Gå til innhold

SMURFETREFF!!


*mmn*

Anbefalte innlegg

Kino: Jeg vil gjerne bli med på det en gang, men torsdag passer det dårlig for meg - er hjemme på Sørumsand da. Samboeren er ute og reiser, så da drar jeg hjem en tur til mor og far:-)

Men har tenkt på kino mange ganger, så jeg er absolutt med neste gang, så sant det passer!

 

Tonis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hei jenter!

 

gøy at Gry sikkert føder i dette øyeblikk!!Så utrolig spennende...føles plutselig som om jeg var der i går liksom...

 

Jeg husker jeg brukte malt i melka til Ida, og har gjort det noen ganger til Emma nå også... men det er jo sikkert mye lurere å bruke olje, ja!

 

Ang søvn: Emma legger seg mellom åtte og ni på kvelden, og sover da stort sett til alt mellom tolv og tre på natten...da er det en melkeskvett igjen, så sover hun så søtt...men da havner hun i sengen vår, jeg er så trøtt at jeg ikke orker legge henne på rommet sitt igjen..så hun ligger stort sett og får pupp når hun våkner litt igjen da..hun ligger nok urolig og våkner lett fordi det lukter melk... tror faktisk det skal g¨bedre om hun ligger i egen seng hele natten, og sover nok bedre når hun ikke osver med oss...Så om jeg bare kan klare å stå opp og heller amme på rommet hennes om natten, så legge henne tilbake i sengen, så tror jeg det er i boks! Men ikke lett når man er så trøtt om natten...tenker liksom hver gang at jeg skal gjøre det i morgen, orker ikke i natt liksom...hehe...jada... Men Emma sover endel på dagen også hun da.

 

Kino: Ja, kan gjerne være med på babykino jeg, bare jeg får det til å klaffe med henting av Ida på skolen!!

 

TONIS: hihi...kult kallenavn det der...hehe...ANg flaskemating etc...hvem er det som mater? Er det kun du, eller får andre prøve å gi han flaske også? Det lukter nok melk av deg, så da blir han nok skikkelig snurt om han får den dumme tåteflaska istedet...Hva om dere prøver at det er kun pappa som prøver å gi flaske en periode? Og la han "sitte" litt mer oppreist når han får flaske, kan hende han synes det er bedre, kommer an på "flommen" i tuten... Det var rådene jeg fikk med Ida husker jeg, og det funka det... Var mye lettere når andre skulle prøve med flaske enn meg...

 

Ang treff til uka: både tirsdag og onsdag passer for meg;-) Tid? Sted?

 

Ha en fortreffelig dag jenter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei på dere!

 

Så snille sove-babyer dere har da!! Vi sliter fortsatt... Jeg aner ikke hva vi gjør galt, det begynner å tære på kreftene dette... Natt til i dag sovnet hun 06.00!! Det er jo ikke menneskelig å være våken hele natta, bare fordi hun vil det!!??? Ikke sover hun unormalt mye på dagen heller (tror jeg?). Hvis hun ikke får sove når hun er trøtt, så blir det i hvert fall grin!

 

Hjelp meg med kritikk på det jeg gjør, eller kom med gode råd hvis dere har!

 

I går våknet hun kl 08, fikk pupp og sovnet igjen. Sov til 11.30. Fikk pupp igjen og var våken til 14.00 Sov igjen fra 14 til 17. Pupp og våken til kl 20. Sov fra 20 til 22.30. Og så begynner helvetet... Det er alltid i elleve-tolv tida det begynner. Noen ganger er det ganske mye gråt, andre ganger ikke. Bare selskapssyk og kosete. Skal da hele tida være på armen, og vi må gå rundt. Hvis ikke, så blir hun grinete. Hun sovner greit på armen, men våkner så fort hun blir lagt ned i kurven sin. Og sånn holder det på til klokka er både 02, 03 og noen ganger til kl 06.

Helsesøster sa til meg at jeg skulle vekke henne kl ni hver morgen, men jeg orker rett og slett ikke det når jeg kun har sovet tre timer.

 

Vi prøver så godt vi kan å lage rutiner rundt leggingen. Hun blir stelt til ca samme tid, og har på pysj hver kveld. Rommet er kjølig, og vi har på en liten nattbordslampe. Å ha det helt mørkt fungerer ikke, har prøvd.

 

"Alle" sier at det går seg til, men jeg begynner å bli redd for at det er blitt en slags rutine for vesla, å være våken om natta. Enda mer deprimerende er det å høre om alle andre som får sine små til å sove i normal tid.

 

Jeg prøver å huske de gode nettene vi har hatt, for hun har jo vist at hun KAN hvis hun vil! Hun har sovet fra 01 til 09 før! Det vanligste har vært å sovne i 03-tida. Men det er ikke så lett å tenke positivt når man står midt oppi det. Det er virkelig frustrerende når jeg er så trøtt at jeg omtrent ikke klarer å holde øynene oppe, og hun ser på meg med store smilende øyne og babler i vei! *Sukk*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anette

 

Har det virkelig ikke blitt bedre- huffamei. Jeg synes jo hun sover veldig mye på dagen jeg da........ Kristine sover maks 3, kanskje 4 timer iløpet av dagen.

Jeg husker at mamma sa at jeg snudde døgnet på hodet en periode- da fikk hun noen tabletter som skulle hjelpe.

Jeg har ingen rutiner for henne jeg...

Hvor legger du henne når hun sovner rundt 20:00- du har ikke prøvd å ta kveldsstellet før det?

 

Det er ikke så mye trøstende å si akkurat- jeg hadde klikka i vinkel tror jeg.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, sept.stjerna!

Det der hørtes veldig søitsomt ut. Synes virkelig at dere er flinke til å tkle det, jeg, men skjønner at det begynner å tære på. Hun har antagelig ikke skjønt når det er natt?

 

Jeg vet ikke om jeg har noen råd å komme med heller. Lillesmurfen har jo vært svært enkel å finne rytme til, og selv om vi strevde litt mer i starten, så er det ikke sammenlignbart....

 

Men jeg kan jo si litt om hva vi gjorde i starten for å venne henne til forskjellen på natt og dag. (Vi la henne i seng i starten, men nå ligger hun i baggen på vogna, dessverre. Så vi må vel på en eller annen måte en eller annen gang i nærmere framtid gjøre et forsøk på å legge i senga igjen på nettene....) Men det jeg altså skulle si handlet om at når vi la henne for natta, så bestemte vi at selv om hun ikke sovnet med en gang, så skulle vi ikke ta henne opp. Vi lot henne ligge ei lita stund (det gjør vi fortsatt ) før vi gikk ned, og så til henne, og da trøstet vi henne ved å f.eks. holde hendene hennes, og prate dempa og beroligende. Da roer hun seg, har vi funnet ut. Eller rugge forsiktig på vogna (noe vi bør kutte ut på sikt, om vi skal ha håp om det med seng, hehehe). Og vi tenkte at det med seng ikke betydde noe med en gang. Nå var det leggerutine og natterutinen som skulle innarbeides, og som vi voksne trengte å innarbeide selv også, for den sakens skyld.... I starten måtte vi ned mange ganger, nå holder det med tre -fire ganger. Det holdt hardt noen ganger å la være å ta henne opp, fordi vi var lystne på å roe henne ned fort i armene, men vi var flinke og støtta hverandre i ikke å gjøre det, likevel, hehehe, og det vant vi på også.

 

En annen ting som har hjulpet oss er rytme på dagen. Jeg gir jo på flaske, så jeg hele tida vet hvor mye hun får i seg, så jeg vet ikke om dette fungerer for brystbarn....Men i starten hadde jeg altså ca 3 timer mellom målene, og selv om hun skrek etter to timer, så var jeg streng og ventet. Det tok i underkant av en dag å venne henne til rytme, med noen avvik. Det hender jo at det skjer mer fra tid til annen... og da blir hun fortere sulten. Jeg skriver ned når hun får (og hvor mye..., noe dere som gir bryst ikke akkurat får gjort).

 

Etterat vi begynte med dette, ble nattemåltidene redusert fra to til ett. Jeg vet at det er veldig "in" nå å gi mat når ungen ber om det, og da blir det for eks.ingen forskjell på kosemåltidene og hovedmåltidene, som det var for henne i starten. Nå har hun jo ingen kosepupp å ty til, stakkars liten, men i starten fikk hun Måltidet på pupp og flaske, og fikk deretter roe seg ned ved puppen. Kanskje dersom hun var urolig for noe, eller vi trodde hun ikke var mett. Som regel ble bare rytmen ødelagt, men....

 

Nå har vi fire timer mellom måltidene, og hun sover hele natta. En annen ting vi gjorde, var å bestemme at de to siste måltidene på kvelden skulle ha bestemt klokkeslett uavhengeig av tretimersrytmen, for å få henne til å forstå at nå nærma det seg....Vi endte opp med 19.30 og 22.30.

 

Håper at noe av dette kan være til hjelp. Men dere må jo få lov til å prøve dere fram selv også. Vi oppdaga ihvertfall at rytme på spisinga hjalp oss til å skille mellom hva hun gråt for, og å skjelne sultgråt fra annen gråt.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anette!

 

Huffameg, stakkars deg kan jeg vel bare si...det høres bare helt forferdelig ut.... dere må jo være helt utslitt...

 

vet ikke om jeg har noen gode råd... men som anita sier - prøv kanskje å ta kveldsstellet litt før... og jeg ville kanskje forsøkt å hatt det mørkt i rommet! Slik at hun får en mer "riktig" følelse av dag og natt... Begge jentene mine måtte ha det mørkt for å skjønne at de skulle sove om natten! det kan også hende det hjelper å bare gå inn og trøste henne, ikke ta henne opp...men stryke henne etc ved siden av sengen... men dere har sikkert prøvd alt det allerede... huff, ikke lett! Jeg har faktisk ei venninne som slet i månedsvis med samme problemet, hun måtte tilslutt få noe sovemedisin til jenta si...bare i en overgangsfase... huff, synes det høres helt jævelig ut å gi de noe sånt, men noen ganger er det kanskje det som må til... Dere får bytte på å ta henne annenhver natt, slik at en av dere kan få sove en hel natt annenhver gang!

 

lykke lykke til med legging og soving...

 

håper virkelig dere får det til...

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for masse respons, jenter!

Jeg har bestemt meg for at nå SKAL vi få det til, men det gjenstår å se... Jeg har nok vært altfor svak når hun hyler, tatt henne opp for kjapt. Hvor lenge lar dere dem ligge og grine?

Martine er i drømmeland nå, hun sovnet kl 21. Hu skreik da hun ble lagt, men sluttet av seg selv etter 4-5 minutter. Så sovnet hun. Jeg satt ved siden av kurven hele tida, og hun holdt rundt fingeren min. Så nå skal jeg faktisk pusse tenna og legge meg jeg også, er helt på felgen. Håper hun sover noen timer nå, men frykter at det en av 20 minutters dubbene hennes...

 

Hadde hatt lyst til å være med på kino i morra, men kan ikke. Har noen vært på det før? Tar alle med vognene inn i salen liksom? Pris?

 

Også lurer jeg på en annen ting, uerfaren som jeg er... Hva er malt godt for? Ser at flere av dere bruker det. Har ikke hørt noe om det før...

 

God natt til alle prinser, prinsesser og alle mamma'ne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei igjen anette!!

 

Lykke til med soving! Håper det går bra...

 

Jeg lar emma ligge min 5 fem min om det er "leggetid" liksom... også hører jeg jo på gråten om det er trasse gråt eller om hun har vondt. Jeg tar henen som regel aldri opp når hun ligger i sengen sin og har lagt seg for kvelden, prøver bare å bysse henne i sengen om hun er grinete... men så er hun så heldig at hun får sove sammen med oss i løpet av natten da...hmmm...ikke bra... hun pleier å våkne i to-tre tiden nå, og da orker jeg ikke å sitte å amme, tar henne like gjerne inn i sengen.

 

ANg kino i morgen - jeg får ikke mulighet til det denne gangen...ellers hadde det vært veldig koselig!

 

MALT: er noe man bruker hvis man bruker morsmelkerstatning som oftest, for å løse opp litt i magen til disse små.. Gjør at de ikke blir så harde i magen, men som tidligere nevnt, er olje like bra...og dessuten uten sukker også! (mange som bruker malt i brødbaksten også;-)=)

 

God natt og sove godt!! Håper dere får en laaaaaang og god natt! Med mye søvn!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ja, så lenge varte det... Jeg rakk ikke å sovne engang! Nå er hun våken igjen og gråter en skvett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff og huff, sier jeg også. Dere har det virkelig tøft nå, og jeg skjønner at det er liten trøst i at "det går over med tid og stunder", selv om det gjør jo faktisk det.

Har vel ingen simsalabim-triks vi heller akkurat... Virker bare som det er noen babyer som skjønner at det er natt med en gang, mens det tar litt lengre tid for andre...

Du skrev at hun sov fra åtte til halv elleve om kvelden... Det er jo ingen fasitsvar her, men vi lar ikke Torbjørn sove etter halv ni på kvelden - altså før vi legger han "på ordentlig" i halv elleve-elleve tida. Det er kanskje litt sent, men vi prøver å la han være skikkelig trøtt om kvelden, så han sover godt om natta. Vet ikke om det er så veldig lurt heller, hender han er skikkelg overtrøtt og blir veldig grinete, men han sover i hvert fall godt om natta da. (Nå har han for eksempel hylt i en halvtime. Merker godt at han blir ekstra trøtt når vi har vært ute og farta som vi har vært i dag)

 

Jeg også hadde klikka for lengst hadde det vært meg... Er samboeren din på jobb som vanlig eller? Han kan sikkert få en sykemelding, hvis dere ikke har det allerede, til dere får ordna opp i soveproblematikken. Blir i hvert fall utrolig tøft for deg, hvis du skal ha hele jobben på natta.

 

Babykino: Vi kom hjem en dag før planlagt, så jeg er hjemme i morra, men tror likevel ikke jeg blir med på babykino. I og med at han var så urolig i kveld, tror jeg vi skal ta en rolig dag i morgen, med ikek altfor mange sanseinntrykk.

 

Til slutt en liten oppfordring til Martine: SOOOOOOOOOOOOOOOOOV GOOOOOOOOOODT i NAAAATTT:-)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thomas jobber som vanlig han. Heldigvis begynner han sent på jobb, kl 10 og 11 annenhver dag. Jeg får hjelp av han om natta, så jeg står ikke alene med problemene.

 

Men i natt var jo DEN drømmenatta!!!

 

Hun våknet som sagt i ti-tida i går kveld. Hadde da sovet en times tid. Men jeg lot henne bare ligge og gråte, og etter fem minutter sovnet hun igjen! Fikk pupp halv ett, sov til 06, fikk pupp og sov til kl 9!! Utrolig! Det hjelper nok å klage litt... He-he..

 

Vi har nok vært altfor raske til å ta henne opp når hun gråter. Det har nok bare gjort ting verre, fordi hun egentlig er trøtt og vil sove. Så nå får jeg være streng not meg selv, og ikke ta henne opp så fort hun klager. 4-5 minutter med gråt er overkommelig. Heller det enn flere våkenetter.

 

Lar henne heller ikke sove så mye på dagen i dag. Og det går greit foreløpig. Så får vi bare krysse fingrene for kommende natt også...

 

Barolo er greit for meg!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så flott!!

 

håper det holder seg slik da, anette... det kan nok virke som hun er grinete fordi hun er trøtt, ja! Veldig bra at du kan klare å la henne ligge å gråte i fem min... det er ofte det som skal til... de går lei av å sutre etter en liten tid, også blir de som oftest trøtte igjen...men gråter de for lenge, kan det være at de blir tørste... så da kan det være en ide å prøve m litt vann som sang smurfen tipset om!!

 

lykke lykke til videre!

 

god natt og sov godt martine!!!! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jammen godt å høre, Anette!!!!!!!!! Har tenkt mye på dere de siste dagene - og det har sikkert dere andre også - kanskje det har hjulpet - hehe:-)

 

Tonis

 

PS: Torbjørn sender nattaklem til Martine:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...