Gå til innhold

Dette var helt jævlig...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi holder på med å lære lille jenta vår på ett år å sovne av seg selv. Det gikk kjempebra fra 1.dag (strategien er å legge henne våken i senga, aldri ta henne opp, og ikke gå inn til henne hele tiden). Hun har sutret/grått i 20 min en kveld (sint gråt), og ellers har hun sovnet fint, både på formiddag og kveld. Men når vi skulle legge henne i stad, hylte hun. Hun skrek og skrek, hikstet, vrengte nesten stemmebåndene... Det var pappaen som hadde "ansvaret", han gikk inn til henne med jevne mellomrom, da roet hun seg, men hylte da han gikk ut igjen. Hun sovnet etter 3 kvarter, og nå ligger hun og hikster i søvne. Jeg har selv grått i en time, det var og er helt jævlig å høre på.Jeg vil bare ta henne opp og kose og trøste henne. Vet ikke helt hva jeg vil med dette innlegget, litt trøst selv kanskje...? :-) Kan noen fortelle meg at hun ikke tar skade av å gråte sånn, det har jo ikke skjedd før.... Trøster meg selv med at hun bare tester oss, det er jo ofte sånn at de etter en stund med nye rutiner må sjekke om de virekelig gjelder fortsatt. Sukk. Takk for at du leste.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg må bare spørre. Gjør du dette fordi dere synes det er problematisk å at hun ikke sovner selv eller gjør dere det fordi helsesøster sier dere må gjøre det?

Skrevet

Du får ikke noe trøst av meg iallefall....! Fy faen, du skulle aldri hatt unger!

Skrevet

Hallo! Du i innlegget rett over her, nå må du roe deg kraftig ned her og skjerpe uttalelsene dine!

For det første er du møkk feig som signerer den meldinga med anonym, du burde være flau, og for det andre, kan du vel heller gi et råd, enn å slenge med leppa slik. Sånne folk som deg burde ikke ha unger!

Og HI, ville nok ikke latt henne hylskrike slik nei, det finns andre og bedre metoder.

Når du syns det er jævlig å høre henne skrike slik, så stopper du prosjektet og prøver noe annet.

Skrevet

Hei! hører ikke til her men da men.... gutten min en 8.5 mnd...

Ville bare si at jeg forstår dere godt!! At ungen ikke vil legge seg å sove om kvelden er ikke noe gøy!! Gutten min var på samme måten en stund... det hjalp ikke at vi satt sammen med han heller!! Like galen hele tiden!!

Men hos oss hjalp det å endre rutiner på dagen! Nå vet jeg ikke noe om rutinene dere har på dagen, men kanskje du kan prøve å bytte litt på tider å slikt? kanskje hun bare trenger og sove en gang? stå opp tidligere? Sove til andre tider?

Men så lenge hun ikke blir liggende å gråte for sej selv hele tiden så tar hun ikke skade av d.. Du skriver jo at mannen dun går inn med jevne mellomrom!! Mange som har blitt hjelpt på denne måten her også, det skal du vite!!!

Men uansett lykke til med sovinga!!! det skal ikke være enkelt;)

Mange klemmer

Skrevet

Min er 2 år og vi har nettopp tatt skrikekur på vår. Skulle ha gjort det mye tidligere. Det blir bedre. Du merker fort om det er for oppmerksomhet eller om det er for å få selskap hun gråter. Jeg angrer på at jeg ga han full oppmerksomhet på nattestid, det er bedre å lage gode rutiner såpass tidlig. Hun skjønner snart at om natta får man ikke noe oppmerksomhet med mindre det er vondt noen steder eller man er syk eller hatt en drøm. Da skal man sove. De lærer fort, fortere dersom det gjøres tidlig. Jeg tror du er en suveren mor i motsetning til det inkompetente neket som svarte deg øverst.

Skrevet

Barnet tar ingen skade av dette!

Synes du er flink jeg. Dere går inn med gjevne mellomrom og gir trygge ord til henne, og kanskje et stryk på kinnet?

Nei, jeg ville gjort akkurat det samme om det var meg.

Har en gutt på 1 år, så jeg VET at dette er tiden for full testing av foreldrene. Bare DU kjenner din datter best, og at hun skriker og er sint, er tegn på at frøkna har vilje. =)

Det kommer henne tilgode senere i livet. Men Hun må forstå at det er dere som bestemmer.

Synes du gjør det riktige!

Masse ros fra

Skrevet

Enig med dere på slutten her.

Mitt råd...nå som jeg ikke er irritert over idioten på toppen lengre..er følgende...

Prøv å legg henne tidligere på formiddagen (1030 kanskje), og kanskje en liten hvil rundt 15 tiden (ca 30-45 min). Om hun får flaske i senga, la henne kose med den da.

Så prøver du å legge henne TIDLIGERE enn vanlig.

Om du prøver å holde henne våken for at hun skal sove mere om natta, skyter du deg selv i foten. Søvn avler søvn.

Poden min har fått denne endringen, og etter en liten gråtenatt...mere gneldring kanskje...så sover han faktisk gjennom hele natta uten puppen og mamsen.

Nå er poden min ganske grei sånn sett, så alle trenger ikke ha samme "flaksen" der, men verdt et forsøk mener jeg.

Han har ligget i sele siden han lærte seg å stå, men i kveld dytta jeg han ned i en pose siden han er kronisk på å sparke av seg dyna....det utrolige er at han var så klar for søvn at han ikke protesterte engang.

Glimrende med barn må jeg si...Veeeldig fornøyd:))

Gudd løkk:)

Skrevet

Føyer raskt til at jeg legger han kl 18 mot tidligere kl 19-20.

Virker perfekt:)

Skrevet

Du har grått i en time!!! Kanskje du skal gråte deg i søvn i kveld? Uten støtte fra mannen din?

Hvordan tror du det er for et lite barn å gråte seg i søvn?? Jeg kan ikke fatte hvordan noen får seg til å holde på slik jeg.

Skrevet

Tusen takk for gode tilbakemeldinger (tror jeg holder meg i dette forumet heretter, og ikke på skravlesiden, der noen av tilbakemeldingene var av en litt annen sort :-)

Vi er ikke i tvil om at vi bruker riktig metode, og det er på eget initiativ vi gjør det. Man bør være motivert selv for å gjennomføre det. Men jeg har bare lyst til å si at vi har funnet kjempefine rutiner og sovetidspunkt som fungerer veldig bra for henne. Det var bare i dag at det ble feil. Hun sover mye, 12 timer hver natt, og til sammen 2-4 timer hver dag, sovner kl 19 hver kveld. Og hun har aldri egentlig skreket siden vi begynte med den såkalte skrikemetoden. Derfor ble jeg så utrolig stressa, frustrert og lei meg i dag da hun skrek så veldig for første gang :-)

Da vi la henne nå for natten, sovnet hun uten en lyd, så hun har nok helt klart ikke tatt skade av det :-)

Ha en kjempefin kveld alle søte snille mammaer!

Skrevet

Hei **//**

Hvis du leser innlegget hennes nøyere, så ser du at pappaen gikk inn til barnet med jevne mellomrom.

Skrevet

Selv om pappan gikk inn med jevne mellomrom så syntes jeg ikke det stiller saken i noe annet lys.

Stakkars lille jente.

Skrevet

Herregud, hvor overbeskyttende er du da anonym? Du kan bare ligge sammen med barnet ditt til h*n blir konfirmert for min sin del, du om det. Hvis noen velger å kjøre en slik avvenningskur over en periode, ja så virker det helt sikkert etter en stund. Og du får ingen nervøs "omsorgssviktbarn" av den grunn. Stå på HI, skal se at dette roer seg etterhvert! :)

Skrevet

Skjønner godt at det der var en lei opplevelse for deg!! Til de som slenger med leppa i mangel av konstruktive bidrag, så er det viktig å huske på at det finnes ulike teorier om det å la barn gråte seg i søvn. Mange - inkludert utdannet helsepersonell - mener at dette er noe man må gjennom for å lage gode soverutiner. Andre mener at man kan oppnå det samme med andre metoder. Hva som fungerer er jo også avhengig av barnet selv og foreldrenes preferanser.

Ville ikke bekymret meg over at barnet har tatt noen skade - sikkert ikke noe morsomt for gullet, på samme måte som vi ikke synes det er morsomt å være lei oss, men en times gråt med far som kommer inn med jevne mellomrom går nok helt fint.

MEN hvis du synes det er så fælt, ville jeg rådet deg til å prøve andre metoder. Kanskje det er andre tilnærminger som funker bedre for din lille?

Lykke til uansett :-)

ps - og for guds skyld, kan folk finne seg noe annet å gjøre enn å slenge dritt til folk som skriver innlegg for å få råd i en lei situasjon?? makan .....

Skrevet

Å, nå ble jeg så letta over å se at du hadde fått så mange fine tilbakemeldinger her :) Var som snarest innom Skravlesiden tidligere, og ble sint og frustrert over de fryktelige meldingene du fikk der. Da hadde jeg ikke tid til å svare deg.

Jeg vet at vi er nødt til å ta en skrikerunde med vårt lille gull, som nå er 13 måneder, og bare vil bysses i søvn eller sovner med melkeflaska. Grunnen til at vi ikke har gjort det ennå. er at jeg er for trøtt og sliten når kvelden kommer, og tar raskeste vei til søvn, nemlig melkeflaska eller byssing. Har en gutt på 4, så det er liksom greit når barna sovner ;) På dagtid sover lillejenta en dupp fra ca 10-12 i vogna. Hun våkner ofte om natta (4-6 ganger), men sovner med en gang når hun har sjekket at jeg er der. Ble ikke noen endring da vi prøvde å ha henne på eget rom, så nå er hun tilbake. Jeg har enda ikke mannet meg opp til å sitte på gulvet på et kaldt barnerom om natta...

SÅ: jeg syns du er tøff som står i det! Det er det som skal til. Kryss fingrene for meg når jeg og prinsessa skal til pers. Og lykke til videre :)

Skrevet

Hun tar ikke skade av dette. Hun kommer til å sovne lettere ete hvert.

Helsestasjonen vår anbefalte en skrikekur på gutten vår. En mild form, altså de rman går inn hvert 3. minutt, og så øker gradvis intervallene.

Lykke til!

Skrevet

herregud, dere negative jævler har ikke noe her inne å gjøre.

Det er da fullt normalt å gråte,. speiselt når man er sliten, og når barnet gråter. Så lenge man ikke gjør det foan barnet.

Min sønn på 14mnd har de siste mnd vært helt forferdelig om natta, når han skal sove går det fint (med litt rolig musikk), men nettene bare våkner han HELE tiden, og er lys våken i 6 tiden. men blir trett igjen med EN gang osv,

hender jeg griner litt innimellom og, for det kan være utrolig frustrerenes.

Men det er i denne perioden barnet prøver å "styre" oss og få viljen sin. Jeg tok aldri opp sønnen min, men trøstet han og gikk ut igjen. funket etterhvert det.

Men jeg forstår hvor hardt det kan være.

Lykke til videre:0)

Skrevet

Ser ut som du til nå har fått oppmuntring inne på denne siden. Det er bra. Tror de fleste foreldre klarer å vlege den metoden som passer dem og deres barn best. Det finnes folk der ute som mener at barn tar skade av å gråte. Det tror jeg ikke noe på, innen for visse grenser selvfølgelig. Barn må lære seg grensesetting. Og de må lære seg å sove. Ville man f.eks gitt dem sjokolade hver gang de gråt bare fordi de vil ha det? (det er nemlig mye fokus på sunn mat, men hva med sunn søvn? Det kommer!) Nei, det vet vi jo at ikke er lurt. Og når mannen din til og med var innom flere ganger så tror jeg nok jenta deres visste at dere var der for henne (kanskje derfor hun ikke sluttet å gråte før hun var utmatte?).

Svært ofte kommer påstander om dette med gråt i forbindelse med å sove som skadelig fra personer som ikke har utdannelse innen dette. Det er mye synsing der ute.

Det finnes mye forskning på søvn i andre land enn Norge/Europa (her er vi ikke så flinke på dette). Og tendens er at søvn er svært viktig for barns helse og utvikling. Og at mange barn sover alt for lite. Dette skyldes ofte at foreldre legger barna for sent for de vil kose og leke med dem og/eller at barna sliter med å sovne av seg selv. Har de lært det sovner de mye raskere i de fleste tilfeller. Sykdom, smerte, store omveltninger i livet påvirker så klart. Men i slike tilfeller er jo foreldre oftest ganske på vakt og vil selfølgelig være der for barna sine. Overbeskyttende foreldre er sjeldent til det beste for barne på sikt. De skal bli selvstendig vesener på alle mulige måter, også soving. Jo tidligere detter er lært jo mer blir det en natrulig del av "kroppen" deres og de vil sannsynligvis aldri slite med søvnproblemer (og jeg skal love at det ikke er noe gøy, da jeg selv er en person som ikke så lett sovner inn.......min datter er blitt rågod, jeg er svært misunnelig på henne hehe).

Det høres ut som jenta deres har det bra mtp soving spør du meg. Man må vente at de protesterer inni mellom.

Lykke til!

Skrevet

Huff, det hørtes ikke noe ok ut...

Jeg tenker at barn ikke trenger å læres å sovne av seg selv, fordi de vil oppnå denne ferdigheten når de selv er klare for det. Personlig tror jeg ikke det er så lurt å "pushe" dette. Føler at det blir litt det samme som å ni-øve på å gå når barnet ikke vil.

Jeg tror ikke barnet ditt har tatt skade av å gråte sånn en times tid noen kvelder innimellom, men systematisk bruk av null respons på gråt signaliserer jo at mamma/ pappa ikke kommer når man trenger de og det tror ikke jeg er så lurt på sikt. Det kan jo være at barnet gir opp, finner ut at det er ingen vits i å prøve på å bli forstått og det virker jo som en grei løsning sånn umiddelbart, men jeg har sett studier som omhandler temaet hvor ekspertene har kommet frem til at dette er uheldig på sikt, det blir vanskeligere å bygge tillit senere. Så må jo hver enkelt vurdere, i sin familiesituasjon, hva som er viktigst for den enkelte. Personlig synes jeg også at det er vanskelig å vite om barnet har vondt noe sted, føler ubehag eller har hatt mareritt når det faktisk ikke er i stand til å bruke ord... Vil selv ikke ta sjansen på å la et lite barn håndtere en vond drøm på egen hånd.

Likevel ser jeg at det er en vanskelig situasjon, for dette med grensetesting kommer jo også for fullt, og det er neimen ikke lett å vite hva som er hva alltid. Jeg har bare funnet ut at tvilen kommer alltid barnet til gode for vår del i vår familie. Jeg har også erfart at magefølelsen, når det gjelder mitt eget barn, oftere har rett enn noen leger eller helsesøstre.

Jeg synes ikke man skal hoppe på gråtekurer uten å gjøre litt research og være bevisst på hva man faktisk gjør og hvordan metoden funker på barnets psyke, og derigjennom finne ut om det er lurt å gjennomføre dette på akkurat ditt barn. Passe seg litt for generelle uttalelser om metoden også. Ferber f.eks har jo selv sagt at hans metode langt fra passer til alle barn, og at ved feil bruk så er det skadelig. Så hvem kan være kompetent nok til å vurdere hvem som kan ta slike metoder i bruk, annet enn foreldrene selv??

Håper på at ting ordner seg for dere snart :)

Skrevet

Jeg føler med deg .. Det er beintøft, men ikke slutt.. Du vil nok merke at det blir helt bra etter noen få kvelder . Småen lærer fort hvem som bestemmer og det er alltid den første kvelden som er desidert verst. Det er helt forferdelig når det står på , men jeg kan love deg at det er verd det .. Ikke tenkt på all den negative kritikken du har fått.. Så lenge dere går inn til den lille med jevne mellomrom og viser dere er der og viser at dere er glad i h*n så tar ikke barnet skade av dette .

Skrevet

Jeg skjønner at dette var kjempeslitsomt og vondt for dere og vondt for den lille. Akkurat nå når ting skal innarbeides er det sikkert viktig at dere holder på rutinen og ikke avviker fra den selv om det er vanskelig. Vi har en liten fyr på 13 måneder som vi har hatt flere runder med; legge seg våken, sovne uten at vi stryker ham på panna, ikke pupp på natta, ikke pupp før 06 osv. Alt har blitt gjennomført uten "slinger i valsen" og alt har vært vondt for oss å holde på selv om vi har vært i nærheten, gått inn til ham med jevne mellomrom osv. Når det så er innarbeidet, kan man slippe litt opp. Hvis min lille gutt hadde skreket så lenge som din datter gjorde i går, ville jeg nok nå ha tatt ham opp og fått ham ut av "skrikemodus". Det kan jeg gjøre fordi det er innarbeidet at han skal legge seg selv og fordi jeg ville mistenkt at noe var galt. Det er kanskje det verste ved sånn skriking, at man blir usikker på om barnet "trasser" eller om det er noe som plager det.

Til dere som har svart fordømmende må jeg si at jeg blir overrasket over at så mange tror akkurat deres metode er den riktige for alle. Jeg skjønner ikke at folk ikke kan få gjøre en vurdering av sin situasjon og finne ut hva som passer best for akkurat denne familien og så kan andre heller komme med konstruktive bidrag innenfor den rammen hvor den familien ber om hjelp.

Til alle dere som har svart støttende og konstruktivt vil jeg si hurra! Det er ikke alltid fortvilte folk får så mange gode svar.

Skrevet

Enig med deg torch. All erfaring i vår familie tilsier at dette er en ferdighet barna lærer når de er klare for det. Vi har ingen tradisjon for skrikekurer.

Metoden er gjerne anbefalt som den eneste måten å få barn til å sove på både av helsesøster, i bøker og på nettsider. Det er lett å følge strømmen og ikke stille kritiske spørsmål om metoden.

Jeg har lest en del kritiske artikler. F.eks.

http://www.famlab.no/article.asp?id=948

og

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=101582

(Saugstads og Carlings uttalelser)

Skrevet

Takk for referansene. VG-artikkelen fikk jeg ikke åpnet. Noe galt i adressen, eller er det bare meg?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...