Gå til innhold

gravid 16åring - beholde ?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann!!!

Ser du har fått mange svar her, og jeg vil også prøve å gi noen gode råd til deg.. Som de fleste sier her er det du selv som må bestemme dette. Er du klar for å "gi opp" ungdomstida di, og bli mamma på heltid?? Å få ett barn er vel den største gaven en kan få, men man bør være klar for det. Jeg har selv to barn, fikk første da jeg var 15 og neste da jeg var 19. Dette har gått kjempebra, takket være alle de menneskene som var der for meg med førstemann. Jeg er i dag gift med en fantastisk mann, har eget hus og vi planlegger å få nummer tre.

 

Jeg regner med at kjæresten din er på din egen alder, utfra den korte beskrivelsen høres ikke han ut som om han er klar til å bli far. Du bør nok forberede deg på at du kan bli alenemor, selv om det ikke er en ønsket situasjon.

 

Hvis du bekymrer deg for det praktiske (økonomi, barnehage, utdanning) , bor vi heldigvis i ett velferdssamfunn, som ung mor får du hjelp til mye. Det kan være vanskelig å orientere seg om det du har krav på, men helsesøster/jordmor kan hjelpe deg med dette.

 

Alt går, om man ønsker det. Vil bare avslutte med ett lykke til, og håper at du bestemmer deg for det du ønsker.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

 

Du har fått endel svar her, men svarer for det jeg!

 

Jeg ble gravid som 17åring. I 2sek gikk verden under for meg, men så plutseli tenkte jeg positivt på det og ble glad. Dro inn på UL like etter, og hadde en baby på hele 16uker inne der. Da fikk jeg en herlig følelse.

 

Jeg og barnefar var sammen, men i ettertid fant jeg ut at han hadde vært utro fra før jeg visste jeg var gravid. Det var ett hardt slag! Han som var så snill og go. Han hadde ikke bare en dame, det var 5! Hvordan skal man stole på sånne menn? Jeg prøvde, og jeg fortalt ehan at jeg visste. Da fikk jeg beskjed om at vi hadde slått opp for lenge siden, uten at jeg visste det. Jeg og ungen kunne dra til helvete, men fikk jg meg en type senere, skulle han ta fra meg ungen.

 

Ja, ikke særli lur tankegang av han, men.. Han tenker fortsatt på sex og fyll. Jeg får stadig mld fra han om at han har dårli råd, og at han skal rane en bank. Faktum er at han tjener driiitbra! Menmen...

 

Han har også bedt om dna-test. Ungen er jo hans, og det vet han også. Han vet hvor glad jeg var i han da vi var sammen. Men skal bare gjøre det for å såre meg. Fikk høre det av kompisen hans..

 

Det jeg vil si, er at det er sjelden menn oppfører seg slik, og jeg er nok ganske uheldi. Men prat me typen din. Uansett, du har valget til syvende og sist, og det har du tatt. Ser at du valgte å beholde. Gratulerer!:)

 

Det er herli å være mor! :) Masse overskudd har jeg også:) Går på skolen, men har delt opp året, tar noen fag i 2006/07 og resten i 07/08. :) Har bare 3.året igjen. Jeg har bestemt meg for at jeg ikke skal være russ. Skal bruke pengene å spare så jeg får kjpt meg hus. Har allerede kjøpt bil og lappen. I tillegg til masse barneutstyr som var/er nødv da... :)

 

Du lurte på hvilke retter du har:

 

HVIS du blir alenemor: Du får overgangsstønad (i 3år, kan søke om å forlenge det i 2år til hvis du går på skole da). Den er på rundt 9000,-

 

Barnetrygd er dobbel, 970x2

 

Barnebidrag: spørs på inntekt fra far. Hvis faren til barnet ikke jobber, så må staten betale og da er det 1230,-

 

Så kommer kontantstøtten når barnet har fylt ett år, til det er 3år.

..........

Går du på skole og må har barnet hos dagmamma/barnehage så får du dekt 60% av utgiftene.

 

 

Er du sammen me far, så får du barnetrygd på 970kr.

 

Velferdssamfunn er det vi kaller oss?? Syns ikke det jeg! Og dessuten.. Dere som klager på oss alenemødre, hvor mye av disse pengene går bort på mat, klær, leker, bensin, lån, og husleie?????!!!!!!!! Vi har faktisk ikke så myye å rutte me etterpå heller!

 

Gutten min er 5mnd nå! Og verdens herligste:) Syns faren ikke tar ansvar. Gutten trenger en far. Jeg skal ikke sette noen kjepper i hjulene for å hindre de til å bli kjent me hverandre... :) Skal møte familien hans i sommer:)

 

Gratulerer på ny me valget! :) Du kommer ikke til å angre, selv om det kommer noen tøffe tak iblant. De kommer like etterpå til å bli gjengjeldt me ett smil fra barnet! ;)

 

Klem

Skrevet

Jamen?? Sa ikke du at du og pappan til babyen var sammen???

Da har du jo ikke rett på overgangsstønad vel???

Fikk ingen ting da vi fikk barn jeg. Jeg gikk skole jeg også.

Men da det ble slutt mellom meg og barnefaren, da fikk jeg overgangsstønad!

Skrevet

"Velferdssamfunn er det vi kaller oss?? Syns ikke det jeg! Og dessuten.. Dere som klager på oss alenemødre, hvor mye av disse pengene går bort på mat, klær, leker, bensin, lån, og husleie?????!!!!!!!! Vi har faktisk ikke så myye å rutte me etterpå heller!"

 

Jeg er enig med deg jeg... lever ikke noe luksusliv som alenemor. Men her er det snakk om ei som er sammen med barnefaren og tar imot overgangsstønad osv. Da stiller liksom saken seg litt annerledes synes jeg...

 

Hvis barnefar tjener penger + mamman får OS, så skal vel den familien leve ganske greit i forhold til en alenemor som har kun OS, og har alle utgiftene alene...??

 

Synes det er jævlig kjipt at folk går rundt og later som de ikke bor sammen for å få OS når de får barn jeg!! Disse pengene er for folk som virkelig trenger dem!

 

Men det er ikke alltid så lurt å gjøre dette... kjenner ei som lata som om hu ikke var sammen med barnefaren. Hu mottok OS osv. Men, da barnet ble 3 år, og hun lenger ikke hadde krav på OS, da ble det slutt mellom henne og barnefar... ja, hva skulle hun gjøre da?? Kunne ikke gå på trygdekontoret å si at hun var blitt alenemor, for det hadde hun vært i 3 år allerede...

 

  • 2 uker senere...
Skrevet

Har du tenkt å snylte til deg penger ved å late som om du og barnefaren ikke er sammen?? Det synes jeg er lavmål... Det er sånne som deg som er skyld i at folk som tar imot trygdeytelser (og har krav på det) blir sett ned på av folk...

Skrevet

Jeg må bare si at jeg blir skikkelig flau over oppførselen til mange mødre her....å dere er liksom voksne?? Det er hun på 16 som er den voksne her.. skjerp dere, misunnelse ass, je blir kvalm...

lykke til jente 16 :)

Skrevet

Misunnelig?? Fordi at hun tør lyve på trygdekontoret, men ikke vi?

Skrevet

Jeg var da 14år når jeg ble gravid, er 17 år nå og dattern min blir 2år i august.. alt går kjempe bra å er kjempe glad for at jeg beholdt henne.. hun er det beste som har skjedd meg i livet mitt..:)

 

Gikk 2dager i uka siste året på ungdomsskolen og nå er jeg nettopp ferdig med grunnkurs helse og sosial, skal på hjelpepleier nå til høsten..:)

Det er tøft å ha barn samtidig som man går på skole til tider,men man klarer det man virkelig vill..:)

Og er går alt KJempe bra..:) Jenta mi er i BHG om dagen når jeg er på skolen..;)

 

Ønsker deg alt lykke til med den lille, du som er 16år og gravid.:)

Stå på, det er tøft til tider,men det er der for alle uansett om man jobber eller om man går på skolen..

 

KLem

Skrevet

Lykke til!!!

å drit i de teite kjerringene som bare bryr seg om penger...

Har selv ikke penger fordi barnefaren bor borte og går på skole.. han er hjemme 1 gang i mnd kanskje... å vi er sammen JA! elsker han å vi gleder oss til han kommer hjem for godt...

men nå som jeg er alene å permisjonstdein er over sitter jeg uten penger!!! har hatt jobb før, men har ikke muligheten nå. ungen vår er bare 9mnd.. å jeg valgte 100% lønn pga jeg trodde jeg fikk så lite fordi jeg var student og begynte i jobb 5mnd før fødsel...

nå får jeg ingenting lenger.... fordi vi er sammen! MEN HAN ER JO IKKE HJEMME! OG HAR HELLER INGEN INNTEKT..bare et skolelån på 500 000... så systemet er noe dritT!! skjønner at folk utnytter det! og jallefal når du er ung og midt i skolegangen... så det neste jeg må gjøre er vel å lyve.. som så mange andre gjør!!! er vel ingen som har lyst å plasere sin 9mnd gammle baby i barnehage????????.

Lykke til!

unner deg alle penger du kan få..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...