Anonym bruker Skrevet 11. juni 2006 #1 Skrevet 11. juni 2006 Hei! Trenger råd fra dere der ute.. Jeg er 16 år og gravid i 9 uke, og jeg har legetime i morgen. Spørsmålet er bare om vi skal skrive helsejournal, eller bestille time på sykehuset for abort.. Jeg har termin i januar i følge den kalkulatoren her. Planen var da å begynne på videregående høsten 2007 - men har jeg da rett til dagmamma, barnehageplass etc ? Og, ettersom jeg er i utdannelse når barnet er over ett, hva av penger får jeg etter fylte ett år ? Forsørgerstipend fra Lånekassen ? Også er det kjæresten min da, som noen ganger mener det er riktig, også skifter det. Da er alt et helvete og bare dritt, og dette går jo selvfølgelig hardt utover meg. Jeg vet ikke om jeg vil bli alenemor, for han er ganske så ustabil til tider... Men - vil gjerne høre hva dere har å si, så spytt ut om dere kommer på noe lurt..
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2006 #2 Skrevet 11. juni 2006 Gjør det DU føler er riktig!! Og det mener jeg! Tok en abort en gang fordi min kjæreste mente det var det riktige å gjøre, og det ville jeg også så gjerne mene... men det jeg skjønner nå, er at jeg mente ikke det... Gud, som jeg angrer på den aborten!! Det er snart 6 år siden nå...
Miiia Skrevet 11. juni 2006 #3 Skrevet 11. juni 2006 Hei.. Jeg fant ut at jeg var gravid 1mnd etter at jeg var fylt 17, var kjempe redd, kjæresten min ville helst at jeg skulle ta abort, men det var ikke det jeg hadde lyst til. Nå bor vi sammen å jeg fikk vår nydelige datter ca.3mnd før jeg fylte 18, det er nå 8mnd siden=)) Du må gjøre det du føler er best for deg, er ikke sikker på alle lover å regler desverre, men ta en tur til ditt lokale trygdekontor også kan du jo ta en telefon til lånekassen... Lykke til hvertfall=)) Husk å si ifra om hva du bestemmer deg for da=)?? Mvh.
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2006 #4 Skrevet 12. juni 2006 Takk for svar.. Jeg får litt morsfølelsen når jeg ser andre med barnevogn eller baby, og en uforklarlig varm indre følelse når jeg tar på magen.. Kjæresten min synes i dag også at å abortere er det beste, men jeg vet ikke.. Hun/han var jo ikke planlagt, så det er et kjærlighetsbarn, og det er de man elsker høyest (ikke at man ikke elsker de planlagte noe mindre, men) .. Jeg vet om fler som har abortert og angret.. Tør ikke en gang tenke på følelsen man har når man våkner etter narkosen også sier de "nå er det hele over" .. .Jeg hadde antageligvis knekt sammen.. Legetime i dag klokken 10.45, løper inn i dusjen nå! ))
Tiny dreams ♥ Skrevet 12. juni 2006 #5 Skrevet 12. juni 2006 Anbefaler deg å ikke ta abort med mindre du er 100% sikker på at det er det -du- vil. At kjæresten din er usikker er forståelig, men husk at dette først og fremst er ditt valg. Han vil nok vokse med oppgaven dersom du velger å beholde barnet. Lykke til, hilsen ei som har vært i samme situasjon;)
2b&spira Skrevet 12. juni 2006 #6 Skrevet 12. juni 2006 hei jeg har hvert igjennom en fødsel og en abort og hvis du har lyst til å snakke kan du jo legge meg til på msn.. [email protected]
Gjest Skrevet 12. juni 2006 #8 Skrevet 12. juni 2006 Den gikk kjempefint! Skumle damen stakk meg i armen, jeg hater nåler, men hva gjør man vel ikke for sin kommende baby.. Skrevet helsejournal, er ca 9 uker på vei.. HERREGUD SOM JEG GLEDER MEG NÅ
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2006 #9 Skrevet 12. juni 2006 ååå=) gratulerer så mye med lille babyen i magen=)
Gjest Skrevet 14. juni 2006 #14 Skrevet 14. juni 2006 Hei. Vil først og fremst gratulere masse!! Var selv 16 da jeg ble uplanlagt gravid, fylte 17 litt før jeg fikk gutten min. Har aldri angret, selv om det til tider har/er tøft... (men det er det nok uansett alder) Du har i lik grad som alle andre krav på dagmamma eller barnehageplass. Når det gjelder vidregående, har du krav på ett års permisjon. Du søker skole som alle andre, når du har kommet inn må du søke om permisjon, året etter har du plassen fortsatt (du trenger da ikke å søke på nytt). Vet ikke om du bor hjemme eller ikke, vet ikke hvordan det er med stipend og sånn da. Jeg bodde ikke hjemme da, og fikk fødselstipend (man kan få opptil ca 8 000 i mnd nå) sjekk det ut på laanekassen.no Håper dette hjalp litt... Lykke til ihvertfall
Gjest Skrevet 14. juni 2006 #15 Skrevet 14. juni 2006 Takk takk.. Får tolv - nesten tretten lapper i måneden av trygdeetaten så vi skal nok klare oss de første årene.. Takk takk..
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2006 #16 Skrevet 14. juni 2006 Oj... ja men da må det vel gå bra! Hvorfor får du det? Skal du ikke gå skole?
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2006 #17 Skrevet 17. juni 2006 Tolv tretten lapper? Skal du bli enda en av dem som sitter på rævva og innkasserer mens du "ikke bor" sammen med typen? Og det er vel ikke nødvendig å gå på skole lenger nå som du har pult på deg en unge som 16 åring? Du får ikke noe gratulasjoner her nei, du skulle SKAMME DEG!!!!!!!!!!!!
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2006 #18 Skrevet 17. juni 2006 får du 13000 i mnd??? fy søren... hvorfor det? i tillegg til engangsstønad og greier... mens vi andre som utdanner oss og bor sammen med barnefaren får ikke mer enn barnetrygd på 970 kr i tillegg til engangssummen.
Sammy_medGull Skrevet 17. juni 2006 #19 Skrevet 17. juni 2006 synes du er knalltøff som skal beholde. STÅ PÅ jeg er 17 og er mor til to stk. Nesten alle får barn men andre får tidligere! TENK PÅ DET FØR DERE ÅPNER KJEFTEN!!
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2006 #20 Skrevet 17. juni 2006 Hei du. Jeg venter min nr 2. Har en fra før som er 4 og jeg er 22 år. Har vært gjennom en abort oxo, men da var det virkelig utenkelig for meg å bære frem min daværende "kjærestes" barn.. Man føler det vel på kroppen om det føles rett.. Om man kjenner kjærlighet for "magen" tidlig, er det riktige å beholde det. Enten eller, så kommer det til å bli tungt for deg, men du overlever Og det mest geniale.. Tenk at bebisen din får en så ung og hip mamma Du får iallefall en helt ny hverdag om du beholder magen. Og en ny følelse for en annet menneske som man før bare kunne drømt om. Og du må ikke tenke på hvordan det blir som alenemor.. Du er IKKE alene på noen måter. *Stor klem*
Nillee*FikkPerleMarie040906* Skrevet 17. juni 2006 #21 Skrevet 17. juni 2006 har DU lyst å være Madeleine eller? .. haha
Northernlights Skrevet 19. juni 2006 #22 Skrevet 19. juni 2006 Plumpet innpå her på slump, og fant dette innlegget, og ville svare deg, for jeg husker enda følelsen jeg hadde da jeg fant ut jeg var gravid første gangen. Ville bare si lykke til, og fortelle deg at det her angrer du ikke på =) Jeg var 17 da jeg ble gravid i 1983, og nå i sommer skal han gifte seg!Årene flyr så fort, og det å være ung mor er hardt, men har du familie som støtter deg, går det kjempefint. Synes ikke det er så lenge siden jeg som nybakt mor for første gang hadde en nyfødt guttebass på 48 cm og 3000 gram i armene.... En nydelig opplevelse enten man er ung eller "moden mamma" som jeg er i dag (fikk attpåklatt i oktober i fjor) Utdannelse greier du å ta, selv om det er mye hardere etter at man får barn. Jeg hadde 4 stykker da jeg greide å ta examen artium, som 30 åring. Lykke til!!!!! klem fra
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2006 #23 Skrevet 19. juni 2006 Kan du fortelle oss hvorfor trygdekontoret støtter deg så mye mer enn oss andre??? Ingen andre som får så mye, er det?
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2006 #24 Skrevet 19. juni 2006 jeg ble gravid like etter jeg fylte 17.. gått veldig greit=) tok 1 år pause fra vidregående og nå pån igjen...
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2006 #25 Skrevet 23. juni 2006 fordi jeg er under utdanning, og fordi jeg er uten inntekt. overgangsstønaden får jeg fordi jeg ikke tjener penger, dobbel barnetrygd fordi jeg er alenemor og barnebidrag fra faren - naturlig nok.. iaf det jeg har fått beskjed om
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå