Gjest Skrevet 25. september 2006 #26 Skrevet 25. september 2006 Ja jeg takker iallefall for dine gode råd
tvilling73, 05/07 Skrevet 25. september 2006 Forfatter #27 Skrevet 25. september 2006 Link nr 2 virker ikke. Eg e stortsett enig med deg, og nå er eg og enig med NewBorn, om å kjøpa HTS Izi Combi gul med farga striper, eller ka seie du NewBorn? :-) Men en ting eg ikkje e enig med deg mammamia**, har du vært i Europa? De har flere plasser de samme veiene som vi har. Uten midtrabatt... De har motorveier og kan kjøre i bakfra, de kan skifte fil i ubemerksomt øyeblikk å treffe trafikkøyer.. Mye kan skje i 80 soner på smalere vei også, så tror ikke du må si at de praktisk talt ikke har frontkollisjoner... Det har de!! Det er også mange flere folk i de europeiske land enn i Norge så jeg tror ikke at de har mindre ulykker - heller flere... Kor har du den forklaringen i første avsnitt fra? Men ellers er eg heilt enig med deg. Godt å sjå at det er fleire som er skikkelig intressert i en god debatt om saken, for det kan få alvorlige konsekvenser av å velga forovervendt..
Gjest Skrevet 25. september 2006 #28 Skrevet 25. september 2006 Det er vel jeg som er NewBorn da regner jeg med Og gul med striper ruler
tvilling73, 05/07 Skrevet 25. september 2006 Forfatter #29 Skrevet 25. september 2006 HAHA ja NewMOM-- litt distre her.. Og ka betyr ruler i ditt distrikt?
mammmamia ** Skrevet 25. september 2006 #30 Skrevet 25. september 2006 Hei igjen... Ordla meg kanskje litt feil her..! Det er ikke færre kollisjoner i Europa, men særlig i Tyskland der de fleste testene utføres, er det flest påkjørsler bakfra..! Dette fikk vi hvertfall opplyst om på de info-møtene jeg har vært med på, har dessverre ikke noen skriftlig dokumentasjon eller linker jeg kan legge ved... MEN - Forovervendte seter, og spes. isofixseter, kommer bra ut i frontkollisjoner når man måler belastning i brystet. Hvis man derimot måler belastningen på nakken, så vil man se at den er mye høyere i et forovervendt sete enn bakovervendt. Det er jo pga nakken at bakovervendt anbefales. Dessverre så måles ikke alltid nakkebelastningen i tester i Europa, og hvis de gjør så teller de lite. Derfor blir kollisjonsresultater i slike tester veldig misvisende...
mammmamia ** Skrevet 25. september 2006 #31 Skrevet 25. september 2006 ...og prosentvis av totale kollisjoner er faktisk frontkollisjoner ikke veldig representert, i forholdet til prosentvis i Norge..! Var det vi fikk opplyst om, og som jeg alltid har fått vite...
Luca Skrevet 25. september 2006 #32 Skrevet 25. september 2006 Så mye bra info mammmamia!!! Blir så glad når folk har kunnskap om noe så viktig, for er så dr** lei av all feilinfoen her inne når det gjelder bilsikkerhet. Det er jo som å snakke til veggen noen ganger, så dette var bra:-)
mammmamia ** Skrevet 25. september 2006 #33 Skrevet 25. september 2006 Ja, jeg er så enig!! Blir nesten sint over at markedskreftene og kapitalismen er så sterk at man bevisst tilbakeholder informasjon for å tjene penger på det! Det er skremmende å se..! Men det er jo også minuset med et åpent forum, mange synsere og forståsegpåere som tror de mener at de kan ha hørt noe og som er bombesikker på at det i så fall er riktig, så det er godt å kunne nå igjennom til noen i hvertfall :-)
tvilling73, 05/07 Skrevet 25. september 2006 Forfatter #34 Skrevet 25. september 2006 Mammamia** Hvilke stoler har du og hvor gml er ungene? Har du combi seter eller kun bakover?
mammmamia ** Skrevet 25. september 2006 #35 Skrevet 25. september 2006 Jeg har Akta Graco Cosmic bakovervendt til gutten min på 3 år, den kan også brukes forovervendt, men det kommer vi mest sannsynlig ikke til å gjøre, kommer nok til å gå rett på 1-2-3-sete... Så har vi Maxi Cosi Cabrio til lillejenta som bare er 4 mnd, men har ikke helt bestemt oss for hvilket sete vi skal satse på til henne... Blir mest sannsynlig Cosmic til henne også, muligens et av HTS-setene, men det er såpass lenge til at det muligens har kommet nye seter på markedet som kan være vel så gode alternativer..! :-)
tvilling73, 05/07 Skrevet 25. september 2006 Forfatter #36 Skrevet 25. september 2006 Takk for svar Har hørt at den Akta G Cosmic er veldig dårlig utsyn for ei nyskjerrige jenta som mi, stemme det? At hode/side klaffane står veldig ut for sidesynet? Koffor velge du det framfor HTS?
mammmamia ** Skrevet 25. september 2006 #37 Skrevet 25. september 2006 Da vi valgte det, for ca 2 år siden var dette det beste setet, og det het Cosmic nettopp fordi barnet kom så høyt opp at han/hun fikk så veldig bra utsyn, da særlig gjennom bakvinduet... Det stemmer jo at disse side"putene" kan skjerme noe for sideutsikten, men disse er jo ment som ekstra beskyttelse ved en sidekollisjon, så de har en viktig funksjon..! Lillegutt er jo også veldig nysgjerrig, men har aldri klaget noe over at han ikke har sett ut av sidevinduene, oppmerksomheten har for det meste vært vendt ut av bakvinduet :-)
Anonym bruker Skrevet 25. september 2006 #38 Skrevet 25. september 2006 Hadde valgt bakovervendt i alle fall! Uten den minste tvil.
Anonym bruker Skrevet 25. september 2006 #39 Skrevet 25. september 2006 Siden det ser ut som du vet endel om dette, mammamia; kan du anbefale sete ihht bil? For vi fikk et tips fra et vennepar om at du se det an på bilen, dvs prøve setet før du kjøper det, og det er ikke alle biler bakovervendte seter passer i. Og hva gjør du dersom du ikke har mulighet (dvs råd til) til å bytte bil, dersom du har en liten bil?
Gjest Skrevet 26. september 2006 #40 Skrevet 26. september 2006 tvilling73: Når noe ruler så er det bra Har hørt på pris i dag, fannt faktisk en forhandler som skulle ha bare 1900 kr, når jeg la p åså tenkte jeg at han må ha sett feil, det var jo utrolig billig! (vet dette ikke hører til i denne tråden, men vi hadde en samtale i går og så måtte jeg dra så fort så jeg fortsetter nå)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå