ettbarnsmammaen Skrevet 23. juli 2006 #26 Skrevet 23. juli 2006 Hva slags fadder er det, da? Alle vet vel at man har med seg en gave når man er i barnedåp, enten man er fadder eller ei. Har ikke noe med materialisme å gjøre. Bare vanlig folkeskikk! Og takkekort??? Hva skal denne personen ha takkekort for? De brukes jo til å takke for gaven, ikke for oppmøte.
Mamma til godjenta & lillebror Skrevet 23. juli 2006 #27 Skrevet 23. juli 2006 Jeg ville (selv om det kan være ubehagelig) på en eller annen måte få spurt henne om hun har gitt gave. Kanskje i en litt humoristisk tone e.l., hun er vel en god venninne av deg el mannen din? Jeg og mannen min har selv gått i baret 2 ganger, dvs vi har "gått glipp av" 2 gaver (enten at de forsvant i den store sammenhengen / gavehaugen, kortet falt av e.l.), og dermed unnlatt å takke min onkel for bryllupsgave (2 dyre sølvlysestaker) og et vennepar for fødselsgave til den eldste datteren vår (en nydelig sommerkjole) - og det var VELDIG ubehagelig da det kom for en dag at de ikke hadde fått takkekort. For slike ting kommer nemlig ALLTID opp på et eller annet tidspunkt, det er jo tross alt folk en omgås... Spør henne du!
winneboo Skrevet 23. juli 2006 #28 Skrevet 23. juli 2006 Selfølgelig ville jeg gitt takkekort. En fadders oppgave er å stille opp for barnet og vise interesse å det gjorde hun ved å komme i dåpen. Skjønner ikke hvorfor folk er så opptatt å få gave til hver eneste begivenhet. Babyen er jo så liten at den ikke skjønner noen ting. Kan jo hende hun velger å kjøpe en gave til barnet deres senere.
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2006 #29 Skrevet 23. juli 2006 Kan ikke fatte at det er så mange damer her inne som er så materialistiske at de ikke skjønner at være fadder er mye viktigere enn en gave. Stille opp for barnet er det som teller, ikke hvor mye vedkommende kan kjøpe. Syns at alle som svarte nei til takkekort skulle tenke seg om en gang hva det egentlig er de forventer av en fadder.
Mamma'n til gutta boys™ Skrevet 23. juli 2006 #30 Skrevet 23. juli 2006 Det har vel ikke noe med å være materialistisk akkurat... Mener det er vanlig høflighet å gi en liten gave _spesielt_ når man er fadder!
Lilleh Skrevet 23. juli 2006 #31 Skrevet 23. juli 2006 Hva skal du gi takkekort for da? I takkekortet til fadderne til vesla her takket jeg for gaven hun fikk (ikke at de ville være faddere...),. Kanskje jeg har "tabbet" meg ut, som ikke takket for det også i takkekortet? Planen her er å forstørre opp et bilde av fadderne/dåpsbarnet å gi som takk for fadderoppgaven.. Kunne det ha vært en ide, så slipper i det minste DU å ha dårlig sammvtittighet for noe.. Syns det er rart å ikke gi gave til fadderbarnet sitt, og det er jo like mye en ære å bli valgt til fadder, som at man skal være takknemlig for at noen stiller opp.. !
Ranveig R Skrevet 23. juli 2006 #32 Skrevet 23. juli 2006 Det er litt uvanleg å ikkje gje ei gåve når ein er i barnedåp (fadder eller ikkje), men som mellom andre Vero76 påpeiker så er (eller BØR vere) det å ta på seg fadderansvaret ei mykje større/viktigare gåve enn det meste anna. Eg ville utan tvil gitt takkekort. Er ikkje så vanskeleg heller å berre skrive noko slikt som "Tusen takk for at du ville vere fadderen til *****". Det å vere fadder er ikkje det same som å "stille opp i kyrkja på dåpsdagen".
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2006 #33 Skrevet 24. juli 2006 anonym, du sier samboeren din er personlig kristen; hvorfor lever han da i samboerforhold?
Smurfemamma'n Skrevet 24. juli 2006 #34 Skrevet 24. juli 2006 Herregud! Jeg vil ikke påstå å være spesielt materialisisk, men er man fadder så gir man en gave. Så enkelt og så vanskelig er det med den saken. Det trenger ikke å være en dyr ting, men noe gir man uansett til fadderbarnet sitt. Synes det er på grensen til skammelig å ikke ha en liten presang, ærlig talt. Og til de som sier at oppgaven som fadder er viktigst. Hvem i huleste praktiserer det, egentlig?? I dagens samfunn er det å være fadder mere en symbolsk gest enn noe annet. Jeg hadde blitt sjokkert over at dåpsbarnet ikke fikk en liten oppmerksomhet for ettertiden, men jeg hadde nok sendt et kort til den rare fadderen likevel. Kanskje vedkommende vil sette pris på å ha et lite bilde av dåpsbarnet, tross alt.
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2006 #35 Skrevet 24. juli 2006 han går ikke i kirken heller, er det galt også? Å kalle seg personlig kristen betyr ikke at en må leve 100% etter bibelen, gjør det det da? Vi lever i år 2006 og at vi har barn er vi overlykkelige for. Vi skal gifte oss også, men det har vært enkelte ting som har måttet gå foran.
Twintipp og himmelblå Skrevet 24. juli 2006 #36 Skrevet 24. juli 2006 Det er vel vanlig å gi gave når man er bedt i dåp? Og spesiellt om man er fadder, mener ihvertfall jeg. Kommer ikke i bursdagsselskap og ikke har med gave til jubilanten. Synes ikke det handler om å være materialistisk, men visse ting er bare en normalitet da. Det er vel vanlig å gi en oppmerksomhet til en som feirer en stor dag. Hadde dere ærlig talt ikke reagert om INGEN hadde hatt med noen gave i dåpen til barnet deres? Tenkt at for en flott umaterialistisk gjeng? Det behøver ikke koste mer enn en tanke, som f.eks et pent dikt innrammet eller noe.. Så til saken, he he. Du kan jo sende et takkekort hvor du skriver takk for fadderoppgaven, det satt vi pris på eller noe..
juni_ Skrevet 24. juli 2006 #37 Skrevet 24. juli 2006 Jeg ville så absolutt sendt takkekort. Som Vero76 og Ranveig R nevner, så er det tross alt en person som har tatt på seg et viktig ansvar i forhold til barnet ditt, og det bør man da takke for. Vil tro det er viktigere at denne personen bryr seg om og tar ansvar i forhold til barnet ditt, enn en gave på dåpsdagen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå