mai mammaen til to Skrevet 6. november 2006 #1 Skrevet 6. november 2006 hun er 6 mnd i dag...hun har sittet litt av og til..men i går og i dag har hun sittet helt alene i 5-10 min omgangen..
små Skrevet 6. november 2006 #6 Skrevet 6. november 2006 Så flink da:) Snuppa mi sitter også. men hun setter seg ikke opp selv enda, så da lar jeg henne ikek sitte så lenge..men måtte jo liksom prøve om hun kunne det da:P hihihi
mai mammaen til to Skrevet 6. november 2006 Forfatter #7 Skrevet 6. november 2006 men så lenge hun sitter selv så kan hun vel sitte? må vel ikke klare å sette seg opp selv vel? hun kommer seg jo ned igjen hvis hun ikke gidder mer...
Bare jeg er meg :o) Skrevet 6. november 2006 #8 Skrevet 6. november 2006 Lillegutt her også sitter selv nå) Koser seg såååå mye der han sitter. Han er akkurat blitt 6 mnd:)
april 06;) + mai 09* Skrevet 6. november 2006 #9 Skrevet 6. november 2006 fysioterapeuter anbefaler en å vente til de setter seg opp selv, av hensyn til ryggen og motoriske utvikling. Det heter vel at de setter seg opp selv når de er klar for det..
Gjest Skrevet 6. november 2006 #10 Skrevet 6. november 2006 La jenta di kose seg og sitte, du. Jeg tror også at hun setter seg ned om hun blir sliten i ryggen. I USA sier fagfolk det motsatte av her. Der anbefaler de å utføre "sittetrening" med ungene. Dvs støtte opp rundt med puter ol. Her er dette FYFY!
små Skrevet 6. november 2006 #11 Skrevet 6. november 2006 Vet du, hvis man leser forskjellige ting, så står det at man kan la de sitte, eller det står at man absolutt ikke kan la de sitte:P Så gjør det du syns passer for dere:) Jeg lærte med yngste min at de ikek skulle sitte før de satt seg opp selv, så jeg får meg liksom ikke til å gjøre det..hvis du skjønner? Det er hva man er vant med;)
Anonym bruker Skrevet 6. november 2006 #12 Skrevet 6. november 2006 Til mammaen til gulljenten; Vil bare si at du er en utrolig fersk førstegangsmamma... Når jeg leser innlegget ditt synes jeg SYND i jentungen din. Oppriktig talt, er det virkelig såååååå viktig at hun klarer å sitte selv. DU kan da ikke ha mange venner med små barn, for tydligvis VET du IKKE hvordan dette med å sitte fungerer. For det første skal en ALDRI la ungene sitte selv. De kan ligge-sitte men bør aldri sitte selv. Ungen meg kunne sitte selv like gammel som din, men det var søsteren min på 13 år som satt henne slik. Jeg sa at det måtte hun ikke. Når de kan sitte selv, ja når en kan si det sitte selv-ja da skal de klare å SETTE SEG OPP SELV mens de ligger på gulvet. De skal altså snu seg rundt og sette seg selv på rumpa! AT noen mødre setter de på rumpa selv, og liksom øver de på å sitte oppreist er hverken bra for ryggen eller noe som helst annet-bare fordi en uvitende mor synes det er stas.noe det så ABSOLUTT IKKE er! Det er uvitende, tragisk og synd for den lille ungen. Min jente satt seg opp selv på rumpen 8 mnd. gammel. Da var hun tidlig ute, og først DA sa jeg at hun kunne sitte punktum. Beklager mitt innlegg til deg, men synes bare du virker så umoden..... Kan liksom ikke si å å å å så flink ungen din er. Tenker bare å å å å stakkars unge. Motoriske ting skal IKKE øevs på når det gjelder babyer, alt bør komme naturlig. Uff...kjenner jeg blir sint. Hilsen fysioterapeut
Anonym bruker Skrevet 6. november 2006 #13 Skrevet 6. november 2006 Et barn kan ikke "å sitte selv" før det kan sette seg selv opp
april 06;) + mai 09* Skrevet 6. november 2006 #14 Skrevet 6. november 2006 synes det vel blir litt vel drøyt å "ta helt av" her, tross alt har ikke HI spurt om hverken råd eller tips.. Er jo enig i det fysioterapeuten her skriver ang sitting og anbefalingene der, men det blir litt drøyt å dra konklusjoner om hva slags mamma en er. Jeg vet om maaange som setter barna opp før de sitter selv, jeg personlig synes det er dumt, men gud av meg, det blir nok flotte folk utav de og, og de aller fleste er vel gode foreldre for det. Så, HI, er sikker på du er en god og snill mamma jeg;)
Kristin! Skrevet 6. november 2006 #15 Skrevet 6. november 2006 Når et barn klarer å sette seg opp selv, DA kan en si det kan sitte.
Anonym bruker Skrevet 6. november 2006 #16 Skrevet 6. november 2006 Hvordan kan DU si noe sånt til ei du IKKE kjenner engang. DET er ikke noe som heter umoden mamma, HU har IKKE gjort noe galt..Det er HENNES unge og det er ikke synd på ungen HENNES. Jeg setter opp gutten min også,Fordi han liker det og hater å ligge..Han legger seg ned når han selv er sliten..DU kan IKKE komme her å DØMME folk for å være UMODEN eller hva F**N du gjør. unnskyld meg , men er det noen som er umodne her så er det jo virkelig DEG,som kan si noe sånt til noen..SKJERP DEG..Stakkars DIN unge som har en mor som dømmer folk....
PMST Skrevet 6. november 2006 #17 Skrevet 6. november 2006 om man sette barnet på rompen og det sitter stødig,så sitter faktisk barnet selv! Fysioen vi var hos sa ingenting da min datter fikk sitte før hun kunne sette seg opp selv. Hun sa jøss hun er sterk og sitter stødig. og at man ikke måtte støttet opp med puter og div. Men alle har og vil alltid ha egne meninger om alt så... Og hva i alle dager skulle være vitsen med å være så krass i innlegge ,alltid noen som vet og gjør alt så mye bedre. Forresten flink pike du har ja ,sterk ;0) Hva som funker for dere vet du allerbest;)
mai mammaen til to Skrevet 7. november 2006 Forfatter #18 Skrevet 7. november 2006 TIL ANONYM forresten, hvorfor må du være annonym?flau over det du sier?eller er du kanskje litt bitter fordi jeg lar babyen min sitte og det gjorde ikke du? jeg har mange venninner og bekjente som har barn. jeg er oppvokst med små barn rundt meg hele tiden. jeg er utdannet pedaogog..og vil si at jeg har ganske stor erfaring med barn. jeg har snakket med helsestasjonen..og de sa at hun helt fint kan sitte selv så lenge jeg ikke bygget opp med puter rundt henne. er jo merkelig at helsestasjonen ikke skulle vite om at det var så farlig hvis det er det da... det er jo ikke det at jeg sitter henne midt på gulvet og går vekk. jeg sitter jo ved siden av... hvis hun viser at hun er trøtt eller blir urolig så ligger jeg henne ned (ev hun slenger seg ned). i går fikk hun sitte med en bøtte vann foran seg som hun så fint satt å lekte i.det var kjempe stas... mammaen satt ved siden av å passet på heletiden.... når hun sitter i vognen så har jeg ryggen på første hakket. da løfter hun seg opp og sitter rett opp...for det er mye kjekkere.... så jeg føler ikke at jeg gjør noe galt i å la henne sitte. jeg vil heller si at du er en overhysterisk mamma som TROR du vet alt..og FØLER deg mye BEDRE enn andre fordi du TROR du vet alt! SLUTT å kritiser andre som ikke har spurt deg om råd! jeg bare sa at hun kan sitte..og det kan hun jo! et barn kan jo stå selv selv om det ikke reiser seg opp selv?hun har ikke lært seg å sette seg opp selv...og det sa jeg ikke heller!!!
mai mammaen til to Skrevet 7. november 2006 Forfatter #19 Skrevet 7. november 2006 shs2 har no gutt&jente ja jeg syns hun er veldig sterk... det er bra at det er flere som er enig..
¤Rålpeguri¤ Skrevet 7. november 2006 #20 Skrevet 7. november 2006 Hs sa til meg at barnet kunne sitte i stolen sin ved måltid sammen med oss i korte perioder, ho er no 6 mnd.Også sitte i korte perioder på gulvet med oss.
soria moria og nurket Skrevet 7. november 2006 #21 Skrevet 7. november 2006 Til anonym fysioterapeut: Jeg skal ikke la dette bli en fagdebatt mellom fysioer om hvorvidt det å sette opp en baby er riktig eller ikke, selv om jeg forsåvidt er enig med deg i at man ikke bør sette opp barn som ikke setter seg opp selv. Det jeg reagerer på er tonen du har i innlegget ditt overfor HI. Jeg trodde man som fysio burde være utstyrt med litt bedre kommunikasjonsevner og menneskekunnskap enn det du fremviser i innlegget ditt. Skal man få frem budskapet sitt og bli tatt seriøst bør man fremlegge meningene sine på en litt mer saklig og balansert måte! Og du må gjerne høvle over meg for kritikken av deg, men du setter ikke akkurat fysioterapeuter i et godt lys...Jeg står for det jeg mener og signerer med nick uansett! Hilsen en annen fysioterapeut
mai mammaen til to Skrevet 7. november 2006 Forfatter #22 Skrevet 7. november 2006 soria moria og nurket er det farlig å la babyen få sitte litt alene da? det er jo ikke som at jeg setter henne opp heletiden liksom... hun får sitte litt når hun blir urolig...og det liker hun godt..ellers så ligger hun på gulvet og koser seg... som hun gjør nå...ligger å ruller i full fart bortover...så ligger hun litt på magen og skubber seg litt bak for å rulle videre...
soria moria og nurket Skrevet 7. november 2006 #23 Skrevet 7. november 2006 neida, det er absolutt ikke "farlig" i den forstand, så sant man ikke lar dem sitte der lenge av gangen.Det man tenker på når man sier at man ikke skal sette opp babyer, er at man forserer den motoriske utviklingen. jeg har selv behandlet barn som er såkalte rumpeakere, dvs de humper seg bortover på rumpa istedet for å krabbe. Når de først har blitt vant til å sitte og se seg rundt er det liksom ikke så stas å legge seg ned på gulvet for å øve seg på å krabbe, og så finner de sin egen teknikk på å forflytte seg. Må understreke at dette er veldig sjelden jeg har sett, og jeg er sikker på at det er MANGE foreldre som setter opp barna sine. For å si det på en annen måte; du gir henne ikke noe forsprang på de andre babyene ved å trene henne på å sitte. Bruk din sunne fornuft, så går det helt sikkert bra! Du kan jo la henne sitte korte perioder på fanget ditt istedet for å stable henne opp på gulvet feks? Det høres jo ut som om hun ligger bra an motorisk i forhold til alderen sin
Anonym bruker Skrevet 7. november 2006 #24 Skrevet 7. november 2006 Gøy å få sette seg litt opp og se litt mer av verden, enn å bare ligge nede på gulvet ja:) Enda mer gøy når de kan sette seg opp selv.. Da er de rimelig stolte sjarmtroll ja:) Gutten min er snart 10 måneder og har nettopp begynt å sette seg opp selv. Det synes han er stas ja:) Vi satte han ikke opp og lot han sitte tidligere.. Men vi satte han jo opp i fanget vårt, så det skulle vel ikke være noen stor forskjell. Blir vel belastning på ryggen det og.. (Mener nok "ekspertene" her).. Men ville bare si til dere som er så jævla fornuftige og flinke, modne og perfekte mammaer, at det hjelper lite å komme med slik krass kritikk bare for å prøve å virke bedre enn andre.. (Da spes til fysioterapeuten..) Må da gå an å diskutere normalt her inne.. Og ja, jeg signerer med anonym, som alltid.. Så kan du/dere irritere dere over det og.. Hi hi..
mai mammaen til to Skrevet 7. november 2006 Forfatter #25 Skrevet 7. november 2006 det er jo ikke som at jeg trener henne til å sitte da... hun har fått sitte på fanget vårt og har etterhvert klart å sitte alene.... så når jeg satt henne på gulvet klarte hun å sitte litt alene... og når jeg satt henne ned noen dager etterpå satt hun kjempe godt... hun sitter jo mest på fanget... men det er så kjekt å sitte på gulvet å leke... somi går når hun satt å lekte med litt vann.. var jo bare en liten stund.. (de små har jo ikke akkurat den største tålmodigheten heller) men er det en ulempe at de er rumpeakere?blir de skadet av det?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå