Gå til innhold

Hvor mange med BL er gamle turnere,dansere,gå ut i spagatenjenter?


♫ rockesmurf og smurfejenta♥

Anbefalte innlegg

Jeg har fått beskjed om at jeg ble så hardt rammet av bekkenløsning pga at jeg var så myk i ledd . Veldig glad i å tøye og bøye. Har ikke lest at dette kan være årsaken noen plass. Men det hadde vært interessant å se her hvor mange av oss som er i den kategorien. Er det en risiko å være tidligere danser, turner, generelt myk i kroppen???slik at vi ikke tåler den ekstra oppmykingen av leddene under svangerskapet.?? Håper på mange svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje det er noe i det. Ei venninne av meg har alltid vært supermyk i kroppen og hun fikk bekkenløsning kraftig allerede første gang hun var gravid. Jeg er stiv som en stokk, og har ikke fått bekkenløsning før nå i mitt tredje svangerskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes nok andre årsaker også, bllandt annet fleregangsfødsler, dårlig rygg, hoftlidelser mm , men føler på meg at "vi" er en stor gruppe også. Rart at det ikke er skrevet mer om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hypermobile ledd, derfor er det visst ikke så overraskende at jeg er blitt plaget av bekkenløsning. Jeg er ikke så myk; har aldri tøyd mye ekstra (ikke danset ballett f.eks), men jeg har fått beskjed tidligere om å IKKE tøye så mye fordi leddene mine overbøyer seg lett. Jeg har trengt å ha sterke muskler som holder igjen rundt leddene mine, men jeg hadde aldri tenkt på hvor viktig dette er for bekkenet under en graviditet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hypermobile ledd. Har også drevet mye med dans igjennom tidene. Begynte med klassisk ballett da jeg var 4 år. Men har ikke hørt at dette har noen sammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant teori egentlig.. Er ikke gammel idrettsfantast, men har gått til fysio en gang tidligere, og han sa at jeg var for bevegelig i leddene. Er på ingen måte myk nå, ble undersøkt av en manuell terapeut, han lo nesten av meg når han testet hvor myk jeg var.

 

Om jeg er ekstra bevegelig eller ikke er jeg usikker på, men jeg har også gamle ryggproblemer, så holder nok en knapp på disse hva angår BL. Ingenting funker bedre sammen enn en råtten rygg og et råttent bekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har drevet med svømming i oppveksten, skal strekke en del da, så har vel vært myk, men ikke noe spagatjente akkurat... Så vet ikke helt om det har noe å si

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er egentlig hypermobile ledd jeg mener når jeg tenker på myke jenter....jeg er ganske sikker i min sak at mange av oss blir så plaget av BL pga dette. Av mine venninner har jeg nesten kunnet peke ut hvem som kom til å bli plaget, og det har stemt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har faktisk hørt den teories jeg også. Selv har jeg fått alvorlig bekkenløsning og har ligget mer eller mindre i over 3 måneder så langt. Jeg har tidligere danset ballett i flere år samt jobbet som aerobic instruktør og har alltid kunnet gå rett ut i spagat. Nå straffer det seg tydeligvis å ha trent så mye :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ekstremt plaget av bekkenløsning i svangerskapet og etter fødsel. Har danset ballett i mange år, men har definitivt ikke overbevegelige ledd, er heller stiv med små leddutslag til tross for mye tøying. Mange dansere og turnere er visstnok stive nederst i ryggen, dette er jo et området som er knyttet til bekkenet. Har lest at godt trente kvinner faktisk er litt overrepresentert når det gjelder bekkenløsning, motsatt av hva man skulle tro.

 

Min teori er (blant annet) at fysisk belastende jobb øker sjansen for bekkenløsning, ser slik ut her inne på BIM også, dvs helse og omsorg som barnehage og sykehus/sykehjem, butikk, frisør osv osv....yrker med løfting, gåing/tråkking, ståing og arbeid i lett framoverbøyd posisjon og med liten mulighet til å bestemme tempoet selv.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turner og turner, fru Blom. Jeg har gått på turn, men er nok mer en spagatjente enn en turner ;) Ja, og jeg har bekkenløsning. Hadde det litt med nr én og veldig mye nå med nr to.

 

Jeg var meget myk i alle ledd som barn tenåring. Er vel ennå mykere enn gjennomsnittet, men jeg er langt fra så fleksibel som jeg var.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen turner, men har drevet med Taekwon-Do i mange år og har alltid hatt veldig bevegelige hofteledd. Har alltid kunne gå i spagaten og har ingen problemer med å ta en Van Damme... hvis dere har sett den. Guttespagaten på to stoler. Hehehe ikke helt normal.

I tillegg har jeg en ryggskade som påvirker en del. Fikk bekkenløsning rundt uke 15 og ble sykemeldt i uke 20 og har ikke jobbet siden. Blitt ganske hardt rammet jeg da. Legen ville jeg skulle holde senga de siste ukene til termin, men det er jo håpløst!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trener ikke noe til vanlig, men har bestandig vært myk i kroppen! Spagaten tar jeg uten noe oppvarming! Fikk konstatert bekkenløsning i uke 25, men har vist hatt det lenger uten at jeg viste helt va det var!

Så kanskje det er noe i det ja :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg har danset i 18 år og vært aktiv danser i 10 av de årene,jeg har slitet meg låsning i bekkenet før jeg ble gravid og når sliter jeg med begynnende bekkenløsning, er bare 14+0 på vei... dette er fordi jeg rett og slett er får myk i leddene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fysioterapeuten min seier at BL er hormonelt betinga, så då trur ikkje eg at idrett i barndom/ungdom er ein faktor for utviklinga. Veit om folk som aldri har drive med idrett som også har fått BL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått samme beskjed. Jeg er litt over snittet myk, har danset siden jeg var 4år.

Men er også litt over snittet tøyelig i fingre, knær ,håndledd osv.

Har hatt 2 svangerskap med bekkenløsning fra uke10.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i "stiv-som-en-stokk-klubben" og har aldri vært noen idrettsstjerne selv om jeg har drevet med litt forskjellig. Men jeg har alltid hatt litt slarkete ledd. Likte så godt å stå på skøyter, men klarte aldri mer enn 1/2 time, da var anklene helt gåene. Må også varme opp knær godt før jeg løper (de svikter plutselig hvis jeg løper til toget) og fingre og tær knekker og klikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så klart det er hormonelt betinget...det er det ikke noe sp.mål om, men er en overbevegelig så tåler man den oppmykningen av leddene dårlig og resultatet er bekkenløsning. Men hormonene er årsaken . Det er bare det at hvorfor ble jeg så sinnsykt dårlig og ikke mine andre 10 venninder??? Jeg mener at årsaken ligger i min dansing og mykhet og det tyder kanskje på det hos flere også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er veldig myk jeg også;) og har isijas trøbbel.. har dansa og vørt spagaten jente jeg og.. er instruktør på treningssenter i dag , tøyer fortsatt og trodde ikke dette skulle skje meg siden jeg er så sterk,,, men men kanskje det er nettop derfor da?

Det virker jo logisk at hvis leddene er for mobile så vil hormonet som gjør dette enda tøyeligere bli et problem..

Intressant innlegg synes jeg,, jar har faktisk tebkp tanken før;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tanken har streifet meg og. Jeg har alltid vært myk, og selv om det er mange år siden jeg har trent noe nå, så har mykheten fortsatt holdt seg. De av mine venner som også er myke, har også fått BL, så jeg tror absolutt det kan ha en sammenheng. Selv knakk jeg halebeinet for mange år siden, og tror kanskje det også har vært med på å gjøre meg verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har vært svømmer og har veldig myke skuldre i alle fall :) Jeg studerer fysioterapi, og etter et år med undersøker av hverandre har jeg funnet ut at jeg har større bevegelighet i omtrent alle ledd. I tillegg har jeg veldig slakke leddbond i anklene, noe som fører til at jeg "trør over" ofte. Jeg fikk bekkenløsning i mitt første svangerskap (fra uke 8) og har mange ganger tenkt på at dette kan ha sammenheng.Jeg synes det er logisk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke jeg er noe myk i leddene hvertfall, men måtte ha rullestolen hjem den siste mnd. likevel...

 

Men ingen regel uten unntak da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har også hypermobile ledd, og fikk dermed forbud mot tøying og bøying fra jeg var ganske liten, pga belastningsskader. Det ble tidlig slutt på turn og sportsdans, for min del, men har trent styrketrening aktivt hele livet. Hypermobile blir ofte hardt rammet av bekkenløsning i og med at leddbåndene er slakke fra før.

Går til fysioterapi og trening spesielt tilrettelagt den plagen det jeg gjør for øyeblikket gir meg. Akkurat nå er det bekkenet, er i uke 28 og har en jente på 14 mnd. Ble ikke helt frisk mellom svangerskapene, til tross for trening og tilrettelegging, men har stor tro på at det blir bra med tiden.

Tror også at min tilstand kunne vært mye værre akkurat nå om det ikke hadde vært for all treningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trøbla mye i forrige svangerskap, er i gang igjen nå......

 

Jeg gikk til fysio, kiropraktor, vanntrening, mensendigg...you name it.

 

Jeg fikk og høre at pga av at jeg hadde hyperfleksible ledd, måtte muskelaturen kompansere for dette og dermed fikk jeg store smerter.

 

Så det er ekstra viktif for oss å drive bla styrketrening slik at vi har en sterk muskelatur....ehem....jeg har da ikke vært så flink på den fronten....

 

Men det er og hormonelt betinget. Jeg hadde det i sikkert 3år etter forrige fødsel, ble litt bedre men det gjorde seg gjeldene i ca 3år. Og det jeg merket da var at det var værre i menstrasjonsperioder.

 

Har lest om en godt voksen dame som endelig ble kvitt det etter en eggstokk operasjon......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...