3 prins på vei Skrevet 15. september 2006 #1 Skrevet 15. september 2006 Jeg har en gutt på vell 5 måneder, og har begynt med ferbers sovemetode nå i kveld...Trenger myyye støtte, for jeg har det ikke så godt som mor akkuratt nå. Går inn til han ca. hvert 3.minutt nå i kveld og i morgen, så øker jeg til 4 eller 5 på søndag... Noen andre som har prøvd dette??
PAVEEL Skrevet 15. september 2006 #2 Skrevet 15. september 2006 hei:-))) stå på!!! det virker:-) gjorde det selv på storebroren her i huset, tok 2 dager så sov han. er kjempevondt og du føler deg heeeeeeeeeeeeelt jævlig, men barnet ditt har ikke noe vondt av det. igjen; STÅ PÅ!!!!
3tettesmå Skrevet 15. september 2006 #3 Skrevet 15. september 2006 Lykke til! Skjønner deg godt!!!! Jeg har nå forsøkt å få sønnen min til å sove i 1,5 time (=1,5 times amming) - og nå har jeg faktisk gitt opp inntil videre. Nå ligger han i senga si og er helt stille (!!) men jeg er temmelig sikker på han ikke kommer til å sovne. Mannen min sitter inne på soverommet da... men vi har ikke planlagt noen gråtekur i kveld. Jeg kvier meg for det for frykter han vil gråte i timesvis uten å sovne... så nå er jeg spent på å høre hvordan det går for deg? lykke til! håper gutten din sovner fort!
Anonym bruker Skrevet 15. september 2006 #4 Skrevet 15. september 2006 Jeg vil absolutt ikke anbefale deg Ferber. For det første er det høyst tvilsomt om det er noe bra for barnet - mange mener at slike metoder kan skape mye frykt og traumer hos så små barn. De er ikke store nok til å forstå hvorfor foreldrene ikke vil være hos dem! For det andre er det slett ikke sikkert at metoden "virker" for dere. Mange barn (kanskje de "sterkeste?") er sta og nekter å akseptere at de blir gått fra. Vår datter gråt i fire uker før vi tok til vettet og ga opp. En annen ting er at hvis du først har begynt med Ferber så kan det hende du må gjøre det mange ganger. Etter hver gang dere har ligget sammen med gutten på telttur eller ferie, eller etter at han har vært syk og mye sammen med dere nattestid. Det blir ikke særlig hyggelige leggerutiner av sånt! Det jeg ville gjort om jeg var deg, var å finne mer rolige og hyggelige måter å venne gutten din til gode nattevaner. Hva med å gå gjennom sovesituasjonen mer generelt? Kan dere være hos ham på rommet hans, men sitte ved siden av ham og f eks lese avisa mens han er våken? Vogge ham til han blir rolig, og så sette dere i den andre enden av rommet og synge litt slik at han vet at dere er der? Går det an å finne en måte du kan leve med at han ammes i søvn? Kan han vugges i søvn i en bæresele på pappaen mens han gjør litt rolig kvelds-husarbeid (brette klær, tøreke støv)? Har dere tenkt på at han kanskje bør legges litt tidligere på kvelden slik at han ikke blir overtrøtt og sutrete? Dette var bare noen løse tanker... Håper det ordner seg for dere! Lykke til!
Expat Skrevet 15. september 2006 #5 Skrevet 15. september 2006 Barnet har ikke hukommelse til at Ferbers er ok før 6mnd! Så hold ut litt til!
Blomman Skrevet 15. september 2006 #6 Skrevet 15. september 2006 det kanskje få vet her inne er at Ferber selv har gått tilbake på metoden sin - han har prøvd å komme ut med dette - men slik kommer desverre ikke fram. Han har beklaget at han har skrevte dette og han dessverre ikke har noen grunn til å foreslå dette, han sier og at han ikke har erfaring med barn....................................
Blomman Skrevet 15. september 2006 #7 Skrevet 15. september 2006 en nyttig link her http://www.ap-norge.com/index.php?option=com_content&task=view&id=6&Itemid=2
~anette & lukas + ella ~ Skrevet 15. september 2006 #8 Skrevet 15. september 2006 Jeg kjenner en del foreldre som har brukt denne metoden på sine barn og de har faktisk ikke tatt noen som helst skade av det. Da jeg var liten brukte de skrikekur påmeg, og jeg er like hel i dag, føler meg verken ensom og forlatt eller redd Men det er jo selvfølgelig opp til hver enkelt hva de føler er rett for sitt barn.
~anette & lukas + ella ~ Skrevet 15. september 2006 #9 Skrevet 15. september 2006 Selv går jeg ALDRI fra barnet mitt når det skriker. Det har jeg ikke hjerte til, men lar han ligge i sin egen seng mens jeg koser med han til han nesten sovner, så går jeg ut og han sovner med en gang. Er oppe å sjekker noen ganger i løpet av kvelden (har babycall også) og da sover han så søtt, ser veldig fredlig ut.
Vestlandske meierier A/S Skrevet 15. september 2006 #10 Skrevet 15. september 2006 Bare så dere vet det så kan barn få hjerneskade av å skrike for mye!!!!!!!!!!! Helt sant!! Det er nyeste forskning som viser dette!! De får ikke nok oksygen til hjernen. En 5 mnd gammel baby er altfor liten til å skjønne hvorfor han må ligge alene og skrike!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Anonym bruker Skrevet 15. september 2006 #11 Skrevet 15. september 2006 Hva med de barna som har kolikk feks? de skriker jo veldig mye, får de hjerneskade av det?
Vestlandske meierier A/S Skrevet 15. september 2006 #12 Skrevet 15. september 2006 uff ja der sa du noe... vet ikke alså, bare skrev det sisite jeg har lest jeg. Vet ikke, det dreier seg vel kanskje om der barna skriker seg "blå". Noen skriker jo til de mister pusten. Uansett har jeg ikke tro på skrikemetoden!
Anonym bruker Skrevet 15. september 2006 #13 Skrevet 15. september 2006 Det er ingen babyer som får varig skade av å skrike 3-4 døgn.
-Petrine- Skrevet 15. september 2006 #14 Skrevet 15. september 2006 Denne metoden strider (for min del) mot all fornuft. En baby på 5 måneder utrykker seg i hovedsak gjennom gråt. Og jeg synes ikke man kan forvente at et så lite barn sovner av seg selv alene i sengen. Jeg tror man har mye igjen for å skape trygge og rolige søvnrutiner uten gråt. Og når i tillegg Dr Ferber i senere tid har tatt gått ut med advarsel ville jeg virkelig tenkt meg om før jeg gjennomførte dette på et lite barn. Vi har alle hver vår måte å nå et mål, men jeg synes i alle fall man bør undersøke fakta før man iverksetter tiltak. Jeg bruker gjerne 1,5 timer på å få min jente til å sove (det har vi gjort i perioder). Og jeg er helt sikkert på at det er derfor hun nå er en trygg jente som gjerne vil legge seg i sengen når kvelden kommer. Hun vet vi kommer om hun sier i fra ved å gråte.
Vona Skrevet 15. september 2006 #15 Skrevet 15. september 2006 Stemmer! Her står det om hjerneskade og barn som skriker uten å bli trøstet: http://www.netbaby.net/text.asp?ID=451
Only Skrevet 15. september 2006 #16 Skrevet 15. september 2006 Sier også STÅ PÅ!!!!!!!!!!!!!!! Det virker, måtte ta den på lillegutt her, det gikk overraskende bra. Det gikk over på 3 dager, så var det gjort. STÅ PÅ. Klem fra meg
Sigyn Skrevet 15. september 2006 #17 Skrevet 15. september 2006 Anbefaler denne linken: http://www.pantley.com/elizabeth/content/excerpts/preventingsleep.htm
Gjest Skrevet 15. september 2006 #18 Skrevet 15. september 2006 Må si meg enig med Petrine her. Det finnes bedre metoder. Vi ble anbefalt Ferber da vesla mi var lita. Men jeg fikk meg bare ikke til å la henne skrike. Det ble en meeeegte mild versjon. Det er forferdelig å høre på små barn skrike, synes det er grusomt enda da. Selv om jeg vet de ikke har vondt av å skrike litt, så lenge jeg kommer så fort jeg kan. Ikke alltid like enkelt med 2 små som jeg har nå. Vesla på 2,5 og lillemann på 2 mnd'er. Jeg er nok enda mer på hugget når det gjelder lillemann, for manne min synes jeg er alt for rask til å ta han opp når han skriker. Han selv får jo ikke komme til vettu.....men men Jeg vil heller ikke anbefale denne Ferber metoden. Og jeg ble glad over å lese at han selv har gått tilbake på metoden. For som Petrine det strider mot all fornuft, min å. Det føles ikke riktig å la barnet mitt skrike alene, uten å prøve å trøste så godt man kan. Om man må bruke en del tid på gode leggerutiner så er det verdt, de blir trygge og glade barn. Det ble vesla mi, legging har aldri vært noe problem. En del overtaling til å legge seg ned og kunne gå fra henne nå i 2 års trassen,men det går fint til slutt hver kveld, når vi bare er enige om nå skal vi sove. Ingen regel uten unntak selvsagt! Og lillemannsover fra ca 8-01/02 omtrent hver kveld, for så å sover 3/4 timer til. Herlig å få sove noenlunde godt om natta. Burde selvsagt lagt meg mye tidligere,men noen ganger er det deilig å nyte kvelden skikkelig. I morgen er jo mannen her. Jabber fælt her jeg nå,.... I bunn og grunn, jeg er imot Ferber. metoden.
Anonym bruker Skrevet 15. september 2006 #19 Skrevet 15. september 2006 En jeg kjenner må gå på piller, bor på spesialhjem nå og er psykisk ustabil... h*n har rømt, fått plutselige innfall at h*n måtte ødelegge feks cd'ene til søknene sine ol, og er lystløgner. alt for å få oppmerksomhet. når h*n var fem-seks år løy h*n om at h*n måtte tisse(!!) hele tiden, hvert femte minutt. H*n hadde det ikke godt i barndommen, men vi vet at h*n lå mye alene og skrek som baby, og psykologene har slått fast at det måtte være en av grunnene til ustabiliteten. just so you know...babyen min skal få all kjærlighet h*n trenger hvertfall!
Anonym bruker Skrevet 15. september 2006 #20 Skrevet 15. september 2006 Mange som opplever at en skrikekur virker. Men hva er grunnen til at den virker? Psykologer mener nå at når barnet ikke får respons på gråten sin gir det opp, blir apatisk og utrygg. Kanskje noe å tenke på...
3 prins på vei Skrevet 16. september 2006 Forfatter #21 Skrevet 16. september 2006 Takk for alle svar. Gutten min roet seg etter 29 minutter. Da hadde jeg vært inne hos ham 10 ganger, og han sov godt fram til neste måltid rundt midnatt. Fikk da pupp, og sovnet igjen med en gang. Sov fram til 5 og fikk pupp igjen... Vi hadde en herlig kveld, og i dag er gutten mye mer fornøyd på dagtid, fordi han er uthvilt. Nå har jeg lagt han i sengen igjen, for første gang i dag og jeg er veldig spent på hvordan det går. Kommer med svar når jeg vet.
3 prins på vei Skrevet 16. september 2006 Forfatter #22 Skrevet 16. september 2006 Nå har jeg lagt han for føste gang i dag, og lillegutt sovnet på 5 minutter. Han skrek ikke, bare preiket seg i søvn, og jeg var nede å så til ham en gang fordi jeg syns dette var litt for godt til å være sant. Men nå sover han altså....
mamman til to prinsesser Skrevet 16. september 2006 #23 Skrevet 16. september 2006 Har sittet og lest de ulike innleggene her om Ferbers metode og må si jeg blir litt rystet. Jeg har veldig forsåelse for at foreldre ikke vil at barnet skal gråte og derfor velger metoden bort, men ærlig talt hjerneskade og psykisk ustabilitet er vel å dra det litt langt. Jeg jobber selv i barnevernet og vet hva omsorgssvikt kan gjøre med et menneske, men det er vel strengt tatt ikke det det handler om når en benytter denne metoden. Man lar jo ikke ungen ligge forlatt og gråte. Man går jo inn og roer barnet og viser at en er der. Foreldre må selv finne ut hva som passer for seg og sine barn, men å fordømme dem som prøver denne metoden synes ikke jeg er riktig. Jeg tror en gjør barnet en stor tjeneste hvis en lærer det å falle til ro på egen hånd. Jeg har selv to barn og hun eldste på 4år slet med kolikk som baby. Dette førte til mye byssing og amming i søvn, noe som vi har slitt med i lang tid. Hun har ikke greid å finne roen på egen hånd før nå. Nr 2 er 4 mnd og finner stort sett roen selv om kvelden, men hvis vi får problemer med leggingen så vet jeg at vi skal prøve metoden og vi kommer ikke til å vente til hun er blitt 1-2 år, for da tror jeg det blir mye vanskeligere å få det til.
Only Skrevet 16. september 2006 #24 Skrevet 16. september 2006 Hei. Så ufattelig godt å lese innlegget ditt. Begynte jo å føle meg som den store kjeltringen. Jeg har snakket mye med helsesøster om denne metoden, og hun som har jobbet i 20 år i psykiatrien sier at det ikke er fare med den metoden. Men du må være bestemt og gjennomføre den. Ikke vingle, at neste dag orker du ikke det og så prøver du dagen etter det igjen og etc, det kan være med på å gjøre dem utrygge. Jeg har trøstet meg med de samtalene jeg har hatt med henne og stolt på henne.
mamman til to prinsesser Skrevet 16. september 2006 #25 Skrevet 16. september 2006 Hei! Helt enig med helsesøsteren din, for som med alt annet innen barneoppdragelse er det å være konsekvent alfa og omega. Det er med på å skape trygge barn som vet at foreldrene er til å stole på. Metoden er kjempetøff, men for de som greier å gjennomføre den har den god gevinst for både foreldre og barn. Men som jeg sa i innlegget mitt over må hver enkelt foreldre kjenne på hva som er rett for seg og sine barn. Jeg vet ihvertfall at hvis jeg skulle endret på noe ifht mitt første barn er det nettopp at vi ikke greide å være konsekvente nok og ga etter for å slippe gråting om kvelden. Tror jenta mi hadde hatt det mye bedre i leggesituasjonen dersom vi som foreldre hadde lært henne å falle til ro selv allerede da hun var baby.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå