Anonym bruker Skrevet 30. november 2006 #1 Skrevet 30. november 2006 Er usikker på når innføre "nei". Når min ett åring feks er mett og hiver brødbiter på gulvet, kan jeg da si strengt NEI ? Eller når hun kliper og lugger katten?
Gjest Skrevet 1. desember 2006 #2 Skrevet 1. desember 2006 Jeg har sagt nei siden han begynte å krabbe,ikke strengt men slik at han forstår det nå er han 16 mnd og sier nei selv til feks mat han ikke vil ha. Og tro meg de barna er inntligente så de forstår men må selvfølgelig lov til å prøve seg. Min sønn også kaster brødskiva si i gulvet.Jeg kan si nei en gang og han gjør det igjen da kan jeg si "nei, fy" og han skjønner at det er galt for da begynner under leppa og skjelve.....også gjør han ikke det flere ganger det måltidet. Det som er viktig er å si nei i et tonefall slik at barnet skjønner at det ikke er lek, morsomt og slikt, bruk det samme tonefallet hver gang.
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2006 #3 Skrevet 1. desember 2006 Jeg er enig med det andre innlegget her, men jeg er rent sjokkert over at du kan spørre om det er greit å innføre Nei til en 1 åring. Helt ærlig hvis du har latt din unge lugge katten frem til nå uten å si nei. Sorry ikke for å være slem nå, men at det går ann. Så klart du kan si Nei til en 1 åring, du burde ha begynt for lenge siden!!!
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2006 #4 Skrevet 1. desember 2006 Men nå var det vel strengt tatt ikke DIN personlige mening om hvordan jeg har eller ikke har gjort det jeg var ute etter da. Men du er kanskje perfekt du?
mamma-mi Skrevet 1. desember 2006 #5 Skrevet 1. desember 2006 Hva med å begynne når hun skjønner hva nei betyr? Det er i grunn lite vits i å begynne før. Hvis du prøver å si bestemt nei og du får en reaksjon på det kan du sikkert fortsette. Men tror det er spesielt viktig å forklare hvorfor du sier nei slik at nei ikke blir et så utrolig negativt ord. Selv om de ikke forstår alt du sier så tidlig legger du grunnlaget for at de skjønner senere. Bra vane å legge seg til - så lærer de hvorfor det er galt også... Har intrykk av at barn som bare får høre masse Nei! Nei! uten noe mer forklaring har en litt større tendens til å trasse og gjøre stikk motsatt enn de som blir rolig forklart hvorfor.. Jeg mener ikke at de som får forklaring ikke trasser - for all del!, men det hjelpr i alle fall - det er min erfaring.
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2006 #6 Skrevet 1. desember 2006 Neida jeg er langt fra perfekt, og har mine feil jeg og. Men det å ikke ha lært en 1 åring nei?
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2006 #7 Skrevet 2. desember 2006 Syntes ikke det er rart at du lurer på det, har noe av de samme tankene selv. Har ei lita ei på 15 mnd. Jeg sier sjelden nei til henne, og lar henne utforske miljøet hjemme ganske så fritt. Dersom hun f.eks biter meg (meget sjeldent det da.. )så sier jeg ifra men forklarer henne heller at mamma får vondt heller en nei. Eller dersom hun gjør noe mot andre jeg ikke vil hun skal gjøre. Det med katten ville jeg ha forklart at katten får vondt, mn sånn som brød på gulvet og rase ting fra bordet, det får hun mi bare gjøre. Får for øvrig bare positive tilbakemeldinger fra bhg og andre som treffer henne, tror ikke hun er noer utskudd av den grunn.... Men jeg mener ordet nei er helt meningsløst i barneoppdragelse. Det handler om å veilede barnet, ikke kjefte og klage. Syntes du virker fornuftig som tenker på dette, det viser at du har et bevisst forhold til grensesetting.
Gjest Skrevet 2. desember 2006 #8 Skrevet 2. desember 2006 Veldig enig i det du skriver her anonym! Mye bedre å forklare for barnet istedet for bare å si nei! Jeg synes det forøvrig er greit og si ''nei'' i gitte situasjoner. Men ikke med en sint tone, men heller slik jeg ville sagt nei til en voksen.
Marge Simpsons Skrevet 5. desember 2006 #9 Skrevet 5. desember 2006 Å si nei er ikke det samme som å straffe barnet Barneoppdragelse begynner her. Si nei og forklare barnet hvorfor er en viktig del av en oppdragelse ja ) Behøver kanskje ikke være streng, men BESTEMT
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2006 #11 Skrevet 8. desember 2006 Syns det var et bra spørsmål jeg og flott at du tenker over hvordan du skal prate til barnet ditt! Jeg kan telle på 2 fingre tror jeg de gangene vi har brukt NEI...og gutten vår er 1 år. Vi prøver å avlede og å være i forkant av situasjoen stort sett. Vi sier hva vi ønsker at han skal gjøre i steden. Dersom han hadde lugga en katt ville jeg sagt at han skulle være forsiktig i steden og vist hvordan ( og når han blir større også hvorfor). Han vil etterhvert forstå det og det ligger mer læring i det enn NEI. Tror ikke jeg har sett mange barn som hører etter et Nei...når jeg tenker etter...og jeg skjønner det godt.
Gjest Antarctica Skrevet 27. desember 2006 #12 Skrevet 27. desember 2006 Spør du på denne debatten vil du få svar om at du skal smekke fingrene hennes, av enkelte mødre... NB, jeg mener at du gjør rett i å stille spørsmålstegn ved dette. Skal rop og skrik og høye nei være det første ungene får terpa inn...? Vanskelig emne, men kanskje du aller først skal redde katten ved fysisk å gripe inn - lynraskt! og deretter si: det er vondt for pus. Ikke plag pus. Eller når skiva går i gulvet: da er måltidet over. Øyeblikkelig. Jeg fjerna min sønn fra bordet med det samme han begynte å leke med maten. Mat er næring, leker er leker.
ABC123:-) Skrevet 1. januar 2007 #13 Skrevet 1. januar 2007 Det overrasker meg at noen kan snakke om å "innføre" "nei". Det er jo et ord som er naturlig å bruke i en del sammenhenger. Skal ungene skånes for dette ordet når de er helt små, er det det du mener? Hvilken tjeneste gjør du dem ved ikke å si nei til dem? Å "sette seg ned og forklare" i stedet for å si "nei", synes jeg virker ganske håpløst. De som sier det, må ha veldig god tid! Naturligvis er det fint å forklare, men alt til sin tid, og en ettåring vil ikke forstå mye om hvorfor katten ikke liker å bli lugget, for eksempel. Men et "nei", det kan hun forstå!
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2007 #14 Skrevet 1. januar 2007 Takk, Nicky 123!!! For at det fins andre enn meg som reagerer på å "innføre" Nei. Jeg var kanskje litt krass i mitt tidligere svar, men jeg ble rent sjokkert over at man ikke sier nei til en 1 åring.
Gjest Skrevet 7. januar 2007 #15 Skrevet 7. januar 2007 Vil bare si her at min sønn på 1 1/2 år er en såkalt veldig aktiv unge og helt siden han har kunnet ta på ting som både er farlig og ikke for han å røre sier jeg nei...får ikke lov elle nei off off. Jeg vil føre med det at min sønn på 7 var helt lik min yngste sønn og jeg gjorde den blemma og ikke si nei til han som liten men fant ut at jeg måtte begynne en gang...........da sier jeg det at mye bedre å innføre dette tidlig enn sent, for jo eldre barnet blir jo vanskligere blir det å få de til å forstå. Også når barn er 1 år er det lettere for de å forstå et nei først og fortelle hvorfor da lærer de seg det at et nei blir etterfulgt av en forklaring.
Gjest Skrevet 7. januar 2007 #16 Skrevet 7. januar 2007 Vil henge meg på her, 1 åringer er utspekulert det skal jeg iallefall skrive under på. Eks. Min et åring løper bortover å kræsjer i sofan å slår seg litt på nesa. Jeg går bort å trøster og blåser litt på nesa hans og alt er bra. Jeg vender tilbake til min venninne og vi fortsetter å prate. Da følger vi 1 åringen med øynene bortover gulvet OGSÅ løper han mot sofan igjen stopper like foran, snur seg ser på oss og sakte dytter hode sitt i sofan igjen og kommer med den såkalte sutringen som han klarer å tvinge fram. Vi satt i sjokk.....herregud snakk om å være utspekulert.... hehe vi måtte snu oss for å le for det hele var komisk, men klarer barna å gjennomføre det å få oppmerksomhet basert på at de påfører seg selv "liksom" vondt så vet de akkurat hvor de har oss hen. Det samme gjelder "nei" de skjønner det mye tidliggere enn mange av oss tror.
Gjest Skrevet 7. januar 2007 #18 Skrevet 7. januar 2007 Til anonym over. Tror mye avhenger hvordan barnet er . Har selv en 11 åring som nesten jeg aldri har sagt nei til selv ikke nå. 7 åringen derimot..........men nei etterfulgt av en god forklaring. Ikke alle foreldre klarer og har kapasitet og følge barnet sitt rundt hele tiden for å ta fatt i situasjoner slik at man kan avlede de. Jeg selv har to skoleunger og en mann som jobber pluss en liten og det sier seg selv at pga leksehjelp ,middag,klesvask og div har jeg overhode ikke kapasitet til å følge småtten rundt hele tiden. Er jeg et sted kan du være sikker på at småtten her hiver seg i en skuff. Han er av den typen som alltid drar ut og rører ting. Barna er forskjellig og krever deretter.
Gjest Skrevet 7. januar 2007 #19 Skrevet 7. januar 2007 En ting til. Siterer"nei et meningsløst...." Kan ikke forstå hva DU mener? Jeg har sittet på møter med fagfolk/barnepsygologer og de fleste mener at barn(som gjerne er mer aktive) trenger nei etterfulgt av hvorfor. Hvordan ellers skal barna forstå seg på andre i livet hva et nei betyr. Kan ikke helt skjønne og forstå hvor du har fra at nei betyr kjefting og klage.....................? Gå til noen fagfolk og spørr om de syntes nei betyr det. Tror heller ikke i en barnehage de mener det for der bruker de også ordet flittig.
Gjest Skrevet 7. januar 2007 #20 Skrevet 7. januar 2007 Er ikke alle små sånn. Finner veier hvor de får oppmerksomhet....?
Nøtt Skrevet 7. januar 2007 #21 Skrevet 7. januar 2007 Jo, og jeg vil heller si at det er et uttrykk for intelligens enn at barnet er utspekulert. Utspekulert er et utrolig negativt ladet ord.
Gjest Skrevet 7. januar 2007 #22 Skrevet 7. januar 2007 Jo jeg skjønner hvor du vil og er enig der med at det er et negativt ladet ord.
Snupidupi Skrevet 17. januar 2007 #23 Skrevet 17. januar 2007 Innfør nei du... men ikke misbruk det... Vesst ho lugga katta vil æ sagt nei med rolig bestem stemme... man skal vær go med katta også tatt hanna hennes og strøke førsekti på katta... etc.
Stormfront Skrevet 19. januar 2007 #24 Skrevet 19. januar 2007 Å sette ord på handlinger er noe av det viktigste man gjør i oppdragelsen...og dette kan man begynne med så tidlig som helst....jo før jo bedre jo lettere å forstå...
andreita med 2 prinsesser Skrevet 20. januar 2007 #25 Skrevet 20. januar 2007 Hva med en liten kompinasjon, med forst nei, og sa forklare hvorfor? Man kan jo oppdra barna med en fast men kjerlig hand???
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå