Gå til innhold

mandag er første kurs dag til grethe rode for meg....


*3barns mamma*

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei hei!

 

Jeg begynner også på kurs hos grete roede i morgen! Det er maxikurs, og jeg håper på å gå ned mange mange kilo! Det er første gang jeg prøver et slikt kurs, og jeg håper det blir en positiv opplevelse :)

 

Hvor i landet holder du til? Jeg bor ved Gardermoen :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heisann. jeg skal også på maxikurs, og håper på å gå ned mange kilo:) det blir spennende,er første gang jeg også prøver slikt kurs men,hører mye positivt fra bekjente:) jeg holder til i rogaland:) vi får skrive inn etter hvert som vi har gått noen uker så ser vi hvordan vi greier oss.. masse lykke til:) skal du alene? det skal jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg begynner på kurs nr. 2 i morgon.

 

Er veldig fornøgd med første kurset, gjekk ned 6kg. GR anbefaler vektnedgang på mellom 0,5 og 1kg i veka for sunn og varig vektreduksjon, så dersom du skal ned mange kilo, er det lurt å satse på å bruke lang tid.

 

Eg tenker som så at det får ta den tida det vil, eg *skal* ned, og eg treng å bli backa opp for å klare det. Så eg kjem til å fortsette å gå på kurs til eg når målet mitt. Har berre 19kg att til før-gravid-vekt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg skal sammen med ei venninne, og vi har nogen lunde samme utgangspunkt. Forhåpentligvis gjør det ting lettere, og vi har lagt plan om gåturer på kvelden når ungene er i seng og slikt. Ved siden trener jeg sirkeltrening og step 4 timer i uka! Puuh, og det hjelper godt merker jeg :) Veldig moro når resulatene kommer - etterlengtet hehe :)

 

Lykke til på kurs!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei hei!

 

jag starter på kurs i dag:)

har gått et par kurs for noen år siden, og var kjempefornøyd! skulle selvfølgelig aldri legge på meg igjen;) men etter svangerskap, og en litt roligere livstil, så har de rent på gitt... men men fint om vi kan støtte hverandre litt her inne også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

kjekt å få så mange svar. synes kurset virket intr og har troen på det. er en del og sette seg inn i. har en følselse av at jeg ikke kan spise noe men,samtidig var det masse du skulle spise:) håper med tiden at det går litt mer av seg selv. hvordan gjør dere det når dere skal i selskap og middagsbesøk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei igjen. nå er snart første dagen over. jeg begynner å bli ganske rastlaus og har lyst å finne meg noe godt å sette meg i sofaen.. er noe som mangler. jeg har spist mye mer en jeg pleier i dag,men kjenner søtbehovet. vil spare mine kose merker til helga. ei berlinerbolle på en hel uke eller en liten kjeks m sjokolade hver dag. det er ganske mye mindre enn hva jeg er vant til.. hehe.litt morsomt og da. for det er jo derfor jeg går på dette kurset. jeg vil jeg vil men føler ikke jeg får det til.. er nokk den svake personen ja.. har lyst å vente og utsette det... men..må nokk bare hoppe i det. håper det blir forandringer da,det vil nokk ha stor motivasjon på meg. syns litt synd på meg selv,vet jeg ikke har noen grunn til det og jeg har selv valgt å gå på kurset. men er litt godt å synes litt synd på seg selv og.. men det er vel der viljestyrken kommer inn og sier hør her...nå sjerpe du deg.. hold deg til den maten du skal og tren heller. ikke synk ned å syns synd på deg selv,det hjelper ingen plass og det er ikke det bitten synd på deg heller...sorry,måtte bare skrive dette... er litt godt å ha en slik utblåsning for jeg får en tanke vekker og velger og tenke positivt med det siste jeg skrev.. vær sterk.. dette greie eg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det ER slitsomt, spesielt i begynnelsen, å plutselig skulle kutte (nesten) alt søtt. Men det blir faktisk lettare.

 

Viss du er glad i chips, er Snack-a-jacks eit heitt tips! Dei små posane inneheld ca 125kcal, og du kan ete ein pose i staden for ein brødrasjon (så vidt eg huskar). Dei har redda meg mang ein kveld når eg har hatt lyst på noko godt. Men søtsuget blir definitivt mindre framtredande etter kvart. På søndag kom eg plutseleg på at eg hadde ikkje brukt eit einaste kosemerke heile veka, så då måtte eg ut og sjå om vi hadde noko snask :o)

 

Om du er sånn som meg så er det verst om kvelden, når småtrollet er i seng. Då er det viktig for meg å ha kjøleskapet fullt av frukt og grønt. Gulrøttene er veldig gode på denne tida av året! Og så kan du bruke ein del av melkerasjonen din på (lett)rømme til dip. Kursleiaren min seier at ein kan ete det ein har lyst på, men ein må sjølvsagt begrense mengdene, og velge ut det ein har *mest* lyst på.

 

Viss Hjem Is-bilen kjem til deg så anbefalar eg deg å kjøpe lett-pakken der. Veldig god is! Du kan ete isen som dessert (går inn under dei 600 (ev. 400?) kcal som du har til middag) eller som ein del av melkerasjonen. Det er faktisk ikkje meir kalorier i lettisen enn det er i vanleg Tine yoghurt.

 

Lykke til vidare, og husk: Grete Roede-opplegget er ikkje eit slankekurs, det er eit kurs i å legge om kosthaldet ditt. Fokusér på å leve sunt (med mat og bevegelse) så kjem vekttapet som ein bonus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusen takk.du ga meg en del gode tips der:) det var litt oppmuntrende og lese. merket i går at jeg fikk ikke i meg 600kcal til middag, då kan jeg bruke resten til dessert:) hvor lenge har du gått på grethe rode? jeg ligger på meny 3 nå,men tror egentli meny 2 passer bedre for meg. tar en av mer til mindre meny en har? gleder meg til neste mandag for å se om det er noe endringer. det vil nokk gi motivasjon til neste uke. tror nokk og at det blir lettere når en kommer inn i en rutine:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har gått eitt kurs på 8 veker, og er no i gang med kurs nr. to. Gjekk ned frå 109 til 102 frå kursstart på nr 1 til kursstart på nr. 2.

 

Nei, det er ikkje nødvendigvis slik at du går meir ned i vekt om du går over til meny 2. Dersom ditt daglege kaloriforbruk ligg mellom 2300 og 2800 bør du følge meny 3. Viss du følger meny 2 når du egentlig burde følge meny 3, vil du sannsynlegvis gå mykje ned i vekt til å begynne med, men så går eg ut ifrå at det heile vil stoppe opp. Viss ein ikkje får i seg nok mat (og for ikkje å snakke om OFTE nok), går forbrenninga "i stå", og kroppen stiller seg inn på "sparebluss" fordi den ikkje får nok kalorier til å fungere skikkelig. På sparebluss vil kroppen tviholde på kvar einaste kalori, og du vil derfor gå veldig lite ned i vekt.

 

Skjønar?

 

Du kjem ganske fort inn i ein rutine. Eg vegde berre maten min i ei vekes tid i begynnelsen av første kurset, så klarte eg å ta det litt på slump. No kontrollveier eg innimellom, for å passe på at eg huskar omtrent riktig.

 

Første veka på første kurset mitt gjekk eg ned 1,4kg, eg trur faktisk dei fleste får ein pang-start første veka. Deretter gjekk eg litt opp og litt ned fordi eg faktisk var på feil meny (nr. 4), men då eg bytta til meny 3 + litt til (2000kcal) gjekk det bedre. No som eg har blitt litt lettare høyrer eg til meny 3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok,takk. kjekt å høre:) nå er jeg kjempe gla, satte meg ned og reina ut kaloriene og tirsdag spiste jeg 1800 og i dag 1450kcal. skal ligge på 1900 egentli. men kan jeg ta igjen de kcal jeg ikke har brukt eller går jeg mer ned med å bare la det være slikt? har lest og forstår mye mer nå. har vert å handlet masse sundt og føler meg ganske god nå. genialt med pepsi max da. tok et glass i dag hehe. det hjalp å spare frukt til kvelden. har kost meg med det i dag:) har du en msn adr? kjekt å snakke mer med deg privat også:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg brukar ikkje msn, men du kan hjartans gjerne sende meg ein mail på [email protected]. Så slepp vi kanskje å bli angripe for å snakke om slanking her inne ;-p

 

Eg prøver å sørge for at eg får i meg nok kalorier kvar dag. Når eg kom til kvelden no i dag hadde eg berre ete ca 1200kcal (har ete alle måltidene, men veldig kalorifattig mat), så då laga eg meg ein Toro pastarett som inneheld 700kcal. Eg synest det er viktigare at eg et nok enn at eg et akkurat riktig mengde melk, frukt osv. I dag hadde vi ingen yoghurt (og eg er ikkje så glad i å drikke melk), så då brukte eg kaloriene på noko anna.

 

Du skal ikkje "ta igjen" kalorier du har ete for lite i går/tidlegare, men det kan vere lurt å prøve å få i seg det du har gått glipp av i dag. Viss du ikkje er noko særleg sulten, kan du f.eks. ete tørka frukt. Aprikosar er ein nammenamfavoritt her. Haugevis av kalorier, men det er jo frukt. Så viss du har problem med å få i deg nok er det veldig greitt å trøkke innpå eit par aprikosar på kvelden. Rosiner fungerar og som ein måte å "bli kvitt desse kaloriene" på :o)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei hei grete roede folk!!

 

jeg hadde min første kurskveld på tirsdag, og i går la jeg igjen over 1000 kr på Kiwi!!!! :) men så handla jeg inn mange middager fremover da (og 3 pakker bleier og mme *hehe*) men det er verdt det altså! føler meg flink i dag da, etter en dag i "gamet"

 

lagde gryte med sopp og squash fra boka til middag og i dag blir det tunfiskpita:) så ut som om det var utrolig mange flotte oppskrifter i kursboka, har skjedd litt fornying siden sist jeg gikk på kurs gitt!

 

et lite tips fra sist jeg gikk på kurs er å bytte inn noe av melkerasjonen i vaniljesaus, og så lage en deilig gele' av funlight (som er ja drikke og du kan ta ubegrenset av) og koke opp en liter saft med en pose gelatin pulver, så kan du sitte og kose deg med deilig gele' og vaniljesaus når de andre spiser goddis:) et supert alternativ i bursdager også!

 

fortsatt lykke til folkens:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei randveig,da sender jeg en mail til deg:)

hei mina:) tusen takk for tipset med geleèn, er jo kjempe genialt:)

har du mer sånne tips til (snop) som vi kan spise,må du bare legge det ut.. ang dn sans isen som en kan spise... hvor mye kan en spise av dn? går den under lett is?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kursleiaren min seier at ein kan ete så kaloririke produkt ein berre vil, men ein må begrense inntaket. Viss eg er kjempesulten ein dag, er det lurt for meg å velge f.eks. Yoplait 0.1% fett yoghurt, for då kan eg ete kanskje tre beger for dei 200kcal melkerasjonen er på. Viss eg ikkje er særleg sulten derimot, kan eg heller ta meg ein Tine Nyt (eller kva den heiter) og kan då berre ete eitt beger for dei 200kcal. Skjønar? Så for å finne ut kor mykje Sans-is du kan ete for melkerasjonen må du sjå på kaloriinnhaldet og rekne ut kor mange gram som vil gje 200kcal.

 

Det er ingen regel i Grete Roede-opplegget som seier at ein MÅ halde seg til berre lettprodukt. For dei som er på meny 3-4-5 er det gjerne viktig å velge noko feitare produkt for å klare å ete all maten, mens viss ein skal leve på 1300kcal må ein ete kalorifattig mat for å bli mett (i og med at ein kan ete MEIR av kalorifattig enn kaloririk mat).

 

Mina: Det med geleen var kjempesmart! Må nesten prøve det ut ein dag :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei ranveig:)

den geleen har jeg brukt masse, for det er jo så mange fun light smaker, at det er stort rom for variasjon;)

syns forresten opplegget til grete roede har blitt utrolig mye bedre, når jeg gikk på kurs for noen år siden var det jo så utrolig kalori fokusert, og jeg spiste vel omtrendt bare magerost og kyllingfile` , nå kan jeg jo ta rekesalat på brødskiva en dag med god samvittighet, for det er jo til og med et hjertevennelig valg!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, eg har ei veninne som gjekk på kurs for nokre år sidan, og ho gjekk sulten nesten heile tida. Åt gulrøtter, knekkebrød og kesam... :o)

 

Synest og opplegget er skikkelig bra. Det blir nesten for godt til å vere sant - ein kan ete det ein har lyst på (men sjølvsagt begrense usunn mat) OG ein går faktisk ned i vekt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei jenter. idag har ikke vert min dag og jeg har så dårlig samvittighet for det selv om jeg gjerne ikke skal det.

dagen startet med at jeg ikke spiste frokost før halv 12,da ble alle måltidene forskjøvet og mellom måltid og middag ble ganske etterhverandre. itillegg har jeg fått alt forlite kcal i meg, hadde igjen 900kcal etter kvelds... så jeg spiste 200g med sans is,der forsvant 300kcal og jeg fikk kjempe dårli samvittighet etterpå. følte jeg gjore noe jeg ikke skulle...og det er jo bra egentli at en ser på snop som nei, men skal jo kose seg med det lille en får uten å få dårlig samvittighet for det. det står jo at en kan spise sans is som en del av middagen. jeg valgte å ta hele melkerasjonen 200kcal + 100kcal fra middagen. nå har jeg fremdeles 600kcal igjen. gjør det noe om jeg tar to skiver til i dag. merker jeg har vert sulten og spist uregelmessigt. middagen ble helt feil. ble 60g kjøtt og 100g poteter + grønnsaker.. er det veldig galt å ha en sånn dag. ødelegger jeg hele uka nå? har jo holdt meg innen de 1900kcal. er bare at jeg ikke hadde 3timer mellom måltidene og prioriterte 300 kcal på is.. off.. håper jeg får en fin dag i morgen.. en pluss ting er at jeg har forbrunnet 600kcal med tur og klippet/raket plen.det er positivt. et spm til .. noen som vet hvor mange kcal det blir på en tur som tok 50min og gikk 4km

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har og hatt ein sånn dag i dag. Kanskje det veger opp for at eg var på Perfect Home-party i går og langa innpå med chips og krydderkake og kringle med glasur - sjølv om det stod gulrøtter og dip på bordet...!

 

Min erfaring er at det går som regel greit sjølv om ein ikkje følger opplegget kvar dag.

 

Det er klart at ein skal følge opplegget så godt det lar seg gjere, men du øydelegg ikkje noko ved å ha ein "feil" dag av og til (uansett om feilen går på for mykje eller for lite kalorier). Så lenge det berre skjer ein gong innimellom går det heilt fint.

 

Viss eg er sulten og har fått i meg for lite pleier eg å ta meg ei skjeve eller to (eller ein sånn rett-i-koppen-pasta-ting, er mellom 240 og 270kcal i dei, meiner eg å huske). Viss eg ikkje er spesielt sulten (og når det er sånn som med meg no at eg åt alt for mykje i går) så droppar eg det.

 

Du kan ikkje sjå på kvar enkelt dag for seg sjølv, det er gjennomsnittet og heilhetsinntrykket som teller.

 

Når det gjeld turen din, så gjekk du i litt over 3km i timen (sånn passe rolig - stemmer det?). I følge tabellen i GR-boka forbrenner du då 200kcal på 40 minutt om du er mellom 91 og 110kg. Er du over 110kg må du gå i 30min for å forbrenne 200kcal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei ranveig r_ du er go å ha du.. jeg er inni 91-110 kategorien. følte selv jeg gikk sånn passe fort. så jeg reinte ut selv at jeg forbrant ca 400 kcal. for d står hvis du går fort trenger du å gå 20min på 6km/t. gleder meg til mandag for å se vekta. kan snakke mer med kursleder også da om div ting. takk... i dag skal jeg bruke mine kosemerker.. gjett om jeg gleder meg til sjokolade i kveld hehe:) 12ruter av 100g firkløver.. mmmm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HUff, eg brukte nok kvart einaste kosemerke for heile kurset på torsdagen. Men det blir nok litt på meg i kveld likevel. Har ikkje skrive ned kva eg har ete dei siste dagane og det er utruleg dumt gjort, for eg har verkeleg ikkje kontroll no. Har liksom ikkje tenkt over mat i det heile tatt. I dag har eg i alle fall ete for lite. Men skal til veninna mi no i kveld, reknar med at det blir litt kaloripåfyll der ja...

 

Det er kjempemoro å kome til helga og vite at no kan du bruke kosemerker med god samvittighet, fordi du har levd kjempesunt heile veka! Flink er du!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan du nok trygt rekne med. Når eg følger opplegget til punkt og prikke pleier eg og å gå ned ca 1kg, men den aller første veka gjekk eg ned 2.

 

Det blir spennande for deg og gå på vekta på tirsdag då!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei jenter.. eg tror eg har greid d. tok en kjuvtitt på vekta i morres. dn var 2,5kg mindre enn på sist mandag.men,nå veide jeg med uten klær på morningen,og kurset er jo på kvelden med klær. men jeg har vel greid 0,5kg iallefall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...