Gå til innhold

har barnehagen noe med det ?


mamma1980

Anbefalte innlegg

Hei jeg har en sønn på snart 3 år han går i en barnehage to tre dager i uken. Nå fikk jeg klager på at ikke ungen men klærne luktet litt røyk og vogna luktet litt røyk. jeg røyker ikke inne selv og gjør jeg det er det under vifta og lufter godt eller ute. jeg besøker mamma og de og de røyker endel men røyker lite inne når vi kommer men kan jo ikke forlange de ikke skal røyke selv om vi kommer og de lufter jo der når ungen er der. men har barnehagen noe med det uansett ?? bare lurer.

jeg har hele min oppvekst levd i røyk og har ingen men. jeg tror heller ang astma ol likegodt kan være av for RENE hus til alle tider. og ikke minst de nye husene der huset ikke får puste slik som de eldre husene......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De har vel strengt tatt ikke noe med det, men jeg kan skjønne at de sier noe. Det er temmelig godt dokumentert at barn får mer luftveisplager hvis de vokser opp i et hjem der det røykes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja ikke sant ;-0 ikke lett det derre får vel slutte å gå på besøk hos folk høhø ja er bare ikke enkelt det derre folk røyker jo i alle kanter ikke alle tar hensyn heller :S ikke lett. ja de får prate vet ikke hva jeg skal si dem eller om jeg skal bry meg hmmm.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei de har ikke noe med det. Men vi opplyser alltid om ting vi mener kan være til barnets beste, og alle vet nå at man ikke skal røyke inne...

Helt enig med deg at du ikke kan nekte dine foreldre å røyke inne når dere ikke er der. Si det til bhg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner godt at de reagerer, jeg har jobbet i bhg selv, men har aldri luktet røyk av noen barn. Hadde jeg gjort det hadde jeg jo begynt å stusse. Og sikkert sagt ifra.

 

Men, jeg hadde aldri tatt med barnet mitt på besøk til noen som røyker inne. Selv ikke mine egne foreldre. Det er ikke verd det altså. Og foreldrene dine røyker "lite" inne når dere er der? Er du klar over hvor farlig det faktisk er?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bare viser hvor lite rett og slett INTELLIGENTE du og dine foreldre er. HARRY HARRY HARRY.

Kjenenr INGEN som røyker inne lenger...er det mulig. Skjønner godt barnehagen sin respons.... akn tenke meg det er mye sladde om deg på pauserommet ja. Stakkars gutt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

helt sant det dere alle sier...derfor røyker jeg ikke inne bare under vifta høyst nødvendig. men kan jo ikke slutte å gå til folk for nesten hele familien min røyker jo og vennene mine. røyklukta ligger jo i rommet der de røyker selv om en lufter eller ikke røyker inne mens vi er der. og da setter det seg på klærne uansett. da må jeg jo bare være hjemme da ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er rart at de røyker når dere er der. Vi har gitt opp den gamle oldefaren, og der er vi to-tre timer i året... De andre som røyker inne gjør ikke det med barn tilstede, de røyker somregel bare i et rom i huset uansett. Lukter aldri røyk av ting når vi har vært sånne steder....

 

Forstår at bh reagerer, og det er drøyt å påstå at rene hus har samme effekt... Det går ikke an å prøve å bortforklare hva passiv røyking gjør med barns helse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

selvfølgelig men kommer jo an på hvor mye en røyker også.... er jo folk som røyker 20 30 til dagen usj...INNE... til og med. men 3 røyker inne eller under vifta burde vel ikke gjøre noe.... gjør det ... ?

Kan jo si til dem vi besøker at de kan røyke på kjøkken eller noe med vifta på og stengt dør ?

 

at barnehagen reagerer syntes jeg egentlig er rart for skulle tro en plutselig var en dårlig mor liksom.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håpar at det berre er uvitenheit som gjer at fu røyker inne, og at du kjem til å undersøke skadane du påfører barnet ditt meir etter denne tråden. Det har ingenting å seie om du røyker 15 eller om du røyker 3, like skadeleg uansett (sto seinast i går ein artikkel om dette i VG)! Og sjølv om du røyker under vifta vil det spre seg i rommet!! Det setter seg i klærne dine og barnet sine, i gardiner osv. Og vaskar du deg på hendene etter du har røykt? Visste du at ungar til foreldre SOM RØYKER UTE HEILE TIDA har 20 % meir nikotin i kroppen enn ungar som har foreldre som ikkje røyker? Det er fordi ein dreg med seg nokotinen inn att i huset, på kleder, hender, kosar med ungen osv. Eg har sjølv røykt før eg vart gravis, så eg veit kor vanskeleg det er å slutte, men når ein tenker over kor skadeleg det er, kor stor sjansen er for at du får kreft, ungen din får skadar osv, så må da det vere verdens beste grunn til å la vere!!

Min sambuar røyker enno, har prøvd å slutte, men klarte det ikkje. Han røyker alltid ute, aldri i bilen, eller i nærleiken av ungen ute. Han vaskar alltid hendene etterpå, og heng jakka han hadde på seg ute, inn i eit kott. Små ting, som kan gjere ein stor forskjell, og det skulle berre mangle. Viss han tykkjer dette er for dumt, så kan han slutte å røyke! Alle vennene våre røyker (utan 1 da). Me besøker ikkje det eine venneparet vårt som røyker inne, ellers besøker me dei andre, for dei røyker ute. Ingen fekk halda jentungen da ho var lita, rett etter dei hadde røykt, og utan å vaske hendene. Me besøker aldri svigerforeldra mine med barnet vårt, eller svogeren min som bur i samme huset, berre om sommaren når me kan sitte ute. Dei røyker som svampar inne, og det ville eg aldri utsette mitt barn for. Sambuaren min er heilt enig. Dei har valgt dette sjølv, og da dei vil helse på ungen, får dei komme til oss. Høyrest sikkert heilt forferdeleg strengt ut, men det er meir og meir vanleg å gjere det slik, og etterkvart som ein får meir kunnskapar om skadeverknadene av røyk, jo meir "ekstrem" vert ein. Ta vekk skylappar, ikkje finn på unskuldingar, røyk er forferdeleg skadeleg, og eg kan veldig godt forstå at barnehagen nemner dette for deg. Eg kunne babla i veg om krybbedød, luftvegsplagar, kolikk osv, men skal gje meg med dette, og håpar du tenker deg litt ekstra om når du tenner ein røyk under vifta di neste gong....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du slutter å røyke under vifta hjemme (det er jo aldri egentlig helt nødvendig) og slutter å gå besøk til folk som røyker inne, sparer du barnet ditt for en masse gidtstoffer og deg selv fra plagsomme spørsmål fra de barnehageansatte.

 

Jeg må innrømme at jeg synes det høres fælt ut at et lite barn skal gå rundt og lukte røyk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig.. Det är ingen som synes du är en dårlig mor tror jag, men røyklukt ER helt forferdelig, man tenker kanskje ikke på det när man røyker selv?

Sen er det ju farlig for alle, selv i "små" mengder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skjønner hva dere alle mener. klart ingen forskjell på 3 og 15 men er ikke enkelt å slutte heller og unnskyldning er det heller ikke når jeg sier at jeg må ha røyken pga psykisk. får ikke tabletter hos legen men skal til en psykolog nå i desember som kan hjelpe meg å få noe til psyken. det er ikke så ille som i fjord siden jeg har hatt røyken har jeg holdt meg ganske stabil men er i bølgevis og er så godt med røyken for å roe ned psyken å sånn. dette er vanskelig. hvis jeg slutter å røyke vil jeg ikke fungere skikkelig psykisk sien dette roer meg ned og får jo ikke tabletter mot det heller !!! ønsket å dø i fjord da var psyken på det verste men legen gav meg ikke noe så startet å røke og det hjalp endel. så fungerer helt flott sammen med unge og samboer nå. finer på mye. er ikke fult så innesluttet som jeg var pga angst og depresjon.

 

og ang å ikke kunne besøke dem som røyker syntes jeg er strengt for mange av de jeg kjenner har ikke bil eller kropslig helse fysisk til å komme.... så kan jo ikke bli isolert heller... det er jo fritt land og de som røyker inne for røyke.

 

spurte barnehagen i dag om han luktet røk nei det gjorde han ikke merkelig syntes jeg. og hun som sa det røykte ikke selv. og hun mente at det var fritt land og en kn jo ikke slutte å besøke folk heller sa hun. men likevel rart at dem legger seg oppi det og skjønner jo det hva dere mener.

 

men tenker dere eks atma og allergi er det ikke allid røyken som har skylda. deter flere astmadiagnoser nå enn før. folk røykte inne før men hadde gamle hus som ikke var tette som fikk luft hele tiden på en måte. de nyeste husene nå er jo så tette at det ikke er rart folk er syke. så er ikkke bare røyken som har skylda.

 

men klart ikke noe vits å gjortspå det er klart ang røyk men himmel ungen lukter røyk, kan jo lukte eksos også men det er ok.!

tenk på storbyene der barna er med foreldre i rushen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sykdommer er også arvelig. og krybbedød skjer i de bestes hjem uten røyk i det hele tatt. så folk som vasker hver eneste dag i hele huset....hmmm... ikke rart folk er syke...!!! røyken har ikke alltid skylda.... så syntes det er rart barnehager o.l reagerer som de gjør....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja så tok røykedbatten til igjen da...

 

Jeg ville vært glad om de sa i fra! , røyker man selv så kjenner man jo gjerne ikke lukten i klærne.

 

Vær obs på å lufte barnets ull og yttertøy ute. Og ta på noe annet enn barnehagetøyet når dere skal på besøk i røykende hjem. Selv om de ikke røyker inne når der er der så lukter det jo fra gardiner og tepper og sofa likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gir meg helt over... røyk og røyk. vi som røyker, skulle tro vi var forbrytere, eksos i byenda når dere triller tur med barnet? var ei som sa røyken satt seg fast i klærne , hennes samboer eller mann røykte, men tok av seg jakka, hva med buksa da? sitter det ikke igjen røyk der?

 

vet dere. verste jeg vet er småbarns mødre som røyker med barn i nærheten, sitter og ammer og røyker, men og ta seg en under vifta, det gjør jeg, og vet dere hva. i dag fikk jeg besøk av ei, hater røyk, jeg hadde akkurat sittet under vifta, spurte om hun luktet noe, nehhh... og sitte i samme rom som barn, det er jeg imot, men har man fest så får folk ta seg en røyk hos meg, men da med døren oppe, og god utlufning av ting dagen etterpå før barnet kommer hjem..

 

vi er ingen barne mishandler selv om vi røyker. Om barnehagen hadde sagt noe for at det luktet litt av jakka mi, så hadde jeg bare spurt pent om og få snakke med " sjefen" der. Mine foreldre kan jeg huske, satt og røykte med lukka vinduer, og med 4 små barn i bak setet, vi hosta og likte det ikke, men det tok ikke de hensyn til,men vi har vokst opp, eldste er 45 år og ingen har lidd noen nød..

 

 

MEN.. en ting noen ikke tenker på er... og være for renslige, det er det som gjør barna syke, med astma og liknende,skulle jeg ikke dratt til folk pga de røykte, så måtte jeg vært hjemme, men de respekterer og ikke røyke der barnet mitt er, selv om jeg ikke sier noe.men mange sykdommer kommer rett og slett av overrenslighet,

 

ett eks..har ei venninne. røyker aldri inne, steriliserer kjøkken, bad alt hver dag, støv på hjernen, men det barnet er altid sykt med feber og betennelser. astma har hun også.. merkelig!!!!!

 

så jeg fortsetter og røyke under vifta jeg, vaske gulvet en gang i uka, støvsuge par ganger i uka, mine to barn har nemlig vært meget sjeldne syke av den grunn, kun vanlige barnesykdommer..

 

måtte bare skrive dette, ble litt provoser av hun " bedre vitende" damen som mannen måtte henge av seg jakken sin.

 

 

mamma til to vakre jenter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er skrekkelig at selv nå som vi vet hvor skadelig røyk er, at det fremdeles er foreldre som utsetter barna sine for det.

 

Skjønner godt at dere forsvarer dere, (samvittigheten ganger vel) det dere sier til oss, er vell akurat det samme som dere sier til dere selv for at dette skal være greit.

 

I forhold til det med for reint hus, synes det blir en litt for dum sammen ligning. Bare fordi noe annet heller ikke er bra, så gjør ikke det at det blir greit å røyke inne.

 

Ingen er perfekte og alle gjør feil, men ærligtalt, det blir for dumt å forsvare dette med å røyke i nærheten av barn. Da er det bedre å bare innrømme at man driter på draget og gir faen, istede for å komme med unnskyldinger og bort forklaringer.

 

Bare så det er sagt så mener jeg ikke at folk som røyker inærheten av barna sine er "dårlige foreldre", for de kan være fantastiske foreldre, synes bare at de gjør et veldig dårlig valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hva? Jeg kjenner en som bare spiser potetgull og drikker cola og han er ikke tjukk, så man blir ikke tjukk av det!

 

Jeg ble provosert av at du mener det er en sammenheng mellom renslighet og astma, men røyker selv om du har barn. Det er dokumentert at "tette" hus uten naturlig utlufting er skadelig, men det er enda bedre dokumentert at røyking gir luftveisplager. At du og dine søsken lever i dag, er et dårlig argument! Dere satt sikkert uten sikkerhetsbelter i bilen også og lever ennå. Dropper du å feste barna i bilen av den grunn?

 

Kanskje barnet til venninnen din hadde vært enda mer syk hvis moren ikke vasket så mye?

 

Det er faktisk å utsette barna sine for en kalkulert risiko hvis man røyker der barna bor. Kanskje ikke en stor fare og kanskje ikke nok til å bli vurdert som en dårlig mor, men en liten risiko er det altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg røyker IKKE i nærheten av mine barn, men under en kraftig vifte, at barn kan få luft vei palger, som atsma osv, har de faktisk forsket på kan komme av alt for mye renslighet.

 

føler meg ikke som noen dårlig person, selv om jeg røyker litt på kvelder under vifta mi, når mine små sover langt unna der jeg sitter..

 

men den røyke debatten blir man aldri ferdig med så ingen vits og diskutere den lenger.

 

jeg er bare ingen overhysterisk mamma, og barna lider ingen nød for det!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar ikke stilling til om du er verken overhysterisk eller om barna dine lider noen nød. Har ikke lest noen undersøkelser som viser at barn får astma av at det vaskes for mye, men vet at det er forsket på. Å forske på noe er ikke det samme som å vise at det har en sammenheng...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, først må jeg si at jeg ikke har noen som helst grunn til å dømme deg som god elle dårlig mor*(har bare lest dette innlegget ) Men må jo si at det er rart peresonalet nevner dette med røyklukt av barnet ditt. Tanken som slår meg at det virkelig må lukte sterk røyklukt av han. Vet personalet om psyken din? kanskje de synes det er flere ting som spiller inn her (ikke vet jeg) Tror iallefalll ikke røyklukt under viften gir noen plager til ditt barn. Man må vel i den situasjonen veie for og imot??

 

Men man kan vel kanskje unngå å ta med barn til folk som røyker? Det hadde jeg gjort. Men du som røyker vil nok aldri kjenne den lukten av røyk som vi som ikke røyker gjør. Det lukter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja her var det delte meninger.... enig ang rensligheten og enig at det ikke er bra å røyke foran barnet. vifta er fin den bare en lufter godt.

jeg røyker under vifta men ungen er ikke syk av den grunn nei. nå ble det påvist av mugg og sopp i våres hus der vi bor så vi må flytte. soverommet til den lille har dette og etter dette har han fått plager av hoste o.l men er ikke fullt med røyk inne hos meg. så sykdommer kommer likegodt av renslighet til mugg og sopp som røyk. så egentlig er det ikke lett å vite hva som egentlig utløser sykdom hos barn men vet det sikkert at det ikke er bare røyken.!!

Jeg kommer til å nevne dette for "sjefen" i barnehagen det skal jeg... snakket med ei annei her om dagen og da luktet plutselig ikke ungen røyk og ikke merket hun noe med meg heller. hun er mot røyk hun jeg snakket med og røykte ikke selv. så snodig dette syntes jeg ..hmmm jaja.

enig det her ikke noe vits i å diskutere dette men kjekt å vite litt hva folket syntes... :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...