Gå til innhold

Sykmeldt ALLEREDE


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei...

Jeg er bare i uke 15 og er sykmeldt allerede pga hodepine og stiv nakke. I tillegg er jeg psykisk utslitt og føler ikke at jeg greier å gå på jobb, selv om jeg sikkert hadde greid det om jeg presset meg selv... For jeg er jo ikke sengeliggende, og er i god stand til å gjøre andre ting.

Har bare så sinnsykt dårlig samvittighet for dem på jobben, og er redd for at dem tror jeg sniker meg unna jobbinga. Det er tross alt tidlig enda, så det er vel ikke så normalt å bli sykmeldt så tidlig, eller?

Og hvor "syk" skal man være for å være borte?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heisann..

Jeg er i uke 7, men er sjukmeldt. Jeg har vert sliten, og legene har vert redde for at jeg skal miste siden jeg har hatt en spontanabort. Jeg er og veldig redd for det. Bare kjempegla, nyt tiden som gravid. Du skal ikke presse kroppen din, det er ikke bra for barnet.

 

Koz deg, og lykke til;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

hei hei..

ble sykemeldt i uke 7 eller 8 jeg pga oppkast og kvalme.. når den begynte å avta så kom bekkenløsninga .. er nå i uke 17 og er fortsatt sykemeldt og går på krykker..

så det er vell veldig opp og ned noen er i fin form hele svangerskapet... mens andre er sykemeldt fra dag 1 omentrent;)

så det er vell ikke no fasitsvar på det.. hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei.

Jeg ble veldig glad da jeg leste dette og fant ut at jeg ikke er alene! :)

Jeg er bare 5+2 uker på vei, men er utrolig sliten og klarer nesten ikke å gjøre noe som helst. Er også plaget av hodepine og hadde MA forgje graviditet. Legen min har sagt jeg kan få sykemelding om jeg ønsker dette, men sliter med dårlig samvittighet og er ikke klar for å fortelle at jeg er gravid enda. Tenker også at de sikkert kommer til å tenke at jeg bare sniker meg unna arbeid. Men, nå har jeg bestemt meg, kommer til å be om sykemelding i morgen, oooorker ikke tanken på å jobbe når jeg har det slik.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vektbaby: du trenger ikke fortelle arbeidsgiver at du er gravid selv om du får sykemelding. Bare si at du er dårlig, de trenger ikke vite mere de. :)

 

Å få slappe av og ta litt vare på seg selv kan hjelpe. jeg måtte gjøre det tidlig i svangerskapet jeg også. Og nå gjør jeg det igjen. Vi må tenke på den lille spiren i magen også. Den er viktigere enn jobb og alt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann...

 

Jeg er 12 uker + og har vært sykmeldt siden uke 7-8 pga svangerskapskvalme og blir vel fortsatt sykmeldt en stund til da jeg allerede har fått bekkenløsning..

Jeg vet akkurat hva du føler ang dårlig samvittighet og greier, føler det slik enkelte dager jeg også, det skal jo ikke være en sykdom å gå gravid, men en fornøyelse... men for noen er det ikke like enkelt...

Jeg synes du skal ta godt vare på deg selv og plei deg selv og ditt ufødte barn... Ikke ta deg vann over hodet og slit deg ut i allefall, det kan gå gale for deg og barnet...

 

Lykke til videre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei der ser mange som er i samme situasjon som meg. Fikk vite at jeg venter tvillinger alt i uke 8. Har gått sykemeldt siden da. Dette er pga at jeg har tre keisersnitt fra før å er rissiko gravid. Har ikke vært på ultralyd ennå, skal 14 februar. Så vet ikke så mye ennå, bare fått vite det er to å at jeg blir tatt med keisersnitt i god tid før termin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er i uke 15 og er allerede sykemeldt for muskelsmerter i rygg,fot og under ribbeina.(har også revmatisme) Jeg har veldig fårlig samvittighet overfor jobben fordi jeg kommer kanskje ikke tilbake i jobb før etter endt svangerskapspermisjon..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy nå ble jeg glad as.. Har vært sykemeldt siden uke 16 og nå er jeg i uke 20 og samvittigheten har gnagd seg igjennom meg.. Jeg sliter med vond rygg, nakke og nå har jeg kanskje fått bekkenløsning også..supert:( Går til fysioterapaut så jeg håper det blir bedre men jeg får så dårlig samvittighet hver gang jeg får en ny sykemelding.Bra jeg ikke er alene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei.. jeg har vert sykemeldt siden uke 7 pga kvalme. så kom bekkenløsninga.er nå i uke 33.er enda sykemeldt.hvis jeg skal ha fler barn håper jeg ikke og være sykemeldt.vet ikke hvordan jeg skal få dagene til og gå.. kjeder meg noe vilt.. men men.. er jo bare sånn det er..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heihei:) var sykemeldt en uke i uke 8/9 jeg, tilbake på jobb og nå, 10+0 i dag, er jeg sykemeldt igjen... Jobbenmin funker ikke sammen med graviditet - for farlig for meg og barnet. begynt med bekkenløsning allerede så... han trodde ikke jeg kom til å jobbe mye i svangerskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til alle med dårlig samvittighet:

IKKE HA DET!! Tenk på at dette er en fantastisk tid hvor du faktisk er hus for barnet ditt :). Den lille skal ligge og vokse og gro seg sterk inni deg - og da må man ta vare på seg selv! I dag er det vanvittig stort press på alle gravide (og også alle andre "vanlige") om at man skal gå på jobb uansett - koste hva det koste vil, og stort fokus på at sykefraværet bare øker og øker - dette er en generell tendens i hele samfunnet..

Men tenk på at det faktisk ikke er så mange ganger i livet man er hus for barnet sitt - kanskje bare 1 gang! Man skal faktisk jobbe resten av livet, denne perioden varer bare i 40 uker. Det er ingen (hverken deg selv, mannen din, barnet ditt, arbeidsgiveren din) som vil takke dere dersom dere presser dere for hardt og det ender med abort, prematur fødsel eller andre ting.

 

Dersom man jobber i en IA-bedrift (inkulderende arbeidsliv) har man krav på å få tilrettelagt arbeidet sitt, vær kreativ overfor sjefen og kom med forslag om alternatvie arbeidsoppgaver som du orker og kan gjøre. Kanskje du kan jobbe litt hjemmefra? Eller gå i redusert stilling/ aktiv sykemelding? Ha en åpen dialog (dersom det er mulig, da...), og jobb heller redusert.

Selv var jeg fullt sykemeldt i litt over en måned pga ekstrem kvalme og oppkast, men dette gav seg heldigvis rundt uke 13. Jobbet fullt frem til uke 19, og har siden det jobbet 80% (hjelper veldig med en ekstra fridag i uka!) (er nå i uke 24). Etterhvert kommer jeg til å gå ned i 50% stilling, og dette er noe arbeidsgiver støtter - det er bedre at man er litt på jobb og avlaster med noe enn at man er helt borte. Da føler man også at man gjør nytte for seg! (Noe som er viktig for meg.)

Jeg vet at det dessverre er mange som selvfølgelig ikke har mulighet til akkurat dette (enten fordi man er for syk eller pga problematiske forhold med arbeidsgiver), da synes jeg du skal lytte til kroppen din, kjenne etter hva du føler for (det er det kun du som kan!)- og ikke har dårlig samvittighet for at du er borte fra jobb!!!

Gode klemmer og lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Må si meg uenig i det du sier. Den eneste grunnen til at det er så mange sykemeldte i Norge er fordi det er altfor enkelt å få seg sykemelding og betingelsene er altfor gode. Tror nok folk hadde tenkt litt mer over å få sykemelding hvis det hadde hatt økonomiske konsekvenser.

 

Syns ikke at være gravid er en grunn til å sykemelde seg. Man må jo regne med at man er litt ekstra sliten når man er gravid men burde nå klare å komme seg på jobb allikevel. Jeg har vært borte 2 dager pga kvalme i mitt svangerskap og er nå i uke 32, kommer til å jobbe full tid frem til uke 37. Vil ikke vøre noen snylter på staten som så mange andre, spesielt på dette forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den var noe krass du! Er du førstegangsfødende? Du må da seriøst kødde nå? En graviditet er ikke en sykdom, det er jeg klar over, men det er ikke derfor du får sykmld heller da. Det står ikke at det er en sykdom. Jeg har hatt et svangerskap med ingen plager, jobbet og gikk på skole til fødsel, og da var alt fryd og gamme. Sikkert som ditt svangerskap er nå og det er jo topp for deg og. Men alle er individuelle og et svangerskap kan føre med seg mange plager. Kanskje får man høyt blodtrykk, som er skadelig for både deg og fosteret hvis det blir for høyt, spyr opptil 20 ganger pr.dag(regner med at du har hatt sjau og da regner jeg med at du var hjemme fra jobb?) migrene, bekkenløsning. Også hvis du har snakket med folk før så er det faktisk mange som får tidlig bekkenløsning og hvis du ikke har hatt det før så tror jeg du skal tie om at det er en liten grunn til å være hjemme. Kvalme som gjør at du ikke klarer å gå over kjøkkengulvet uten å brekke deg. Tretthet, man sovner omtrent stående og rett og slett utslitt. Det er jo en dårlig kombinasjon når man er på arbeid hvor man faktisk skal yte sitt beste. Også av og til heter det at man har mange barn og er livet ditt å bruke alle krefter på arbeidet og ikke ha igjen en tøddel til de hjemme så stakkars sine andre små hvis du har det. Men du er jo i fin form så du klarer jo ikke sette deg inn i dette som de som faktisk er i den situasjonen. Har du hørt om empati og forståelse, og lest litt om hva et svangerskap påvirker så synes jeg du skal snakke for deg selv og jeg håper du kan få oppleve et svangerskap med "plager" senere i ditt liv slik at du kan vise forståelse for at andre kan ha det annerledes enn deg. Jeg unner ingen den mnd jeg har hatt nå og andre har det faktisk 10 ganger værre enn meg også, men kjære deg jeg tror du trenger å ha kjenne på kroppen hvordan det kan være, ikke for å være stygg, men for at du skal kunne forstå andre mennesker og kunne vite at din verden er faktisk ikke den samme som andres. Også må du se på at faktisk veldig mange jobber hele svangerskapet, eller er på aktiv eller er delvis sykmldt eller er bare en periode sykmldt og begynner og jobbe igjen. Det er helt sikkert noen som snylter, men mange av oss vil faktisk være på jobb om vi ikke klarer det hele svangerskapet. Jeg snakker nå utifra mine erfaringer hvor jeg har sovet og vært kronisk kvalm i en mnd med migrene hvor jeg har sett dobbelt, høyt blodtrykk, (er i uke 12 nå, og er friskmldt) og jeg tror at jeg kan snakke for en del andre også. Du snakker sikkert også ut fra deg selv, og mange mener også det samme som deg selv og det har du lov til å mene, men da synes jeg at du kan legge inn dette som et eget innlegg og ikke som et "svar" på oss som faktisk synes det er frustrende og gå hjemme og egentlig ikke vil det, men ikke klarer noe annet enn å ligge hele dagen. Man må ha troen på folk, selv om man vet at ikke alle snakker sant. Håper du kan klare å se dem som faktisk er hjemme av en gyldig og god grunn. Det kan faktisk være meget nedslående å lese innlegget for den aktuelle som skrev inn som faktisk kanskje trenger støtte, da du tar alle over din kamog erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Ja ser at dere har kjekke leger som sykemelder dere. Selv hadde vi en MA for noen mnd siden, men er nå i uke 7:)

Jeg jobber ca 140 % i et yrke hvor jeg er fysisk aktiv 100 % av tiden. skulle ikke min lege ha redusert stillingen min eller noe? hmmm Det eneste han snakker om er at han ikke orker lage profil på faren siden det ennå er så tidlig og sjansen for spontan abort er stor. Hyggelig lege eller?!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du svarer og ønsker at jeg også skal bli like syk som deg selv. Har ikke akkurat hatt et helt enkelt svangerskap har kastet opp hver dag opp til uke 18, men klarte fortsatt å jobbe av den grunnen. Var også trett og sliten, men gikk på jobb allikevel. Og har begynt nå og kaste opp igjen men syns ikke det er noen grunn til å sykemelde meg. Men dette er sikkert ingenting i forhold til de plagene du sliter med.

 

Jeg ville bare si at jeg syns det er altfor lett å sykemelde seg spesielt når man er gravid. Kjenner mange som har gjort det og sier de ikke klarer å jobben men tydeligvis klarer alt annet mens de er sykemeldt. Syns ikke det bør være så enkelt å få seg en sykemelding bare fordi man ikke har lysst å gå på jobb eller har andre ting man heller vil holde på med. Skulle vært siste løsning å sykemelde seg og hvis man har en jobb bør den kanskje få litt høyere prioritering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men krysser ikke legen av for at plagene er svangerskapsrelatert på sykemeldingen da?

 

Forøvrig enig, sykemeld deg heller enn å slite deg ut. Man får igenting igjen for å presse seg til man stuper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott for deg at du er den typen som presser deg på jobb likevel. Da har du kanskje en høyere tålegrense enn mange andre, eller så er du rett og slett ikke så dårlig. Selv har jeg ingen fast jobb så jeg trenger ingen sykemelding, men jeg jobber som vikar i barnehager osv og det ble helt umulig nå når jeg fikk bekkenløsningen for fullt. Den forsvant aldri helt etter forrige fødsel, men var til å leve med likevel. Helt til jeg ble gravid på ny.

 

Når det gjelder å prioritere jobben kjenner jeg ingen som ikke setter jobben veldig høyt. Men den bør ikke gå foran familie og egen helse, da er man rett og slett litt tankeløs syns jeg. Barna taper mye mere på at mor adri orker å ta seg av dem, enn jobben gjør av at mor holder seg hjemme til hun føler seg bedre.

 

Hadde jeg hatt fast jobb hadde jeg vært sykemeldt nå, fordi jeg enkelte dager sliter med å gå. Bare når jeg holder meg helt i ro klarer jeg å gå normalt og uten smerter. Det er frustrerende, og det gjør ikke saken enklere at man blir fordømt av andre rundt en.

 

Jeg kjenner en som hadde samme holdning som deg, helt til hun selv ble gravid nå og endte opp med bekkenlåsning og krykker. Da fikk pipen en annen lyd og hun skjønte litt mer av hva andre faktisk sliter med. Du vil se det du også den dagen du blir nødt å sykemelde deg, ikke sikkert det blir i forbindelse med svangerskap, men kan hende du får noe annet en dag som tvinger deg til å være hjemme. Da skal du se det er godt i det minste å slippe å bekymre seg for om du får mat på bordet mens du er borte fra jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til deg anonym som er i arbeid. Det er flott at du orker å være i jobb selv om du er dårlig, men kunne ønske at du kan se andres situasjon og ikke bare bruke din situasjon og det du klarer og orker som en mal for oss andre. Som jeg skrev i forrige brev,så er vi forskjellige, akkurat som i forhold til andre plager man kan få. Vi takler det forskjellige og kroppen tåler det forskjellig. Jeg har hatt et svangerskap tidligere hvor alt var topp, kunne arbeidet 140%jeg også uten problem:), men dette er noe HELT annet. Du kan bare ikke ta alle over en kam, men jeg er enig med deg at mange kan hende utnytter det å kunne bli sykmldt. Men jeg tror det er flere skattesnytere i andre klasser enn akkurat de som er inne på dette forumet, som du hevdet i ditt innlegg. Er nå friskmld og jeg skal arbeide så lenge jeg klarer, men jeg har vært delvis sykmldt allerede en mnd som var, da jeg ikke klarte å yte noe når jeg kom meg hjem fra jobb, og heller ikke så mye på jobb. Det kan hende vi har forskjellige holdninger, og/eller så tåler vi gravididteten forskjellig, det trenger ikke gå på om jeg er egentlig dårligere enn deg, men sånn er det nå fysiologien er i kroppenene våres, de er forskjellige, og påvirker oss forskjellig. Jeg tror at også du ville satt dine barn først som du allerede har. Jeg klarte ikke en gang og holde meg våken, jeg sov fra jeg kom hjem fra jobb til jeg skulle på jobb igjen. (Pluss at jeg også sovnet på jobb da, jeg var rett og slett utslitt og ble av den grunn skikkelig deppa over at man ikke orket noe)Og da snakker jeg om først en dagvakt og kveldsvakt dagen etter. Men hvis jeg klarte å være såpass opplagt at jeg var våken lå jeg dobbelt og orket ikke noe pga kvalme og brekninger. Hvis du leser andre steder på forumen omkring her så ser du at mange har kvalme og brekninger og oppkast, en takler det kjempebra og jobber slik som deg, mens andre ikke. Alle svangerskap er forskjellig og sånn er det, kan hende også du oppdager det en gang, det gjorde jeg hvertfall:) Lykke til med bebisen da, ikke lenge til for deg, heldiggris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette får jeg sikkert pepper for, men jeg klarer ikke å rope hurra som de fleste andre her. Jeg mener også at det viktigste her er at du tar vare på deg selv og i samråd med lege finner ut hva som er best for deg. MEN...når du sier at du er i god stand til å gjøre andre ting, og spør alle oss andre her om hvor "syk man skal være for å være borte" så synes jeg det du viser svak dømmekraft. Hvis du selv er usikker på om du er "syk nok" kunne det kanskje være en ide å be om tilrettelegging på jobben, noe som ikke trenger å medføre fravær. Eller kanskje en prosentsykmelding som gjør at du kan jobbe noen timer ved mest behov, får så ta kortere dager.

 

Dette temaet er svært vanskelig, og det er mye følelser involvert. Sykefravær koster bedriften og samfunnet enorme summer, og vi har alle et ansvar for å bidra på best mulig måte. Det betyr ikke at jeg mener det er feil av deg å sykemelde deg i denne situasjonen, men siden du selv virker litt usikker kunne kanskje en gradert sykemelding vært noe denne gangen?

 

Håper du snart blir bedre. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det synes jeg du ikke trenger å få pepper for nei, det er jo sant som du skriver. Er det mulig å tilrettelegge eller gå på aktiv sykmld er jo det flott slik at man ikke trenger å fulltidssykmld seg. Det må være den det gjelder og legen som må kunne klare og finne en gunstig løsning, og da vite hva jobben din kan tilrettelegge evnt hvis det er mulig for deg da og kunne jobbe litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

"stakkars meg jeg har såå vondt i nakken og hodet mitt, greier ikke jobbe, buhu" Hvordan hadde du stilt deg i forhold til sykemelding hvis det ikke hadde vært så økonomisk lønnsomt som det er i dag? Det er helt latterlig hvor mange som sykemelder seg pga "trett og sliten" når de er gravide. Skjerp dere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FYTTI KATTA SÅ MANGE UVITANE HER!!

KANSJE DET E FORSKJELLIGE YRKER HER,E KVALM Å SPYR KANSJE DET E DELIKAT AT MENS EG HJELPE NÅGEN I DELIKATESSEN EG JOBBE AT EG STÅR Å BREKKE MEG....KOR MANGE AV KUNDANE LIKE DET??? HADDE DU SJØL HANDLA VAREN SÅ NÅGEN STÅR Å BREKKE SEG OVER??

Å KA ME DE MED BEKKENLØYSNING JOBBE EVNT I EIN HEKTISKE BUTIKK KORT SKA ME KOMMA FRAM TE KUNDEN? E SØREN SÅ MANGE GOASAR HER AT EG BLIR LITT EKSTRA KVALMEN AV DET!!!! HÅPE AT NESTE SVANGERSKAPET DÅKKAS BLIR ET REINT HELVETE SÅ DET E FOR MANGEN AV OSS ANDRE HER SÅ KAN DÅKKE TENKA TEBAKE KORDAN DÅKKE TENKTE PÅ OSS...SKA JAMMEN LE AV DÅKKE DÅ....FÅ LITT VED I TOPP LÅKKET!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt lege og ta vare på deg selv! Det er veldig lett å bytte fastlege, gå inn på nav sine sider (www.nav.no) og logg deg inn.

Uansett om du har behov for å få en gradert sykemelding eller ikke er det viktig at du har en fortsåelsesfull lege som forstår dere og den prosessen dere har vært gjennom - denne legen virker jo empatiløs..

Ønsker dere lykke til videre! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har mer eller mindre hvert sykmeldt meste parten av svangerskapet mitt denne gangen, pågrunn av kvalme og pågrunn av det konsetrasjonsvansker. (ikke enkelt å ha 100% konsetrasjon på store prosjekter når du venter på neste løpetur til do for å spy). Som en følge av kvalmen så fikk jeg ikke i meg mat og gikk ned mange kg og kroppen går på sparebluss. Når du da i tillegg har en veldig aktiv 7åring i huset som du har alene ansvaret for så sier det seg selv at det å gå på jobb 100% går ut over hans livskvalitet med en mor som ikke orker noe når en kommer hjem.

Forrige svangerskap var som en drøm i forhold til dette og kan ikke sammen lignes. Da var jeg i full jobb hele svangerskapet uten noen problemer.

Jeg har ikke dårlig samvitighet for at jeg har hvert så mye sykemeldt denne gangen for hvem takker meg for at jeg ofret kvaliteten på min sønns hverdag i fordel for jobben min? Hvem takker meg for at jeg ofrer min helse tilfordel for jobben? INGEN så da er det viktigere for meg å ta vare på min familie.

 

Det er greit fremheve sin suverenitet når de kansje ikke er klar over at INGEN svangersap er like, og de som ikke føler de trenger sykmelding har et lett svangerskap i for til mange andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...