Gjest Skrevet 8. september 2006 #26 Skrevet 8. september 2006 Jeg har en søster som konverterte til Islam. Ikke fordi mannen ville men fordi hun selv ble overbevist om at religionen er sann. Islam som religion krever ikke av kvinnen at hun skal konvertere...med menn er det derimot litt værre. Jeg studerte sammen med en stakkar som ville gifte seg med en pakistansk jente. Han kunne ikke gjøre det uten å konvertere til Islam - så da måtte han til pers...Det til tross for at foreldrene ikke var så religiøse, så var det med at datteren ble gift med en muslim veldig viktig av en eller annen grunn. Hadde det vært sønnen deres hadde de ikke brydd seg.
linda_82 Skrevet 9. september 2006 #27 Skrevet 9. september 2006 Hei Habiba! ) Men du kan da ikke mene at alt skal tolkes bokstavlig? Koranen er skrevet av mennesker for lenge, lenge siden. Det ser man jo på uttrykksmåten, hvordan den er skrevet, at den er gammel... For eksempel: I 2006 er det ingen som godtar at menn har slavinner, og det fleste oppegående kvinner godtar vel ikke at mannen tar flere koner heller. Man "hugger ikke ned" de "vantro" hvor enn man treffer på dem, og man bruker ikke pisking som straff. Det er mye i koranen som ikke kan tolkes bokstavlig. ) Men...nå lurer jeg på noe. Har dere konvertitter lært dere arabisk? Noe annet en resitering? Det ser utrolig vanskelig ut...det er jo et helt annet skriftspråk, og mye vanskelig uttale. Er det like vanskelig som det ser ut til? )
M-overtid Skrevet 9. september 2006 #28 Skrevet 9. september 2006 jeg må bare dra på smilebåndet når jeg leser hva du skriver... ikke til din fordel!
linda_82 Skrevet 10. september 2006 #29 Skrevet 10. september 2006 Det var noen teite eksempler jeg kom med der...men det jeg mener er at man ikke kan tolke koranen bokstavlig. )
Happiness♡*en jente&en gutt* Skrevet 11. september 2006 #30 Skrevet 11. september 2006 Har ikke lært meg arabisk nei, desverre. Prøver å lære meg urdu i første omgang, det språket som surrer i holdet mitt Men InshAllah skal jeg lære arabisk en dag Ang det med Koranen så er Koranen Guds ord. Det er ikke en bok som bare er skrevet ned av menneseker for lenge siden. Hadde mannen min ville tatt seg en kone til (noe det er veldig strenge regler for!!!) så kunne jeg ikke nektet han det. Men som sagt, reglene for det er så strenge at det hadde ikke mannen min hatt mulighet til! Tid og penger skal deles 50/50 mellom konene. Jeg vet om ei dame i Pakistan som er første kona til en mann, de fikk desverre aldri noen barn sammen så hun ga tillatelse til at mannen skulle få ta seg ei ny kone og da fikk han en dal barn med kone nr 2. Men dette er snakk om at hun er kanskje 50år, så det skjedde sikkert for 20år siden eller sånn. Jeg har ikke lest at man skal hugge ned de vantro, hvor har du kilden til det? Mulig jeg ikke har festet meg ved akkurat det... Men, tror ikke det kommer noe godt ut av at vi diskuterer religion, vi som tror og er muslimer ser nok ting ganske annerledes enn dere andre ikke tror på Gud. Sånn tror jeg det alltid vil være -Fred-
linda_82 Skrevet 11. september 2006 #31 Skrevet 11. september 2006 Men jeg har da aldri sagt at jeg ikke tror på Gud...? Skal lete etter den kilden jeg, vi har Koranen både på Arabisk/norsk arabisk/somalisk her i huset. ) Jeg vet det er veldig, veldig strenge regler på det å ta flere koner. men for meg personlig blir det likevel feil at en mann skal få lov til noe sånt, mens det gjelder andre regler for kvinner. Jeg hadde aldri godtatt at min mann hadde gjort noe slikt. Jeg tror nok de menn som ekter flere, gjør det utifra egne egoistiske behov. Men hans onkel og andre i hans familie har hatt flere...noe som forøvrig ikke er særlig respektert av de andre, litt yngre medlemmene i familien.
Happiness♡*en jente&en gutt* Skrevet 11. september 2006 #32 Skrevet 11. september 2006 Veldig feil skrevet av meg! Bekalger! Håper dere misforstår meg rett
M-overtid Skrevet 12. september 2006 #33 Skrevet 12. september 2006 hei etter mine kilder har ikke mannen lov til å gifte seg med flere hvis kona ikke samtykker!!! for min del har jeg ikke så store problemer med akkurat det fordi -det er overhodet ikke aktuelt i min situasjon -som skrevet,det er umulig slik situasjonen er i dag. -før synes jeg det var greit fordi livssitusjonen var annerledes.det beskyttet faktisk mange fattige kvinner. -profet mohammed(pbuh) sa at et av kjennetegnene på dommens dag er at det er 4 ganger så mye kvinner som menn i verden.Kanskje det er noe kvinnene vil godta i fremtiden....Allah oh akbar!!!! -viss vi skulle hatt muligheten til å gifte oss med fire så hadde vi faktisk ikke vist hvem som er faren til barnet osv. skrev ikke dette for å krangle med noen bare for å fortelle hvordan jeg kan akseptere det
Happiness♡*en jente&en gutt* Skrevet 12. september 2006 #34 Skrevet 12. september 2006 Mente setningen jeg skrev: at vi ikke blir enige muslimer og dere andre som ikke tror på Gud! Ikke noe om det jeg skrev ang å ta flere koner!
Habiba Skrevet 13. september 2006 #35 Skrevet 13. september 2006 at en mann kan gifte seg med 4 stk må man bare akseptere for det står i koranen!sånn er det bare, men som marit happiness sier så er det vanskelig og gjøre det.... koranen skal tolkes bokstavelig!!!!!!!!!!!!!!
Gjest Skrevet 14. september 2006 #36 Skrevet 14. september 2006 Det er nok personlig hvorfor en velger å konvertere. Man bør være i deres situasjon for å forstår det. Hvordan blir man konvertert forresten? Det ville ha vært ertig å lære koranen. Kansje det er mulig da å forstå hva andre snakker om her...det å få et bedre liv og osv. Det er noen som gifter seg med mer enn fire damer i andre relgioner........men de skiller fra da værende kona da....he...he. Det bør ikke være noen regler for hvor mange man skal gifte seg med.Det er opp til en og hver person.
Habiba Skrevet 14. september 2006 #37 Skrevet 14. september 2006 hei man sier en trosbekjennelse at det finnes bare EN Gud og at mohammed er hans "messenger" hvor bor du?jeg kunne gitt deg en engelsk koranen hvis du er interresrt i å lese litt :D
Happiness♡*en jente&en gutt* Skrevet 14. september 2006 #38 Skrevet 14. september 2006 "Jeg bevitner at det finnes ingen guddom utenom Allah og at Mohammad er Hans sendebud" Du kan lese norsk oversettelse( ikke den beste oversettelsen ) gjennom www.islam.no korandatabasen, ellers finnes det sider som har den engelske utgaven på nett også
Gjest Skrevet 15. september 2006 #39 Skrevet 15. september 2006 takk for tipset. Jeg bor på Langhus,likeved Ski.
linda_82 Skrevet 15. september 2006 #40 Skrevet 15. september 2006 Jeg skjønner synspunktene dine, yasmin79. ) Og etter hva jeg har lært, både ved å forhøre meg med muslimer(imamer til og med:o) ), og lest selv, så kan ikke en mann ta flere koner om første kona ikke samtykker. Så jeg tror du har rett i det. Er faktisk ganske så enig med deg ellers også.... )
linda_82 Skrevet 15. september 2006 #42 Skrevet 15. september 2006 Dette var altså ment til habiba. ) Var ikke meningen å gjøre deg opprørt...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå