tvilling73, 05/07 Skrevet 24. september 2006 #1 Skrevet 24. september 2006 Det er vel mange av oss, som skal skifte bilstol nå... Hvilken kjøreretning og hvilken stol har dere tenkt? Syns det er så vanskelig å velge, leste nettopp en test der det stod at med bakovervendt var det 95% sjanse for å komme godt fra en kollisjon, mot 50% i en forovervendt.. Men blir det styr med bakovervent og mye mas fra barnet så kan jo det føre til en ulykke... Vi har ISOFIX feste i bilen, og basen til Rømer Britax til den stolen vi har nå. For oss står det for øyeblikket på 3 stoler. Britax Duo Pluss som er forovervendt. Britax Fixway som er bakovervendt. Begge de har Isofix så vi slipper å feste med seler.. Og så har vi tenkt litt på BeSafe Izi Combi som vant testen i foreldre og barn men der var ikke de to andre stolene "våre" med...Dessuten er den vanskelig å feste.. Noen synspunkt?
tvilling73, 05/07 Skrevet 24. september 2006 Forfatter #2 Skrevet 24. september 2006 Er det ingen med kommentar til hvilken stol som dere har valgt fra 9 kg og oppoover?
*Ulrikke* Skrevet 24. september 2006 #3 Skrevet 24. september 2006 Vi har kjøpt Izi Combi, og er kjempefornøyd. Litt "mye" som skal festes, men så sitter den godt når man har festet den da, synes jeg!
Sessa ruger igjen... Skrevet 24. september 2006 #4 Skrevet 24. september 2006 Vet ikke hvilket merke jeg ville valgt (har Röhmer britax selv, men frøkna er bare 7 uker så vi har ikke fått prøve ut neste størrelse noe særlig ennå...kusinen hennes brukte det en gang og det fungerte fin-fint!), men jeg ville uten tvil valgt bakovervendt sete! Dette er jo tryggest!!! Vi har kjøpt speil i bilen så selvom frøkna sitter bakovervendt har vi god kontroll på henne. Dessuten vet jeg veldig mange henger opp litt underholdning foran barnet. Hvis barnet skulle slå seg helt vrang, så får man heller stoppe bilen og ta en pause. Heldigvis for oss så roer føkna seg veldig i bil og sitter stille eller sover på hver tur. Liker godt at vi gasser litt ekstra i starten av turen (ut av gårdsplassen f.eks) og at vi hører på musikk (nå er det Justin Timberlake som gjelder!! Søtnosen!!) Når det gjelder Britax sitt baksovervendte sete så må det på tross av isofix festes med seler i setet foran. Det er litt klønete, men dette setet tar man jo liksom ikke så ofte ut av bilen så det gjør ikke noe.
Gjest Skrevet 24. september 2006 #5 Skrevet 24. september 2006 Hei! Vi har kjøpt izi combi til vårt lillegull. Iflg min samboer som monterte setet var det ikke noe problem å feste, var bare å lese bruksanvisningen :-) Men setet tok endel plass, så jeg vet ikke om det hadde gått inn i min gamle bil... Men jeg ville uansett hatt barnet bakovervendt så lenge det går.. (Anbefaler ikke Trygg Trafikk at de sitter bakovervendt til de er minst 2,5 år). Så har du muligheten til å ha de bakovervendt uten problemer så hadde jeg personlig valgt dette.
Gjest Skrevet 24. september 2006 #6 Skrevet 24. september 2006 Jeg hadde ikke vært i tvil og valgt bakovervendt. Vi har setet til renault, og sønnen vår har nå sittet "feil vei" i 3 år. Vi satser på å ha han i bakovervendt sete til han er 4 år, som er anbefalingene nå. Vi festet det hos bilforhandleren og har ikke tatt det inn og ut av bilen etter det. Mas fra barnet blir ikke til farlige situasjoner hvis du ikke gjør det til det. Er det noe sønnen min vil ha hjelp til mens vi kjører som ikke kan vente, så stopper jeg bilen. Ikke verre enn det.
mammmamia ** Skrevet 24. september 2006 #7 Skrevet 24. september 2006 Du må for all del ikke finne på å sette de fremovervendt bare fordi du TROR det blir mas og bråk og kan føre til en ulykke!! Barnet er jo allerede vant til å sitte bakover i babybilsetet, så hvorfor skal det være annerledes å sitte i et litt større sete? Ha et speil festet på bakvinduet så har du full kontroll..! Hvis du har sett den videoen på Trygg Trafikk sine sider så vil det ikke være et alternativ en gang, før barnet er 3 år gammelt greier det ikke holde hodet sitt i en kollisjon (og denne videoen gjelder en kollisjon i 50 km/t)og resultatet er (nesten alltid) at nakken brekker..! Det anbefales at barnet sitter bakovervendt til det er 3-4 år! Vi har lillegutt på 3 år bakovervendt i bilens passasjersete (uten airbag selvsagt) og han har god plass og klager aldri! http://www.nybaktmamma.com/plassen/showthread.php?t=394027 http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=9877241 http://www.vegvesen.no/bilbelte/lyd_og_film/april05/sikring%20av%20barn%20i%20bil.wmv HTS Izi Combi er et meget bra sete!
MorTilPrinsesseOgLitenSpire Skrevet 24. september 2006 #8 Skrevet 24. september 2006 BAKOVERVENDT!!!!!!Vi kjørte av veien og opp en fjellskråning i 80 km, og det hadde ALDRI gått så bra med vesla hvis vi ikke hadde hatt bakovervendt stol til henne. De får slengen den andre veien da.
Juvena Skrevet 24. september 2006 #9 Skrevet 24. september 2006 Bakovervendt er et must!! All forskning sier jo at det er det sikreste. Vår gutt har sitti i det til han var 3 år, han har hele tiden trodd det var riktig vei. nå har vi snudd han, det ble for trangt for bena hans. Men jeg blir helt sjokkert over Renes Barnevogner i Kr.sand. Der anbefaler de som jobber der at man kjøper forovervendt, helt utrolig spør du meg!!!
Ny spire i magen.. Skrevet 24. september 2006 #10 Skrevet 24. september 2006 Hei!!! Vi kjøpe IZI combi tidligere denne uka, har etter dette hatt mange diskusjoner med samboer. Som mener denne stolen er ALT for tungvindt å montere!!! Vi har to biler, min bruker jeg og den lille i ukedagene, men hans bil blir brukt i helgene og på langturer. Min mening er da at vi skal beholde dette bilsete,men han mener vi skal bytte til ett som er "enklere" å montere.. Noen som har erfaringer med litt "enklere" sete som vi evt.kan bruke i hans bil?? Svar mottas med takk:)
Anonym bruker Skrevet 24. september 2006 #11 Skrevet 24. september 2006 Noen som vet om IZI combi passer i mazda 6 stasjonsvogn? evt. toyota Corolla??
mammmamia ** Skrevet 24. september 2006 #12 Skrevet 24. september 2006 Britax Two Way Elite er veldig enkelt å montere, trenger ikke lange belter og er trygt og godt... Det er også langt i ryggen så det kan brukes leeenge..! Anbefales :-)
Froggi-Nikolai 17.11.05 Skrevet 24. september 2006 #13 Skrevet 24. september 2006 Du må teste om bilsetet passer i bilen din FØR du kjøper det Anonym med Mazda/Corolla. Til HI: vi har HTS Besafe Izi Combi. Bra sete, men må nok kjøpe nakkepute til soving. Har det bakovervendt. Om man har et barn som blir dårlig av å sitte bakovervendt blir det noe annet enn om man tror man kan komme til å få bråk. Venner man dem til sitte bakovervendt uansett hva, så går det som regel greit. Vi kommer nok til å snu setet når lillegutt er rundt 2-3 år hvis han blir veldig lang.
Vero76 - 30.11.05 Skrevet 24. september 2006 #14 Skrevet 24. september 2006 Vi har IZI combi. Det er litt styr å feste det, men dei demonstrerer det for deg i butikken, ev. gjer det for deg (men lær deg å gjere det sjølv, slik at du ev. kan flytte setet over i ein annan bil ved behov). Så lenge guten vår finn seg i å sitje mot køyreretninga, skal han sitje slik. Eg har ikkje som utgangspunkt at "det nyttar ikkje likevel, så ein kan like godt gi opp først som sist", slik somme ser ut til å tenkje. No har ikkje vi Isofix, då, men sjølv om vi hadde hatt det, hadde eg ikkje kjøpt eit sete som faktisk ikkje kan monterast bakovervendt så lenge guten min framleis er i ein alder og ei vektklasse der bakovervendt montering er tilrådd.
Luca Skrevet 24. september 2006 #15 Skrevet 24. september 2006 Hvordan kan man være i tvil når sjansen for å komme godt ut av en kollisjon dobles ved bakovervendt sete??? Vi har et HTS Izi Combi til snuppa på 2, og det er da ikke spørsmål engang om hun skal sitte bakover...og det skal hun fortsatt i et par år til. Vi har ISOFIX, og ønsker et sete med det til lillesnupp. Har når sjekket med HTS, og vi får ikke tak i et bakovervendt med ISOFIX, så da går vi for et IZi Combi til henne også. Sitter gjerne med knærne opp til haka om det må til, komprimisserer ikke med sikkerheten i bil til barna mine.
Only Skrevet 24. september 2006 #16 Skrevet 24. september 2006 Helt enig veldig lett å montere og du trenger ikke lange belte. Men jeg likte det ikke når jenta vår sov i det for da satt hun med hodet nedpå magen og sov, alt for vidt oppe ved hodet og hodet dingler alle veier. Jeg satt mer bakovervendt på turene våre enn forovervent for å stappe kosekaninene så hun fikk ha hodet i ro så det slapp å falle forover. Det er et dårlig sete å sove i.
mammmamia ** Skrevet 24. september 2006 #17 Skrevet 24. september 2006 Absolutt 100% enig med Luca! :-) Fatter ikke at det er noe å tenke på en gang..!
Anonym bruker Skrevet 24. september 2006 #18 Skrevet 24. september 2006 vi kjøpte et be safe izi combi x1 til knerten vår. men da vi fikk montert det bak i bilen og satt sete i max liggestilling satt han helt rett i ryggen.nesten så han satt fremoverbøyd.var en fra butikken som har peiling på seter som monterte det. å sånn kan han ikke sitte, får ikke slappa av i ryggen. så vi måtte levere igjen setet... kjempe dumt for han satt så godt i setet (før vi satte det i bilen...) de på butikken mente vi hadde for skrå bakseter (sittedelen)....... vi har passat st.vogn. andre med samme bil som har hatt samme problem????? Så nå har vi et stort problem med hva vi skal gjøre. jeg vil IKKE sette han medkjøreretningen, er jo en grunn til at det anbefales å sitte mot kjøreretningen til de er ihvertfall 2,5 år mener jeg.. Alle stedene jeg er innom anbefaler de å kjøpe et som er MED kjøreretningen,for de har nesten ingen som er mot kjøreretningen!!!!!! Halo????? burde ikke de som selger seter vite bedre?? (han ersnart 8 mnd bare)
Luca Skrevet 24. september 2006 #19 Skrevet 24. september 2006 Leste akkurat en artikkel at Trygg Trafikk var rimelig fortvilte fordi så mange forhandlere av en eller annen grunn anbefalte framovervendt til kunder. De mente at de da ikke bør kunne selge bilstoler, siden det ikke er tvil om at bakovervendt er sikrest.
mammmamia ** Skrevet 24. september 2006 #20 Skrevet 24. september 2006 Herregud, det er mye uvitenhet og kapitalisme ute og går..! De vil jo selvfølgelig tjene penger og få solgt de fremovervendte setene også, og mange vet jo ikke bedre siden de ikke har barn selv..! Og fakta er jo at i f.eks. Tyskland er det anbefalt forovervendte seter, men dette er fordi det er hyppigst kollisjoner bakfra og nesten ingen frontkollisjoner, og da er det jo best med fremovervendt..! Har dere prøvd Akta Graco Cosmic? Har et vennepar som har Passat st.vogn og de har dette setet til minstegutt..! Evt. kan Britax Two Way Elite være et alternativ, men ta med bilen og prøv setet i butikken, så ser dere hvilket som passer best..!
Anonym bruker Skrevet 24. september 2006 #21 Skrevet 24. september 2006 Takk for tipset!!! Da skal vi kikke litt på de!! Huff ja er skremmende at folk i butikken anbefaler fremovervendt for å tjene penger... må jo være det blandet med uvitenhet...Bra man følger med litt selv og stolerpå sin egen dømmekraft!
tvilling73, 05/07 Skrevet 25. september 2006 Forfatter #22 Skrevet 25. september 2006 Takk for alle gode synspunkt. Vi har lenge tenkt bakovervendt, men plutselig så såg vi det upraktiske i det.. MEN. Jeg har selv vært veldig på bakovervendt, men da nesten alle vennene våre har barn mellom 1 og 4 år som sitter forlengs, og jeg ikke vant fram med min argumentasjon for bakovervendt ble jeg omtrent omvendt selv... Du som nevnte at barnet knekker nakken, det er feilinfo for da hadde det jo ikke blitt selt foroverstoler... Vi var i Sverige i sommer, der seller de kun bakover. Så var vi en tur i Danmark, der selger de kun forover... i Europa er det kun forover... Vi kom over tester som viser at f.esk Maxi Cosi Priorifix kom bedre ut enn de bakovervendte... i antall poeng... den er med isofix.. viss en sammenligner den stolen med de bakovervendte kommer ingen så godt ut som den stolen...De andre stolene er på 2005 mens den er i 2006 testen... http://forbrukerportalen.no/Tester/2005/1116577456.14?facet_Test-++retning%3Austring%3Autf8=&-C%3Austring%3Autf8=&facet_Testet+i%3A= http://forbrukerportalen.no/Tester/2006/1148973596.19 I denne linken f.eks kommer HTS BeSafe Kid veldig dårlig ut med "under middels"... d var testen for 2005.. For årets test har "forbrukerrådet" kun testet forovervendte stoler og det sier jo sitt.. Men idag har jeg kun sett på Besafe Izi Kid kombi - kun fordi hun kan starte bakovervendt og bli snudd... Forvirra? Blir heilt matt.
mammmamia ** Skrevet 25. september 2006 #23 Skrevet 25. september 2006 Grunnen til at det bare selges forovervendte bilseter i Europa er fordi de praktisk talt ikke har frontkollisjoner! I Sverige og Norge er ikke alle motorveier med midtrabatter og det er derfor et MYE høyere antall frontkollisjoner og det er disse ulykkene som kan være dødelige og virkelig føre til store personskader! DERFOR anbefales det bakovervendte seter her..! Og grunnen til at de forovervendte gjør det bedre i disse testene er at det er mye lettere å montere dem (trenger ikke bruke forankringsseler o.l.) og derfor er det større risiko for feilmontering på bakovervendte seter..! Dessuten er testene utført i Europa, ikke i Norge, der det nesten ikke finnes bakovervendte stoler..! Så hvis du ser på sikkerhetskarakterene så scorer de forovervendte setene stort sett dårlig på frontkollisjoner, mens på bakovervendte er desidert best her..! Grunnen til at det er kun forovervendte stoler er derfor ikke fordi de er best, men fordi vi i Norge dessverre ikke har de samme forutsetningene for bilsikkerhet som andre land i Europa..! Hvis du leser "spørsmål og svar" på Trygg Trafikk sine sider så forklarer de akkurat dette her - og viser til at bakovervendt er uovertruffent mest sikkert - i NORGE! Sitat fra Trygg Trafikk sin side: "Risikoen for å bli drept eller skadet er fem ganger høyere i forovervendte barnestoler enn i bakovervendte" Skjønner ikke egentlig at det er noe å tenke på en gang!! http://www.tryggtrafikk.no/Norsk/Trafikksikkerhet/Barn_i_bil/ http://www.tryggtrafikk.no/Norsk/Trafikksikkerhet/Barn_i_bil/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=926 http://www.tryggtrafikk.no/Norsk/Trafikksikkerhet/Barn_i_bil/filestore/bib_forovervendt-bakovervendt.mpg Denne videoen er absolutt verdt å se: http://www.vegvesen.no/bilbelte/lyd_og_film/april05/sikring av barn i bil.wmv
Gjest Skrevet 25. september 2006 #24 Skrevet 25. september 2006 Hvorfor kan du så mye om dette med bilstoler mammamia**? Blir rett imponert jeg
mammmamia ** Skrevet 25. september 2006 #25 Skrevet 25. september 2006 For det meste er det ren skjær interesse, har jo selv 2 barn og har lest masse og grundig om dette for å selv kunne vite hvordan jeg kan sikre mine barn best i bilen. Har også jobbet som sekretær i et firma som solgte bl.a. bilseter, og der fikk vi også noe opplæring i dette. Men som sagt så er dette en liten fanesak for meg, og det er veldig mye feilinformasjon ute og går, her inne, men også dessverre blant ansatte i barneutstyrsbutikker og på helsestasjoner, så jeg synes det er viktig at man får best mulig informasjon, og prøver derfor å informere så godt jeg kan uten å virke fordømmende eller å være bedreviter..! :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå