Gå til innhold

Er det skadelig

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er en litt annen situasjon.

Mine foreldre bor i generasjonsbolig med noen barnebarn og noen barnebarn bor langt unna.

Når de barnebarna som bor langt unna kommer på besøk så drar de ikke avgårde sammen med dem på fisketurer og for å kjøpe is, uten at de barnebarna som bor der hele tiden får være med fordi de var å spiste is sist fredag.

De kan sitte med hvem som helst av barna på fanget, de sitter heller ikke fra seg en unge og sier han må vente til mandag, for nå vill de heller kose med en av de andre. De har rom for alle barna, og det tror jeg er stikkordet her.

Dere kan sikkert hevde det er annerledes med foreldre og barn, men jeg får litt vondt inni meg med tanke på en slik forskjellsbehandling av barn som det virker som om noen mener bør etterstrebes.

Skrevet

Kan ikke se at jeg har fortalt deg mine refleksjoner ang barneutvikling, psykologi eller Juul (som jeg forøvrig er uenig med).

Min praksisteori et basert på erfaringer. Og de har fungert hittil. Og frem til jeg finner en bedre metode holder jeg på den. Mange av mine kolleger, og mange av de jeg har lest er av annen formening enn meg. Og det er OK for meg. Det viktigste for meg, er at barn skal være mest mulig rusta til å takle et voksent liv p egen hånd. Jeg vil at mine barn og stebarn skal kunne takle mennesker som deg og meg UTEN å bli for provosert. De skal være trygge på seg selv og sin mening. De skal få beholde sin barsnlige tro, da dette kan hjelpe dem med å oppnå ting som folk bare drømmer om. Jeg vil at de skal forstå den voksne verden, at den er annerledes enn barnas verden.

Men mest av alt vil jeg at de skal vite at de ALLTID har et sted å komme til, selv om pappa har ny kone og nye barn. De skal ALDRI bli fortalt at "Nei, nå får dere finne noen andre å snakke med. Pappa er opptatt".

For meg er ikke dette forskjellsbehandlig. For meg er dette likeverd og rettferdighet. Hans tidligere barn skal ha like mye pappa som "min" unge......

Om du skal kommentere min barneoppdragelsesteori, så må du lese Stern først. Han er jeg veldig enig i :-)

SÅ kan vi ta en real diskusjon......

PS. Det ER faktisk mye en lærer på førskolelærerutdanninga som hadde vært nyttige for foreldre å vite. Ikke angående oppdragelse, men utvikling.......... For eks å forstå barnas lekeutvikling........ Kjempespennende............ :-D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...