Gå til innhold

MAN ER EN GOD MOR SELV OM MAN IKKE AMMER!!!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Forstår at det kan sees på som press, men hva er alternativet? Her i norden er vi flinkest i Europa til å amme. Andre land blir man sett på som nærmest pervers om man ammer lenger en 2 mnd. Er det slik vi skal ha det da? Skjønner at enkelte ser på det som et nederlag om man ikke får til amming, men du kan ikke mene at det er bedre å få bla.a franske tilstander. (Hvor man må gjemme seg bort og ikke si høyt at man ammer en baby på 6 mnd.)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg så en forferdelig amme-video med Gro Nylander på pasienthotellet på Ullevål. Amming ble nesten sidestilt med kjærlighet og jeg syntes skrekkelig synd på de mødrene som satt på rommet sitt og ikke fikk det til! Leste i dagens Næringsliv forige lørdag at bare 44% ammer barna sine i 4mnd her i norge, så det er jo liksom ganske vanlig at det ikke går helt, da... Godt vi har noe som heter morsmelkerstatning!

Skrevet

Det merkelige er at de som er tøffest i språket alltid er anonyme....

Skrevet

Helt enig. Fikk helt sjokk av helsesøster da vi i en barnselgruppe satt og pratet da en av mødrene tok frem flaska. Dere skulle sett fjeset på hs. Stakkart mammaen hun følte seg så dum, det eneste hun gjorde var å mate ungen sin. Hun ble veldig lei seg. Ikke rart. Gir selv tilegg på kvelden det viktigste er att ungen får nok mat uasnett hvordan man gjør det.

Skrevet

ja, la merke til det jeg og.. men slik er det jo altid herinne da:-)

Skrevet

Helt enig ! Blir da folk av de som fostes opp på MME også! Selv føler jeg meg heldig som har masse melk, og som ikke har hatt problemer med ammingen i det hele tatt siden starten. ( hun er nå 2,5mnd ) Håper å kunne amme så lenge som mulig, men skulle det bli tomt på melka, ja så stusser jeg ikke med å ty til MME.

Uansett grunn mødre måtte ha for ikke å amme får bli opp til dem, personlig synes jeg ikke noe mindre av dem fordet!!

Skrevet

Jeg fødte for 9 dager siden og klarer per dags dato å pumpe ut bare 70 ml på det meste. Derfor må jeg gi MME i tillegg.

Et annet problem er at jenta ikke helt har forstått at hun må gape høyt for å få hele brystet inn i munnen, å ikke bare sutte på tuppen av brystvorta.. Har prøvd med ammeskjold/brystskjold, da går det litt bedre men fremdeles er dette svært smertefullt fo rmeg.

Dette har ført til at jeg pumper meg og gir på flaske, så legger jeg henne ofte til brystet/oppå brystet for kosens sin skyld utenom (nærkontakt, varme osv).

Jeg nekter å la ammepresset ødelegge barseltiden for meg.

Jeg håper selvfølgelig at melkeproduksjonen min skal ta seg opp (drikker masse vann, amme te, pumper meg 2-3 hver time osv osv), men gjør den ikke det så får jeg heller gi 50/50 med MM og MME - har ikke dålig samvittighet for det, er jo ikke min feil at jenta ikke får til å suge.

Ja jeg har får veiledning av ørten forskjellige jordmødre og barnepleiere og de kommer frem til samme konklusjon: jenta har "kyssemunn" og klarer ikke å gape høyt nok til at jeg kan gi MM på vanlig måte.

Jeg skulle virkelig ønske jeg kunne amme jenta mi, for å måtte pumpe seg og gi på flaske + gi MME er virkslig slitsomt skal jeg fortelle dere... Særlig om natten...

Skrevet

Barsel godtok at jeg slet med ammingen, jormor og helsesøster støttet meg også.. men det var MIN SVIGERFAMILIE som jeg hadde presset fra, turde nesten ikke å besøke dem fordi de maset og maset osv, de satt i familie selskaper og diskuterte meg, jeg gråt alltid når jeg reiste hjem fra dem og samboer sier jeg ikke må bry meg(lett for han å si) jeg måtte tilslutt juge til dem og si at jeg hadde med pumpe melk osv, fordi de ikke skulle snakke om mine pupper og babyens behov, var helt forferdelig...

kanskje ikke noe med dette å gjøre men, når jeg tenker tilbake var det ikke lett nei...

Skrevet

"De eneste som er usaklige og som lager krangler og bråk om amming, er ikke-ammende mødre." -Anonym-

...NEI, det er det ikke. Jeg vil bråke litt om ammehysteriet selv om jeg fullammer!

Det er vanskelig for mange ammende og se at dette kan være et problem for enkelte, siden vi ikke har opplevd dette "presset" selv. Vi får jo til å amme. Jeg merket det derimot veldig godt like etter fødselen, før jeg fikk melkeproduksjonen i gang.

Jenta mi var stor og sulten da hun ble født. Siden kroppen min var opptatt med å få opp blodprosenten etter stort blodtap, hadde jeg ingen melk å by på. Hun gråt og gråt, likevel så jeg at de ansatte på barselavdelingen kviet seg for å gi henne nan. Det måtte liksom være absolutt siste utvei. For hver gang det var vaktskifte, følte jeg at jeg måtte overtale et nytt menneske om at hun faktisk trengte noe ekstra mat for å bli fornøyd. Jeg måtte vise gang på gang hvordan jeg la henne til, at det ikke var noe galt med sugeteknikken, men at det rett og slett ikke var nok med noen dråper råmelk.

Da folk kom på besøk hjemme og så at hun fikk mat fra flaske, sperret de opp øynene og spurte "gir du henne FLASKE?!?!?!?".

Det første helsesøsteren spurte om da hun kom på hjemmebesøk, var "ammer du?". Til en annen har hun sagt at hun syntes det grenset til barnemishandling å frarøve barnet mm, selv om det var barnet selv som nektet å ta puppen lenger da hun var 3-4 måneder.

Videre kunne jeg lese i spebarnsbøker at amming var så viktig, at man måtte amme selv om man røkte. Selv om man hadde feilberegnet og nettopp tatt en røyk når barnet var sultent, var det liksom bedre å amme enn å gi mme.

Hva slags bilde gir dette egentlig av mme?

Jeg gråt hver dag fordi jeg følte meg som en dårlig mor som ikke hadde melk. Nå som jeg har melk nok i bøtter og spann, er det lett for meg å si at jeg ikke ville hatt dårlig samvittighet hvis jeg måtte gå over til mme. Men det er ikke lett når man ikke får til å amme, og det synes jeg alle dere som ikke har opplevd, skal prøve å sette dere inn i.

Det er flott at helsevesnet oppfordrer oss til å amme, men de må også tenke på dem som ikke får det til. Det går for langt rett og slett, når de sier at mm med nikotin er bedre enn mme. De fleste ammer jo hvis de kan, så det er jo ikke nødvendig å psyke ut dem som ikke klarer det!

Jeg er sikker på at mme er helt utmerket, med masse sunne næringsstoffer som jeg ikke kan garantere at finnes i min egen melk til enhver tid.

Så til dere som sliter med å få til ammingen; ikke la hysteriet gå inn på dere. Det er absolutt ingen fare dersom det ender med at man må gi flaske! Det sies jo at mme'en aldri har vært så bra som den er i dag, og de som fikk mme for 20-30 år siden, er jo friske og sunne mennesker i dag!

Skrevet

....sukk..Men dette var jo snakk om en som hadde masse melk, men var lei av å gi det...

Skrevet

Når HI snakker om "amming som ikke går på skinner" og "kan jeg ikke vœr så snill å få litt mat, ikke bare den derre jœvla puppen som det såvidt bare drypper av", så synes jeg ikke det høres ut som om det er snakk om en som har masse melk, men ikke gidder å gi.

Skrevet

har ikke lest gjennom innleggene på denne debatten, så det kan hende dette har blitt nevnt før.

det kan være mange ting som ligger bak det at noen ikke ammer.

ett eksempel er seksuelt misbruk. da kan det oppleves ekstra ille at folk kommer med kommentarer man skule hatt seg frabedt.

snakker av erfaring.

tror at man burde tenke seg litt om før man slenger ut påstander i øst og vest. (dette går begge veier)

de fleste ønsker det beste for barnet sitt, det kan vi vel være enige om.

Skrevet

Etter å ha lest alle innleggene her (som jeg forøvrig synes var meget gode og intelligente innspill i amme-debatten), skjønner jeg at amme-presset faktisk er STØRRE enn det jeg hadde trodd.

Bare for å nevne noe:

Helsesøsteren som ble sjokkert da en i barselgruppa gav mme.

Gro Nylanders amme-video på sykehuset, med sterke paraleller mellom kjœrlighet og amming.

At det er bedre og gi mm full av nikotin enn mme. (Dette er faktisk helt villt spør du meg. Hvilket grunnlag de har for å si dette? Det er jo tusen forskjellige forskningsprosjekter pågang til enhver tid. Hva skal man tro?? Herregud, nikotin er jo ren GIFT!! )

At det overhodet ikke gis informasjon eller veiledning ift. flasker og mme til de som trenger det. Jeg har lest MYE gravid- og baby- litteratur fra mange forskjellige hold, og har så godt som ALDRI lest noe om mme.

etc. etc......

Jeg mener IKKE at det er mye amme-press her på DIB (ser at noen trodde det var det jeg skrev og argumenterte veldig imot).

Jeg skrev innlegget fordi jeg mener at amme-presset fra SAMFUNNET er stort, og at dette KAN VŒRE SKADELIG for enkelte mødre og barn. Med samfunnet mener jeg JM, HS, ulike barselpersonell, all litteratur, informasjonshefter o.l.

Det er selvsagt VIKTIG MED GOD AMME-OPPLYSNING, men all informasjon som ikke er flersidig kan ofte bli mer ugagn enn nytte. Den ensidige vinklingen på amming SKAPER FRYKT, og det er jo helt forferdelig. Alle vil jo gjøre det aller beste for barnet sitt, og når man BARE får høre om amming (samt ofte noen negative hentydninger til mme), da vegrer man seg jo i det lengste for å gi opp.

Og det kan kanskje vœre alt for lenge for en liten, sulten babymage. DET VAR DET JEG VILLE FÅ FREM OG SETTE FOKUS PÅ.

Noen vil kanskje påstå at jeg henger meg altfor mye opp i dette. Det synes jeg er helt feil. Hva er viktigere enn at ALLE mødre bør føle seg som den aller viktigste, flotteste og uunvœrlige mammaen for barna sine, og at alle små babyer er mette og fornøyde til enhver tid, slik at de har opimale forutsetninger til trivsel og utvikling??

Når man ikke sliter med amming kan man kanskje ikke forstå det fullt ut. Men sånn er det jo med alt. Jeg kan f.eks ikke fullt ut forstå hvordan mødre med kolikkbarn føler sin desperasjon, eller de som har barn som ikke sover om natten. Men man kan da for søren ha litt medfølelse og respekt for hva andre sliter med, og at de har et større behov for å sette fokus på dette enn kanskje akkurat DU.

Skrevet

Hei! Er helt enig i at HS bør gi god informasjon om flaskebruk/MME til de som etterspør det, og syns det er merkelig, og veldig dårlig gjort, dersom det f.eks fins helsesøstre som uttrykker sjokk over at noen gir flaske. I vår barselgruppe spurte HS om vi ammer, og om vi lurer på noe. Har ikke egentlig vært noe særlig snakk om det på kontrollene, siden alle i gruppa hadde funnet fram til noe som fungerer (tre ammet, ei kombinerte flaske og amming). HS sa da ikke noe negativt pga flaska, bare at det var bra. Har egentlig vært mer snakk om søvn, utvikling, fast føde, sikkerhet osv

Nå må det sies at noe av grunnen til at det finnes en del informasjon om amming kan jo være at puppen ikke kommer med bruksanvisning, he he :-) Det gjør derimot MME og flasker (var i hvert fall slik de gangene jeg har blanda MME). Kan også anbefale Gyldendals store bok om barnet. Der står det om MME, og bare positive ting. Det står både litt praktisk om det å gi MME fra flaske, og at mor (og far) og barn kan kose seg med flaskemating akkurat som med amming. Står også en god del om MME i brosjyrer o.l jeg har fått om tiden etter fødsel, så syns det er litt rart om du aldri har lest noe om MME dersom du har lest så mye babylitteratur. Har nok vært litt uheldig da. Men syns at f.eks HS burde ha brosjyrer om flaskemating til de som trenger det, og det er litt dårlig dersom ikke dette fins.

Skrevet

Jeg har ikke forstått ammedabatten slik du mener den er, men slik du håper den blir.... :o) Tror kanskje de som ikke klarer å amme av forskjellige grunner ofte får dårlig samvittighet og går "til angrep" uten grunn. Jeg fullammer og har nok mat, men har alikevell aldri giddi å brydd meg med hva andre gjør og kjenner ingen andre som gjør det heller. Ammedebatten vil vel bare at alle skal prøve sitt ytterste for å få det til, fordi det er best om det fungerer. Mødre som ikke gidder å prøve er det vel de vil nå, ikke deg som har prøvd i to mnd men fremdeles ikke har nok mat. Så da er det vel slik at de som ikke ammer så absolutt er gode mødre uansett, men de bak ammedebatten håper disse mødrene virkelig har prøvd.

Slik tror jeg det er ihvertfall.... :o)

Skrevet

Atter et veldig bra innlegg! Jeg bryr meg heller ikke om hva andre gjør, men håper de som ønsker og vil amme får den hjelpen de trenger for få det til. Og det er vel intensjonen til myndighetene også, at flest mulig skal få den hjelpen de trenger for at de skal amme sine barn.

At en og annen helsesøster eller barselspleier kan "ødelegge" litt, gjelder vel på andre områder også.

Så skjønner heller ikke disse angrepene hele tiden.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...