Bålle84+j06+nooni161010 Skrevet 22. september 2006 #1 Skrevet 22. september 2006 jeg har vært veldig på å si pappa pappa...og i dag morres begynte hun baba baba hihi...fikk tatt det opp med mobilen:) hun er bare 5 mnd.
Anonym bruker Skrevet 22. september 2006 #2 Skrevet 22. september 2006 Ikke for å være slem, men dette er nok bare tilfeldig babling og ikke bevisst. En baby på 5 mnd kan ikke snakke..
Anonym bruker Skrevet 22. september 2006 #3 Skrevet 22. september 2006 Selvom veldig mange mammaer tror det :S hihi.. Minner om en Friends-episode der rachel tror at babyen har sagt sitt første ord. haha!!!
Bålle84+j06+nooni161010 Skrevet 22. september 2006 Forfatter #4 Skrevet 22. september 2006 jeg vet at en baby på 5 mnd ikke kan "snakke" så vi forstår det, men jeg hører jo at hun gjentar etter meg...at hun forstår hva hun sier har jeg ikke sagt...men det er ofte at feks 1-åringer ikke heller forstår..men likavel snakker de.babyer kan nok snakke mer enn du tror...selv om hverken de eller vi skjønner hva de prater om...hun gjentar hver gang jeg sier pappa, så hun sier pappa.
Anonym bruker Skrevet 22. september 2006 #5 Skrevet 22. september 2006 Javel. Gratulerer. Gå inn på begavede barn-debatten og sjekk der.
Anonym bruker Skrevet 22. september 2006 #7 Skrevet 22. september 2006 Mange mødre som tror ungen sin kan snakke og legger mere i bablingen enn det er:o)
Bålle84+j06+nooni161010 Skrevet 22. september 2006 Forfatter #8 Skrevet 22. september 2006 tror ikke hun kan snakke i den forstand, men jeg ser jo at hun kan gjenta.
Bålle84+j06+nooni161010 Skrevet 22. september 2006 Forfatter #9 Skrevet 22. september 2006 forresten mange mødre som undervurderer barna sine og ikke tror de forstår noe;)
synne-73 Skrevet 22. september 2006 #10 Skrevet 22. september 2006 snuppa mi sa tydlig mamma og pappa når hun var 6 mnd nå er hun snart 8 mnd og sier : ja og hei oxo =)
Anonym bruker Skrevet 22. september 2006 #11 Skrevet 22. september 2006 Hm... Men de som "undervurderer" barna er kanskje ofte de som er litt opplyste og vet at en baby på fem mnd ikke snakker bevisst...
Bålle84+j06+nooni161010 Skrevet 22. september 2006 Forfatter #12 Skrevet 22. september 2006 har jeg nevnt at hun snakker bevisst....?jeg sa GJENTAR...men sier ikke at hun forstår hva bapa betyr, for hverken jeg eller du vet hva hun forstår...
Hilde85 Skrevet 22. september 2006 #13 Skrevet 22. september 2006 Pia mi er 8 måneder og sier papa, mama, eia (heia), neeei og kan ligge lenge å si jajajaja jada jada jajaja og en morra når jeg løftet hun opp fra senga sa hun ah bø heilt tydelig. D e så søtt:) og nå har hun begynt å prøve på å herme etter katten hehe... Ho begynte å si papa når hun var rundt 5 måneder, men så klart ikkje bevvist! Men babya herme etter ord som blir brukt ofte.
Bålle84+j06+nooni161010 Skrevet 22. september 2006 Forfatter #14 Skrevet 22. september 2006 ja det er det jeg mener hilde85:)
Gjest_1001 Skrevet 22. september 2006 #15 Skrevet 22. september 2006 Min babler også kjempemasse, han sier gagagaga og babababa og nananana. Men dette språket er universelt for alle babyer over hele verden. gaga og baba er noe av de første babyer "sier" uansett om de er fra afrika, amerika eller norge. Så at tulla di sier baba baba er bare en del av den helt naturlige språkutviklingen som alle babyer må gå igjennom
@stronauten med 3 små Skrevet 22. september 2006 #16 Skrevet 22. september 2006 Ja, og så er det så kjempekoselig for alle mammer verden over! Vi tror at barna våre snakker, nyter det og gleder oss over det! Ingen trenger vel å kverulere over dette! Alle blir like stolt og kry når barna deres gjør noe nytt, bevisst eller ikke! Og gutten min sier pappa også! Og bø. 8 mnd. jepp.
Luckyme og vennen Skrevet 22. september 2006 #17 Skrevet 22. september 2006 Hei! Luci-24.04.06 sa vel egentlig aldri at jenta hennes sa pappa bevisst vel... Uansett så er babyen tidlig ute vil jeg si, bevisst eller ikke, så har hun et slags språk. Mi jente sier mammamammamamma og babbababbababbababba, begynte når hun var ca 5 mnd, nå er hun 5,5 mnd. Tidlig vil jeg si, for det er ikke alle i denne alderen som babler noe særlig. Men jeg tror ikke at akkurat de ordene er bevisst, men at de "plukker" ut ord som de hører ofte og som er enkle å etterligne. Hun sier f.eks ikke navnet sitt selv om hun hører det ofte, nettopp fordi det er vanskelig å herme... Hun er forresten også tidlig fysisk sett også.. Åler seg over hele gulvet. Plutselig er hun under sofaen eller på vei inn i et annet rom! Står i krabbestilling og øver seg på å flytte beina...Vi mammaer må få lov å skryte litt av barna våre synes jeg... ;-)
Gjest Skrevet 22. september 2006 #18 Skrevet 22. september 2006 Noen som er misunnelige eller? Luci sa aldri at hun trodde det var bevisst. Så kjekt med bablingen da:)
LivetErEnLek Skrevet 22. september 2006 #20 Skrevet 22. september 2006 Alle babyer hermer etter de voksne. Det er en del av det første samspillet, det at mor (eller en annen) lager noe og babyen prøver å herme. Hvis man gjør dette ofte, og gir babyen god nok tid, så blir de fort dyktige på det. Kjempe kos når man ser at man får respons og at den lille prøver å kommunisere med deg. *ss*
Anonym bruker Skrevet 22. september 2006 #21 Skrevet 22. september 2006 Du sier hun gjentar, men alle bebier begynner med "ord" i denne alderen og de mest vanlige er mamama og bababa. Det er en grunn til at ordene mamma og pappa heter nettopp mamma og pappa. Kommer av disse lydene.
Bålle84+j06+nooni161010 Skrevet 23. september 2006 Forfatter #22 Skrevet 23. september 2006 det var jo fint at du kune fortelle meg det da.
Mamma til gutt06+jente mai-10 Skrevet 23. september 2006 #23 Skrevet 23. september 2006 Så koselig da:) Gutten min sa mamma for første gang da han var under 7 mnd. Og sier det mange ganger for dagen etter det. Jeg vet jo at han sikkert ikke forstår betydningen av ordet enda..selv om han har begynt å si det når han vil til meg eller vil ha oppmerksomheten min. Men det er nok fordi jeg har vært bevist på å reagere når han sier mamma. Samme med ordet pappa, som han lærte seg 3 uker etterpå Tror nok også at hi skjønner at dattern ikke forstår betydningen av ordet enda, men det er jo KJEMPE gøy for en mamma og pappa når babyen deres sier sitt første ord uansett da! Det trodde jeg alle mødre og fedre skjønte. Men så feil kan man ta!!
Bålle84+j06+nooni161010 Skrevet 23. september 2006 Forfatter #24 Skrevet 23. september 2006 Januar-mamma fikk babyen sin: gleder meg til hun kan si mamma.... kom vel pappa først fordi hun er mest sammen med meg, å jeg sier der kommer pappa, hade pappa, heia pappa...så hun hører d oftere enn mamma:) Ja huff hvor feil vi tar;)
Anonym bruker Skrevet 23. september 2006 #25 Skrevet 23. september 2006 bare lurer, sier hun pappa eller papapa, bababa, lalala osv? Da min var 4 mdr sa hun mama mama mama, men jeg hadde hørt om at det var vanlig de begynte med disse lydene så jeg visste det ikke var pga at hun mente mamma, ellers hadde jeg blitt fryktelig glad! Men det er jo koselig likevel da.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå