Gå til innhold

Har dere felles økonomi eller vil mange menn ha "sine egne penger"??


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Trenger virkelig svar på dette. Er det min mann som er spesiell eller er det mange menn som er slik? Jeg vil ha felles økonomi, det vil ikke han og vi har jo barn sammen. Jeg vil ikke spørre han om jegkan få penger av han så jeg sitter igjen med ikke så mye til overs og betaler mesteparten av klær ol til bebisen. Han sitter med flere tusen til "overs" og synes jeg bruker for mye penger, men jeg har jo ikke så mye å bruke jo...

 

Hvorfor vil ikke menn ha felles økonomi? Redd for at vi skal bruke opp pengene deres? Har ingen planer om det da, bare vite at jeg ikke trenger å bekymre meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

(jeg er dame, men svarer allikevel!) Synes det er provoserende jeg, at din mann ikke betaler mye for bebisen!! At dere ikke har fellesøkonomi er en ting, men jeg synes at utgiftene bør være like eller rettferdige! Hvis han tjener mer enn deg, så skal han betale mer enn deg. Jeg har ikke så lyst på fellesøkonomi selv, men hvis min mann hadde tjent mer enn meg, så hadde jeg krevd at han hadde betalt mer enn meg! Kanskje går det an å ha en felleskonto, hvor dere begge overfører en persentasje av deres lønn hver måned. Dette brukes da til husleie/huslån, strøm, mat og baby ting. Da har dere ikke fellesøkonomi, men det blir mer rettferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er heller ikke mann,men svarer fordet...særlig siden her er jeg og min mann veldig enige...

Her deler vi alt...på den måten at alt er felles.Regninger,mat,huslån etc.betales hips som haps,av den som har penger.Nå tjener han mest,så naturligvis betaler han mest.Men her er det ingen dine og mine penger.

Velger man å dele alt,burde det regnes prosentvis av hva dere tjener.Ikke riktig at dere f.esk betaler halve husleia hver...hvis han har mer enn deg i lønn...20% av inntekta f.esk...det blir rettferdig...Da har oxo den med minst inntekt mulighet til å ha litt penger å rutte med,evt spare.

At han ikke betaler for babyn sin er uhørt!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke mann jeg heller, men svarer likevel.

 

Her i huset er det ingenting som heter mine og dine penger. Siden han har mye bedre lønn enn meg og jeg gjør mye mer i huset enn han, skulle det vel bare mangle synes nå jeg.

 

Vi er gift da, men har hørt at en del samboerpar har denne problemstillingen som dere har.

"Mannen tjener best, og betaler utgifter til lån på bolig (som selvsagt står bare i hans navn!!) Kvinnen betaler mat, klær osv." Hva har hun igjen for det?

En liten avsporing kanskje; men hva om forholdet tar slutt/ den ene faller fra, og det ikke er skrevet papirer? Hvem er taperen?

 

Før vi giftet oss og fikk barn hadde vi ikke felles økonomi. Da delte vi alle utgifter likt, mens han i tillegg betalte på lånet.

Vi hadde samboerkontrakt og gjensidig testament.

 

Så damer, ikke godta alt. Sett krav og sett grenser - ikke minst for deres egen del!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har sånn halvveis felles økonomi. Jeg betaler mye mat og sånne ting,men vi har en felleskonto der vi begge setter inn litt penger i mnd,som vi har i bakhånd i tilfelle noe skulle gå galt. Dessuten trekkes huslånet derifra. Og huset vårt står i felles navn. Men han har ett småbruk fra før av,som han kjøpte før vi møttes,og han ser på det som vår eiendom,men jeg ser på det som hans. Han skal selge det til sommeren,og da skal han betale ned lånet vårt,på huset som står i vårt navn,så egentlig synes jeg at han er ganske grei sånn. Selv om vi ikke har samboerkontrakt eller noe juridisk bindende ved vårt samboerskap.. Skjønner jo godt at han ikke vil ha felles konto med meg,for jeg kan ha en tendens til å bruke masse penger i begynelsen av måneden og så sitte igjen med akkurat nok til de siste dagene :)

 

Men jeg synes det er ganske merkelig om han mener at du ikke kan bruke penger på deres felles barn,og han må jo skjønne at dere trenger mat og klær. Synes det virker veldig rart ja...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så heldige dere er som har sånne menn!!! her er det også sånn at jeg har minst inntekt og betaler alt av husleie,klær,mat,utstyr osv,og hva gjør gubben?? joda...klager over at jeg bruker altfor mye penger!!!

 

Han har full jobb,får utbetalt ca 24.000 pr mnd...og jeg går på rehabiliteringspenger,og har utbetalt totalt nesten 11.000.Holder hardt det siden det er snart 3 barn her i huset som skal ha sitt av både det ene og det andre,pluss da husleie og alt annet. Kommer ikke langt med under 11.000 da gitt.

 

Men åssen skal man si fra da?? syns det er flaut å be gubben om penger også..og jeg er ikke den som er tøffest i tryne til å kreve og forlange heller...veldig feig sånn dessverre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heldige?? Det er vel ganske normalt å dele på utgiftene i et forhold! Jeg ville satt meg ned med mannen/samboerern min og hatt en vanlig "voksen-samtale" om økonomien i heimen og spurt hva han mener er rettferdig. På forhånd bør DU tenke igjennom hva DU synes er rettferdig. Jeg går utifra at dette er en mann du er glad i og har tenkt å leve mange gode år sammen med og da må man jo kunne snakke sammen om noe så vesentlig!! Jeg og min sambo betalter "fellesutgifter" (strøm, tlf, lån ect.) til en felleskonto etter forholdene 60/40% fordi han tjener mer penger enn meg. Dette fungerer utmerket og i tillegg har vi jo da "egne" penger igjen som vi kan bruke på det vi ønsker. Det er viktig - og da slipper du hele problemstillingen med å "be" om penger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dette høres langt fra normalt ut! Hvis han ikke er smart nok til å skjønne at han må betale mer enn han gjør, får du heller gå fra han. Han høres ut som en dust. Kan ikke si at jeg har så mye sympati for deg heller, som fortsetter å leve på hans premisser..Jaja, hver sin lyst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg er heller ikke mann, men min mann ville jeg skulle svare for. Jeg leste for han det du skrev. Jeg vet ikke om sånn som vi gjør det er riktig, men vi er gift og har kjøpt oss hus. På bakgrunn av det så har vi opprettet en konto som vi kan benytte begge to. På denne har vi 2 bankkort, og på denne kontoen kommer begge sin lønn inn. Så har vi en regningskonto som vi setter over 2 taste beløp i måneden. en fra min lønn og en fra hans lønn. På denne regningskontoen betales alle regninger og lånet.

 

Dette er noe som fungerer veldig godt hos oss. Da har vi ikke hver vår konto, og alle pengene er felles. Men jeg ville snakket med han hadde jeg vært deg. Vi hadde ikke kunnet hatt hver våre penger fordi da hadde jeg gått "konkurs" da min mann tjener mere enn meg :)

 

Så her er det helt naturlig og fungerer helt topp. Men som sagt ikke alle klarer å ha bare en konto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her er det felles økonomi for alle pengene. og det viten om at jeg tjener MYE mindre enn han. var aldri noe spørsmål egentlig. det tok vi som en selvfølge. deler vi hjem, seng og barn må man oxo dele økonomi!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er heller ikke mann.... Men vi har en løsning som vi begge synes fungerer kjempegodt:)

 

Det blir en del kontoer, men har full oversikt:)

En felles regningskonto

En felles matkonto - med to kort (kan få det som samboere i skandiabanken)

Hver vår lønnskonto - restbeløpet her er "lommepenger"

 

Vi har en felles nettbank - så der har vi full oversikt!

 

Vi overfører penger til den felles regningskontoen og matkonto hver mnd. På matkontoen betaler vi alt på matbutikken, men denne kan jo f.eks brukes til alt til barna og:) Da slipper vi noen diskusjon på hvem som skal dra kortet på matbutikken!!

 

Vi har satt opp budsjett på utgiftene våre og delt på 12, så det blir like mye hver mnd.

 

Vi setter over til regningskonto og matkonto sånn at vi har like mye igjen på lønnskontoen begge to. Dermed sparer vi litt hver måned på regningskontoen. Hos oss så er det jeg som tjener mest - men det kan fort forandre seg til at han tjener mest og da blir det motsatt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår løsning er at vi setter inn penger på en felleskonto slik at vi sitter igjen med like mye hver på vår egne kontoer hver måned. Synes egentlig det fungerer veldig greit, spesielt da vi tjener veldig forskjellig.

 

Mannen min synes det er litt pes med alle kontoene selvom det er jeg som styrer de, han kunne godt tenke seg bare en felleskonto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda en dame som svarer deg.

Her deles hver en krone selv om han tjener flere hundre tusen mer en meg i året. Vi eier begge like mye i hus bil og båt, dvs. begge står som eier på papirene. All vår intekt går inn på en konto som begge har hver sitt kort til og begge har tilgang til via nettbank. Det skulle bare mangle når man har felles barn. Og har du tenkt på dette: Det året du går hjemme så taper du 20% av intekten din om du har valgt 100%. Da får han veie opp for disse kronene han da. I tillegg får du jo ikke flust med feirepenger heller, deler han da sine med deg? Håper iallefall at du ikke går i den vanlige fella at du bare bor i noe han eier. Dersom noe skulle skje og dere ikke er gift har du ingen rettigheter med henhold til eiendomen. Få dere iallefall en samboerkontrakt. Det hjelper ikke mye senere i livet om du har betalt alt til husholdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gunnelisa - jeg synes historien din er så ekstrem at jeg lurte på om det var sant!! Jeg tror jo at det er sant, men lurte en liten stund om det var for å framprovosere noen reaksoner. Jeg sier dette bare for å understreke hvor ekstrem jeg synes situasjonen din er! Han tjener kr. 24 000 i måneden, du tjener kr. 11 000 og du betaler absolutt alt, til og med boutgifter??!!!! Jeg klarer nesten til å tro det. Hva slags mann er dette, som lar samboeren sin betale alt mens han beholder alle pengene sine? Det hørtes ut som han er kjempe-egoistisk! Og det at du ikke tør å si ifra taler heller ikke i hans fordel! Det virker som om du forventer negativt svar fra han. Og, bare for ordens skyld, det heter ikke "å be han om penger" når det er penger til HANS hus, HANS barn og HANS utgifter! Det hadde vært noe annet om det hadde vært til dine personlige utgifter, men det er det ikke! Tenk, om dere hadde gått fra hverandre, og han hadde spart om kr. 20 000 hver måned (han har jo ingen utgifter), da hadde han klart å spare 1 million kroner på 4 år, plus halvparten av et hus som DU har betalt for! Og du hadde sittet igjen med ingenting! Tenk på deg selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tydeligvis den eneste mannen som vil svare på dette innlegget.

Nei, alle menn er ikke sånn. Jeg og min vakre har hatt felles økonomi siden vi flyttet sammen for 6 år siden. Alt vi tjener går til en pott, også tar vi det derfra.

Mange jeg har snakket med synes det er "urettferdig" med felles økonomi, da de synes de har tjent mest...noe jeg synes er tull.

Deler man livet deler man allt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og min samboer har en konto som står i hans navn, det ble slik siden han hadde kontoen i den banken vi ville ha fra før, men under der ligger det en konto i mitt navn, en konto som jeg har mitt eget bankkort på. Men jeg har da full tilgang til alle pengene da begge lønninger går inn på "samme" konto. Synes det fungerer bra da, det er våre penger, ikke mine eller hans,men våre. Huset våres står også i begges navn, men med han som hovedlåntaker.

 

Denne ordningen synes jeg fungerer helt fint siden vi da har tilgang til begge kontoer begge to, men samtidig har vår egen med eget kort :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Min samboer og jeg eier en leilighet sammen, men har kun delvis felles økonomi. Vi har en felleskonto, som begge har VISA kort til. På den felles kontoen setter vi inn et visst beløp hver mnd. Denne brukes da til huslån, husleie, strøm, mat og sparing. Dette fungerer veldig bra for oss og det blir veldig rettferdig. Da har jeg mine egne penger jeg kan bruke til hva jeg vil uten at han kan bry seg, og vice versa.

 

Når vi drar på ferie, er det denne kontoen vi bruker når vi skal betale mat og drikke og andre fellesting, slik at vi har vår egen konto til å shoppe for. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har felles økonomi og jeg er fornøyd med det.. dama er jo mye flinkere til å passe på penger enn det jeg er hvertfall.. så ho holder meg i ørene :) BRA dama mi :)

 

mange menn som har opplevd at damer "sporer" av på shopping og slikt.. menn blir skremt av sånne historier..

 

ps jeg hadde ein kompis som hadde ei sånn dame. ho brukte opp pengene hans og hennes sånn at dem ikke hadde råd til regninger en gang. det finnes flere sånne historier.

 

kanskje det som er grunnen ?? vet ikke

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

til Sigurdfar!

ut i fra erfaringer i vennegjengen er det helt tilfeldig hvilket kjønn som ikke klarer å styre penger, tror ikke at dette er kjønnsbestemt!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enig her også.. Tror egentlig den eneste bestemte kjønnsforskjellen er HVA man sløser bort penger på.. :-)

 

Hos oss har vi felles økonomi forresten (med en liten personlig pott til luksus). Noe annet er meningsløst når man deler livet, synes vi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden vi har planer om å være sammen helt til en av oss faller fra har vi og har hatt felles økonomi så lenge jeg kan huske. Nå venter vi vårt første barn sammen og er i gang med våre første store lån.

 

Etter at vi blei sammen har mannen min skadet seg slik at han faktisk ikke tjener noen penger, og det er min inntekt som er grunnlaget for vår økonomi. Han derimot har arvet en god slump med penger som har gjort det mulig for oss å kjøpe først leilighet og nå hus.

 

Arbeidsfordelingen blir da naturlig slik at han gjør ALT hjemme og jeg jobber ute, pengene går til felles konto enten de kommer fra min jobb eller fra han arv.

 

Det som er viktig å tenkte på er at man vet aldri morgendagen, plutselig skader noen seg, og da trenger man at den andre trør til og jobber for begge. Den ene blir da naturlig "limet" som tar seg av familien og sørger for at alle har det bra. Penger er til slutt ikke så viktig. Hva skal jeg med en feit konto, kule ferier, biler og klær dersom mannen min ser ut som en sjusk og ikke har det bra? Når han ikke har det bra har ikke jeg det bra.

 

Jeg tror heller ikke sløsing er kjønnsbasert!!!!! for ett utsagn!!!!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg mener vel for pokker ikke at sløsing er kjønnsbasert, bare hører om andre folk som har opplevd det eller hørt historier som kan skremme visse mannfolk, som sagt og uavhengig av det har vi felles økonomi og kjærringa mi er mye flinkere med penger enn det jeg er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er rart å ha barn sammen men ikke dele økonomien. Hos oss har vi felles økonomi. Har jo hver vår konto, men legger inn regninger hos den som har penger, overfører fram og tilbake mellom kontoene, og tenker ikke over "hvem sine penger" det er, det er jo VÅRE penger! Men hos oss er det jo jeg som tjener desidert mest foreløpig da, siden han har vært student, og nå jobber deltid (+ får inn barnetrygda på sin konto). Jeg hadde syns det hadde vært bra merkelig hvis vi ikke skulle dele på pengene... Og babyer koster faktisk litt penger da!

 

Men det blir kanskje annerledes for par der begge tjener så mye at begge har en del til overs etter å ha betalt sin del av alle nødvendige utgifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...