Gå til innhold

Time out i barnehagen?


oktopus

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei. Beklager at jeg ikke har svart før. Går litt i surr hvem anonyme jeg har svart og ikke. Til dere som lurer på hva jeg mener med time out, har jeg forklart lengre oppe hvordan det ble praktisert i "vår" barnehage. Personalet har etter oppfordring fra foreldrene forandret på time outen. De bruker ikke klokke lengre.(Personalet ser på klokken, men barnet sitter ikke med en klokke stilt på 3 min. i fanget). De har byttet navn fra time out til tenkepause, slik at barna letter skal forstå det. Ellers sitter de på en stol og personalet følger med dem hele tiden. Personalet sitter ikke ved siden. Når barnet har roet seg snakker de om hva som har skjedd. Jeg synst Time outen, eller tenkepausen fungerer litt bedre nå. Jeg er fremdeles imot metoden, men det er bedre nå enn før.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oktopus: Ser ut til at vi har barn i samme bhg, du var kaskje på foreldremøte igår du også? mitt barn går på den avdelingen der de har tenkepause. Du har tydligvis misforstått ganske mye. Når jeg begynte å lese om denne debatten (for 1 mnd siden)så jeg endel likheter, men det var MYE usannheter her også, det falt meg aldri inn at vi hadde barn i samme barnehage. Det er synd at du skriver ting uten å sjekke om det faktisk er slik. (Jeg hadde samtale med pedagogisk leder etter sist foreldremøte) Igår ble det forresten presisert at tenkepause hadde de på en egnet sted.Du skriver at personalet hadde forandret på time outen etter oppfordring fra foreldrene. HAR DEM DET? Eg ser ein ting de har forandret på, og det er navnet. (Klokken som de brukte før var gått i stykker)derfor bruker de en annen klokke. Hadde du gjordt som meg og hatt en samtale hadde du vert spart for mange bekymringer.

Hilsen en mamme som har et barn som stortrivs i barnehagen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei anonym! Vi har nok barn i samme barnehage. Det har nok vært en del rykter ute å gått angående time out i barnehagen vår. Jeg snakket også med pedagogisk leder etter sist foreldremøte, men jeg ble dessverre ikke beroliget av den grunn. Jeg ble mer beroliget etter foreldremøte i går.

 

Jeg har forstått det slik at time out skiftet navn til tenkepause etter forslag fra foreldrene. Jeg kan ha tatt feil. Jeg trodde også at det var bevisst at klokken ikke lengre ble brukt(selv om den var blitt ødelagt), men det var kanskje ønsketenkning fra min side...

 

Barnet mitt stortrives i barnehagen, men jeg er fremdeles skeptisk til tenkepause/time out metoden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

– Uansett hvem som kommuniserer at timeout er greit, så mener jeg at det er feil. Det viktige spørsmålet vi alltid må stille er: Hva gjør dette med barnets selvfølelse og med foreldre-barn relasjonen?

 

Jesper Juul

 

- I vår tid leter vi etter en ny form for voksent lederskap. Derfor er det lett å forstå hvorfor timout ønskes velkommen av mange foreldre, sier Jesper Juul. Selv mener han at metoden er et gufs fra fortiden.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

unnskyld meg, men har du følget med i debatten.Hvilken time out er det du tenker på. Den "time outen" der vi tar barnet bort fra situasjonen og samtaler med barnet etterpå? Jesper Juul sier mye bra,og jeg tror ikke at han hadde ment dette var negativt. Hvordan ville så du gjøre når ett barn gjør noe det ikke hadde lov til. Oversett det, avledet det hele tiden? Skal du aldri samtale med barnet og forklare at det du gjør her ikke er bra FORDI...Selvfølelsen til barnet? Mener du med dette at det aldri skal få oppleve at det blir irettesatt? Kom tilbake til virkligheten. Ett barn må lære seg rett og galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...