Gå til innhold

hun kan sitte

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nei, de blir ikke skadet av å være rumpeakere. Men: i og med at de har "hoppet over" et motorisk trinn er det ikke alltid de forstår hvordan de skal komme seg ned på gulvet igjen når de ikke har kommet opp i sittende selv. Dermed kan det bli mye sutring og grining over at de ikke kommer seg opp i stående osv. Jeg tror IKKE det blir et problem for jenta di siden hun ruller, åler osv og liker å være på gulvet. Den vanligste måten å komme opp i stående er nemlig fra 4-stående og ikke fra sittende for så små. Litt vanskelig å forklare kort her over nettet :)

Jeg hadde nylig en gutt på 16 mnd som bare satt på gulvet og hylte når han skulle ha tak i noe. Han klarte ikke å rulle, og når jeg la ham på ryggen ble han sint. Han hadde alltid blitt satt opp, og kunne ikke krabbe eller reise seg. Som sagt, dette kommer ikke il å bli et problem for jenta di, bar et versting-eksempel på hvor galt det kan gå hvis man setter dem opp for tidlig. Det er sikkert sånt folk har hørt om når det er snakk om å ikke sette opp barn.

Jeg håper ikke du oppfatter meg som belærende, jeg forsøker bare å svare så godt jeg kan. Og jeg er ikke av samme oppfatning som den andre fysioterapeuten (?) som satte likhetstegn mellom dårlige mødre og de som satte opp barna sine. Hysteri, spør du meg! Du skader ikke jenta di! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Håper den var til den andre anonyme fysioterapeuten, og ikke til meg, for hvis jeg fremstår som "moden og perfekt" og kommer med krass kritikk vil jeg gjerne ha eksempler på dette! Forsøker bare å svare når folk spør.

Skrevet

må bare legge til en ting her selv om jeg ikke har så mye peiling på temaet. I tillegg til det "soria moria og nurket" sier ang sitting og krabbestadiet, så er og sett sammenhenger mellom manglende krabbestadie og utvikling av koordinasjon og lese/skrive-vansker.

I et studie viste det seg at 70 % av dyselektikerne undersøkt aldri hadde krabbet. Selvfølgelig betyr ikke det at en trenger få problemer med dette om en ikke krabber, men understreker viktigheten av at de bør krabbe. Er vel lurt å la naturen styre selv, vi er så viselig lagt til;-D

Skrevet

Stemmer, det har jeg sett studier på også. Har visstnok med krysskoordinasjon og øye/håndkoordinasjon å gjøre.

Skrevet

Så gøy da :)

Det gjør Amalie og :) Hun setter seg nesten opp selv:) er 6 mnd og 2 uker i dag :)

Skrevet

Soria moria og nurket

jeg syns du svarer veldig fint jeg..og at jeg skjønner hva du mener..

jeg tror nok at datteren min kommer til å lære seg å krype etterhvert...hun er iallefall veldig ivrig etter å komme seg fremover...

hun har den siste tiden begynt å ligge mye på magen, noe hun hatet frem til bare for noen uker siden.

er bra å høre at hun ikke kommer til å ta skade av det... det tror ikke jeg heller...

den undersøkelsen om dysleksi osv kan jo ha helt andre årsaker...tror ikke at hun får dysleksi fordi hun fikk sitte før hun selv kunne sitte seg opp.

Skrevet

Jeg er helt enig i at innlegget til den anonyme fysioterapeuten var unødvendig krasst. Men samtidig må det være lov å opplyse om hva fagfolk anbefaler, uten at man dermed anser seg selv å være bedre enn andre? Fysioterapeuten vi var hos med barselgruppen anbefalte heller ikke at man satt opp barnet på gulvet før det kunne sitte selv. Han mente at det først og fremst var å gjøre barnet en bjørnetjeneste fordi de da gikk glipp av den øvelsen det var å sette seg opp selv. Hvorfor ikke bare vente med å sette opp barnet til det klarer det selv? Det er jo uansett kjempefint at man har funnet ut at babyen faktisk er sterk nok til å sitte, men de trenger jo ikke å gjøre det allikevel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...