Gå til innhold

Hvem sitt etternavn har barna deres??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på om det er vanlig å bruke begge etternavnene på barnet sitt når man er aleneforsørger for barnet sitt fra barnet har kommt til verden?Jeg og faren har blitt enig om fornavn til den 6 uker gamle jenta vår,men er KJEMPE uenig om etternavnet......han sier at selv om vi ikke er sammen så skal hans barn ha hans etternavn.Jeg føler ikke dette er riktig og har foreslått at vi kan bruke begge sitt etternavn,men det sier han ikke er aktuelt.Kan han bestemme dette?broren hans hadde sagt til han at begge barna hans hadde hans etternavn selv om han ikke hadde eller har et forhold til mødrene.så han mente ifra råd fra broren at jentå vår skal ha hans etternavn!!?+hva syns dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det er riktig at barnet får begges etternavn med den som har hovedomsorgen sitt erttnavn til slutt.

Barnet mitt har mors etternavn selv om vi ikke har kontakt med mor. Barnet får automatisk dette ved fødselen fordi mor i utgangspunktet har foreldreretten alene så lenge hun ikke er sammen med barnefaren når barnet blir født.

Har prøvd å forandre slik at min datter får mitt etternavn, men dette er umulig fordi mor og jeg har delt foreldrerett på papiret og hun skriver ikke under på noen papirer (har ikke adressen hennes heller lenger).

Synes systemet er håpløst, men lite jeg får gjort med det.

Så lenge begge foreldrene er inne i bildet synes jeg det er mest rettferdig med begge etternavn.

Lykke til

Skrevet

Dustepappa. Om ikkje han roar seg, kan du berre seia til han at han har ingenting han skulle ha sagt. Om du ikkje melder noko anna, får ungen ditt namn automatisk, så det er jo berre greit. Om han vil ha namnet sitt i ungen sitt etternamn, er det og opp til deg.

Skrevet

Vi var heller ikke sammen da jenta ble født og jeg valgte kun å ha mitt etternavn! Navna begynner på samme bokstav og passer overhode ikke sammen,og siden det var meg hun skulle ha fast bosted hos, valgte jeg mitt! Han protesterte ikke noe veldig videre på det!

Som Kjetil! her sier så har han faktisk ikke en dritt han skulle ha sagt!!

Hvis du er snill mot ham kan barnet ha hans etternavn i mitten med DITT etternavn til slutt:)

DU bestemmer dette, IKKE la deg true av en dott!!

Skrevet

Selvsagt skal ungen ha ditt etternavn.

Skrevet

Jenta mi har pappaen sitt etternavn å mitt som mellomnavn.

For meg spilte det ingen rolle, men for han spilte det en stor rolle så derfor fikk hun hans etternavn som sitt etternavn. Jeg er ikke så nøye på det. Men har dere delt foreldreansvar? vis ikke så bestemmer du dette 100% selv. Kan jo lage en avtale om å bruke begge navnene.

Skrevet

Vi valgte å gi barnet et fornavn og mitt etternavn siden barnet skulle bo hos meg. Vi satte faren sitt navn til mellom navn siden det er kun en håndfull med det navnet. Mens jeg har et navn som over 30 tusen har. Vi er litt snopp og mest praktisk her. hehe.

Eldste barnet har også mitt navn. Hans navn forandret jeg da han var 8 pga at det ble vanskelig for han og ha et annet navn. Foreldrene til vennene hans fant oss ikke i tlfkatalogen, jeg fikk brev fra skolen/eller skolerelaterte lag/andre foreldre til Fru XXXX. Jeg er ikke Fru XXXX, det er jo den andre bestemora hans..

Det er best å ha navnet til den forelderen du bor hos.

Skrevet

Vi hadde samme diskusjon når jenta vår kom til. Navnet ble vi enig om, men etternavnet ble det "krig" om. Jeg ville ha mitt etternavn tilslutt, av den grunn at det er uvanlig i forhold til pappan sitt, mens han selvfølgelig ville ha sitt etternavn fordi "slik er det bare".

Tilslutt så tok vi en enkel loddtrekkning om det, siden vi var venner og jeg følte ikke jeg hadde rett til å ta slike avgjørelser, så lenge han var interessert i barnet, selv om vi ikke var i lag.

Hun fikk dermed mitt etternavn som mellomnavn og hans etternavn.

Skrevet

barnet mitt har fars etternavn. Var naturlig for meg, siden far er en stor del av livet hennes.

Skrevet

Ungen min har bare mitt etternavn, han har ikke ofte samvær med faren sin, skal så smått begynne med tilvenning nå snart.

Nr.2 får etternavnet til faren som mellomnavn om jeg får det frem.

Skrevet

Jeg har både farens og mitt på eldstemann, men det er fordi jeg og faren hans har vært gift. På minsten har jeg bare mitt. (forskjellige fedre på barna) Og grunnen til at jeg bare har mitt på minsten er fordi vi har veldig lite kontakt med faren hans, han var ute av bildet fra jeg var 2 mnd. på vei med minsten. Han har sett sønnen sin og har vært bl.a her å hilst på han noen ganger men har ikke samvær. Og navnet til faren til minsten er allmen kjent innenfor stoffmiljøet her i byen så det var enda en grunn for at jeg valgte kun mitt navn på sønnen.

Gjest marie-s
Skrevet

Sønnen vår har kun mitt etternavn. For å være ærlig så synes jeg det er viktig at banet har samme etternavn som den av foreldrene den bor sammen med. Jeg skjønte ikke hvorfor søsteren og moren min ikke hadde samme etternavn som meg, jeg syntes faktisk det var ekkelt når jeg var liten. Jeg kommer også til å beholde mitt etternavn om jeg noen gang skulle finne på å gifte meg.

Skrevet

jenta mi har kun mitt etternavn :) blir litt langt med 2 fornavn og 2 etternavn..

Skrevet

Vesla mi har kun mitt etternavn.. han fortjener ikke at hun bærer hans navn..

Vil hun hA begge navnene eller kun hans senere, skal jeg ikek nekte henne det..

Skrevet

Gutten vår har begge sitt etternavn, far sitt til mellomnavn og mitt til etternavn. Faren syns det var greit siden han har et veldig vanlig navn og mitt er mer uvanlig.

Uansett så er dette ditt valg, ene og alene :)

Skrevet

min sønn har faren etternavn og mitt som mellomnavn..

selv har jeg foreldre som ikke er/var sammen men jeg har pappa sitt som mellomnavn og mammas som etternavn fordet...

hadde jeg hatt alene omsorgen for min sønn ville jeg tatt pappans som mellom navn og mitt som erternavn....

Skrevet

Begge, med faren sinn til slutt. Han er jo en gutt i tillegg, så rent historisk sett skal han jo ha pappaen sitt etternavn.

Skrevet

Mitt etternavn, og faren sitt som mellomnavn.

Skrevet

Bindestrek mellom her også:) Først mitt, så hans:) Kjempefint og klinger som bare det:)

Skrevet

sønnen min har mitt etternavn og det er av den enkle grunn at jeg spurte faren om han ville at vår sønn skulle ha hans etternavn men det brydde ikke han seg om så da ga jeg **** hehe.....

Skrevet

jeg hører ikke noe fra barne faren (selv om han sier at han skal stille opp) gadd ikke si hei en gang når han gikk forbi jobben min i sta.

jeg har et kjeldent familie navn som passer veldig fint så jeg tenkte at det blir mitt navn så lenge pappaen gir F.

Før det ble slutt var vi enig om et dobbelt navn men jeg vil hels bare ha det ene av dem. har lyst til og bestemme hele navnet selv. kan jo det med lov men syns det er vanskelig alt sammen. [vet jo det er slemt)

nå om dagen vil jeg bare ha det på min måte, men kansje jeg mener noe annet i morgen... he he

Skrevet

Sønnen min har kun mitt etternavn. Han har to fornavn og jeg har aldri vært fan av to etternavn (det er min mening da). Jeg bestemte navn og etternavn alene, og faren var fornøyd med mitt valg!

Skrevet

snuppa har mitt etternavn, og pappaens som mellomnavn.

Men hun har to fornavn,så jeg bruker bare mitt etternavn, men på papiret står det begges.

Skrevet

Nok en ting jeg syns er tullete, og viser hvor tullete dere er.....

Det spiller da inge trille hva barnet heter. Det er vel bare en måte for foreldre å si i fra om at "dette barnet tilhører meg/ oss"

Et etternavn på et menneske sier SÅ lite om det. Og det er så mange andre ting som er viktige spm.

Men, det er vel viktige kamper dette...... Om hvem som "eier" barnet mest!!!

I gamle dager var det rent praktisk at alle het det samme. Men med de nye familiekonstellasjonene er vitkigheten av etternavn blitt litt borte..... Barnet og mora vil hete noe, mors nye samboer no annet, og så barna hans noe tredje. Og hvordan tror dere det er for barna å måtte velge bort et etternavn etterhvert? Eller hva skal det hete når det gifter seg?

Som sagt en tullete sak som blåses stort opp, fordi det har med "eierskap" å gjøre...... Hvem tilhører barnet mest...........

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...