Morango 29.05.2007 Skrevet 2. november 2006 #1 Skrevet 2. november 2006 Jeg skal ha småfolk nå til våren, og debatten mellom meg og kjæresten er om barnet skal bruke smokke eller ikke. Vi har lang tid på å komme til enighet, og jeg vil bruke dere damer(eventuelt menn) til å komme med synspunkter for og imot. Jeg er imot og kjæresten for. Grunnen til at jeg er i mot bruk av smokk er IKKE på grunn av tannstilling og det der.. Men på grunn av at jeg mener det å gi smokk til barna er å skape et behov for dem som man senere skal ta fra den. "Neida, smokkene er det julenissen skal få" og andre løgner når barna blir eldre. Jeg føler for å la de bruke kos, tommel eller det barnet selv velger og vil ikke tvinge smokk i munnen for så å ta den tilbake når barnet har blitt avhengig. Jeg blir veldig glad for innlegg. Og jeg håper de som svarer ikke "krangler" for mye. Men er saklige i innleggene. Det er en grunn til at jeg valgte oppdragelsesforum og ikke kranglesiden. Jeg vil bare ha andres synspunkter og eventuelle erfaringer. Takk
Skogro Skrevet 2. november 2006 #2 Skrevet 2. november 2006 Når barna er så store at det er på tide å slutte med smokken har de som regel sluttet å amme og det store suttebehovet er ikke der lenger. Alle mine har brukt smokk, de to eldste kastet den selv etter åtte mnd(ammet de ikke) og den minste er bare 7 uker. Denne gang kjøpte jeg smokk på sykehuset, for jenta mi har et utrolig stort suttebehov og hang i puppen(før melken kom)HELE TIDEN. Ble utrolig sår av dette så de anbefalte meg å kjøpe en smokk til henne. Venninnen min prøver desperat å få gullet sitt til å ta smokken, men han vil ikke. Vil bare ha pupp for å kose. Jeg tror barn er individuelle på det området. Avvenning kan jo sje gradvis som å bare få ha den på natta etc. Kanskje nå den tid kommer at du får barnet ditt så forandrer du mening....
Gjest Skrevet 2. november 2006 #3 Skrevet 2. november 2006 det er lettere å fjerne smokken enn å fjerne tommelen. mi hang i puppen hele tiden pga stort sugebehov og hun fikk smokk på fødestua. hun bruker den til litt kos og når hun skal sove
Anonym bruker Skrevet 2. november 2006 #4 Skrevet 2. november 2006 Min baby begynte tydeligvis å sutte på fingerne allerede i magen, for han suttet som bare det allerede på barsel, og virket som om han hadde gjort det før. Da han først tok puppen hadde han et enormt sugebehov, og jeg hadde masse melk. Han drakk til han gulpa, og drakk videre, og ble irritert fordi det kom mer melk. Han sutta på sine egne fingre og på våre, og da vi ga ham smokk elsket han den med en gang. (Vi tenkte også slik at det er lettere å slutte med smokk enn med fingrene) Trengte ikke "tvinge smokken i munnen" på ham som du så vakkert skriver ;-) (så ikke noe poeng i å gi ham smokk med mindre han ønsket det). Så for oss føltes det veldig naturlig å la ham få smokk. Det betyr ikke nødvendigvis at nestemann får smokk, kommer til å se an behovet til barnet, tror dette er individuelt.
Duracella Skrevet 2. november 2006 #5 Skrevet 2. november 2006 Jeg er imot smokk... Syns det er et kunstig stimuli, et substitutt for det barnet faktisk trenger,(og ønsker) nemlig puppen. Det blir muligens annerledes for de som ikke ammer, det skal jeg ikke uttale meg om. Vi prøvde smokk noen ganger pga mas fra svigerfamilien, de mente babyen fikk for mye pupp og brukte meg som smokk. (noe så dumt) jeg fant fort ut at smokk var ris til egen bak, han roet seg med den, men den falt ut hver gang han sovnet og så var det på'n igjen. Ble mye uro av dette, hvorfor ikke bare gi babyen pupp og være ferdig med det... Smokk er urenslig også, se hvordan de blir mistet og plukket opp overalt, ingen vits i å vaske hender der, nei! syns rett og slett det er synd å skape en avhengighet til noe som er helt unødvendig? Og som man så må avvenne fra senere. Det fins nok av utfordringer i livet lell. Ungen blir rolig eller urolig uansett smokk eller ikke, de har sin personlighet likevel. Det ser ofte ut til at det er fraværet av smokk som skaper uro for den avhengige, mer enn at nærvær av smokk skaper ro. Det er lettvint å slippe enda en ting å huske på når man skal ut! ; )
Anonym bruker Skrevet 2. november 2006 #6 Skrevet 2. november 2006 Hei. Jeg er for bruken av smokk visst barnet vil, ikke alle barn vil ha smokk.. jenta mi får smokk når hun har veldig høyt sugebehov og når hun skal sove. Jeg vil ikke at hun skal suge på tommel el fingre fordi det er lettere å venne av smokk enn noe som sitter fast på kroppen.. Dere får finne ut av det med smokk når babyen er født.. kanskje sugebehovet er så stort at smokk er det eneste som hjelper.
*Ulrikke* Skrevet 4. november 2006 #7 Skrevet 4. november 2006 Snuppa mi begynte å sutte på fingerne, og jeg ville VELDIG gjerne at hun skulle ta smokk istedenfor å finne tommelen, f.eks... (hun hadde en tendens til å bruke pekefingeren). Der er mye enklere å kontrollere smokkebruk enn tommelsutting, og mye enklere å fjerne smokk enn tommel når det er på tide å slutte. Det enkleste hadde selvfølgelig vært om hun ikke hadde hatt sugebehov i det hele tatt, men for oss var det som natt og dag da hun tok smokken, hun sovnet plutselig av seg selv istedenfor å måtte bli bysset/rugget osv. Jeg tar heller en liten kamp om et par års tid altså, enn å ha et barn som er fortvilet og blir ertet fordi h*n ikke KLARER å slutte å suge på tommelen i en alder av 8 selvom h*n vil! Men det er MIN mening, da - så må jo andre ha sin egen
Gjest Skrevet 4. november 2006 #8 Skrevet 4. november 2006 Jeg er veldig for smokk så lenge den brukes med fornuft av foreldrene. Smokk er jo også med på å redusere risikoen for krybbedød, noe jeg finner som en tungtveiende grunn. I tilleg er det, som mange andre her skriver, mye lettere å regulere smokkebruk enn tommelfinger/andre fingre, som igjen er verre for tannstillingen enn smokkebruk (blir bare uheldig for tannstilling etter 3-4 års alder og da har jo de fleste sluttet med smokk). Med fornuftig bruk av smokk mener jeg at man alltid først prøver å løse problemet uten smokk, altså tilby pupp, trøste, se om klærene kan være krøllete under h*n og dermed skape ubehag, sjekke bleien osv. Videre så mener jeg at smokkebruk i våken tilstand bør begrenses mest mulig fra 7-8 mnds alder av og min personlige mening er at barn fra 1,5-2 års alder skal lære seg at smokken bor i sengen og skal kun brukes der, noe som har gått helt greit for mine to barn i hvertfall. Selve avvenningen gikk fullstendig smertefritt da eldste ble avvent noen mnd før han ble 3 år, han spurte ikke etter den engang. Vi brukte heller ikke noen løgn. Min ene venninne var veldig i mot smokk og gutten hennes, som er 4 år og gjevngammel med min eldste, brukte derfor ikke smokk. Han begynte etterhvert å sutte på pekefingeren, opp-ned, og hun sliter veldig med å få ham til å slutte med det nå, noe hun bør klare fordi at den måten å sutte på fingeren på virkelig kan gå utover tannstillingen, men hun kan jo ikke kappe av ham fingeren heller... Så begge guttene våres fikk et behov, men smokken kunne vi fjerne når han ar stor nok til å godta hvorfor, verre med fingeren. Venninnen min bruker forresten smokk nå til datteren for å unngå at det samme skjer igjen.
Anonym bruker Skrevet 6. november 2006 #9 Skrevet 6. november 2006 Babyer er født med et naturlig sugebehov, og noen får ikke tilfredsstilt dette gjennom amming/flaske. Husker ikke helt når sugebehovet opphører, men lurer på om det er rundt et halvt år jeg. Dessuten er det vanskelig å bestemme seg for slike ting på forhånd. Noen vil ikke ha smokk, noen vil ikke suge på fingeren, osv. Barn har ulike behov. Vår datter hadde kollikk den første tiden, og vi hadde ikke overlevd uten smokken. Vi satt oppe flere netter og holdt smokken i munnen hennes, og jammen var det verdt det. Nå er hun 15 mnd og bruker bare smokk når hun sover, og overgangen har gått helt greit.
-Bobsi Skrevet 9. november 2006 #10 Skrevet 9. november 2006 Snupi var ikke så glad i smokken som nyfødt, men da tennene begynte å komme, var den en klar favoritt. Og jeg vet ikke hvordan vi skulle klart å venne henne av med nattpuppen uten. Hun bruker smokken kun når hun skal sove. Når jeg tar i den for å ta henne opp om morgenen, slipper hun den selv med en gang. Hun får ikke ha den annet enn i senga og i vogna når hun skal sove. Jeg ville gjerne at hun skulle ta smokken, for det er lettere å få henne til å slutte med den, enn med tommelen som hun suttet på som en gal..... Kommer til å prøve å slutte med den når hun er 1,5 til 2 år
Anonym bruker Skrevet 9. november 2006 #11 Skrevet 9. november 2006 bare et lite tips. Dersom du ønsker at alle som skriver inn her skal være saklige, og ikke krangle, er det jo en fordel at du er saklig selv. Mesteparten av innlegget ditt er jo saklig nok (selv om du tydeligvis uttaler deg om noe du ikke har erfaring i enda, forstår det som om dette er førstemann?), men den biten om at vi som lar barna bruke smokk tvinger smokken i munnen på dem er jo ganske usaklig da. Gutten vår tok smokken straks han fikk tilbud om den, ingen tvang inne i bildet, og ville jo ikke gitt ham smokk dersom vi måtte tvinge ham til å bruke den!! Og sugebehovet trenger man ikke skape, det er der allerede ;-) Men selvfølgelig er smokk et "kunstig hjelpemiddel", og foreldre må selv finne ut om de ønsker å la barnet bruke smokk eller ikke, finnes nok ingen fasit på dette. Syns det er veldig fornuftig av dere å tenke gjennom tiden etter fødselen allerede nå, men vær forberedt på at ting kan endre seg når babyen er her. Er man altfor "låst" på hvordan babyen skal være og hva dere skal gjøre, kan det bli mer slitsomt enn nødvendig når det viser seg at babyen ikke alltid oppfører seg akkurat som dere har planlagt. Lykke til!
Gjest Skrevet 9. november 2006 #12 Skrevet 9. november 2006 Mitt råd er ganske enkelt: ikke bestem dere på forhånd. Jeg hadde så mange prisnipper før føsslen som endret seg ganske mye når den lille var der i armene mine. Det skjer så mye med dere som foreldre når babyen er der, at det meste kan man vente med å ta standpunkt til. Vår gutt fikk smokk etter ca 1 uke. Han tok den begjærlig. For oss ble det viktig at smokken ble en kos når han skulle sove, ikke en trøst hver gang han var lei seg. Han brukte bare smokk på natten etter at han sluttet å sove på dagen, og sluttet helt når han fylte 3. Da sendte vi dem til nissebarna og fikk hyggelig brev tilbaka fra nissen. Er det noe mer "løgn" enn at vi lar barna tro på nissen. Barn elsker fantasi. Tenk så triss hvis alt blir kjempekorrekt og foreldrene ikke får være med på la barna få utvikle sin fantasi. Skokk, som så mye annet, er noe hver enkelt selv må ta stilling til, men jeg ville latt heftige diskusjoner om dette temaet ligge og nytt graviditeten Lykke til med alt det fine dere har i vente.
*bubbs* Skrevet 9. november 2006 #13 Skrevet 9. november 2006 Har du fått med deg at smokk er profylakse mot krybbedød? Jeg ville ikke ta smokk da jeg var liten, men suttet på tommelen. Sluttet da jeg begynte på skolen tror jeg (så jeg suttet leeeenge). Broren min brukte smokk, men den spyttet han ut frivillig en eller annen gang før han startet i barnehagen, så det var no prob. Suttebehovet kom i allefall ikke av for lite pupp! mamma fikk beskjed om å slanke meg da jeg kom på helsekontroll da jeg var 8 mnd, selv om jeg nektet å spise fast føde og bare fikk mm. hehe.. Så du har ikke så mye å bekymre deg for tror jeg.
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2006 #14 Skrevet 22. desember 2006 Jeg syns også dere skal vente med å bestemme dere til barnet er født.Min første fødte tok smokk med en gang, mens nr 2 ikke ville ha den og dermed ikke bruker smokk. Tvang ingen av dem, men puttet den inn og så hva som sjedde. Nr 2 er nå 6mnd og vi prøvde inniellom i begynnelsen for å se om han ville ha og det ville han ikke, og vil fremdeles ikke, men han tygger på den ene smokken han har og leker med den..
Gjest Antarctica Skrevet 27. desember 2006 #15 Skrevet 27. desember 2006 Jeg hadde ett barn som brukte, da han var liten, og har nå ett barn som ikke bruker det. Den eldste hadde et suttebehov, som jeg var uvillig (og ute av stand til) å tilfredsstille bare ved hjelp av mine egne bryster. Jeg kunne ikke og ville ikke være smokken hans, så han fikk. Men den yngste spytter ut smokken, og du vil se at livet kan komme til å velge for deg....den debatten du og mannen din har er litt sånn "Mine barn skal ha brunt hår, har jeg bestemt. Og de skal ikke like tran."
Gjest Antarctica Skrevet 27. desember 2006 #16 Skrevet 27. desember 2006 NB må sies at jeg var totalt konsekvent med at smokken bare var i bruk i senga - ville han ut og gå, måtte den ligge igjen. Da velger barnet etter hvert friheten... Det er riktignok vanskeligere å venne av med fingrene, men om de suger på totten eller ikke er ikke noe du kan kontrollere - jeg prøvde å lære min yngste å suge på en finger fordi jeg ble så bundet opp av hans sugebehov. Alt i alt er det rensligere om han/hun suger på sine egne fingre, faktisk. Og hva enn dere gjør, ikke slikk på smokken for å gjøre den "ren" - det er slik karies og tanntroll introduseres i barnets munn!!! blir den møkkete kan den fjernes helt eller vaskes, og mine regler for smokkebruk var nok svært strenge. Men dermed bar det heller ikke noe stort tap da den tiden var forbi.
Gjest Skrevet 30. desember 2006 #17 Skrevet 30. desember 2006 Klart man kan bestemme på forhånd at man ikke vil bruke smokk til barna. Er jo ikke sånn at de kommer ut med smokken i munnen.
Pufsepufsa Skrevet 2. januar 2007 #18 Skrevet 2. januar 2007 Jeg har fire og har ikke brukt smokk til noen... Skal ikke si at jeg aldri aldri ville gjort det, men det byr meg liksom bare litt imot, så det skulle nok noe til.... Men så må jeg kanskje til gjengjeld litt oftere fram med puppen - sjekker om de er sultne i stedenfor å sjekke om de vil ha smokken. Men det er også som noen sier at noen har større suttebehov enn andre så det kan jo være lurt å være enige om å se det an kanskje? Dessuten er det tross alt du som må fram med puppen så jeg synes kanskje du skulle fått siste ordet også....
Stratos med 3 barn Skrevet 2. januar 2007 #19 Skrevet 2. januar 2007 Gutten min ble født med begge hendene i munnen og suge på totten som en gal. Hadde ikke med smokk el på sykehuset, men når jeg kom hjem bestemte vi oss for å bytte ut tommelen med smokken. Lettere å gi smokken til julenissen enn tommelen. Jeg har videre 3 søsken og alle bortsett fra ei av oss har hatt smokk og sluttet med dette etter et par/tre år - vi kastet den i søppelsjakta. Ei søster har derimot brukt totten og det finnes bilder av henne helt opp i 6 års alder hvor hun har totten i munn..... Synes forøvrig dere kanskje kan vente å se hva slags unge dere får. Kanskje har den ikke behove for hverken det ene eller den andre eller den er en skikkelig "suger" som jeg har.
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2007 #20 Skrevet 2. januar 2007 Har aldri skjønt poenget med smokk... Og det er ikke slik; tommel eller smokk... Dessverre er det mange som tror det. Mange barn trenger ikke å sutte på noe... Og da er det jo litt dumt å dytte inn smokken, og skape et suttebehov og en dårlig vane...
Tullemor til 2 Skrevet 4. januar 2007 #21 Skrevet 4. januar 2007 Alle må gjøre det de synes er best for seg og sitt barn. Jeg har gitt mine barn smokk - fordi de har villet ha den. Har aldri tvunget de til å ta smokk. Som noen sier her er det lettere å fjerne smokken enn tommelen. Og jeg synes det er tull at ungen skal bruke meg som smokk. Babyen får pupp når hun er sulten, men hun får da ikke lov å "henge" i puppen i tide og utide! Snakk om uvane! Spiser du hver gang du trenger trøst?? Til HI vil jeg bare si at jeg ville tatt "problemet" når det kommer. Det er ikke sikkert dere trenger å diskutere saken dere imellom en gang. Når man har barn må man ofte forandre mening underveis, eller ting blir aldeles ikke slikm man på forhånd hadde trodd.
Meg&gutta~prøverpånr3 Skrevet 4. januar 2007 #22 Skrevet 4. januar 2007 jeg sier bare: enklere å kaste en smokk enn tommelen;) deretter er valget deres:) vi bruker smokk:)
Meg og mine to skjønne jenter Skrevet 7. januar 2007 #23 Skrevet 7. januar 2007 Jeg hadde smokk til min ene datter, hun er nå 9 år. HUn sluttet selv da hun var nesten to år. Tok mindre og mindre, og sluttet til sist å spørre etter den, uten at jeg gjorde noe aktivt fra min side. Hennes tremining, datteren til kusine, er nå 4 og et halv år. Min kusine var så bestemt på at hun ikke skulle ha smokk. Datteren hennes begynte isteden med tommelen og bruker den enda. Det er ihvertfall lettere å slutte med smokk enn tommelen.
Gjest Antarctica Skrevet 9. januar 2007 #24 Skrevet 9. januar 2007 Jeg trur du misforstår meg. Man kan bestemme at man vil eller ikke vil gi dem det, men ikke at de skal bruke det...det bestemmer de selv. De har muligheten til å velge den bort! Og mht tommeltotten så er det jo faktisk en del som kommer ut med den i munnen, jo! Min egen bror gjorde det!
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2007 #25 Skrevet 9. januar 2007 Suttebehovet kan du ikke skape - det er der. Og det redder liv...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå