Cat&Gullungene Skrevet 28. oktober 2006 #1 Skrevet 28. oktober 2006 HERREGUD! Nå må det bli slutt på dette ammehysteriet. Det finnes ikke et annet sted i verden hvor det er så svart-hvite holdninger på dette som her i landet. MM er selvsagt bra, men jeg personlig synes at det er mye verre med mødre som er blitt hjernevasket til å amme for en hver pris, slik at ungen er konstant urolig, grinete og sulten. De kan jo for svarte ikke si at "hei, du, jeg er så sulten, kan jeg ikke vœr så snill å få litt mat, ikke bare den derre jœvla puppen som det såvidt bare drypper av. Sterke, stolte og ansvarlige mødre er de som tross dette grusomme ammepresset, skjønner sitt barns beste og gir det mat selv om det dessverre ikke blir fra puppen. Jeg var nemlig også ganske "redd" og usikker en periode da jeg måtte slutte og fullamme (jenta mi var da 2 mnd), men heldigvis hadde jeg nok bein i nese til å tenke mine egne tanker ganske fort. Jeg mener at så lenge barnet ikke har kolikk (eller andre spesielle plager), så er det UNORMALT at det er veldig urolig, utilfreds og grinete når det er så lite. KANSKJE TRENGER DET BARE MER MAT??? Håper AMME-DEBATTEN forandrer seg her i Norge om noen år. Men det gjør det sikkert, for både forskning og synspunkter tar nye retninger hele tiden. Dette er AMMETIDEN 2006, kanskje vi kommer til å få en LA ALLE BARN BLI METTE- tid innen noen år?
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2006 #3 Skrevet 28. oktober 2006 Enig. Det må bli slutt på å presse mødre til å amme- Selv opplevde jeg ett umenneskelig ammepress på sykehuset, og siden vi ikke fikk til så ble det enda verre. V iktigste er vel at mor og barn koser seg og har det bra vel...??
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2006 #6 Skrevet 28. oktober 2006 Det er selvfølgelig helt fint å gi mme hvis en må det, men hvis en har mulighet til å amme er det uten tvil til barnets beste. Man kan tolke ammepress på ulike måter, men dette presset kommer jo bare av at det er uten tvil svært bra for barnet å få morsmelk! Jeg gir selv mme om kvelden og av og til hvis gutten trenger ekstra på dagen, så jeg er absolutt ingen motstander og er på mange måter enig med HI. Men jeg vil ihvertfall gjøre alt jeg kan for at han skal få så mye mm som mulig! Regner med dette innlegget er skrevet etter den store debatten før her, hvor en ville slutte å amme fordi hun ikke orket og ikke kom seg ut så mye som hun ville. Det er noe annet enn at man ikke har nok mat og må gi mme!
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2006 #8 Skrevet 28. oktober 2006 Det er forskjell på å ikke ha melk og å ikke gidde å amme...Er det sistnevnte det gjelder må man regne med å få noen reaksjoner.
Arb.ledig husmor Skrevet 28. oktober 2006 #9 Skrevet 28. oktober 2006 Eg ha melk, men orket ikkje amme pga for det ble for mye stress for meg. Og jeg valgte da heller å gi mme for at både jeg og jenta mi skulle ha det bra, istedenfor kun ho. De som synes jeg er giddalaus, får bare synes det, men av og til må man tenke på seg selv også og ikke bare andre!! Etter at jeg har gått ut og sagt t venner og familie at eg ikkje amme pga stress, er det ingen som maser på meg. Det er mitt valg å ikkje amme, og ikkje alle andres.
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2006 #10 Skrevet 28. oktober 2006 Men du hadde kanskje andre grunner som bidro til stress, og ikke bare at "ungen sovner ofte ved puppen og jeg vil komme meg mer ut, så nå gidder jeg ikke amme mer" osv.
Arb.ledig husmor Skrevet 28. oktober 2006 #11 Skrevet 28. oktober 2006 Eg hadde kanskje andre grunner ja, men det er likevel ikke andre sitt problem om en mor vil amme eller ikkje. Jeg tror selv at unger som får mm mot mme, ikke blir mindre syke enn de som kun får mme... Men det kan ikke jeg si enda, men kan kanskje si det om et år...
Elias,Emma&Sofia`s♥Mams♥ Skrevet 28. oktober 2006 #12 Skrevet 28. oktober 2006 Er enig med deg, cat =)
Gjest Skrevet 28. oktober 2006 #13 Skrevet 28. oktober 2006 ja, får da virkelig håpa at jeg er like god mor som alle dere "puppe-damer".. hehe:-)) jeg ammer heller ikke, har altfor lite melk til det, og hverken gutten eller jeg slapper av eller finner roen. med flaske fungerer det kjempebra, og jeg klarer såvidt å pumpe til et måltid i døgnet.. resten er NAN, og thank god for at det finnes sier bare jeg!! mener selv at jeg er et voksent, modent menneske som har tatt denne beslutningen, og føler meg vel med det. vil takke meg for ammehysteriet i norge, for det går over stokk og stein! dårlig samvittighet har jeg til tider, men jeg har ikke hatt noe valg siden melkeproduksjonen min ikke er til å skryte av!
Karoline's*mamma Skrevet 28. oktober 2006 #14 Skrevet 28. oktober 2006 Må berre skrive under på det cat og mini skriv, veldig bra!! Det aller aller viktigaste er at babyen/barnet får nok mat og har det bra. Storesøster fekk mme frå ho var 2,5 mnd. gammal, og har omtrent ikkje vore sjuk. Er kjempe kvikk og rask! Kan ikkj etenke meg at ho har tatt skade av mme tvert imot. Ho fekk ein mamma som hadde det mykje bedre med se sjølv og var siker på at ho fekk mat, og det viktigaste: ho vart mett og la mykje på seg. Huska eg fekk mykje negativ tilbakemelding som, "sikker på at du har prøvd nok" osv..Ja, eg venta desverre for lenge, sku ønske eg begynte med mme før. Pga dette amme-hysteriet trur eg at det er fleire som meg, som venta for lenge før vi gir mme. Denne gangen har eg masse mm så langt, og er selvfølgelig glad for de. Er jo veldig fint at eg no kan gje berre mm. Men forandrar ting seg, skal eg gje mme, og IKKJE føle meg som ei dårlig mor!!!!
så var vi 4 Skrevet 28. oktober 2006 #15 Skrevet 28. oktober 2006 Er ikke noe særlig opptatt av om mødre ammer barna sine eller ikke, men når man gir opp fordi det er så mye arbeid og strev så er det bare for dumt. Men det er min mening. Jeg fikk ikke til amminga, men pumper meg så ofte det trengs og Martin går aldri sulten til sengs. Hipp hurra for de deilige babyene våre med eller uten pupp i munnen
Mamma til to søte sjarmtroll Skrevet 28. oktober 2006 #16 Skrevet 28. oktober 2006 Jeg signerer også på dette innlegget!!!Nå ligger gutten min på fars fang og smiler og er så fornøyd. Har akkurat fått Nan etter å ha drukke mine bryst tomme, hylt og stanget febrilsk mot puppene for å få mer.Jeg bruker Nan for at sønnen min skal bli mett, og det er ingenting som gleder en mor mer enn en sønn som er i et strålende humør, smiler og små prater istedet for hysterisk hyling fordi puppen ikke alltid klarer å mette en stor gutt på 1 mnd..... Han får Nan fra 1-3 ganger daglig, og det har jeg ingen dårlig samvittighet for, han får tross alt rikelig med morsmelk også. Ingen har rett til å få noen som tross alt metter sine barn til å føle seg som dårlige mødre..Om det er å være en dårlig mor, så må jeg nå si at barna er meget heldige i dette landet!:)De slår ikke barna, skriker og rister de, lar de går med dritt og tisse bleier hele dagen, mishandler de, lar de ligge og skrike i flere timer, gir de ikke kjærlighet....Nei barna er meget heldige om det er det som gjør moren deres til en dårlig mor, at hun gir mme istedet for morsmelk..!!!!!
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2006 #17 Skrevet 28. oktober 2006 Hvilken mor er best? En mor som kutter ut ammingen fordi det er slitsomt å amme så ofte og vil ut mer, som rett og slett ikke gidder? eller En mor som setter sine egne behov til side en liten promille av sitt eget liv til fordel for sitt nyfødte barn? Tror svaret gir seg selv. Og, selvfølgelig er det vel ingen som mener at en mor som gir mme hvis man må pga lite melk eller andre komplikasjoner er en dårligere mor! En vesentlig forskjell her!
Sina73 Skrevet 28. oktober 2006 #18 Skrevet 28. oktober 2006 Morskjærligheten ligger ikke i ammingen!!!!!! Har ikke ammet annet enn et par dager på barsel. Fikk aldri noe melk og vet ikke om annet enn å gi flaske. Jeg føler meg som verdens beste mamma likevel. Jeg føler meg faktisk priviligert som har en baby som hele tiden har sovet godt om natta og som ikke har skreket noe særlig. Jeg har full kontroll på hvor mye han får i seg og vet at han er mett etter hvert måltid. Veldig bra innlegg, cat og mini!! Jeg trengte dette virkelig!!
Solbollatilmamma Skrevet 28. oktober 2006 #19 Skrevet 28. oktober 2006 Er det virkelig noen som sier man er dårlige mødre om man ikke ammer da? - annet enn her på dib selvfølgelig? Jeg ammer fordi det er letttilgjengelig mat og fort gjort - ikke fordi jeg må. Regner det som ganske naturlig at man forsøker å amme etter fødselen, så får man holde på så lenge som man vil - eller kan. Er ingen som sier at man skal pine seg for et par dråper, dersom man ikke har nok melk - sier seg vel selv at ungen må bli mett. Hvorfor føler du så stort behov for å rettferdiggjøre at du ikke ammer? Jeg har ikke fullammet til barna var 6 mnder - vil folk skyte meg for det, så værsågod - da må det være temmelig uvitende folk som ikke skjønner at barna trenger nok mat Så kan jeg konkludere med at man er en ignorant drittsekk dersom man ser ned på noen fordi de ikke ammer? c",)
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2006 #20 Skrevet 28. oktober 2006 På sykehuset var det masse folk som skulle se om gutten lå riktig til brystet osv. Litt slitsomt, men ga ikke opp. Hadde ikke så mye som en dråpe med melk da jeg reiste hjem 3. dagen, og da hadde de allerede begynt å gi mme på sykehuset. Hadde tatt av seg over 500 g. Vel hjemme kom det nå etterhvert noen dråper, men 20 ml hver 3. time er dessverre ikke nok til en sulten baby. Så jeg kombinerte; ga noen dråper med mm først og supplerte med mme. Fungerte fint for oss, og holdt på med det til han var nesten 4. mnd. Da var det ikke mere melk. En mor vil da vel gi barnet sitt mat nok uansett hvor maten kommer fra?
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2006 #21 Skrevet 28. oktober 2006 Hihi, nok et innelgg av damer med dårlig samvittighet fordi de ikke ammer. Hyles om ammehyteri og at det er et press og at her på DB blir ikke-ammende mødre trakkasert omtrent. Alle ammeinnlegg og debatter blir startet av damer som ikke ammer, og som skal rettferidiggjøre at de ikke ammer. Og alle svarene kommer fra andre ikke-ammende mødre med like dårlig samvittighet. Tar dere valget om å droppe amminen, ikke plag oss andre med slike dumme tråder og diskusjoner. La oss heller få snakke om amming, spørre om råd osv, vi som kan dette med amming. Så får dere spørre om flaskekoking og varming i mikro:-)
Cat&Gullungene Skrevet 28. oktober 2006 Forfatter #22 Skrevet 28. oktober 2006 Egentlig er det stikk i strid med mine prinsipper og svare noe som helst på det anonym over meg skriver her. Makan til tull er det lenge siden jeg har lest, selv her på DIB. Jeg skriver ikke dette innlegget pga dårlig samvittighet. Faktisk engasjerte jeg meg i dette temaet mens mine egne pupper var fulle av melk, og jeg virkelig "kunne dette med amming" (!!!!!????? sit. anonym over ;-O) Jeg synes nemlig det er en skandale at enkelte mødre, selvsagt i større eller mindre grad, føler seg underlegne eller mindre bedre mødre fordi ammingen ikke går på skinner. Jeg har faktisk lest flere meget kritiske innlegg, husker spesielt et hvor ei jente nesten hadde gitt opp morsrollen fordi hun følte at hun ikke var god nok. Så etter min mening er dette temaet veldig aktuelt. Skulle dette plage deg Anonym eller likesinnende, gir jeg fullstendig F*! I tillegg synes jeg det er skremmende når jeg stadig vekk leser innlegg om barn som skriker og er urolige, som vil ammes hvert 10 min (snakker ikke om økedager her) etc., og mødrene undrer seg over hva dette kan vœre. Jeg sier selvfølgelig ikke at det MÅ vœre pga ammeproblemer og sult, men jeg har skjønt at pga ammehysteriet (det er faktisk ikke så lett å gi opp ammingen når det er det absolutte ENESTE man får informasjon om fra ALLE hold) så ser jeg ikke bort ifra det. Min hensikt med innlegget var: 1. Støtte mødre som ikke ammer 2: Få mødre som strever med ammingen til kanskje ikke ha fullt så mye frykt for store, skumle herr NAN, sånn at babyene deres slipper å sulte og urolig. 3: Få litt SAKLIGHET inn i Norges ammedebatt. Når man leser sånne innlegg som innlegget til Anonym, skjønner man at veien til punkt 3 er laaaaaaaaaaaaaang!!!!!! ;-)
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2006 #23 Skrevet 28. oktober 2006 De eneste som er usaklige og som lager krangler og bråk om amming, er ikke-ammende mødre. Ammer mitt barn og det er egentlig ingen big deal. Babyen er sukten, og jeg gir den maten kroppen min er skapt til å produsere. Legger ikke mer i den enn det, hverken mer eller mindre.
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2006 #24 Skrevet 28. oktober 2006 Selvfølgelig er det ingen big deal for de som får til og amme...de får det jo til!!! De har jo ingen ting og bekymre seg over. Min kropp er åsså skapt for og produsere melk å det er jo den naturligste ting i verden, så hvorfor gjør den ikke det!!? Blir så forbanna over at det ikke finnes litt mere støtte og få...Jeg greier faktisk og støtte folk selv om jeg ikke befinner meg i deres situasjon...
Gjest Skrevet 29. oktober 2006 #25 Skrevet 29. oktober 2006 du lager jammen meg en sort/vit verden ja.. kroppen til enhver kvinne er jo i utgangspunktet laget for både å lage baby, føde og amme den.. men så enkelt er det jo ikke!!! ikke alle blir gravide uten hjelp (jeg er en av dem). ikke alle kan føde vaginalt og naturlig (jeg er en av dem også, smalt bekken) og atter andre kan ikke amme fordi de får ikke nok melk hvor mye de enn prøver (ja, jeg er en av dem også)!! så nei, det er ikke så enkelt som du prøver å få det til! men kjempebra at du synes det selv, da er jo din verden fullkomen...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå