Gå til innhold

Ferbers metoden?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nei, det betyr ikke nødvendigvis at det er godt eller bra for barnet selv om en metode virker.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, helt enig med deg.

Han lærte seg tidlig å falle til ro og sovne av seg selv om kvelden, men det var det at han skulle ha pupp og kose seg i søvn annenhver time som jeg ikke klarte lenger.

Skrevet

trur det er viktig at man lager "versjoner" av denne metoden som man føler seg mer komfortable med meg. Syns det er fælt å høre om mødre som gjennomfører denne metoden men som selv sitter å gråter og hungrer etter å gå inn til barnet sitt. Hvorfor skal man motarbeide morsinstinktet? Det er jo det sterkeste og best bevarte instinktet vi har?? Om barnet ditt gråter, da vet du at det trenger deg i nærheten, og du vil oppfylle det behovet! Dog betyr ikke det at det må være i hendene dine og vugges!

Jeg har mye mer tro på å la barnet vite at du er i rommet, men at nå skal det sove! Og JO, barnet skjønner det til slutt, det kan bare ta litt lenger tid. Syng, stryk på kinnet og når barnet blir hysterisk ta det opp til det roer seg for så å legge det rett ned igjen. La ikke barnet komme ut av rommet når det først er lagt!

Mitt beste råd må være å legge barnet TIDLIG nok. Høres rart ut, men barnet må for all del ikke være overtrøtt, da er det myyye vanskeligere å sovne!

Du må bare stole på deg selv, du vet hva barnet ditt tåler, men tror nok du vet at et barn på under seks mnd er aaaalllttt for liten for en gråtekur.

Skrevet

Tror ikke de som velger vekk Ferbermetoden fordømmer de som velger den fremgangsmåten, men tror det er viktig at vi hopper inn i disse søvndebattene slik at de som leser ser at det er flere muligheter. På meg virker det som at skrikemetoden er den som oftest anbefales. Både hos hs, tanter, bestemødre og her inne... Som førstegangsmor kan det da være vanskelig å følge egen magefølselse.

Etter å ha lest her inne har jeg sett at det finnes ulike metoder, bla Sleepsense og No-cry. Så nå sitter jeg her å leser om No-cry. Er dette en metode som fungerer uten at gutten må skrike og være redd / lei seg så velger jeg den!

Fordømmer ingen, kommer bare med mine meninger og alternative måter å gjøre det på - noe jeg selv savnet i starten.

Skrevet

Jeg har snakket med en del forskjellige foreldre som har brukt metoden. De anbefaler å gjennomføre den da barnet er mellom 5 og 6 måneder. Min er 5 måneder og en uke. I kveld var 3 kvelden jeg gjennomførte, og nurket sovna av seg selv, mett, nybadet og tørr og ikke minst trygg etter kos, prat og kveldssang. Ingen skriking i kveld. Det funket for oss, og jeg må si jeg angrer på at jeg ikke gjorde det med forrige mann.

Skrevet

Så bra at babyen din sovna så fort! Vi gjorde det samme med vår baby da hun var litt over 5 mnd, har ikke angra et sekund. Hun er veldig trygg og sikker på situasjonen og vet når hun skal legge seg. Blir litt oppgitt på enkelte som har svart deg med disse skremselshistoriene om psykisk ustabilitet osv. Det kommer garantert ikke av å skrike noen minutter før en sovner!!!

Babyene trenger å sove godt om natta og hvis litt skriking noen kvelder fører til det er det jo ikke et spørsmål en gang om hva en skal gjøre synes jeg. Gratulerer med vel gjennomført sovekur!!!

Skrevet

Takker for støtte, Hanne Elise og alle dere andre! Det gjorde godt! Ja nå legger han seg så fint både på dagtid og kveld. Sover godt også, mye bedre enn før. Den første kvelden brukte vi 29 minutter, den andre 16, og den tredje 3, så jeg er superfornøyd. Har hørt fra andre at de som har begynt rundt 9-12 måneder kan bruke lenger tid, for da reiser babyen seg i sengen, så jeg er glad jeg tok fatt i saken nå! Ønsker lykke til til dere andre som vil prøve!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...