Gå til innhold

noen som bor i usa her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei igjen Floridamor!

Det er så morsomt å høre hvordan du tenker om hva du skal ta med deg hjem til Norge! Jeg kjenner meg veldig igjen. Skal du pakke ned alt i container og sende hit, eller blir noe stående i USA? Vi måtte tenke veldig nøye gjennom hva vi ville ha med oss, for vi hadde bare to kofferter hver. Et helt hus med innbo står nå pakket ned i esker på låven hos svigers! Vi planlegger retur om noen år.

Husk at når du vil ha med deg sengetøy fra USA, så er det ikke de samme målene som her. King, queen og twin finnes ikke her, det går i 200 cm og 220 cm lang dyne. Og håndklær kan man alltids finne billig på IKEA osv. her.

Joda, mannen min trives godt i Norge, men det vil jo alltid være slik at det stedet du er født er "hjemme" og det beste stedet i verden. Han satte nylig opp en liste med bra og dårlige ting ved Norge:

-If I work 2 hours overtime, I get free food and paid while I eat it

-Work 6 months, have a baby, get a year off...paid (mom)!

-Norway has a retirement fund of 988 billion kroner ($152 billion) from North see oil royalties

-5 weeks vacation a year

-Norway has less words than US

-Metric system is in use

-Most everyone knows english

-National healthcare

-Bread is good and cheap in Norway and eaten for breakfast & lunch

Bad

-Foreigners have to take 300 hours of Norwegian class

-I had to trade in my US license then pay $500 to get a Norway license (if i waited over a year - $5000)

-Sales tax is 25%

-Norway has hundreds of very different dialects

-Metric system hard to quantify

-Beer costs $10 at the bar

-Healthcare not as specialized as in the US

-Gas costs $6-8 dollars a gallon

Jeg håper han finner enda flere gode sider ved Norge, som f.eks. 6 ukers pappapermisjon!

Ellers gleder vi oss til USA-tur i julen. Da blir det Target-shopping, restaurantbesøk og amerikansk jul til den store gullmedaljen :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei igjen Ehlers - tusen takk for gode råd. Vi lar alle soveroms møbler stå igjen. det eneste vi tar med av møbler er sofa og spisestubord + stoler. Vi sender alt via container - vi kommer nok ikke tilbake igjen. Har ingen fam. i USA. Det blir nok bare ferie/shopping turer tilbake til USA på oss. Tenkte og prove meg på dynetrekk og dyner herfra, men kjøpe sengene hjemme. Laken må jeg jo da også vente med til hjemme. De har så mye mere festlig utvalg her i dynetrekk både til barn og voksne. Har sjekket en del på internett. og håndklær er store og god kvalitet for en god pris. Er Ikea håndklær/sengetøy osv. bra kvalitet? vet prisene er bra. Vi kommer nok til og gå til Ikea for mange ting. Liker godt Ikea.

Mannen din sin liste ga meg en god latter,he-he. Noe og tenke på for den ikke så 'bra' siden:

- det han kunne ha gjort er hva både jeg og mannen min har gjort. Gå til DMW i Seattle, og si at du har mistet førerkortet. For $10 eller $15 får du ett nytt. Nå har du 2! Ikke egentlig lov, men dere reiser jo ut av landet allikevel. Da kan du gi ett inn i Norge og fremdeles ha et til.

- metric system is mulitplied and divided by 10......Jeg synes hva de har her er vanskeligere..? Du?

Håper han kommer på flere gode. Morsom liste, he-he. Hadde du en slik liste når du bodde i USA? Vi lager lister hele tiden. Vi har diskutert flytte/ikke flytte siden vår første datter ble født for 3 1/2 år siden, he-he. Listen vår er laaaang m/pro's and con's.

Kos dere på Amerikansk juleferie. Er det noe Amerikanerene kan så er det og lage god jul. Target og restaurant besøk høres supert ut også. Minste jenta vår er bare 23 mnd. så rest. er fremdeles vanskelig. Håper vi kan fået par inn før vi flytter hjem, he-he.

Vi høres, email meg gjerne på email adr. i felt over,

• 1 måned senere...
Skrevet

Ser jeg er litt sent ute her..

Jeg heter Cecilie (27) er fra Trondheim, men har bodd i statene i 7 1/2 år nå.. Er gift med Josh som er Soldat i Armyen og vi har 3 barn sammen. Gutt på 6 år og tvillinger (gutt og jente) som blir 2 år i Mars.

Vi bodde 5 år i Orlando ( apopka og Ocoee-rett ved West Oaks Mall)

Bodde nesten 2 år på army base like sør for Atlanta og bor nå 30 min nord for Washington DC i Maryland.. Orlando er hjembyen vår og vi håper og flytte tilbake dit om noen år.. Gubben sin familie bor der så vi er nedover titt og ofte.

Hvis noen vil ha kontakt kan dere emaile meg på ceciliebw@ msn.com

• 5 uker senere...
Skrevet

Hei hei.

Sorry at jeg blander meg i tråden deres, ser bare et spørsmål langt her oppe som jeg må svare på: Det er vanligvis ikke noe problem å få epidural på norske sykehus;-) Håper det kan være beroligende, om du har blitt gravid, enda;-)

Har selv bodd i USA for mange år siden, og savner noe, men ikke alt. -Tenk om en kunne ta det beste fra alle steder!!!;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...