Gå til innhold

Blir så lei meg

Anbefalte innlegg

Skrevet

rettelse: Hadde du vært villig til å se ditt barn mindre.....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg snakker jo heller ikke om sjeldne besøk et par ganger i året. Selvfølgelig ikke. Ingen kan bedrive oppdragelse når man sees så sjelden, da er det bare snakk om å prøve å knytte mest mulig bånd på kortest mulig tid. Det blir noe helt annet. Da er det selvfølgelig lov å gjøre hva man kan for å skjemme bort - på samme måte som besteforeldre som bor langt unna og onkler i Amerika har lov til denslags.

Det jeg snakker om er ordninger der foreldrene har delt omsorg og oppdrageransvar og barna skal bo i og oppdras i to hjem, av to foreldre. Dvs. alt mellom "vanlig samvær" (annenhver helg og en hverdagsettermiddag i uka) og 50/50. Med andre ord ordninger der foreldrene ønsker å opprettholde mer eller mindre likeverdige foreldrerelasjoner - i barnas hverdagsliv.

Da mener jeg er at det er viktig at foreldrene som skal oppdra sine barn under slike ordninger ikke bare er opptatt av å være minst like kul og grei som den andre foreldren, men at de også ser og tar sitt ansvar for oppdragelsen og bidrar med sitt. Om de ikke gør det tror jeg det går ut over barna (som utvikler seg til manipulerende pytonslanger som ser at de kan drille foreldrene rundt lillefingeren og spille dem ut mot hverandre).

Skrevet

Da er vi enige!!!! :-))))

Når det er snakk om normalt samvær burde begge foreldrene selvfølgelig ha, så å si de samme reglene.

Skrevet

Joda, HI viste at mannen hadde barn fra før, men synest ikke du at hun som stemor har litt rett til å uttale seg om samværordningen skal endres eller ikke? Mulig hun hadde gått med på å ha de mer hos seg, dersom barna hadde lære seg å oppføre seg. Barn har også en oppgave i å oppføre seg slik at omverdenen utenom mamma og pappa orker med de. Dette er en oppgave som foreldrene må ta på alvor og veilede barna i. I tillegg til å få ungene til å oppføre seg, må pappa være en del av sin nye familie, selv om barna hans er på besøk.

Her på denne siden er det altfor lett å skylde på stemor og at det er hun som har og er problemet når hun har poblemer med å greie å omgås sine stebarn. Selv om stemor er den voksne og har hovedansvaret for å komme overens med sine stebarn, har stebarna også en oppgave i å få relasjonen til å fungere. Det er ikke lett for en stemor å være hyggelig med stebarn, hvis det bare er sure miner og dritt å få tilbake.

Skrevet

Jeg er helt uenig i at det er for lett å skylde på stemor på denne siden. Det er altfor lett å skylde på barnas mor og det er altfor greit å si at man ikke orker barna. Er ganske sikker på at hvis du teller, så er det flere stemødre osm bruker denne siden.

Det er klart pappa må få være en del av sin nye familie selv om barna er der. De er der, de er ikke på besøk! Det er like klart at hele familien endres når den utvides av en eller flere personer for noen dager. Det må stemor finne seg i og ikke lage masse bråk for alle endringer som oppstår. Det er ikke lett å være et hyggelig stebarn hvis det er bare sure miner og dritt å få tilbake.

Skrevet

Dersom tilværelsen er som hønemor og HI beskriver det (ikke i hovedinnlegg men litt lenger ned), da er det ikke lett å være stemor. Men selvsagt barna skal komme å være hos pappa, men pappa må ta tak i ting slik at han greier å slappe av med barna sine i hus. De trenger ikke å bli underholdt fra de kommer inn døra til de skal gå igjen, men de må inkluderes slik at de føler seg som en del av familien. Da mener jeg at de f.eks. må følge regler som andre i familien uten en masse unntak.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...