Chanelle med ♀♂♂♂ Skrevet 4. august 2006 #1 Skrevet 4. august 2006 Kontantstøtte.. Jeg mener at denne ordningen er nokså unødvendig... Skulle heller vært brukt til å bygge ut barnehageplasser. Tror det er ufattelig få tilfeller der KS er avgjørende på om mor kan gå hjemme eller ikke... Sånn helt ærlig. Til det er summen hverken fuggel eller fisk. Jeg er pedagog, har jobbet i barnehage, og VET at barn har godt av den læringen (og sosialiseringen) som foregår der. Denne kan ikke gis hjemme av foreldrene, uansett hvor hardt vi ønsker det... (Tenker da på sosial samhandling med andre barn på samme alder.) Om barn har godt av å gå i barnehage fra 10 mnd, fra kl.7-17 HVER dag, 49 uker i året, blir selvsagt en heeeelt annen debatt. Alt med måte, også i denne sammenheng... Videre er det en kjennsgjerning at svært, svært mange benytter svart/hvit dagmamma på grunn av kontantstøtten. Blir det riktig?? I innvandrermiljø finner vi svært mange eksempler på familier som holder barna vekke fra bhg, fordi de vil ha KS istedenfor. Dermed får ikke barne den sosialiseringen og integreringen de absolutt burde hatt. Svært synd. Og argumentet med at de som benytter barnehage får inndirekte støtte fra staten (gjennom overføringer til barnehagen) som de andre IKKE får blir for dumt... Hva med dem som ligger på sykehus? Hvor mye "får" ikke dem fra staten?? Skal jeg få det samme fordi jeg IKKE ligger på sykehus?? Kunne også tatt med abdre eksempler, men lar det bli med dette... Konklusjon: Jeg håper kontantstøtta blir fjernet!! *gjør meg klar for pepper*
Gjest Skrevet 4. august 2006 #2 Skrevet 4. august 2006 Jeg er enig jeg, men ønsker bedre ordinger for deltidsmuligheter. Altså for at det skal bli lønnsomt for å jobbe deltid og ha barnet i barnehagen deltid. For som du sier, full plass tror jeg ikke er så bra for de minste, men en deltidsplass tor jeg gagner nesten alle barn. Før i tiden bodde jo man sammen med flere mennesker og barna fikk sosialiseringen sin på den måten, nå blir altfor mange barn lite trent på det området fordi de "bare" går hjemme hele dagen (vet jo at endel bruker åpen barnehage ol, og det er positivt!).
tresøtesmå-torødogenblå Skrevet 4. august 2006 #3 Skrevet 4. august 2006 Det er selvsagt ikke riktig at mange bruker svart dagmamma for ks. At mange bruker den til hvit dagmamma, hva er galt med det? Mener du at det er bedre at alle vi som har måttet bruke dagmamma mens vi venter på barnehageutbyggingen skulle betalt de 4 - 5000 kronene uten ks? For uansett om pengene som har blitt utbetalt i kontantstøtte siden den ble innført hadde blitt brukt til slik utbygging, ville det ennå ikke vært nok plasser. Og det er da virkelig urettferdig at vi (jeg sier vi, for har stått leeeenge i barnehagekø) som taper barnehagelotteriet både går glipp av det som er et godt pedagogisk tilbud og i tillegg må betale dyrt for et dårligere (i hvert fall i dine øyne, tydeligvis?)? Argumentet med den indirekte støtten fra staten, blir slett ikke for dumt. Det er kanskje det beste argumentet. Og noen mener faktisk ikke som deg, at det er umulig å gi barnet en god oppvekst hjemme. Dessuten, ks er frem til barnet er tre år. Jeg tror faktisk at mange barn har det flott hjemme den tiden, eller hos en dagmamma som kan gi personlig oppfølging på en annen måte enn mange barnehager. (Hvis hun / han er god, selvsagt.) Og jeg tror du tar feil i forhold til om summen er for liten. Om en av foreldrene har relativt lav inntekt (Det er faktisk ganske mange som har det!) kan ks godt være avgjørende for at man har råd til å være hjemme. Man kan jobbe deltid, noen kveldsvakter / helgevakter feks. og 3300 i ks + at barnehageutgiften faller bort - det utgjør mye for mange av oss som ikke har 500 000 i årslønn. Argumentet om innvandrermiljøer og andre tilfeller hvor barn som burde vært i barnehage er kanskje det beste mot ks. Men jeg mener at de fleste av disse barna ville blitt holdt borte uansett. Og det gjelder å finne andre måter å nå disse barna på, feks gjennom helsestasjoner e.l. Eksemplet ditt med sykehus blir helt feil i denne sammenhengen, fordi du kan havne på sykehus når som helst. Derfor ønsker man selvsagt at apparatet skal stå klar hvis det blir nødvendig. Jeg kunne ha fortsatt i det uendelige. Jeg vet ikke egentlig om jeg er for ks på prinsipielt grunnlag, men frem til barnehageplass til alle som ønsker det er et faktum, mener jeg at den bør bestå. La gå at det kanskje tar litt lenger tid å oppnå full dekning (hvilket jeg egentlig ikke tror, det er stort sett ikke penger det står på nå, men hvor fort de kan klare å tildele tomter og bygge dem ut). Urettferdigheten mellom de som får plass og de som ikke får er i hvert fall minimert. Etter det, bør man ta den prinsipielle diskusjonen, hvorvidt det er riktig eller feil at staten skal subsidiere dem som ønsker å gå hjemme med barna sine. Det er etter min mening en viktig diskusjon, men jeg synes den er sekundær så lenge det ikke er et reelt valg å sende barna i barnehage. Der fortsatte jeg sannelig i det uendelige likevel...........
blond Skrevet 4. august 2006 #4 Skrevet 4. august 2006 Å bruke kontantstøtta til utbygging av bhg-plasser er fornuftig for dem som ønsker seg bhg-plass, men ikke for dem som ønsker å ha barna hjemme fram til de er 3 år. Å ha barna hjemme trenger ikke være det samme som at barna er isolert fra andre barn, det finnes andre som er hjemme med barn og det finnes aktivitetstilbud for små barn (åpen bhg, sang og andre ting). Tror det er bra for barn å være i bhg, men ikke en nødvendighet for utvikling og læring. Det kommer vel an på alder, bakgrunn og utgangspunktet? En femåring har kanskje bedre av å være i barnehagen enn hjemme (full tid), mens en 1-åring blir det annerledes for. Tror foreldre i dag heller trenger bekreftelser på at de duger som foreldre enn å få høre at bhg er det beste for ungene. Mange villle ikke hatt mulighet til å være hjemme med barna hvis de ikke hadde mottatt kontantstøtta og for mange vil denne realisere drømmen/ønsket om å få mer tid sammen med barna og bidra til en mindre stressende hverdag. Det fortjener barn. Innvandrermiljø, svakt stilte foreldre osv, altså risikogrupper kan man sette inn andre tiltak overfor slik at de lettere benytter seg at bhg for sine barn. Men også disse har rett til å velge løsningene for familien sin selv, til tross for at "andre" mener de ikke handler til barnas beste.
Gjest Skrevet 5. august 2006 #5 Skrevet 5. august 2006 Chanelle: Det er nok ikke slik at "svært, svært mange benytter svart/hvit dagmamma på grunn av kontantstøtten". Det ville ikke vært færre barn uten barnehageplass totalt sett, selv om de som er uten bhg hadde hatt det tøffere økonomisk. Svart arbeid er ikke riktig. Men ja, det blir riktig at vi som er hvite dagmammaer/dagpappaer får en lønn det går ann å leve av, og det er riktig at de som bruker hvit dagmamma får råd til det. Du er pedagog, har jobbet i barnehage, og VET at barn har godt av den læringen (og sosialiseringen) som foregår der. Jeg er dagpappa og VET at barn har godt av å være hos en seriøs hvit dagmamma med få barn et års tid før de begynner i bhg i 2års alderen. Jeg vet også at hvite dagmammaer med få barn ikke ville kunne oppdrives til en pris som er rettferdig dersom KS ikke fantes. Jeg er enig i at beløpet i dag hverken er fugl eller fisk. Du er inne på noe der. KS burde økes til ca 6.000 pr mnd. Da kunne lønnsnivået for hvit dagmamma med tre dagbarn komme opp på nivå med barnehageass på småbarnsavd med tre barn pr. voksen. Sykehusargumentet du kommer med er ikke nytt. Og JA! Dersom du hadde behov for sykehusinnleggelse, og var i kø men ikke fikk plass, så BURDE du få dekket nødvendige medesinske utgifter i ventetiden. Om du f.eks. hadde behov for en ryggopperasjon som ville løse alle dine problemer, og du var i kø, så burde du få dekket fysioterapi som nødhjelp i mellomtiden. Akkurat som folk i bhg-kø burde få dekket hvit dagmamma (minus en egenandel på 2.000/mnd) i ventetiden.
Gjest Skrevet 5. august 2006 #6 Skrevet 5. august 2006 Chanelle2 skriver: I innvandrermiljø finner vi svært mange eksempler på familier som holder barna vekke fra bhg, fordi de vil ha KS istedenfor. Dermed får ikke barne den sosialiseringen og integreringen de absolutt burde hatt. Ser ikke problemet, så lenge innvandrernes barn begynner i bhg når de er ca 3 år. Siden det er SVÆRT MANGE som holder barn under 3 år i et innvandrerMILJØ, får jo barna den sosialiseringene og integreringen i innvandrermiljøet som de trenger. Og blir trygge på morsmål først. Begynner de så i bhg som 3åringer er det fremdeles tid til sosialisering og integrering inn i Chanelle2 sitt miljø, i god tid før skolestart. Det har da aldri vært KS for 3-5 åringer? Derimot har det vært svært mange som har brukt 3-5 åringenes behov for å være i bhg som argument for at ett- og toåringene ikke bør få KS. Chanelle2: Du får ikke pepper av meg. Har aldri trodd at førskolelærere var særlig objektive i spørsmålet om hvor vidt deres yrkesgruppe er en STOR velsignelse for absolutt alle barn fra ett år. Det må dere få lov til å mene.
Anonym bruker Skrevet 6. august 2006 #7 Skrevet 6. august 2006 Selv har jeg gått hjemme en stund nå og mottat kontantstøtta og det har vært supert å fått litt ekstra kroner i kassa når jeg ikke har inntekt, men når jeg ser dette fra et mer helhetlig ståsted så syns jeg det blir en feil bruk av penger. Landet vårt trenger masse penger til mye, og ikke minst å få bygget ut barnehageplassene, og gjøre dem billige slik at de som ØNSKER å benytte seg av dette ikke ser på dette som en stor kostnad. Mange sier at de ikke hadde kunne vært hjemme med barna sine hadde det ikke vært for KS men det er feil. Folk var hjemme med barna sine før den kom også. Statistisk sett så er ikke flere hjemme med barna sine i dag enn det var tidligere. Så ja, jeg syns nok at den burde fjernes ja.
Chanelle med ♀♂♂♂ Skrevet 6. august 2006 Forfatter #8 Skrevet 6. august 2006 Okay, da er vi ihvertfall veldig uenig om en ting... For jeg mener at den aller, aller viktigste sosialiseringen skjer FØR 3-års alderen. Den er jo på ingen måte ferdig, men selve grunnformen er der. Dette finnes det faktisk mye forskning på. Men er enig med deg i at det er bedre med barnehage etter 3 år, enn ingen bhg. Og takk for at du ikke faller for fristelsen å benytte anonymknappen til å skjelle ut førskolelærere som snevre og "på jordet"! Men jeg personlig mener ikke at min yrkesgruppe er en velsignelse for absolutt alle barn fra ett år. Selv hadde vi vår datter hjemme i nesten 2 år, både pga at det passet for mannen min å være hjemme med henne, men også fordi hun var bedagelig og ikke klar for barnehage. Men likevel er jeg ikke for kontantstøtte, en kan jo velge å være hjemme oxo uten den. Og så er jeg av den oppfatning at hos helt små barn i barnehage, vil assistentene spille en nesten like stor rolle som ped.leder. Personlig egnethet er vel så viktig i omgang med helt små barn. Og som førskolelærer/adjunkt er jeg ikke objektiv, men som mamma til 3, er jeg det helt klart!
blond Skrevet 6. august 2006 #9 Skrevet 6. august 2006 Hvordan kan du si at det er feil når folk sier at de ikke kunne vært hjemme hvis de ikke hadde fått kontantstøtta? Dem som sier det har antakelig større oversikt over sin økonomi enn det du har. Så hadde det ikke vært for kontantstøtta så ville kanskje færre vært hjemme med sine små barn.
Mamman til Astronauten Skrevet 6. august 2006 #10 Skrevet 6. august 2006 Alle argumenter om pedagogikk og hva som er best for barna på ulike alderstrinn til side, for min del ser regnestykket slik ut: jeg har en vanlig jobb i staten, lønnstrinn 45. Jeg jobber åtti pst stilling. Da har jeg brutto 22.100. per måned. Kontantstøtta er på tre tusen og lit. Matbudshjettet i familien er på femtursen, så KS dekker i kke det angang... Da skal mannen min sin lønn dekke alt av andre ufgifter, i tillegg til at jeg må få "lommepenger" av ham. Lever vi i 1950 eller?? Enten må ks økes og bhg bygges ut sånn at et er et reelt valg som i tillegg gir et bra nok tilskudd til familieøkonomien. Bygg ut barnehager og gjør det enkelt for folk som vil jobbe deltid for å få en bra balanse mellom barnehage og hjemmeliv.
Mamman til Astronauten Skrevet 6. august 2006 #11 Skrevet 6. august 2006 Puh, der ble jeg så engasjert så norsklæreren og språkvaskeren koblet helt ut... ; )
Anonym bruker Skrevet 6. august 2006 #12 Skrevet 6. august 2006 Heisann ! KS til glede og besvær. Det er frivillig å søke om å motta KS når du har barn 1-3 år. Liker du ikke ordningen, så la vær å søke. For meg og min familie var det supert å få dette tilskuddet, ettersom vi var i en slik type jobb som ikke passer helt med barnehagens åpnningstider, og dermed ikke fikk gleden av å benytte dette tilbudet for poden vår. Barnefar borte på jobb i 3uker og hjemme 3uker osv. Barnemor borte på jobb 5dager og hjemme 4dager osv. Få kabalen til å gå opp med barnehage....? Vi trengte da KS til å dekke annet tilbud som passet vårt behov. Og det finnes mange flere enn oss i lignende situasjoner pga samfunnets krav om tilgjengelig arbeidskraft i skift-arbeid o.a. Nå får jeg et nytt dilemma, er blitt alenemor til snart to barn. Hva med jobb og barnepass? Må jeg bytte jobb, eller blir barnehagen tilpasset mitt behov? Nei, regner med at jeg må ha alternativ tilbud utenom barnehage for å få kabalen til å gå opp, dvs dagmamma og familien min. Ønsker ikke å gå hjemme og snylte på samfunnet.
Gjest Skrevet 6. august 2006 #13 Skrevet 6. august 2006 Chanelle2 Vi er ikke uenige om at "den aller, aller viktigste sosialiseringen skjer FØR 3-års alderen. Den er jo på ingen måte ferdig, men selve grunnformen er der." Forskjellen er at jeg synes det er riktig at innvandrere får velge at denne viktige sosialiseringen er en sosialisering til deres eget etniske miljø. Og (i Oslo) dreier det seg faktisk om et MILJØ for hver av flere etniske grupper. Ikke isolerte mødre som ikke omgås andre med samme kulturbakgrunn. Så kan bhg drive integrering av individer som allerede er sosialisert inn i den kulturen foreldrene synes er viktig. For det andre: Hvis du mener at noen barn (f.eks din datter) ikke er klar for barnehage som ettåringer. Hvorfor skal ikke foreldre i jobb få velge dagmamma for disse barna, og få HALVPARTEN av den økonomiske støtten som de ville fått om de valgte barnehage (som deres barn altså ikke er klar for). Dersom de velger en hvit dagmamma så klart. Du skriver: "Og så er jeg av den oppfatning at hos helt små barn i barnehage, vil assistentene spille en nesten like stor rolle som ped.leder. Personlig egnethet er vel så viktig i omgang med helt små barn." Gjør det at du er mamma til 3 at du blir en objektiv dommer av personlig egnethet som kan si at "en som er assistent i bhg er bedre egnet enn en som er dagmamma"? Og er en dagmamma det beste for sine dagbarn, bør hun da ikke få en lønn på linje med assistentene? Dekket for en stor del av offentlig støtte slik assistentenes lønn er.
Chanelle med ♀♂♂♂ Skrevet 7. august 2006 Forfatter #14 Skrevet 7. august 2006 Men jeg har aldri vært imot dagmammaer? Håper jeg ikke har sendt det signalet... Jeg mener selvsagt ikke at en assistent i bhg, alltid er personllig bedre egnet enn en dagmamma. (Selv om en kan kontrollere det i større grad) Jeg er imot kontantstøtten. Om folk velger å bruke dagmamma foran barnehage, er jo en privatsak, uavhenig av KS. Men argumentet om at de som ikke vil ha bhg-plass, må få den økonomiske biten de går "glipp av", blir så vannvittig bak mål! Vi lever jo i Norge; hvor det meste av offentlige instanser er subsidierte. Vi kan ikke ha ordninger der "ikke-brukere" skal ha rett på å få betalt sin del. Men det er klart; ordningen med KS blir jo kraftig fremmet av partiet Høyre som helst ønsker minst muolig offentlige overføringer, og mest mulig privatisering...
Chanelle med ♀♂♂♂ Skrevet 7. august 2006 Forfatter #15 Skrevet 7. august 2006 Har selv mottat KS, jeg! Selvsagt, når ordningen eksistere, sant? Men jeg er sterkt imot tanken bak, når argumentene faller i fisk... Og jeg ønsker deg all mulig lykke til som alenemamma, jeg skjønner godt at ikke alle kan nytte barnehageplass (pgs åpningstider, som du sier..) Men slike tilfeller (som ditt) er altfor få, og kan ikke rettferdiggjøre ordningen slik den er pr. idag.
Maud Skrevet 11. august 2006 #16 Skrevet 11. august 2006 Jeg er også imot kontantstøtten. Først og fremst fordi den offentlige kassa ikke er uuttømmelig (det vet vi jo alle!). Hvis jeg skulle prioritert, ville jeg brukt pengene på utbygging av barnehager i stedet. Synes kanskje eksempelet ditt med sykehus ikke treffer helt, jeg pleier å sammenligne det med sykehjemsplass jeg. Sykehus er faktisk livsnødvendig, men det er verken sykehjem eller barnehage. Hvis alle som ikke får sykehjemsplass til sine eldre pårørende, skulle få kontantstøtte, ville da flere sykehjem blitt bygget? Tror ikke det. Når det gjelder innvandrere og bruk av barnehage, er ks faktisk et problem. La oss si at Aisha har fire barn. To er under tre og hun mottar følgelig kontantstøtte for dem, de andre to er 4 og 5. Tror dere familien har råd til å sende de to andre under skolealder i barnehagen? Nei, de har ikke det! Dermed kommer ikke mor seg ut i inntektsinnbringende aktivitet, hun trenger det heller ikke siden familien får ks for to barn og de to andre kommer seg ikke i barnehage. Resultatet er at ingen av dem snakker norsk ved skolestart. Man kan kanskje argumentere seg blå med "rasjonelle" argumenter når det gjelder dette. Til syvende og sist handler det vel om grunnleggende verdier og syn på samfunn og idealer. Jeg selv blir provosert av at KRF's ideologi styrer politiske føringer og at man velger ut et område der velferdssamfunnet organiseres annerledes bare fordi noen mener at barn har det best hjemme inntil de er tre år. Dette er det gjort masse forskning på og den spriker. Resulatet av ks er at langt flere kvinner enn menn holder seg unna arbeidsmarkedet i noen år og forskjellen mellom kjønnene øker. Jeg ser at dette ikke nødvendigvis er intensjonen i ordningen, men når det oppstår negative bivirkninger, pleier man å justere medisineringen.
Anonym bruker Skrevet 11. august 2006 #17 Skrevet 11. august 2006 Maud har faktisk mange gode poenger. Så ja til KS bare for fedre, og for foreldre som trenger å betale dagmamma for å komme seg ut i intektsbirngende arbeid eller studier. Når det gjelder fedre, vil de nok tape såpass mye inntekt, både mens de tar seg av egne barn, og fremtig lønn (p.g.a. mindre ansiennitet) at KS-pengene totalt sett får som effekt at disse mennene tjener MINDRE enn de ellers ville gjort. Og det er jo bra i likestillingens navn. Kanskje vil de også stille sterkere ved eventuell barnefordeling etter skilsmisse. Også bra for likestillingen. Så JA til kontantstøtte, men ikke til hjemmeværende mødre. Bare til utearbeidende og til eventuelle hjemmeværende fedre.
lille_me85*Fødeklar* Skrevet 13. august 2006 #18 Skrevet 13. august 2006 Kontantstøtten er avgjørende for at jeg kan være hjemme med barnet mitt. Men den er for liten til at man kan leve bare av den. Derfor jobber jeg litt når far har fri. Aldri benyttet meg av "svart" dagmamma.
Anonym bruker Skrevet 5. september 2006 #19 Skrevet 5. september 2006 Helt enig - feil fokus - gi oss barnehageplasser. Gangner samfunnet og oss foreldre best!
Anonym bruker Skrevet 6. september 2006 #20 Skrevet 6. september 2006 kontantstøtten er ypperlig for mange, jeg er selv alenemamma, og har fått barnehage plass 3 dager i uken, kontantstøtten jeg får til rest betaler nesten hele plassen, kjempe kjekt, mens jeg holder på med studie og finne jobb, jeg hadde foreløbig ikke hatt råd om det ikke var for det. Jeg synes ikke dere skal dra ale over en kam, for noen er KS ganske praktisk, og mange velger også å gå hjemme med barna et par år, og det kan jeg forstå. Jeg synes selv det er ganske tidlig og sleppe en på 12mnd i barnehagen 100%, og KS, er med på å gi oss en sjanse til å gå hjemme litt til, barna er jo bare små en gang. Jeg forstår også at mange sender dem i barnehagen, noen må tilbake på jobb osv, jeg er ikke ute etter krangling og sånn, men synes KS er bra for de som vil ha det. mvh
Anonym bruker Skrevet 6. september 2006 #21 Skrevet 6. september 2006 Kan ikke likesågodt de som er imot kontantstøtten, bare sende barna i barnehagen og de som er for være hjemme med barna? Skjønner ikke hvorfor man skal blande seg i hverandre, jeg går hjemme med minstemann på 14 mnd, og har en del vennninder og vi treffes ofte og har vår egen barnehage;0) utrolig koselig at KS gir oss den muligheten. Jeg er enig i at fra 3 år bør barna i barnehage, men JEG synes det er best at mine er hjemme et par år, hvor vi kan finne på ting med andre og kose oss, ps. jeg er selv barne og ungdoms arbeier, men har bare ikke fullført pga graviditet og fødsel. klem
tresøtesmå-torødogenblå Skrevet 6. september 2006 #22 Skrevet 6. september 2006 Du anonym over her: Hvis det hadde vært så enkelt at de som er imot kontantstøtte bare kunne sende barna i barnehage, ja da hadde vi ikke hatt denne diskusjonen. For utover integreringsargumentet, er jo det store spørsmålet her at noen mener at det er kontantstøttens feil at barnehagedekningen er så dårlig. Og for all del, kanskje kunne den vært litt bedre uten. Jeg tror ikke det, men jeg kan ta feil. Den ville uansett ikke vært full! Hadde det derimot vært full barnehagedekning, da ville diskusjonene omkring kontantstøtten blitt interessant. For da kunne vi konsentrert oss om det er rett å støtte de som er hjemmeværende og de som ønsker andre løsninger for barna sine enn barnehage.
Anonym bruker Skrevet 7. september 2006 #23 Skrevet 7. september 2006 Er det virkelig noen som tror at om JEG ikke hadde fått KS, så hadde det ikke bare skapt en bhg plass til meg, men også hjulpet noen andre? For om det bare er meg som ville tjent på at JEG ikke fikk KS, så trenger jo ingen andre legge seg bort i det. Er det forresten bare jeg som er imot støtte til bønder, forfattere og operabilletter?
Anonym bruker Skrevet 8. september 2006 #24 Skrevet 8. september 2006 Jeg er imot mye rart av støtter jeg, men jeg synes det er et flott tilbud til de som faktisk vil være mere hjemme med barna sine mens de er små. Jeg fikk også barn for å være hjemme, lære av og lære dem, og tilbringe mest mulig tid sammen med dem. Forstår at enkelte må jobbe, men vi klarer oss akkurat på pappas lønn, og KS er til stor nok til at jeg og barna kan finne på ting sammen:o) Er ikke åpen for å få negative tilbakemeldinger, for dette er jo MINE meninger:o)
Anonym bruker Skrevet 9. september 2006 #25 Skrevet 9. september 2006 OK, her har du en positiv tilbakemelding.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå