Rocka dame med tre små Skrevet 17. juli 2006 #1 Skrevet 17. juli 2006 hvor magne av dere har utdannelse, er igang med utdannelse? Og hva er "planen" deres....jeg var selv en relativt ung uplanlagt mor i min tid, men jeg har inntrykk av at mange idyllisere det å være ung mor, og at majoriteten ikke engang fullfører videregående, og langt mindre et høyskole el universitetsfag - så om mine inntrykk el antakelser stemmer - hva er planen dere da? Den langsiktige ?
Gjest Skrevet 17. juli 2006 #2 Skrevet 17. juli 2006 Jeg er 23. Ble gravid som 19-åring, og rakk såvidt å bli 20 før jeg ble mamma. (Kanskje ikke typisk ung mor, men ganske ung var jeg nå...) Om et år er jeg ferdig med min utdannelse, da er jeg utdannet adjunkt! Kjenner flere som har barn, og tar utdannelse fordi.
Mamma`n til Jens Olliver Skrevet 17. juli 2006 #3 Skrevet 17. juli 2006 Hei sann Er 22 nå, var 20 da jeg fikk guttungen, men ble 21 senere på året. Har tatt ferdig vgd skole, men tok aldri læretiden, så ikke utdanning sånn sett. Driver nå med almenfagene hjemme fra og regner med om alt går etter planen å komme inn på Bi neste høst og få en utdanning innen økonomi og regnskap. En ting er sikkert, jeg vil ikke fortsette å ikke ha en utdannelse å vise til, er umulig her jeg bor å få en jobb som kan tilpasses med barn samtidig som jeg er alene mor. Da nytter det ikke å jobbe natt og helger. Så er i full gang med utdannelse, og ser frem til å bli ferdig. Uansett hve jeg ender opp som. Høyskole utdannelse skal jeg ha
Gjest Skrevet 17. juli 2006 #4 Skrevet 17. juli 2006 Jeg er 22 år med en sønn på 7 måneder. Har gått ferdig videregående, og ett år på reiseliv. Fant ut at det ikke var noe for meg, og jobbet ett par år før jeg ble gravid. Nå har jeg søkt på skole fra høsten av, på sykepleie, og planen er å gå jordmorutdanning når jeg er ferdig med sykepleien. (vil ikke bli sykepleier, men må jo ta den utdanningen for å kunne bli jordmor...) Så det var min plan, seks år til jeg er ferdig... Angrer litt nå på at jeg ikke begynte rett etter videregående! Men har ihvertfall fått litt jobberfaring
Gjest Skrevet 18. juli 2006 #5 Skrevet 18. juli 2006 Jeg har ingen utdannelse, men det er ikke pga av at jeg valgte å ha barn tidlig. Brukte mye narkotika når jeg var yngre og klarte ikke fullføre vgs. Når jeg var 19 flyttet jeg utenlands. Nettopp kommet hjem igjen nå og skal ta studiekompetanse på 1år og så 3 påfølgende år på uni. Eier min egen leilighet og bil. Er ikke mangen studenter på min alder som har det samme, så sånn sett synes jeg at jeg har klart meg ganske bra. Tror vi unge mødre skal være glad for et utrolig godt sytem i Norge som gjør at vi får økonomisk støtte til utdannelse når vi har barn! Jeg er 22, 23 senere i år, med en liten gutt på 17 mnd.
Adalis Skrevet 18. juli 2006 #6 Skrevet 18. juli 2006 Forhistorie: Sluttet på skolen fordi linjen jeg skulle gå ble lagt ned, trengte et tenke år for å finne ut hva jeg ville. Traff mannen min, ble gravid. Jobbet og tjente meg opp til permisjon. Fødte jenta mi da jeg var 19 år. Planen var: Jobbe deltid/vikar/ufaglært til vi var ferdige med små barn, jeg trivdes godt og tjente greit. Jeg ville ikke ta utdannelse med en gang, for jeg vil ikke ha barnet/barna mine fulltid i barnehage når de er så små. Ville heller jobbe så jeg kunne gå fullt og helt inn for utdanning senere. Planen ble/blir: Ble veldig dårlig i hofter under svangerskapet, fikk symptomer etter fødsel på arvelig sykdom i familien. Har nettopp fått diagnose, (en nevro-muskulær lidelse), planen og håpet fremover er at jeg fysisk skal klare å jobbe med noe som helst, ihvertfall i 10-20 år til. Etter det har sykdommen forverret seg, og jeg må regne med å blir ufør, selv om jeg ikke vil.. Venter på full utredning, så den kan avklares om hoftene har med sykdommen å gjøre. Har den det, så er mine fremtidsutsikter svært dårlige.... Ikke moro... Er nå gravid med andremann, etter råd fra lege/fysio pga at jeg bør være ferdige med graviditeter innen 8-9-10 år. Herregud hvor glad jeg er at jeg fikk barn tidlig og venter en til.... Tenk om jeg hadde ventet, og ikke oppdaget dette før det var for sent... Men, jeg mener selv at utdanning er forferdelig viktig. Man kommer ikke så langt uten, og en enkel videregående yrkesutdanning tar ikke for lang tid, så det burde være greit å vente til etter det, før man planlegger barn.
winneboo Skrevet 18. juli 2006 #7 Skrevet 18. juli 2006 Jeg ble gravid da jeg var 19 å hadde akkurat rukket å fullføre 3år på allmenn. Skal ta videre utdanning fra høsten 2007. Har egen bil å eier egen leilighet så føler at jeg har kommet meg litt opp av bakken enn jeg var. For tiden jobber jeg 100%. Jeg er fortsatt ung så stresser ikke med utdannelsen før jeg føler jeg er klar, å neste høst er jeg klar
KatrineS Skrevet 19. juli 2006 #8 Skrevet 19. juli 2006 Jeg er da litt ung mor.. Nettopp fylt 23, og har datter på 2. Studerer sosiologi, og har studert før, under og etter graviditeten. Jobber deltid på en kundeservice, der ingen andre har utdannelse. Og ingen av de andre har fått barn tidlig heller!! Det har da ingen sammenheng. Noen har ikke utdannelse, men det er det mange som ikke har barn som heller ikke har.
84 mamma Skrevet 19. juli 2006 #10 Skrevet 19. juli 2006 Eg er 22 år og har ein liten gut på 2 mnd. Veit ikkje om du reknar meg som ei ung mor men men. Då eg vart gravid gjekk eg tredje året på lærarskulen, klarte ikkje å fullføra alle eksamenane denne våren. Men skal ta dei til neste vår. No skal eg ha eit år permisjon frå studiane og berre nyta livet som mamma. Så skal eg ta det siste året av utdanninga mi til neste haust. Til no har eg ikkje gått kvar dag på skule, og reknar ikkje med at det blir det når eg byrjar igjen heller. Så då slepp poden å gå i barnehage kvar dag.
Mandalas Skrevet 20. juli 2006 #11 Skrevet 20. juli 2006 Jeg avsluttet allmennfaglig vgs det året jeg ble gravid. Begynte på førskolelærer, men sluttet igjen pga mangel av barnepass. Begynte deretter på barne- og ungdomsarbeider selvstudie. Ble gravid og har fått nr to. Nå er planen å ta ferdig de siste tre praksisoppgavene til høsten og eksamen i desember. altså i permisjonstiden. Da har jeg tatt ferdig teorien, men har mange år praksis igjen. Så jeg ender vel til slutt med en utdanning, men den blir et lavere nivå enn jeg hadde tenkt, pluss at den tar lenger tid..
Gjest Skrevet 21. juli 2006 #12 Skrevet 21. juli 2006 Jeg skal ta siste år på vgs. nå til høsten... Etter det er planen å starte rett på studier, faktisk jus studier! hehe, men om jeg tar et pauseår vet jeg ikke ennå, men har ikke planer om det. Skole skal jeg HVERT FALL gå!!
Bia24 - har 3 gull :) Skrevet 21. juli 2006 #13 Skrevet 21. juli 2006 Fikk nr 1 da jeg var 17 år, hadde da igjen 1 år på vdg. Fullførte siste året av vdg i løpet av 2 år, fikk nr 2 19mnd etter nr 1. Hadde da et år permisjon før jeg begynte på høyskole. Planen var å ta eksamen nå i april, men pga komplikasjoner i svangerskapet og etter ks klarte jeg ikke ta eksamen som planlagt. Har pemisjon til neste vår nå. Langsiktig plan er å få meg en jobb..hehe Har ingen jobberfaring, siden jeg ble gravid som 17åring har/hadde jeg mer enn nok med skole, hjem og barn, orker ikke ha en jobb i tillegg. Så forløbig er det mannen som står for inntekta.
kevinsmamma Skrevet 23. juli 2006 #14 Skrevet 23. juli 2006 Jeg er 18(blir 19 i høst) sønnen min er fem måneder gammel. Jeg er utdannet negledesigner, men driver å studerer helse og sosialfag nå. Skal først utdanne meg til helseskretær. Da har jeg oppnådd studiekompetanse, sånn at jeg kan ta den treårige bachelor uttdanningen for å bli sosionom. Jeg bor sammen med faren til gutten min, og vi har det utrolig fint sammen.
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2006 #15 Skrevet 26. juli 2006 ehh...så utrolig fint har dere det vel ikke..? var det ikke du som skrev innlegg om at typen din flørta med venninna di og nekta for det da? bare lurer.
Tredjemann på vei :D Skrevet 26. juli 2006 #16 Skrevet 26. juli 2006 jeg var 20 da vi fikk vår lille gutt for 8,5 mnd siden. gikk de to første årene på vgs og tok siste året som privatist, men p.g.a kvalme mens jeg gikk gravid fikk jeg ikke tatt eksamenen i naturfag. den skal jeg ta nå til jul i tillegg til å forbedre karakteren i norsk. neste høst skal jeg forhåpentligvis begynne på førskolelærerutdanning mens lillegutt forhåpentligvis får være i studentbarnehagen like ved skolen min:) ellers har typen et fleksibelt studie så han kan passe lillegutt hvis han ikke får bhg.plass. etter fullført utdanning skal jeg søke jobb og sørge for å få jobbet litt før vi begynner på neste baby;) vi er fast bestemt på at før vi får en baby til skal begge ha fast jobb og vi skal ha kjøpt oss hus! vil heller ha de neste barna tette og vente litt før vi får dem enn å få flere barn midt oppi utdanning og sånt nå.
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2006 #17 Skrevet 26. juli 2006 Jeg er 19, fikk jenta mi for snart to år siden, har ikke planlagt, og er ikke alltid en dans på roser heller! - Ville aldri vært foruten ho, men hadde jeg hatt valget igjen og ikke vist hvordan dette var, ville jeg ikke gjort det igjen.. Ville aldri vært foruten henne, og jeg nyter henne, men er veldig masse jeg går glipp av selvom mye av det er ting jeg klarer meg uten, er det å kunne takke ja til en kino invitasjon en kveld sånn HELT på sparket ting jeg ønsker jeg innimellom kunne sagt ja til.. ! Har egentlig ingen planer om flere for øyeblikket heller, vil vente til jeg er ferdig med skolen.. Jeg startet på skolen igjen når hun var åtte måneder, og da startet hun i barnehage.. Det har gått kjempefint! Jeg går almennfagelig påbygging- samtidig som jeg tar et kvelds kurs hos NKI- fjernundervisning.. Etter det skal jeg ta statsvitenskap, etter det skal jeg skaffe meg litt arbeidserfaring, som evt. politisk rådgiver eller lignende, da dette er noe jeg elsker..! Så utifra det, skal jeg ta flere kurs på NKI- og tipper jeg skal ta en master i samfunnsvitenskap.. - men mye kan forandre seg på veien, det gjenstår å se...
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2006 #18 Skrevet 26. juli 2006 Jeg var 20år da jeg fødte vår datter, og hadde da vært ferdig utdannet i ca et halvt år. Ikke noe høgskoleutdannelse, men absolutt en utdannelse jeg trives med! Jeg liker det jeg holder på med, og har en jobb jeg trives svært godt i:-) Og det er det viktigste for meg. Jeg valgte yrkesretta skole da jeg gikk vgs, først GK allmennfag og så VK1 innen reiseliv ;-) Lærling i 2år og har hatt fast jobb siden 2002, og begynte nettopp i ny jobb som jeg trived enda bedre i. Skole var ikke min "greie", jeg var ikke særlig flink på skolen og falt litt ut,klarte ikke å få med meg alt, så jeg valgte absolutt det rette for meg! Høgskoler og mange år på skolebenken er ikke noe for alle.
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2006 #19 Skrevet 26. juli 2006 Jeg er forresten 21år nå, 22 om et par måneder. (meg over her )
Har ei lita tulle!:) Skrevet 26. juli 2006 #20 Skrevet 26. juli 2006 Jeg gikk 1 året av en 5-årig universitetsutdannelse da jeg var gravid. Tok 3 eksamener da jeg var høygravid (stolt!)!! Er ferdig med et års permisjon med lille snuppa nå. Hun begynner i barnehage om et par uker og jeg tar fatt på mitt 2 år av utdannelsen. Jeg har full tro på at det går bra å studere med et barn. Jeg studerer på dagen, når snuppa er i barnehagen og har ettermiddag og kvelden fri sammen med henne. Jeg gleder meg.
Har ei lita tulle!:) Skrevet 26. juli 2006 #21 Skrevet 26. juli 2006 Glemte å si at jeg er 21 år og jenta mi er 1 år!
anonymi Skrevet 26. juli 2006 #22 Skrevet 26. juli 2006 Jeg ble gravid når jeg var 15 år gammel. da gikk jeg på ungdomskolen. nå er jeg 16 år, snart 17 i august:D Jeg har en helt utrolig nydelig sønn som er 9 mnd gammel nå Til høsten skal jeg gå mitt siste år på Sogn Vgs på Baker og Konditor linjen. har funnet ut at jeg skal søke lærlingsplass på pascal og slottet ( flere også men er de jeg ønsker lærlingsplass på) hvis jeg får plass så blir jeg så utrolig kjempe gla:D senere i livet så blir det vel å ta mesterbrev og kanskje videre utdannelse på en hotell og restaurant skole, hvem veit:p Så gifte meg med min nydelige elskling<3:)
tuninna ♥ 2pp Skrevet 27. juli 2006 #23 Skrevet 27. juli 2006 jeg ble gravid da jeg var 17, vært alene hele tiden jeg begynte på nytt grunnkurs bare 2 mnd før jeg fikk jenta mi, jobbet hjemme i 6 uker etter fødsel, tok igjen alt det de andre hadde gjort iløpet av skoleåret før jul (fødte i oktober). nå har jeg ett år igjen som lærling og jenta mi er snart 3 år gammel. kjøpte min egen leilighet for to år siden og klarer meg veldig bra, til tross for at jeg har vært alenemor hele tiden og det har vært tøft til tider
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2006 #24 Skrevet 28. juli 2006 Er 22 og skal begynne på høyskole til høsten. Planen er å bli utdannet audiopedagog.
Grip noen i å gjøre noe godt Skrevet 30. juli 2006 #25 Skrevet 30. juli 2006 Hei TøffingFruSnublefot! Syns du har flotte planer for utdannelse,du er tøff som setter i gang selvom du er alene! Men,ikke for å være en "gledesdreper".Når du er ferdig utdannet sykepleier så må du praktisere som dette i hvertfall i 2 år før du kan søke på jordmorutdanning.Så du må nok kanskje regne med 8 år før du er der du ønsker karrieremessig.Skal du ta sykepleien over 4 år? Lykke til med utdannelsen! Mvh
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå