Anonym bruker Skrevet 8. september 2006 #1 Skrevet 8. september 2006 Dere damer som allerede har født jeg bare lurte litt på: 1. Smurte dere med oljer, og masserte/tøyde mellomkjøttet før fødsel? 2. Revnet dere under fødsel? 3. Hvis du har hatt flere fødsler og ikke har massert under alle, var det da noen forskjell i om du revnet eller ikke? Håper noen kan svare meg på dette
Ranveig R Skrevet 8. september 2006 #2 Skrevet 8. september 2006 1. Eg smurte ikkje med nokon ting. 2. Ja. Opp, ned og i mente. Trur neppe smøring eller ikkje smøring hadde noko å seie når det gjeldt meg, det var vel mest det at ein baby med hovudomkrets på 37cm kom ut alt for fort (3-10cm på 1t, ute etter 4-5 pressrier).
WP-TLogPeanut Skrevet 8. september 2006 #3 Skrevet 8. september 2006 1.Nei 2. JEPP! Så det skader jo ikke å prøve det der smøretrikset
Mauritius:) Skrevet 8. september 2006 #4 Skrevet 8. september 2006 Revnet under fødselen, men merket ikke. Nei har aldri brukt olje, tror ikke på det jeg hehe:-)
Kjerringhelvetet <3 Skrevet 8. september 2006 #5 Skrevet 8. september 2006 1: Smurte med kobbersalve innimellom når jeg husket det. Masserte eller tøyde ikke. 2: Nei! Jeg ble klippet for å unngå å revne. Lettelse. 3: Kun født en gang.
* Zoë * Skrevet 8. september 2006 #6 Skrevet 8. september 2006 Første fødsel: 1) Nei 2) JA. grad 3 Andre fødsel: 1) Av og til 2) Ja, grad 2 Jeg har veldig kort perineum, så jeg revner lett. Ang smøring av underlivet så kan det sikkert ha en preventivvirkning mot små rifter, men slike rifter jeg får tviler jeg på at noen olje kan forhindre.
susemor-3 små Skrevet 8. september 2006 #7 Skrevet 8. september 2006 1. Ja, brukte hvetekimolje med E-vitaminer begge gangene. 2. Revnet overhodet ikke under fødsel 2. Under fødsel 1 ble jeg imidlertid klippet fordi hjertelyden til babyen gikk dramatisk ned på slutten og det ble hast med å få henne ut. Jeg smurte også magen begge gangene, og har ingen strekkmerker.
*heldigmamma* Skrevet 8. september 2006 #8 Skrevet 8. september 2006 Jeg smurte ikke med noe, og revnet noe voldsomt. Om det er fordi jeg ikke masserte eller brukte oljer vet jeg ikke.
CrazyCat Skrevet 8. september 2006 #9 Skrevet 8. september 2006 1. Smørte av og til 2. Ble klippet men revnet likevel en del Smøring og massering/tøying kan kanskje motvirke små revninger, men er det for trangt - så er det for trangt. Da revner man likevel.
lana<3 Skrevet 8. september 2006 #10 Skrevet 8. september 2006 Jeg lurer også på dette...så dytter den opp..
Beama Skrevet 8. september 2006 #11 Skrevet 8. september 2006 1: ja.. spurte så ofte jeg husket... 2: revnet nesten ikke i det hele tatt... fikk bare noen få sting tror jeg.. på tross av setefødsel og tang 3: nope bare en foreløbig..
lana<3 Skrevet 8. september 2006 #12 Skrevet 8. september 2006 Beama*Endelig gift* fikk du dem på føden til å smure å tøye deg?
emil070706*kom*140706 Skrevet 8. september 2006 #13 Skrevet 8. september 2006 jeg smurte litt av og på.. revnet littegrann....
mukle Skrevet 8. september 2006 #14 Skrevet 8. september 2006 Jeg har to barn. Fødsel 1 ble jeg klippet og hadde i tillegg noen smårifter. Hadde ikke brukt noe olje el noe. Fødsel 2 brukte jeg hvetekimolje der nede sånn når jeg husket det (er noe søl forresten...)og prøvde å massere litt. Jeg ble ikke klippet men hadde noen smårifter. Fødsel 1 presset jeg en time før jenta kom, mens fødsel 2 hadde jeg kanskje 3-4 pressrier maks, kom fort og greit. Har fått store barn, godt over 4 kg. Personlig tror jeg ikke oljer gjør så mye forskjell, men at det anhenger mer av hvordan du er der nede og kanskje noe om hvordan de kommer ut, hvor fort etc. Når det er sagt så synes jeg verken klippingen eller revnene/riftene var noe smertefullt. Jeg synes de siste åpningsriene er veldig vonde,etter det var det mere hardt arbeid..Men for en belønning:)
ღ♥Mamma'n til prinsessaღ♥ Skrevet 8. september 2006 #18 Skrevet 8. september 2006 1. Ja 2. En rift så måtte sy 3 "pyntesting" som jm så fint kalte det
2nj♥ Skrevet 8. september 2006 #19 Skrevet 8. september 2006 1) Ja, smørte med jordnøttolje og masserte/tøyde den siste måneden iallfall før fødsel 2) Revnet ikke. 3) Har ikke hatt flere fødsler, men har termin i desember og kommer til å smøre igjen. Tar ikke sjansen på å prøve uten!!
Anonym bruker Skrevet 8. september 2006 #20 Skrevet 8. september 2006 1) Jeg smurte meg ikke. 2) Revnet ikke. Kun en fødsel:) Jenta mi var 3540 og 36 i hodeomkrets. Jeg vet ikke om det har noe for seg å smøre,men det skader jo ikke å prøve;)
katlinka Skrevet 8. september 2006 #21 Skrevet 8. september 2006 1. Nei. 2. Nei - sydde to små pyntesting. 3. Kun èn fødsel foreløpig.
MintCondition Skrevet 8. september 2006 #22 Skrevet 8. september 2006 Smurte ikke, og revnet ganske mye. Var vel fordi jeg ikke klarte å holde igjen under pressriene..presset selv når jeg ikke hadde ri = ritsj-ratsj!
Vestlandske meierier A/S Skrevet 8. september 2006 #24 Skrevet 8. september 2006 Nei aldrig smurt med noe. Ble bare noen pyntesting hver fødsel( født to ganger)
Anonym bruker Skrevet 8. september 2006 #25 Skrevet 8. september 2006 Revnet lite (2-3 sting utvendig) og masserte ikke før fødsel. Det jeg imidlertid gjorde var å be om varm klut som jordmor la på mellomkjøttet slik at vevet ble oppvarmet og mer tøyelig.... ? Tror kluten hadde effekt jeg da!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå