut av eksen sin, ses det selvfølgelig ut som svindel...
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2007 #6 Skrevet 5. januar 2007 Er ikke ute etter å tyne han for mest mulig penger. Vil bare ha en rettferdig ordning. Ser dessverre ut til at det ikke går....
SusieQ Skrevet 6. januar 2007 #7 Skrevet 6. januar 2007 Jeg spurte mannen min som er selvstendig næringsdrivende og han sier at det beste for deg er nok å prøve å få til en privat avtale. For som selvstendig næringsdrivende er det mange fradragsmuligheter som gjør at man kan manipulere den offesielle inntekten.
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2007 #8 Skrevet 6. januar 2007 Takk for svar:-) Ja, tror ikke en snekker tjener "kun" 150 000 i året nei. Får se hva trygdekontoret sier, eller så blir det privat avtale...
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2007 #9 Skrevet 7. januar 2007 Hei Du må vente å se hva NAV trygd gjør. Men du har fortsatt klagemuligheter om han får gjennom at han kun tjener 150 000. Ser mange sier det bare er å trekke fra og gjemme unna. Men saken er at så enkelt er det ikke. Min eks har gjort det samme. Han påstår han har liten inntekt, mens sannheten er en annen. Jeg ba derfor NAV trygd om å skjønnfastsette inntekten hans utfra alder, jobbmuligheter og utdannelse. Så nå må han betale bidrag utfra 80 % av den inntekten NAV mener han bør ha. Dette begrunnes i at han faktisk er pliktig til å forsørge sitt barn han også. Det samme kan forresten skje motsatt vei om mottaker av bidrag prøver å unndra inntekt.
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2007 #10 Skrevet 7. januar 2007 Hva om mottaker av bidrag får en størrre sum, gjennom arv f.eks?
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2007 #11 Skrevet 7. januar 2007 Formue teller ikke for noen, verken BM eller BP. Det eneste som evt. teller med er kapitalinntekter (altså f.eks. renter) over 10 000 kroner pr. år.
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2007 #13 Skrevet 7. januar 2007 Synes skjønnfastsettelse av inntekt basert på alder, jobbmuligheter og utdannelse høres veldig vagt og ekstremt skjønnsmessig ut. Gitt f.eks -alder 30 -utdannelse ingeniør -gode jobbmuligheter Regner med at skjønnfastsettelsen da blir 400 000 i året, hvilket jo er litt urettferdig hvis vedkommende sitter med et nyetablert firma og alle utgifter det medfører.... alder er jo uvesentlig i den forbindelse, men i 30 årene har en jo ofte i tillegg gjeld på hus og bil, studielån etc.. Lurer på om det også kommer med i skjønnfastsettelsen..?
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2007 #14 Skrevet 7. januar 2007 BM = bidragsmottaker BP = bidragpliktig
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2007 #15 Skrevet 7. januar 2007 Nei gjeld teller ikke, like lite som det teller for en som har lønn. Og man kan jo regne med at den som mottar bidrag også har gjeld eller hva? Man kan få godkjent etablering av eget firma, og liten inntekt i en overgangsfase. Men her var det snakk om folk som bevisst unndrar inntekt. Eller mener du da også at det er rett at en BM ikke bidrar til barnet og BP blir sittende med mesteparten av forsørgelsen? Man er to om å lage barn, og to om å forsørge dem til de forsørger seg selv som voksne. Da må man som voksen faktisk ta konsekvensene av dette og jobbe og tjene penger for å klare den forsørgerbyrden.
2barns mor Skrevet 7. januar 2007 #16 Skrevet 7. januar 2007 Husk at når en er selvstendig næringsdrivende får de skrevet av en hel haug på ligninga, så den totale inntekten blir nok ikke så stor.... har kommet til å tatt en privat avtale som dere begge er fornøyde med!!
