Gå til innhold

Hei Idefix

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her kan vi prate om erfaring med PPT og skoleverket.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Knall bra :0) Tre innlegg fra før !!!

Vi søkte om hjelp til gutten vår i fjor.Det som er,er at i min familie finnes det dyseleksi..Gutten sleit i hele fjor og vi satt i timesvis med leksene.Så snakket vi med læreren og hun at at det var IKKE hennes problem..Vi klaget til rektor som lovde å ta opp dette.Men han ble ikke testa engang.Fikk bare ett brev om at han var ikke dårlig nok.

I år sliter han ennå mer.Kan gjerne sitte i 2-3 timer med lekser..

Jeg mista pappaen min og ungene mista bestefaren sin i juni.Pga det har jeg vært noen ganger til psykolog.Da tok jeg opp dette med at vi er så slitne av å sitte så lenge med leksene, ble han helt vill og sa at 40 minutter max.pr dag..Gutten er jo utbrent,det samme er vi..

I morgen skal mannen min på møte med læreren og si at vi nekter å tvinge gutten til så mye lekse lesing.Vi fikk beskjed i fjor at det var slik det skulle gjøres.Tvinge han til å lese..

Føler oss som de elendige foreldrene nå etter å ha tvinga gutten så lenge...

Nå en uke etter at vi satte 40 min som max, har han blitt en helt annen gutt så er så spent på hvordan møtet går i morgen..Gruer oss litt...

Han har ny lærer nå, men nå er det første klassingen vår som sliter med den gamle hurpa,Emil hadde i fjor..

Skrevet

Vi byrja jo litt andre veien, ved at det var personalet rundt guten som reagerte på utviklinga hans, så vi måtte gå nokre runder med oss sjølve før vi gjekk med på å få han utreda. Han har vore i systemet sidan han var 3. Vi har etter dette vore offensive og i forkant, nesten litt for mykje trur eg. Det er jo ikkje noko lurt å stigmatisere heller.

Kva skule går går han på? sentrum eller i ei av bygdene?

Synes likevel det er utruleg at PPT ikkje tar tak i det og utgreier saken.

Skrevet

Fortsette litt til, ville berre gi deg mulighet til å svare.

Vi har hatt ei oppleving som ikkje var så god når det gjaldt språkopplæring. Guten snakkar ikkje så godt. Han vart henvist til språkbase på Slettebakken i Bergen. Dei har veldig godt rykte på seg, men eg må seie eg ikkje vart særlig imponert. Der fekk han behandling i gruppe iallefall 1 år, men eg kunne ikkje høre forbetring. Og så fekk eg plutselig brev om at no var alt på plass. Tull og vås!!!!

Vi valgte likevel ikkje å gjere meire med det, fordi eg kunne ikkje sjå nytten av behandlnga.

Men er det ikjje typisk, når dei ikkje klarer meir så bekrefter dei si eiga sukse historie med å seie at alt er no i orden!

Nei stå på, stikk innom PPT og bruk hormona for det dei er verdt no! Telefon og brev er ikkje alltid det mest effektive. Tårer er på mange måtar god smurning for det byråkratiske maskineri.

Skrevet

På grunn av sorgen over bestefaren så har det vært ei dame her for å snakke med guttene.Hun ble rasende og lovde å røske opp i både skole og ppt ang.at vi ikke har fått hjelp ennå.

Da jeg fødte han holdt vi på å miste han under fødelen.Feilbehandling fra en jm i volda.Hun fikk sparken..Men jeg har hele tiden gått med en reddsel for at han ble skadet under fødselen.Han snakket ikke før han var nærmere 4.Men nå stopper han aldri og snakke :0))

Det er så trist at en skal måtte kjempe for ungene sine slik.Det er jo det foreldre til unger med spesial behov klager på.de blir utslitt av byråkratiet...helt sykt.

Er du fra volda du? Jeg er fra ei lita bygd i ørsta kommune, men hører til volda sykehus.

Skrevet

Eg er frå Volda. Fekk guten då eg var på påskeferie der i 1998. Når er din gut født? Og du har termin i midten av november, eller hugsar eg feil no?

Skrevet

Gutten min er født i februar 98. Ja har termin 12 nov. Men skal ha ks den 2 november.Hatt to tøffe fødsler.

Men denne gangen skal du føde i Bergen? Når har du termin?

Skrevet

Har termin 4. november. Har ingen grunn til å tru at det skal bli vanskelig, men fordi alt har vore så problematisk med eldstemann har eg brukt mange år på å tørre å bli gravid igjen. Skal sikkert ein tur til Volda over jul.

Skal føde i Bergen, livredd for at ho skal verte skada, redd for å ikkje få til amming ( noko eg forøvrig syntes var heit forferdelig i Volda, og hovedgrunnen til at eg aldri set mine bein på det sjukehuset igjen...) Redd for å verte skada sjølv, gikk rundt her og håpte ho skulle sette seg slik at eg kunne få keisersnitt, drit i plager så lenge det er trygt!

Og datra di? 3 år? Var det ikkje ho som hadde kikhoste? eller hugsar eg feil no?

Skrevet

Dei tok kikhoste prøve i går.Får svar på fredag..Vart du feilbehandla i volda? Du hadde ikkje ei svensk jm vel???

Jeg gruer meg til å ligge i 7 dager på sykehus.Har bedt om enerom.reiser heim før om jeg ikke får hjelp.Noe jeg slettes ikke fikk sist gang..Mange av de som jobber der er rett og slett LATE !! Sier de ikke kan se etter ungen og ligger å sover på sofaen på vaktrommet..Ble så sint da jeg fikk i 2003.

Skrevet

Hei hei...

Mener ikke å blande meg inn i diskusjonen deres, men så innlegget på Skravlesiden. Har bare et lite tips i forhold til at dere synes det er vanskelig å komme igjennom til PPT og få hjelp til barnet deres. Bruk fastlegen aktivt! Dette gjelder spesielt hvis det er snakk om atferdsproblematikk. Da tar ting mye kortere tid, samt at dere kan få mer hjelp til tiltak og testing. Til deg som hadde gutt med dyseleksi; undersøk om det er en optiker der dere bor som spesialiserer seg på barn med lese- og skrivevansker. Ofte kan de hjelpe, både med tiltak og diagnostisering. Vet vi har en her vi bor, og han er kjempeflink med barna (bor langt nord...)

Skrevet

Feilbehandlinga var den at dei ikkje kunne sjå at guten var for umoden til å kunne amme, at han ikkje vart sendt til Åse eller Haukeland fro oppfølging, dei berre såg på antall dagar før termin og var såre fornøyd,.....

Og så tok dei han frå meg og gav han morsmelkerstatning, og han som er så allergisk for melk!!!! Det ville ikkje dei høre på, då var eg hysterisk, men rart med det. eg er ikkje den som er sikrast på mine intuisjonar, men det viste eg berre.

Og så tvinga dei ungen til brystet, gjorde alle feila som står i den store svarte feil boka!!!!

Så egentlig berre filleting, men det blei traumatisk påsikt.

Skrevet

Det er en grunn til at jeg skal ha ks denne gangen.nekter å bli overkjørt under enda en fødsel.det er mange trivlige mennesker der borte.Men to utrivlige som gjør oppholdet til ett h...har skriftelig at den ene ikke får være i nærheten av meg..

Skriver mer i morgen.maskina mi krasja og nå sitter jeg på ett iskaldt kontor i kjelleren.brrrr...

Gubben driver å reinstallerer den bærbare..han er datamann :0)

Skrevet

Håper fødselen din går som en drøm denne gangen.2 gangen pleier som oftest det.Jeg hadde en drømme fødsel med nr 2 :0)

Blir spennende å se hvem av oss som føder først.Kommer til å følge spent med på deg :0)

Skrevet

takk samme

Skrevet

Var på møte med læreren til 3 klassingen i går.Ble positivt overrasska.Han er en reser i matte på skolen og konsentrerer seg mye bedre nå enn før.MEN harn sliter sterkt med lesinga,derfor ville læreren nå Så det er jo litt mer håp nå enn før da. Hun sa at han ikke tengte å lese leseleksen sin hver eneste dag om han ikke orka.Det er bra.For vi kan gjerne krangle en time for å få han til å gjøre den.Det er slitsomt for alle parter :0(

Skrevet

Har ein reser på matte eg og! Stilig.

Vi fikk derimot råd om at vi skulle lese kvar dag. Mannen min leser donald med han. Det er lett og gøy. I dag las guten overskrifta i avisen som omhandla høstutstillinga: tiss bersj promp. Det var veldig gøy!!!!

Skrevet

Har blitt så forkjølt,hoster snart denne babyen ut :0(

Men ser at jeg hadde missta noe i forrige innlegg.Det skulle stå at læreren hans har lovd å gå gjennom alle papira som ble sendt til PPT og virkelig kjempe for at han får hjelp så da får vi bare håpe på at noe skjer.Neste er at gubben stiller opp der borte.Han er ikke redd for å krangle.Det er jeg..Ei skikkelig pyse er jeg :0(

Kjempe flott at han klarer å lese litt selv.

Her leser jeg nesten hver kveld svein og rotta til guttene mine.Etter at vi oppdaget de bøkene har guttene hatt lyst å lære seg å lese selv.For mamma orker ikke hver bidige kveld..Kommer de i seng seint blir de ikke lesing.Ser Eldstemann ofte leser reklame tekster på tven..Det er jo bedre enn ingen ting :0)

Skrevet

Vi har veldig strenge rutiner på kvelden her, det er viktig for å få guttungen på lag, og en kjempeutfordring for meg som i utgangspunktet er ganske ustrukturert....

Han kommer hjem fra SFO mellom 1/ 2 5 og 5

Det er middag på bordet 5 ( det er der vi sliter litt.....)

Lekser fra 1/2 6 til 6

BarneTV

kvelds 7 ( litt tett mellom måltida, men han nektar å legge seg uten kvelds, og han er tynn som ein pinne....)

Medisin

Badet

Legging.

Dersom legging er unnagjort før 8 blir det lesing.

Skrevet

Dere har jo det flotte programmet da :0)

Jeg er hjemmeverende så her kommer de hjem klokka 15.

så er det middag klokka 1630.Lekser etter det.Eller før...

Kveldsmat ca.klokka 19.30 og legging i 20.00 tiden.Lesing etter det.

Men førsteklassingen vår kan bruke en evighet på å spise mat.holder på å bli sprø til tider..kan gjerne sitte en time og spise han.....Tror han tygger 100 ganger hver bit :0(

Skrevet

Trur du kan rydde opp kveldsen etter 20 minutt, eller 1/ 2 time.Ungar med matvet har det med å få i seg nødvendig mat på den tida.

Dei fleste ungar veit å utnytte forsikelsen i eit måltid.....

Så med mindre 1. klassingen er direkte underernert kan du trygt avslutte alle måltid etter ein halvtime. Vi har hatt mykje prosjekter rundt mat, dei trudde guten vaks lite og var seint utvikla på grunn av undererering. Det viste seg å vere vås, men det har jo gitt meg litt fugleperspektiv på matproblemer..... Det å lære å ete eit måltid i lag med andre, sosialiseringsprosessen, gjeld jo å lære noko om tempoet og. Eller kva synes du? Sjølv er eg jo opplært til at all mat skal etast opp..... så dette er nytt regime.

Skrevet

Vi pleier å være strenge med han...Han er visst heilt lik sin pappa..han var på samma viset som liten...Bruker 5 minutt opp trappa og 20 minutt på tannpuss skal han gjøre det alene.Ufattelig hva den ungen klarer å dra ut tiden med altså :0))

Hvor i volda er du fra og hvor gammel er du? Nysgjerrig her jeg...Kommer selv fra ei lita bygd i Ørsta og er 30 år.

Skrevet

Vaks opp på Myrane ( ved DH), er 38. Fekk guten då eg var 30 medan eg var på ferie i VOLDA.

Skal Herborg og Hope til Volda eller Ørsta?

Nyttar det ikkje å premiere høgare tempo? Det har hjulpe på somlepaven her i huset iallefall.

Skrevet

Herborg og Hope skal være på samfunnshuset i Ørsta (kinosalen)

den 27 oktober..Har sjekka der er ennå biletter igjen.men det er litt skummelt og kjøpe biletter for 600 kr så kan jeg havne på føden..sliter med sterke kynnere...tenker på biletter til meg og mannen min da.

Premiering ,tja har prøvd.han er like treig.Muse spiser..idag fikk han beskjed om å spise innen så og så lenge og da gikk det greit.Men har er hundre ganger oppe fra sengen.han på 6..Blir sprø av han...Finner på så mye sprøtt...Bare for å drage ut tiden.

Kommer fra Bondalen jeg..:0)

Skrevet

Hadde ei venninde i bondalen då eg gjekk på ungdomsskulen. pleide å sykle over krøvelseidet for å besøke henne.

Skal høre med mamma om ho vil ta seg ein tur på HH.

Skulle du få fremskynda KS? i tilfelle når?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...