Gå til innhold

Har dere felles økonomi eller vil mange menn ha "sine egne penger"??


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Er ikke bare din mann som tenker sånn, har sagt mange ganger at vi kan ha felles økonomi..

Men, nei det vil han ikke..

Selv om jeg tjener mer enn han i mnd, kan være en årska..

Men han får gjøre som han vil:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når jeg jobbet delte vi så klart på alle utgifter.. nå får jeg bare kontantstøtte og barnetrygd.. mannnen min betaler alt av lån og regninger fra sine penger.. så kjøper jeg mat og litt sånn for mine penger... han ville aldri nekte meg penger på noen måte... og det er nok litt uretferdig fordelt siden 11 000 av hans lønn går til forefallende og jeg bare har 5000 i alt i mnd... resten av lønnen hans er jeg jammen ikke sikker på hva går til... men mye til surr.. he he...

 

vi har forskjellige kontoer, men full tilgang til hverandres kontoer..

 

på en annen side skulle vi skilles sitter jeg ikke igjen med så veldig mye.. han ville nok aldri satt meg på bar bakke.. men gården og bilene og slike ting er hans fra før vi ble gift... og det respekterer jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde separat ønonomi det første året som samboere, men da bodde vi i min leilighet. Han bidro med penger til den daglige husholdningen, ellers betalte jeg alt selv. Vi fikk først felles økonomi når vi kjøpte hus sammen, samtidig som vi skrev samboeravtale og testament (det er et must!! Noen venner av oss, gikk fra hverandre, og det ble full baluba... Greit å ha ordnede forhold i "fredstid"). Vi har siden giftet oss, og venter nå vår først (og det gleder vi oss stort til).

 

Selv om din man ikke vil ha felles økonomi, må han bidra og betale halvparten av alle utgifter til barn, husholdning, husleie og evt. felles lån. Ser noen har nevnt en felles regningskonto, det må jo være et minimum... spør du meg :).

 

Uansett dette må du ta opp med din mann, han er sikkert ikke urimelig når det gjelder ordnede økonomiske forhold :). Lykke til!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. jeg er faktisk mann=)

 

jeg kunne ikke tenke meg noe mer vanlig enn at de som deler hus, barn, gjeld, seng osv deler sine penger. jeg og sambo har et helt ok forhold til dette og er enige om dette. det tror jeg er viktig for at dette skal fungere.

og for oss blir nokk dette mer "normalt" pga at hun er arb ledig og går inn i sin siste uke av sv.skap nr 2 på 2 år så hun har ikke akk hatt anledningen til å skaffe seg jobb heller =S...

 

men jeg kan ikke tenke meg en hverdag der pengene ikke skal deles.

 

mvh meg=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg er heller ikke mann, men fikk lyst til å svare likvel. Jeg og sambo har en avsetningskonto til lån/avdrag og andre forholdsvis faste fellesregninger som vi setter likt beløp innpå hver mnd, samt en brukskonto til mat og annet til husholdet vi setter en fast sum innpå, og en "babykonto" hvor det automatisk trekkes 50 kr i uka fra våre egne brukskontoer slik at vi sparer litt til den lille. Nå har vi i utgangspunktet lik inntekt (studielån), men begge jobber i tillegg, så det som blir igjen etter de fellessummene disponerer vi som vi vil. Må nevnes at den avsetningskontoen også er en sparekonto for oss, iom at vi setter inn mye mer enn vi bruker hver mnd :) Kjempeordning synes vi, aldri følt at økonomien har vært så bra, mtp at vi er studenter i hvertfall. Vi har forresten prøvd oss fram til hvor mye som bør settes inn på den husholdningskontoen vår, da... Er nok den kontoen som vil bli brukt til babyutstyr og klær ++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kom på litt mer jeg ville skrive jeg...Hørtes kanskje litt tungvint ut systemet vårt, men siden begge disponerer nettbanken, og kan ha full oversikt til hver tid er det ganske enkelt faktisk. En del kontoer, men det har ikke klusset seg til enda i hvertfall :) Når barnet blir født er det en selvfølge at jeg ikke kan jobbe ved siden av som jeg gjorde før og derfor ikke bidra i like stor grad som pappen, kanskje litt innimellom. Men det synes den blivende pappaen er greit, han sa bare at "sånn må man regne med når man får barn, vi er jo en familie " :) Det er når man skriver sånne ting at man finner ut at man virkelig har funnet en drømmemann! Hehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må fortelle deg noe,det høres dumt ut.Kjenner noen som spør"Hvor mye skylder jeg deg"?Hørt noe så teitt?Nei vi har felles økonomi,vi er flinke med å spare å vi har felles økonomi å han styrer med våres begge,jeg stoler 100%på han å han på meg.Er det store inkjøp diskuteres dette i forkant å vi blir enten enige eller uenige men det spiller ingen rolle hvem vi tar det fra så lenge vi har felles økonomi,vi bor tross alt under samme tak halloen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...