SusieQ Skrevet 7. januar 2007 #17 Skrevet 7. januar 2007 Jeg mener ikke nødvendigvis at man gjemmer bort penger, men når man er selvstendig næringsdrivende så kan man føre til avdrag de utgifter man har i forbindelse med innteksterverv. Jeg har aldri hørt at NAV kan bare sette en skjønnsmessig verdi på hva far (eller mor) burde ha hatt i inntekt. Er dette også for de som er arbeidsledig og saboterer eventuelle jobber de skulle få for å beholde trygden?
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2007 #18 Skrevet 7. januar 2007 he he, godt spørsmål.) hvorfor er det greit at mor velger å gå ned i inntekt med den konsekvens at far må betale høyere bidrag, mens det er moralsk forkastelig at far går ned i inntekt med den konsekvens at mor får mindre bidrag...? den moralske plikten til å jobbe og forsørge bør jo hvile like tungt på mor som på far, har mor ikke råd til å stifte ny familie, jobbe deltid eller være hjemmeværende, så får hun ta konsekvensen av det hun også, på samme måte som far har måttet gjøre i alle år!
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2007 #19 Skrevet 7. januar 2007 Lese hva jeg har skrevet? Det gjelder begge to. Begge kan skjønnsfastsettes i forhold til inntekt. I lovverket er det enkelte unntak som gjør at inntektsbortfall er godkjent (det forsvinner vel med de nye reglene), og det gjelder både menn og kvinner, bidragsmottakere og bidragspliktige.
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2007 #20 Skrevet 7. januar 2007 Nå man er arbeidsledig mottar man stort sett dagpenger, der kommer det et tillegg for barn. Disse blir til bidraget. Om det ikke er noen grunn til at personen har liten eller ingen inntekt så kan den skjønnsfastsettes. Det gjelder begge parter. Og jo NAV gjør dette stadig vekk. Min eks er skjønnsfastsatt av den grunn at han velger å ikke jobbe særlig. Det finnes ingen medisinske årsaker til dette, han lever alene og har lite samvær.
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2007 #21 Skrevet 8. januar 2007 Samboeren min som tjener normalt 500.000 i året har valgt å være hjemme et år med barnet vårt. Han er nå betalingsudyktig siden han har 40.000 kr i kontantstøtte. Aldri om NAV kan skjønnsfastsette bidraget utifra hva han kunne ha tjent. Mor synes jo selvfølgelig at dette er helt horribelt. Tenk, så mange som kan få bidraget redusert, hvis nav kan skjønnsfastsette bidraget i alle de tilfellene der mor KAN være i jobb, men i gidder. Det er jammen meg et tips til mange fedre!
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2007 #22 Skrevet 8. januar 2007 Godt tips! Hos oss jobber biomor 60% stilling, hun er frisk og har store barn, bor sentralt i en større by og har en utdannelse hun kan bruke. Tolker opplysningene over slik at man kan be NAV skjønnfastsette hva hun burde ha tjent, i håp om at dette vil føre til reduksjon av bidraget-?
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2007 #23 Skrevet 9. januar 2007 Her har jeg snakket om folk som unndrar inntekt. Godkjent reduksjon av inntekt er omsorg for egne barn under 3 år og utdannelse. Så nei din mann hadde ikke blitt skjønnsfastsatt om barnet er under 3 år.
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2007 #24 Skrevet 9. januar 2007 Ja gjør det Det er ikke riktig at noen av sidene unndrar inntekt, begge skal bidra til sine barns forsørgelse Men vær klar over at det er ikke sikkert det vil gjøre store forskjellen. Når inntekten blir skjønnsfastsatt tar de blir bidraget regnet utfra 80 % av denne summen. Men det er nok vel verdt et forsøk
Lille My på nye eventyr Skrevet 9. januar 2007 #25 Skrevet 9. januar 2007 hvis dere har et godt forhold dere to imellom og alt er supert og du stoler på han kan du ta privat avtale. Hvis ikke kan du få nav til å fastsette bidrag og at de utbetaler til deg så betaler han til nav. på den måten vil du få pengene på fast dag. Minste bidraget er 1250 hvis man ikke ikke jobber og barnefar ikke jobber. Er slik her i allefall.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå