Pike 28 ♥alene med 2 søte små♥ Skrevet 23. september 2006 #26 Skrevet 23. september 2006 Å ja da! :-) Gutten min på 14 mnd eeeelsker cola! Får det på lørdager! Ja, tenk så fæl jeg er! Jeg gir gutten min cola, jeg kommer ikke til å bruke voksipose i vinter og så snart vi får råd skal vi kjøpe framovervendt sete til ham! Ja, sååå dårlig mor er jeg! ;-D
Anonym bruker Skrevet 23. september 2006 #27 Skrevet 23. september 2006 Vårt barn (1 år og 7mnd) får som regel smake alt som vi spser og drikker, og han liker det meste. Vi har brus i hus når det skjer noe spesielt (besøk, fødselsager ol.)og da får han selvfølgelig også drikke brus. Han vil alltid smake det som vi spiser og da er det helt naturlig at han også får smake brus og godteri når vi har det. Jeg forstår ikke helt hvorfor folk er så hysteriske for at barna deres skal få i seg litt brus....så lenge det ikke er snakk om flere ganger i uken tror jeg ikke det skader i det hele tatt! Dersom barnet ikke er innteresert i å smake brus så er det helt greit, men så lenge de ønsker å smake, og brusen/goderiet står på bordet er det jo helt naturlig at også de får smake. De tar de ikke skade av det. Det er jo vi som foreldre som kontrollerer hvor mye de får i seg. Det er når barna får cola på tutteflaske eller fri tilgang til søtt at det blir til et problem som barnet kan ta skade av. Hvorfor gir dere som som ikke gir brus til barna dem juice og eple NEKTAR (som inneholder mye sukker)istedefor? det er jo ikke spesielt godt for tennene det heller...
Pike 28 ♥alene med 2 søte små♥ Skrevet 23. september 2006 #28 Skrevet 23. september 2006 Helt enig, Anonym!
Anonym bruker Skrevet 23. september 2006 #29 Skrevet 23. september 2006 Ingen voksipose - du holder ham sikkert varm på andre måter. Framovervendt sete - derom strides de lærde Cola - Jeg synes det er for tidlig, og reagerer litt på at man gir det til så små barn - cola mer enn ann brus, fordi den er sterkere (legg ei tann på et glass med cola, og tanna er oppløst dagen etter) og har koffein.
Ella i farta Skrevet 24. september 2006 #30 Skrevet 24. september 2006 Ja sønnen vår får av og til smake brus, han er 13 mnd og han har fått smake fordi han har vist stor interesse for det. Han får smake det ganske sjeldent og han får heller eplejuice eller noe annet godt å drikke på lørdag og til fest:)
Trollmora Skrevet 24. september 2006 #31 Skrevet 24. september 2006 Nei brus er bare til fest. Og da er det bare eldstemann som får. Lille-Snupp er 18 mnd og har vel fått saft ett par ganger. Eldste får også sjelden saft, maks en gang i uka. Vi er restriktive når det gjelder godteri også. Frukt og grønt derimot kan de få når som helst. Her går det ofte i gulrøtter til barne-tv!
Gjest -lilly- Skrevet 24. september 2006 #32 Skrevet 24. september 2006 Klart han får cola inni mellom. Han vil ha det vi drikker, og det hender at vi har cola til middagen, og da må jo han også få. Litt av og til skader ikke.....
bassen2 Skrevet 24. september 2006 #33 Skrevet 24. september 2006 datteren min får brus av og til i helgene... men ikke cola kun pga det er koffein i colaen...ho får mest av vanlig mineralvann, hon elsker når det bobbler i halsen!!! men bare av og til det og, er ju salt i mineralvann...
Anonym bruker Skrevet 24. september 2006 #36 Skrevet 24. september 2006 14 mnd.er er gutten min. Han har til nå aldri fått brus. Vi drikker svært lite selv. Når han eventuelt skal få smake, vil han ikke få Cola. Det er den brusen med mest syre i. Hvis du legger et barns melketann i cola over natten, sier de at tannet er etset opp til dagen etter. Vet ikke om dette stemmer, men det blir solo eller noe sånt på gutten min når han får smake brus.
Anonym bruker Skrevet 24. september 2006 #37 Skrevet 24. september 2006 Ja snuppa her får smake litt en skjelden gang .. Her i huset drikkes det mye brus og da er det naturlig at minsten får smake litt. Men som sagt er det skjeldent. Her i huset har vi tilsammen fem barn i alderen 1-15 år og ennå har ingen av dem opplevd å måtte borre i tennene.. Så min mening er enkel og grei : pusser man tennen som man skal så er det faktisk lov å spise søtsaker og å drikke litt brus innimellom.. Ingen har dødd av det ennå. I alle fall ikke i vårt hus. Jeg synes det er ALTFOR masse hysteri om det meste her inne .. Alt fra Reimatek og Troll dresser til kosthold. Kan ikke heller folk berstemme selv hva som er riktig for dem ??? Herregud .. Ta nå å senk skuldrene, folkens.
Anonym bruker Skrevet 24. september 2006 #38 Skrevet 24. september 2006 Ingen av oss er feite heller selv om vi nyter både godteri og brus . Bare til informasjon...
Makka Pakka Skrevet 24. september 2006 #39 Skrevet 24. september 2006 Joda, det hender ungen min får brus hvis jeg drikker det selv, som faktisk er nokså sjelden. Da får hun smake av glasset mitt. Jeg er gravid igjen og har plutselig nå blitt så sugen på cola. Jeg har derfor drukket cola 2 (!!!!) ganger i helga og da fikk hun smake det for første gang, tror jeg. Og hun elsket det!! Til daglig blir det vann og melk da.
Anonym bruker Skrevet 25. september 2006 #40 Skrevet 25. september 2006 Er ikke hysterisk og vår gutt har fått smake brus (uten at han likte det). Men syns at man ikke trenger å overføre til ungene det man selv liker best før de selv spør om dette i allefall. Kommer ikke til å introdusere lørdagsgodt f.eks. før han er så stor at han forlanger det selv. Det "verste" jeg har sett var ei mor på et kjøpesenter som ristet litt kullsyre av colaen og helte det over på flaske og ga til sin baby på rundt ni-ti måneder. Helt horribelt spør du meg.
Anonym bruker Skrevet 25. september 2006 #41 Skrevet 25. september 2006 Ja, men ikke så ofte og ikke så mye. Han får samme mat/drikke som de andre i familien. Litt rart å ha to "serveringer" når barna er så store.
Guttemamma x 3 Skrevet 25. september 2006 #42 Skrevet 25. september 2006 Da er vi to. Kommer også fra en familie der det er lov å kose seg med godteri og brus av og til, så den tradisjonen har vi fortsatt med. Synes det er viktig å lære barna å håndtere "fristelser" på en god måte slik at de ikke går helt amok og fråtser hvis de får tilgang på godteri/brus.
fox`y Skrevet 25. september 2006 #43 Skrevet 25. september 2006 ja d hender ja,kjæresten min drikker en del cola så poden er rask me å lure til seg en slurk i ny og ne,men ikke mye og ikke vær dag...liker d ikke jeg,men en gang i blant skader jo ikke...
Anonym bruker Skrevet 25. september 2006 #44 Skrevet 25. september 2006 Nei, aldri! Får kun melk og vann, og utvannet juice en sjelden gang (Det er jo heller ikke bra for tennene). Har familiemedlemmer som jobber som tannlegesekretærer og de er rimelig fortvilet over foreldre som gjør dette. Første gang barn er hos tannlegen er de tre år, og det er veldig trist med alle tre-åringene som har råtne tenner allerede da. Det har jo også mye med at mange får saft og brus på flaske og gjøre også da, og de som ammer veldig lenge (3-4 år).
rava Skrevet 25. september 2006 #45 Skrevet 25. september 2006 Vår minste på 21 mnd får av og til litt cola light eller fanta free i helgene. Hun har en eldre søster så der er ikke så enkelt og si nei til misten når hun ser at søstera får.
Gjest Skrevet 26. september 2006 #46 Skrevet 26. september 2006 Ja, deg gjør vi. Han er 19 måneder. Vi drikker mye av det selv, så vi prøver å la være, men drikker vi får han også en skvett. Det gjelder for sjokolade og andre usunne ting. Har vi glemt oss, eller han overrasker oss i snikspisingen så får han også litt. Vi prøver å ikke spise slikt før etter at vi har lagt ungene. Det blir nok i gjennomsnitt en gang i uken at han får både sjokolade (en bit av en plate) og ett glass cola.
Anonym bruker Skrevet 26. september 2006 #47 Skrevet 26. september 2006 hvorfor gi cola med koffein? gi heller solo
Anonym bruker Skrevet 26. september 2006 #48 Skrevet 26. september 2006 Enig! Og ikke gi lett-produkter. Det er sunnere med sukker enn kunstig sukker.
Guttemamma x 3 Skrevet 26. september 2006 #49 Skrevet 26. september 2006 Litt utenfor cola-temaet men, denne må jeg få kommentere: (...) De som ammer veldig lenge (...) http://www.mozon.no/kvinnehelse/graviditet/et_eller_begge_bryst Sitat fra Gro Nylander(...) Det er med andre ord ikke holdepunkter for å hevde at normal amming skulle føre til hull i tennene. Langvarig amming har vært praktisert i titusener av år. Menneskekroppen er tilpasset brysternæring, og amming er naturlig, også om natten. Morsmelk inneholder en lang rekke bakteriehemmende og infeksjonsbeskyttende stoffer. Ved normal amming vil disse stoffene virke rensende på tenner og slimhinner. Det er vist at barn som ble fullammet fra fødselen, hadde færre hull enn barn som fikk flaske. (...)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå