Gå til innhold

Å si NEI-1 år.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har brukt "nei" lenge nå, og guttungen er straks 9mnd. F.eks, hvis han river tak i noe han ikke får lov til, sier vi rolig nei, løsner grepet hans og gir han noe han får lov å fikle med.

Vi har ikke mindre enn fire katter, så dette med lugging kjenner jeg igjen. Han er utrolig facinert av kattene, smiler og ler når de kommer, og klyper tak i de hvis han får sjansen. Her er det igjen, å si nei, løsne grepet hans, forklare at "vi må være snille med pus, kooose pus" mens vi stryker pus med handa hans.

Det fungerer som regel, men så er det jo dette at kattene gjerne springer forbi, og han gjerne vil holde de igjen, så det må gjentas og gjentas, akkurat som med andre ting barnet skal lære.

• 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvsagt må du si nei til 1 åringen når han/hun gjør noe galt:) Det er kjempe viktig at de får høre hva som er rett og hva som er galt. Gi henne positiv tilbakemeldign når hun gjør fine ting, og si ifra når hun gjør noe galt. Det er med på å gi henne trygghet, og veiledning:)

Gullet mitt er 1 år, og sier selv nei og rister på hodet når han feks. ikke vil ha mere mat, ikke vil i armene på noen som spør, ikke vil opp av badekaret osv:) kjempe morsomt for både han og oss at han klarer å si ifra med språk på en måte som vi forstår:)

Skrevet

Vil forresten tilføye (etter å ha lest alle innlegg over meg) at ordet nei ikke behøver å være ett "strengt" og "negativt" ord. Det kommer helt ann på hvordan foreldrene velger å bruke ordet, og si ordet. Vi roper ikke "NÆI!!!" når han gjør noe galt. Men sier ordet nei ut i fra hvilken situasjon han er i.

Feks. sier vi "nei" og forklarer hvorfor han ikke har lov til å hive maten på gulvet, om han gjør det. Dersom han fortsetter, må jeg mate han.

Dersom Isack åpner en dør på baderoms skapet og tar noe han ikke har lov til å ta, sier vi "nei isack, Du får ikke lov til å leke med det som er inne i skapet" Samtidig kan vi riste på hodet. Det har han da lært at betyr at vi ikke vil han skal leke med det inni skapet. For da lukker han igjen skapet, og fortsetter med noe annet.

På samme måte har han lært å selv si ifra. Feks. når han er mett; jeg skal gi han en brødbit til, og han sier nei, og rister på hodet. Eller, jeg spør; vil du komme opp fra badekaret isack? og rekker han armene. "nei" sier isack, og rister på hodet.

Dette er måten vi lærer barna våre hvordan de skal si ifra. . og hva som er rett eller galt. Kjempe viktig! Ikke minst at de lærer fra de er veldig små, at det er ok å si ifra! feks. når de ikke vil ha mere mat! Dette er en begynnesle på å lære min sønn at han har rett til å si si ifra om seg og sin kropp! Megaviktig!!!

Skrevet

i den barnehagen jeg kjenner bestreber vi oss på ikke å bruke ordet nei, men som anonym var inne på, å veilede barna og være gode eksempler

• 2 uker senere...
Skrevet

Enig Silje og Isacken!

Her hjemme har vi sagt nei fra han begynnte å bevege segt. Ca 7 mnd.Han er snart 12mnd gammel.

Har ikke alltid brukt ordet nei, på ting som ikke er veldig farlige, eller vktige, da har vi tatt han vekk og vist han noe annet. Men når det gjelder vedovnen og farlige ting har vi sagt "nei, ikke bort til ovnen den er farlig" og tatt han vekk derfra. Dette har resultert i at han faktisk aldri er borti ovnen! De tar ting utrolig fort og en ting jeg hr lært er å ikke undervurdere barns intelligens.

Skrevet

Spennede debatt.

Husker at helsestasjonen vår tok opp at nei var et ord som helst burde bli brukt lite.

Trolket det slik at man ikke skulle si nei i tide og utide. For eksempel at man ikke burde si nei flere ganger etter hverandre når barnet gjorde noe man ikke likte.

Har også hørt at hjernen ikke oppfatter ikke. Så hvis man sier: "ikke lugg katten", vil et barn oppfatte dette som: "lugg katten". Har brukt settninger som: Katten blir sint hvis du lugger den.

En italiensk familie terapaut Giuliana Urkmar har skrevet bok om hvordan grenser og nei får barn til å vokse. Hun mener at foreldre i dag i for storgrad blir styrt av barna. Hvis foreldrene gir barna motstand vil de bli selvstendige og bedre rustet til å møte voksenlivets krav.

Tror at alle barn har godt av å få grenser med nei og gode forklaringer.

Skrevet

Helt enig med deg, smil : ) .

Kunne snakket leeeeeenge om dette, synes det er så interessant.

Virker som om mange tror at kjærlighet og grenser står i motsetning til hverandre. Det gør det absolutt ikke, slik jeg ser det.

Skrevet

Det har jeg ikke tenkt på.

At noen føler at kjærlighet og grenser står i motsettning til hverandre.

Helt enig at det er et utrykk for kjærlighet og når man setter grenser, ellers gjør men andre en Bjørnetjeneste.

Personlig fikk jeg dårlig samvitighet de første gangene jeg satt grenser for sjarmtrollet, men jeg forstod raskt at det var mitt problem.

Det samme er jo når man setter grenser for familie, venner, kollegaer og andre. Man kan jo føle seg kip, men setter man ikke grenser er jo faren for å miste seg selv stor.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...