Gå til innhold

1 år: ingen krabbing eller gåing....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor seint er seint?Jenta mi på 1 år krabber ikke, reiser seg ikke, og går (såklart) heller ikke. Hun klarer ikke reise seg opp fra liggende stilling, men sitter svært bra, og roterer rundt på rompa. Hun aker seg også litt fremover. Syenst alle andre jevnaldrende er så mye mer fysiske. Burde jeg gjøre noe, i såfall hva? (Hun er ellers blid og fornøyd og kan snart ti ord!) Hva er normalt, og hvordan er deres 1-åringer?

Er såååå lei av å svare nei på spørsmålet "går hun?" ti ganger HVER dag....

Håper på mange svar :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

en slektning av meg er litt over ett år...han er slik som jenta di...de tok med seg gutten til fysioterapaut, og de fant ut at han hadde litt svak muskulatur...men det kom til å gå seg til,men han trengte bare litt lengere tid enn de andre...

tror ikke du har så mye å bekymre deg over...noen er litt tregere enn andre..men når de først begynner å bevege seg gjevner det seg ut fort...

Skrevet

Storesøsteren her i huset var også treg slik. Tror hun var 11 mnd når hun begynte å krabbe. Hun er 3,5 år nå og i full vigør. Ingen problemer der. Men ta opp bekymringene ved helsestasjonen neste gang.

Skrevet

Vi får oppfølging på helsestasjon med minstemann fordi han er litt treg motorisk. Jeg synes de styrer altfor mye med dette, for å være helt ærlig. Han er nå snart 11 mnd, og krabber ikke. Han skyver seg bakover på gulvet og rundt i ring, og sitter kjempestøtt og roterer når han sitter. Han har også begynt å "tippe" over i krabbestilling fra sittende stilling, men legger seg på magen i stedet for å krabbe. Dytter rompa opp av og til, så det virker som om han er på vei.

Men han har sterke ben, han står selv når han har noe å holde seg i, og hopper opp og ned ved egen kraft. Reiser seg opp selv fra sittende når vi støtter han litt.

I tillegg er han veldig flink finmotorisk, og har vært det lenge. Han har skikkelig pinsettfingre og plukker opp bittesmå matbiter og mater seg selv uten problemer.

Jeg ser han er tregere enn førstemann var, men han er også en annen type personlighet. Han er stille og rolig og er i grunnen ganske fornøyd der han er. Jeg tror nok at hvis han hadde vært litt mer aktiv og utålmodig, så hadde han antakelig kommet seg fremover litt raskere i ren frustrasjon. Førstemann ble utålmodig og ville bevege seg tidligere.

Da han var 10 mnd ble han vurdert av en fysioterapeut som ikke hadde sett han før, hun hadde et skjema der hun krysset av og ga poeng for de forskjellige tingene han gjorde. Han var trøtt og sur, og ble plassert på gulvet for å "vise hva han kunne".....håpløst! Jeg fikk en rapport i posten der det sto at han motorisk var på nivå med en baby på 8 mnd.

Jeg er ikke bekymret for dette, jeg ser jo at han utvikler seg hele tiden, det er jo ikke snakk om at ting har "stoppet opp". Men alle barn er forskjellige, noen er tidlig ute med enkelte ting og senere på andre områder. Det jevner seg ut etter hvert!

Skrevet

Barna våre kunne ha vært "Tvillinger". Jenta mi er også finmotorisk, og kan spise selv, og plukker opp de minste smuler med fingrene. Ellers gjør hun det samme som sønnen din. takk for svar, det var beroligende. Man lurer jo litt når alle jevnaldringene fyker langs bordkanten... og farmor ringer for nte gang for å spørre...

Skrevet

Ja, jeg får også mange spørsmål om han går enda :) I tillegg er han en stor gutt, så enkelte tror han er enda eldre enn han er.

Du kan jo be om vurdering hos fysioterapeut på helsestasjonen hvis du vil, men selv synes jeg egentlig det er litt bortkastet. Vi er der ca hver 2. eller 3. uke, og alt hun gjør er å legge han på gulvet og dingler litt her og der med en liten leke for å se bevegelsene hans. Det har klaffet dårlig så å si hver eneste gang mht sovetid etc, så han er som regel ikke i humør til å vise så mye. Hun har jo gitt noen tips om hvordan vi kan "hjelpe" han, men det er stort sett ting jeg har visst fra før ( leke på magen, ikke sitte for mye etc).

Vi skal dit igjen om noen dager, og da kommer jeg til å foreslå at vi kan kutte litt ned på all denne oppfølgingen.

Jeg føler meg i alle fall veldig trygg og sikker på at sønnen min utvikler seg i det tempoet som er riktig for han, og det samme er sikkert tilfelle med datteren din :)

Skrevet

Hmm, det var interessant. Men hadde han andre symptomer? Og utviklet han seg på andre områder?

Fint hvis du kunne fortelle oss litt mer.

På helsestasjonen vår har de ikke hørt om KISS.... :)

Skrevet

Hvis gutten din har KISS kan ikke en vanlig fysioterapaut hjelpe noenting!

Har de ikke hørt om dette heller hjelper det ikke... :(

Jeg var utallige ganger hos barnefysioterapaut, som bablet om at det ville rette seg selv etc.

Men jeg visste art noe var galt.

Så fant jeg ut om KISS og tok kontakt med manuellterapaut/osteopat.

Etter en behandling var han helt bevegelig.

Selv bestemora som var superskeptisk fikk sjokk!

Han bevegde seg helt på en annen måte og utviklingen skjøt fart.

Jeg ville tatt en behandling, kjære deg.

Det er helt ufarlig og gjør ikke vondt og kan skape mye godt.

klem

Skrevet

Signerer Trollmor jeg =)

Jenta vår er akkurat lik.. Hun er nå 10 måneder,men krabber ikke,reiser seg ikke,ruller bare av og til.. Vi får oppfølging av fysioterapeut,og det er nok bare det at hun er treig av seg...

Men hun sitter stødig som ett fjell og roterer rundt når hun sitter.. Hun skyver seg også bakover på gulvet når hun ligger på magen..

Skrevet

Hei! Dette likner også på jenta vår. Hun er litt over ett år nå og har så vidt begynt å åle seg frem litt. Ellers blader hun i bøker som bare det, griper med to fingre osv. Hun sitter ikke selv enda, krabber ikke osv. Vi går til fysio og vi er fornøyd med det. Jeg er ikke bekymret. Hun var 5 uker prematur og skla ha svake armer og skuldrene. Men beina skal være "normale". Så det er bare å vente---- Hun er veldig ettertenksom, ikke begeistret over bevegelser... :) Men høre på musikk eller "lese" bøker, det liker hun..

Skrevet

Hvis jenta di har KISS kan ikke en vanlig fysioterapaut hjelpe noenting!

Har de ikke hørt om dette heller hjelper det ikke... :(

Jeg var utallige ganger hos barnefysioterapaut, som bablet om at det ville rette seg selv etc.

Men jeg visste at noe var galt.

Så fant jeg ut om KISS og tok kontakt med manuellterapaut/osteopat.

Etter en behandling var han helt bevegelig.

Selv bestemora som var superskeptisk fikk sjokk!

Han bevegde seg helt på en annen måte og utviklingen skjøt fart.

Jeg ville tatt en behandling, kjære deg.

Det er helt ufarlig og gjør ikke vondt og kan skape mye godt.

klem

Skrevet

hei, var det til meg? --vi spurte og det var ikke KISS hos oss.

Skrevet

Hallo hovedinnlegger.

Våre barn kunne også vært tvillinger. Min blir 1 år nå på onsdag, han krabber heller ikke-og setter seg ikke opp selv-reiser seg ikke heller... Han åler seg fremover da-og er rask-og han går etter gå vogna si-så han er da stødig.

Vi var på 1 års kontroll forrige onsdag-og der ble de litt hysteriske vil jeg si. Jeg har ikke bekymret meg så mye-annet enn at jeg syns alle andre på samme alder er mye lengre fremme motorisk. På helsestasjonen ble d øyeblikkelig bestemt at han skulle begynne hos fysioterapeut.

Han kan en del ord-og er også flink slik finmotorisk. vet ikke om vi bør bekymre oss jeg? Jeg gjorde ikke det-men etter besøket på helsestasjonen ble jeg litt i tvil...

Men til deg som skrev om Kiss-kidd-dette ble jeg nysgjerrig på!! Håper du ser svaret mitt her du også-for d er noen ting jeg lurer på...

Sønnen min sover ikke om natta,våkner og hyl-skriker ca hver time... Må ha melk for o roes ned, han har spiseproblemer-hatt vansker med å få i han noe mat ( vært innlagt en rekke ganger på sykehus pga dette,finner ikke noe galt,og ingen har noen gang necnt kiss-kidd for oss...), han ble sjekket for hoftene sine frem til han var 6 mnd gammel,og noen mener han har litt skjev fotstilling. Mye av disse symptomene leste jeg om på sidene du la inn link til-og jeg ble derfor litt nysgjerrrig. Kanskje d er dette som feiler gutten vår? Hva tror du? Tror nesten jeg må ringe helsesøster igjen-eller bare vente til timen hos fysioterapeuten. Den kan ikke finne ut om ungene vår har kiss-kidd da? hmmm-ble langt dette da-men håper jeg får igjen svar fra dere ;-)

Skrevet

Hei, det er ikke anonym, men EvaS. Foreslår at du spør fysioterapeuten, siden det er større sjanse for at hun/han har hørt/kjønner til syndromet enn at helsesøstra gjør det. Vår fysioterapeut visste om det. Men som sagt, var det ikke vår tillfelle.

Lykke til!

Skrevet

Eller trillinger, det var akkurat som å lese om min sønn også:-) godt det er flere av oss!

Skrevet

Min gutt ble tatt med vakuum og det var en hard fødsel.

Hadde kolikk, skrek mye og problemer med å rape og få ut luft da han var liten.

Når han skulle åle seg var han litt skjev på ene siden.

Ble kalt slapp av fysioterapauten- hypoton.

Da jeg skulle mate ham hadde han problemer med å spise, brakk seg og fikk vegring mot mat.

gråt når vi tok genseren over hodet, pga av nakkesmerter.

Han var ganske stiv i hodet og ville helst ligge mot en side. Tok mest den ene puppen.

Jeg spurte en rekke ganger både hos fysioterapaut og HS og lege. Neida ingenting var galt. Så frustrerende.. . :-(

KISS er ukjent i norge, nå begynner folk å få øynene opp for det.

Men det var jo det.

På gråten ringte jeg til en tysk osteopat, og spurte om han hadde behandlet KISS før.

Det hadde han, og vi tok en behandling og samme dagen da lillemann fikk litt vann.. sprutet det ut nesa.

Han var åpen, for første gang..

i tillegg krabbet han på alle fire og reiste seg innen en mnd.

Han gikk da han var 13 mnd. han ble helt symmetrisk i begge bena.

Fikk 2 behandlinger mellom 10-13 mnd.

Nå er han 18 mnd og spiller fotball og er kvikkere enn de på sin egen alder .-)

Min egen bror som er fysioterapaut, hadde ikke hørt om dette før jeg sa det. Han mente det ikke var noe å stresse med.

Etter behandling fikk han sjokk, han var like langt som de andre barna!

Barna har det vondt, av dette. nakken og ryggen er ute av stillung. Ikke rart de ikke vil bevege seg da.. :-(

Min gutt har en kjempestor smerteterskel av dette, gråter aldri av vaksiner, tenner eller noe. stakkar hvor vondt han må ha hatt..

Til både Eva S og dere andre med seine barn.

Sjekk dette ut!

Det kan være langtidsvirkninger av dette også.

Kjenner folk hvor barna var nærmere 2 år og fremdeles skulle man bare se det an. Det er bare ikke godt nok!

Jeg skulle ønske jeg visste om dette før, og deres barn som er nesten 1 år og ikke krabber. Det koster så lite å ta en sjekk.

(Manuellterapaut) Osteopat. De må ha behandlet barn med dette før.

Det er bare fantastisk når du ser en løsning på alle de diffuse problemene, og det er deilig å se at de er fornøyde og glade og kan bevege seg uten smerter.

klem

Skrevet

min barnefysioterapaut sa til meg også at det ikke var noe.

Men jeg stolte ikke på det.

Vi var der en rekke ganger og fikk ingen skikkelig hjelp.

de var greie og sjekket alt og beroliget oss med at dette kom til å rett seg selv blabla..

fysioteraputer kan ikke rette opp en symmertriforstyrrelse, det kan bare en osteopat/man.terapaut.

Det er litt status å vite alt selv, og så er det barnet ditt som blir taperen.

Sønnen min sov fler timer i strekk, noe han aldri hadde gjort før. alt rettet seg over natten. Så ikke ta alt for god fisk!

klem

Skrevet

Det samme sa de om min jente. at hun hadde svak muskulatur.

Men hun hadde vondt for å bevege seg pga Kiss. Som de beskriver under her.

Skrevet

Hei igjen.

Ja vel. Altså jeg leste mye om det på nettet, og trodde også da at det sikkert er vårt tillfelle. Men så er det ikke så mange "symptomer" hos zoe nå. Jeg er selv alltid mye bekymra, men her tror jeg det ikke er det. Akkurat nå har jeg ikke tid til å lese alt på nytt, men det jeg husker: zoe er ikke skjeiv, hun spiser uten problemer, ikke ligger som banan, osv osv osv. Hun ER prematur og ble tatt med vakuum og gulpet mye osv osv, men vi var også hos barnelege på nyfødt (i Tsjekkia, siden jeg er tsjekkisk) og de behandler barn som har problemer, og alle var ganske positive. Tror det er vanskelig å stille diagnose bare sånn, på nettet. Men det er klart at det er viktig at folk vet om KISS-syndromet siden det kan hjelpe mange, ja!! Men det er barn som prioriterer forskjellige ting, for noen er det mer interessant å snakke f.eks., for noen å gå... hilsen

Skrevet

Takk for mange svar!

Jenta vår var til fysio da hun var noen månederr (lang fødsel), for å bli sjekket for KISS. Årsaken til barnefysioen var at hun ikke rullet fra side til side. Barnefysioen mente hun bare var av den rolige typen og mente at det ikke var KISS. Hun er ellers frisk og har ingen andre KISS-symptomer.

Hvor lenge bør jeg i såfall vente før jeg gjør noe?

Kan hun trenes på noe vis?

Hilsen hovedinnlegger igjen... :)

Skrevet

PS: om noen vet om noen som kan sjekke henne for KISS i Osloområdet, så kan jeg jo alltid ta vare på navn og nummer, dersom jeg igjen blir i tvil....

H.I.

Skrevet

Symptomene avtok her også og han ble gradvis bedre med tiden, men dette hemmer dem på sikt. Barna lærer jo også gå med tiden.

MEN De kan få seinvirkninger feks bli veldig klossete, dårlig i sport, få lese og skrivevansker, ADHD-lignende symptomer.

Så hvis du synes at zoe hadde dette før, så har hun det nok nå også. Bare at hun må leve med denne forstyrrelsen.

Man kan få skjevt ansikt også. Har du sett Ann Enger Lahnstein?

Jeg var iallefall lettet over å bli kvitt dette.

Men visst du vet med deg selv at hun bare er sein, er det jo greit!

klem

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...