Gå til innhold

Er det bare meg som er imot KS?

Anbefalte innlegg

Skrevet

skulle vært som i enkelte andre land der man får penger for å gå hjemme samtidig som det er bhg plass til barna også.ja takk begge deler!!

jobber i bhg selv og syns barn uder 2-3 år fint kunne vært hjemme med moren sin.vi får ikke gitt den samme trygghet slik man får hjemme som er så grunnleggende de første leveårene.når de nærmer seg 2-3 år vil de nok ha godt av bhg da det bare er der det er barn.er jo ikke lenger barn i gata og det er synd.ellers hadde jeg valgt å gå hjemme lenger.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En ting jeg aldri har fått til å stemme i argumentasjonen mot kontantstøtten er dette at den burde vært brukt til å bygge ut barnehageplasser til alle i stedet.

KS for et barn i et år utgjør bare en liten del av det det koster staten å _drive_ en barnehageplass i det samme året, så hvordan skulle KS på mirakuløs måte kunne finansiere en barnehageutbygging?

De som benytter seg av KS sparer tvert i mot staten for store summer siden en ikke trenger tilby disse barna barnehageplasser. Så om KS avskaffes vil barnehageutbyggingen naturlig nok ta enda lenger tid og koste landet enda mer.

Skrevet

Hei! Liten avsporing dette her, men ble bare nysgjerrig da jeg leste innlegget ditt. Hvilke land er det man "får penger for å gå hjemme" også når barna er to-tre år gamle?

Trodde permisjonen i Norge (der man får permisjonspenger i over ett år til sammen dersom man tar 80% av lønna) var veldig bra sammenlignet med mange andre land? Så nå ble jeg litt nysgjerrig, alltid bra med ny informasjon til senere diskusjoner osv :-)

Gjest Antarctica
Skrevet

Men sånn er det, det koster å drive en velferdsstat og det koster å ha sykehus, sykehjem, barnehager og barselpermisjoner. Likevel skal vi prioritere disse institusjonene, fordi de ikke diskriminerer. Alle kan søke og få bhg-plass, men ikke alle kan trippe hjemme og ta imot tøysepenger. Syns KS først blir et reelt "valg" når det faktisk er full dekning. Før den tid er det bare et plaster på såret for dem som ikke får plass, og et tilskudd til dagmamma....

Skrevet

Å så da Pashla? ikke allle kan "trippe hjemme og ta imot tøysepenger", men ikke alle kan trippe hjemme UTEN å ta imot KS heller. Så hva hjelper det å fjerne disse tøysepengene? Ja, summen må gjerne dobles, så den blir litt mindre tøysete.....

Hvorfor skal ikke de som IKKE får et gode (bhgplass) som nesten alle andre får få et plaster på såret?

Eller et tilskudd til dagmamma?

Når det gjelder dagmamma, kan du ikke regne med å få særlig bra service og skattebetalende dagmamma for 2.250 pr måned (det andre må betale for barnehage).

Hvorfor skal du da ikke få et tilskudd som gjør deg i stand til å betale bedre?

NB: Også jeg er imot svart arbeid.

Skrevet

Jeg har mulighet å gå hjemme pga ks. Har 60 % jobb og hvis jeg skulle betalt barnehage til minstemann og sfo til 7 åringen ville jeg hatt litt i overkant av det kontantstøtten er på. Så jeg går hjemme å koser meg å føler jeg kan engasjere meg mer i skolen til de to eldste. Så takkevære den kan jeg vie mer tid til barna

Skrevet

Heisann.

Jeg synes det er fint med valgfrihet jeg. jeg er selv utdannet innen faget, har jobbet mange år i barnehage, og sett at barna kan ha det kjempebra i i bhg fra 1 års alder, men dagen er alt for lang for mange selv om de sover.

Jeg har en sønn på 2 år og 4 mnd og er selv hjemme med kontantstøtten. jeg er i tillegg dagmamma for 3 jenter på omtrent samme alder.

Jeg er kjempe heldig som får delta i min sønns oppdragelse, og utvikling så aktivt. og tror ikke at noen av de 4 barna her er noe dårligere utviklet sosialt, emosjonelt,språk og læremessig enn andre barn i bhg. Nå har noen av mine tidligere barn begynt i barnehage og de har fått skryt av sin utvikling i bhg når de har begynt, så det tar jeg som et godt tegn.

Dessuten ks, er jo bare til man blir 3, og da har man fortsatt 3 år igjen å gå i bhg.

Ja til valgfrihet om kontantstøtte!!!!

Skrevet

kjempe fint med valgfrihet, og dessuten er det flere av andre typer støtter som er mindre viktige enn kontantstøtten.

Jeg vil ha mine barn hjemme et par år når jeg først har fått dem, og kontantstøtten bidrar til at det går akkurat,.

det hjelper uansett ikke å krangle her om det.

norge bruker pengene FEIL på mange ting, men ikke på¨dette. det er jo samvær med barna VÅRE dette er snakk om.

• 1 måned senere...
Skrevet

Pepper får du ikke av meg, men kan heller få andre innsyn:

Jeg jobber i bhg. Mora mi har vært dagmamma.

Jeg vil ikke ha Daniel i bhg før han blir 3år.

Dette fordi barna har det ganske godt hos en dagmamma, og dette vet jeg. Ser toåringer som ikke er helt i "gamet" me det andre. De tør ikke å være me, de blir ofte trøtt og sliten og må sove. De største barna er ikke så inkluderende med de minste, noen er flinke, men det er lettere å leke med noen på samme alder. En som kan tegne likens, en som vil kjøre me sykkelen, en som huske uten hjelp +++. Det er ikke like mange 1-2åringer som det er 3-5åringer i en bhg.

Derfor har dagmamma et bredere tilbud der hun får barn til å bli trygge hos noen andre FØR de møter den store verden og må klare seg alene.

Dette har ALLE foreldrene sagt, som har hatt ungene sine hos mamma. (På slutten var det 4 barn her, på samme alder; 3 gutter og 1 jente)

Hvorfor skal DU mene at vi ikke skal få tid sammen me barna våre? Om vi vil ha ungen til en dagmamma eller om vi vil være hjemme ett - tre år, så må vi få lov til det! Vi har bare den ungen en gang, og VI bestemmer!

Du kan få ha dine meninger, men ikke forvent at andre også har de!

Skrevet

LOV til å ha Daniel hos dagmamma får du uansett.

Poenget er at dagmamma til 4 barn ikke bør ha en lønn på mer enn 4 ganger makspris minus utgifter, eller en måndeslønn på ca 6.000 kr tilsammen for å passe alle fire. Da er KS helt unødvendig.

Klarer du ikke skaffe en dagmamma som er så billig, får du selv ta konsekvensen og betale alt av egen lomme. Det er ditt valg å gi Daniel et tilbud du mener er bedre enn barnehage. Da må du betale alt.

Skrevet

Man gir ungen sin det tilbudet man føler er best uansett.

Mamma har ikke passa barn på 4 1/2år nå. Og den gang tok hun 25kr timen. Det dekka maten også, for disse barna.

Hun passa de hver dag, fra 0800-1500.

Men, det var bare EN som var fast. De tre andre kom 3dg i uken.

........

Jeg betaler det det koster for å sette Daniel der han måtte være, når jeg ikke kan ha han me meg.

Men de dagene jeg (og andre småbarnsforeldre ikke jobber erller generelt er hjemme), så er KS det de kan leve for.

Søstra mi var hjemme me sin sønn. Da 3mnd før han ble 3år, satte de han i bhg. 2dg i uka, KS ble redusert. Hadde det ikke vært for KS, ville ikke hun fått vært hjemme me sønnen sin. Da måtte hun arbeidet. KS er faktisk et tilbud for foreldre som er HJEMME me barna sine.

Jeg skjønner ikke hvorfor foreldre som har dagmamma får KS. Det er bortkastet.

MEn foreldre som FAKTISK VIL være hjemme, fortjener KS..!

Skrevet

Det er jo det jeg sier!

Det er bortkastet med KS til foreldre som har dagmamma.

De kan jo bare skaffe noen som vil jobbe for 25 kr timen. Alle burde ha en mor som din, eller kjenne noen som henne. Bortsett fra et lite problem da: Hun har ikke passa barn på 4 1/2 år. :-)

Nei, all støtte til barnehagene. Det VIRKELIGE problemet er at førskolelærerne ikke tjener mer enn 290.000 i året.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...