Gå til innhold

Juni: Ang setefødsel


cathy- 80

Anbefalte innlegg

Føler meg nesten utenfor =P

Dere har jo alle termin den 15 juni...

 

Jeg har foresten også kjøpt den Weleda oljen.. Da skal jeg smøre jeg også =) Begynner vel i neste uke tenker jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei:) Tror jeg kan melde meg inn hos dere jeg også.... Jordmor klarte ikke kjenne hvilken vei lillegutt lå på kontroll for 2 uker siden, men jeg er overbevist om at det er hodet som buler ut med jevne mellomrom her oppe ved ribbena, mens rumpa stadig vekk stikker ut på sida og gjør magen min veeeeldig skeiv. Det er også en voldsom romstering "der nede". Han har ligget på denne måten i månedsvis, så dette er visst favorittstillinga (dessverre). Er 34+0 idag (har termin 22.juni) og skal på ny kontroll hos legen om 2 uker. Og denne fastegen min er litt rar og virker ikke som hun har veldig greie på graviditeter (har derfor gått hos jordmor så mye som mulig!) så kan ikke tenke meg at hun klarer å kjenne hvilken vei lillegutt ligger, siden ikke jordmor klarte det, så da blir det vel ultralyd tenker eg....synes forøvrig setefødsel høres ganske så skummelt ut - gulp - det blir spennnende dette her!!!! lykke til jenter :)

 

klem fra meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei folkens.

Jeg har vært hos jordmor i dag. Min har ikke snudd seg.. Hun trodde ikke at den kom til å gjøre det heller.

Jeg har fått time til fødepol den 19 mai. Blir spennende å se hva de sier der. Får vente en uke til å se..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cathy- 80!

 

Så spennende, jeg skal til kontroll 16 mai. Det er egentlig vekst kontroll, men det skal bli spennende å høre hva de sier vedr leie da. Håper jo at han har snudd seg, men det kjennes ut som om ståa er den samme i forhold til bevegelser i magen ol.

 

Du får ha lykke til da, så hører vi fra deg. Dere får høre fra meg igjen på tirsdag etter kontrollen :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende.

Kom på en ting som kan være greit å vite. Min samboer pratet med en ambulanse sjåfør her en dag. Han sa at hvis fosteret ligger i seteleie og vannet skulle gå må en bli liggende pga faren for at navlestrengen kan tukle seg rundt hodet. Jeg spurte min jordmor i dag om det var tilfelle. Hun sa ja. Synes det er litt dårlig at en ikke får info om dette. Hørte dette bare helt tilfeldig. Han hadde hentet flere pga dette.

Så jenter legg dere ned og ring abulansen. Det hadde jeg gjort nå som jeg vet dette...

 

Hører fra deg på tirsdag. Skla tenke på deg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ennå et argument for keisersnitt, synes jeg. Høres skummelt ut!! Jeg venter på time til røntgen, og så skal jeg på ny ultralyd med målinger 19.5. - og så får vi se, da. Da nærmer deg seg veldig termin (06.06.) og i alle fall et evt. keisersnitt... Synes det er litt i siste lita, alt dette her, men det blir kanskje sånn, siden mange babyer snur seg rundt tidligere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres ikke noe særlig ut.

Er nok slik det er. Min jordmor sier at det ikke bør taes rtg før uke 36/37 så da må en bare vente. De vil vel drøye det lengst mulig også pga om fosteret snur seg el ei. Blir til at ting skjer fort. Si at en tar rtg i uke 37. Så blir det til at en skal ta keisersnitt. Det tar dem vel 1-2 uker før termin. Da er det plutselig 1-2 uker så sitter en der med barnet i fanget.

Du får ha lykke til som oss andre. Til lenger tid det tar til mere heller jeg mot keisersnitt, men en får vente å se hva slags råd de gir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg var til kontroll - da sa legen min at han forsatt kunne snu seg og legge seg riktig frem til fødselen! virka ikke som noen bigdeal...hun kunne ikke si om han lå med stump eller hode i bekkenet...men sa at jm måtte finne det ut -om to uker (da 38 uker på vei) hun var bedre på mager osv...

er dette å skyve et event problem forann seg eller er det bare noen som praktiserer ul og ks planlegging nå så tidlig?? skal føde i stavanger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er vanlig å sjekke på UL dersom lege / JM er usikker på leiet i uke 36. Klart de KAN fortsatt snu seg etter dette også, men som regel ikke... Kommer ann på størrelse på barn og livmor osv...

 

Legen min ringte i allefall å hørte med føden om hva som var vanlig praksis. Og fikk til svar at i uke 36 tok de UL. Derfor fikk jeg ekstra oppfølging med ekstra legetime i uke 36 =) Skulle egentlig ikke før i uke 38.

 

Dette er i Tromsø da, jeg aner ikke hva som er vanlig praksis andre steder. Men synes nå uke 38 begynner å bli litt seint å ikke vite...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg har vært på UL nå og skal på røntgen. Babyen er nå ca 14% under gj.snittet (2500g) i uke 36. Og jeg tror jeg er interessert i å føde normalt dersom alt ligger til rette, samtidig som at jeg er litt skremt av det. Skal på ny UL om to uker, det blir akkurat 14 dager før termin. Håper nesten fødselen setter i gang før det sånn at jeg ikke har noe "valg"...

 

Selv er jeg ikke så redd for å revne herfra til evigheten, det jeg er mest redd for er at det skal skje noe med barnet på veien.

 

Etter å ha snakket med JM på UL i dag, er jeg nesten mer innstilt på å prøve å føde normalt. Hun var veldig hyggelig og jeg føler meg absolutt ikke presset til det. Hun tok det egentlig forgitt at jeg ville ha KS denne gangen også i og med at jeg valgte det sist, men syntes det var veldig positivt at jeg vurderer det annerledes denne gangen. Så nå har jeg to uker på meg å ta den endelige beslutningen, så får vi se.

 

Dere andre må fortelle ettersom dere er på ytterligere kontroller... :o))

 

Ønsker dere alle en god 17 mai i morgen!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.en gutt..

Jeg vet ikke hvasom er vanlig, men syntes dette hørtes veldig sent ut. I følge min jordmor er det vanlig å bli sendt til ul i uke 36.

Hvis alt er i orden der slik at en kan føde vaginalt skal det sjekkes med bekkenet om det går. Blir det keisersnitt tar de det rundt 10 dager før. Jeg ville følt det betryggende å sjekke dette tidligere da en kan jo føde i uke 38. Er da greit å vite om den ligger i sete og kanskje ha fått sjekket det meste.

Jeg ville be legen min ringe å få time til ul tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Patronella

Det er gått ungen ikke er så stor. Det er vel en fordel i fht setefødsel. Siden du ønsker å føde vaginalt håper jeg at bekkenet ditt er stort nok. Blir spennende å se. Jeg håper for min del at de kommer med et klart råd for hva som er best for barnet og meg. Har ikke noe lyst til å skal ta en slik avgjørelse på egenhånd. Jeg følger med deg. Skal skrive inn her så fort jeg vet noe selv. Kan nesten ikke vente til fredag.

 

Du får ha en riktig god 17 mai feiring i morgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake fra legen nå!!

 

Han mente at tulla hadde snudd seg å lagt seg med hodet ned =)

 

MEN, jeg er ikke helt overbevist...

Håper virkelig han har rett!!! Meeen, han virka ikke helt sikker. Så jeg tror ikke jeg får ro på meg før JM bekrefter det den 29. mai. Hun virker mye tryggere på sånne ting...

 

Off, den evige ventinga... =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Indiana!

 

Så flott, er jo ikke noe som er bedre enn om det er tilfelle (men jeg skjønner at du er litt usikker). Krysser fingrene for deg jeg xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx :o))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thank youuuuuuuu =)

 

HÅPER - HÅPER - HÅPER

 

ÅÅÅÅååååå... Nå gleder jeg meg sånn til å bli mamma!!! =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg bestil time til akupunktur for å forsøke å få poden til å snu seg. Skal dit på tirsdag, det blir spennende. Holder dere oppdatert. Krysser fingrene for meg selv xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx :o))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jeg tilbake fra røntgen - uten noen svar før på mandag. Skal ta ny UL da. Hater å gå sånn å vente uten å vite noe!!!!!!! Jeg kan jo faktisk føde i løpet av helgen uten at det ville vært unormalt - og da hadde det jo vært greit å vite om barnet har plass eller ikke :-/

Håper de er raske med å få på plass dersom det blir bestemt keisersnitt.

Uff - bare 18 dager igjen til termin. STRESS!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, ja da kan du få det litt hektisk. Skal på røntken til uka og kontroll igjen uka etter der for å få svar. Da har jeg to uker igjen, så jeg havner litt i samme situasjon som deg.

 

Lykke til, ønsker du forresten KS eller er du åpen for å føde normalt??

 

:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har vært på ul i dag. Den ligger fortsatt i seteleie. Målte hodet og magen på fosteret da det skal si hvor stor den er. Magemålet var akkurat under streken, mens hode målet var helt nederst på feltet under streken. Sa at det var vanlig at barn som lå i sete hadde mindre hode. Hun sa at ut i fra dette veide barnet 28 g. Da jeg kom hjem så jeg at barn i uke 36 veier 2700g i løpet av den uken. Da er min større. Forstår ikke dette da begge målene er under, mens vekten skal være over.... Skal tilbake til samtale på onsdag etter at jeg har vært å målt bekkenet man el tirsdag. Skulle ringe på mandag å få vite nåe jeg hadde fått time. Jeg valgte selv at de ikke skulle prøve vending. Tar bekkenmål så er det gjort. Vet ikke om jeg vil føde vaginalt eller ta keisersnitt. Legen sa at det kunne jeg velge selv. Få se hva bekkenmålet sier. Ble bare mere usikker egentlig da en selv kan velge. Sa liksom at det var opp til meg. Synes det er et stort ansvar å ta selv. Får nå se..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper nesten på at målene viser at jeg må ta keisersnitt. Det ble KS sist etter en veldig langvarig fødselsprosess. Orker ikke tanken på lang fødsel denne gangen som muligens ender i KS til slutt. Da er det bedre å ta planlagt KS, tenker jeg. Men - det aller beste hadde jo vært om luringen hadde snudd seg. Sjansene er vel relativt små for det nå, desverre. Uff - utrolig frustrerende dette her. Ikke sånn jeg hadde tenkt det :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen mente jo at hun hadde snudd seg riktige veien.. Mens jeg hadde mine tvil...

 

Men nå er jeg overbevist om at hun fortsatt driver å snur seg rundt.. Først kjenner jeg rompa opp i ribbeina, så ut på siden.. Så kjennes det ut som hun sitter ned i bekkenet, i en V på en måte! Er ikke 100% sikker på at jeg kjenner riktig. Men med tanke på hvor det "sparker" og "kjiler" så tror jeg at jeg har rett.

 

Jeg har ganske lang overkropp, så det kan jo henne hun har bedre plass til å fortsatt snu seg =)

 

Håper bare JM finner riktig posisjon..

Begynner å få angst for at hun sitter i V posisjon, og det blir vel vanskelig å få henne ut da uansett om hun ligger med rompa eller hodet ned?? Hun lå i sånn V på UL......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg var hos JM 18 mai.. Hun mente at den lille fortsatt lå i seteleie, så i morgen er det inn på sykehuset buskerud på UL! *uff* JM skremte meg halvt ihjel når jeg var på kontrollen da.. Hun skulle telle hjerteslag, hun stod og talte og talte i noe som virket som en evighet! 168 slag kom hun frem til til slutt! Hun syntes det var alt for mye og ville helst jeg skulle gå til sykehust og måle det der også.. Med en gang! Jeg braste selvfølgelig i tårer!

Føden mente jeg skulle sette meg og slappe av i en halvtime, noe jeg gjorde.. Og etter det klarte hun å telle 150 slag = normal! =)

 

Men var det virkelig nødvendig å bekymre meg sånn? Som om jeg ikke bekymrer meg nok over seteleie fra før av..

 

Jeg har gitt opp å kjenne om det er hodet eller rumpa som stikker opp.. Kjenner det hodet mitt vil kjenne tror jeg! Her om dagen kjente jeg nemlig TO hoder. .he he. :-P

 

Blir spennende å se den lille på UL i morgen da.. Kommer tilbake meg oppdatering!

 

Til: cath80: Hvorfor ville du ikke at skulle prøve å snu den lille? Er det vondt? Risikabelt?

 

Klem;

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ønskejenta og prinsen

Forstår at du ble beskymret. Barnet blir vel påvirket av oss, slik at hvis vi er oppspilt blir de det også.

Er ikke like lett å kjenne om det er hodet eller hva. Har stusset på dette flere ganger selv, men ser ut til at hodet blir værende der oppe..

Grunnen for at jeg ikke ville at de skal snu er fordi min jordmor sa at det var lite effektivt. Hun rådet meg til å ikke gjøre det. Det skal vist være ganske ubehaglig. Legen som jeg var hos på SB hadde vært igjennom det med sin nr.2 og hun sa at det var ikke godt. Etter jeg har forstått blir babyen godt overvåket i magen når de holder på, men noe risk er det vel i fht navlestrengen. Legen mente det var 50/50 sjangs for om det hadde effekt. Den statestikken var mere på andregangs fødene. Hun forstod godt at jeg ikke ville gjøre dette. Min har ligget slik hele tiden og det kan være årsaker til dette, bla at livmoren er formet slik. Noen synes sikkert det er vært et forsøk, men det må en finne ut av selv.

Det legen sa til meg som jeg har skrevet over er at man kan velge fritt om en vil føde vaginalt eller ta keisersnitt. Hun kom ikke med noe råd sat at det var opp til meg. Jeg ble litt skuffet. Synes det er en stor avgjørelse å ta selv. Valgte nå å sjekke bekkenet, da er det gjort. Til mer jeg tenker på det til mere havner jeg på keisersnitt. Er 60% av de som har seteleie som velger keisersnitt. Av de 40 som er igjen havner vist en av 5 med keisersnitt allikevel. Synes det sier litt.. Skal holde deg oppdatert etter rtg og ny samtale på SB til uken...

KLem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jenter,

 

Tenkte jeg bare skulle putte inn noen kommentar til de to siste innleggene her :o)

 

Jeg har også gitt helt opp å kjenne hvilke deler av babyen som ligger hvor. Det jeg har å gå ut i fra er at jeg hele tiden kjenner hikke nederst i magen og det samme med spark og store romsteringer, også tror jeg nok at jeg gjenkjenner den ene klumpen under høyre ribben og det har visstnok vært hodet på kontrollene. Dette er visst et tegn på seteleie. Ellers lurer jeg flere ganger på om de har oversett at jeg faktisk har to stykker i magen, for oppe ved ribbena har jeg støtt og stadig en stooor klump under hver pupp. Helt snodig, da blir jeg veldig forvirret og lurer på hva i all verden den andre store klumpen er... Men har kommet frem til at det må jo være knær eller føtter (to hoder er nok temmelig utelukket :o)))

 

Når det gjelder å snu babyen manuelt fikk jeg også beskjed om at det ikke var noe særlig gunstig. Det er ganske stor risiko ved å gjøre det og sjansen for at den snur seg tilbake er ca 50%. På Ahus gjør de visstnok helst dette kun dersom det er seteleie, bekkenet er for trangt til vaginal fødsel og mor veldig gjerne vil forsøke å føde normalt og "ønsker" å ta risken. Det er kun en av overlegene der som utfører dette.

Derimot skal ikke akupunktur være farlig. Dette fordi det kun setter i gang noen hormoner i kroppen som visstnok forteller at nå er det på tide å snu seg - fødselen nærmer seg. Barnet og kroppen tar seg da av dette på egenhånd og dermed vil det være som om han snur seg naturlig og det er ingen fare tilknyttet dette.

Det lykkes visstnok i opptil 80% av tilfellene i uke 32-36, men lykkes også etter dette og er verdt et forsøk for meg, vil så gjerne gjøre dette den rette veien. Derimot har jeg mine sterke misstanker om at jeg havner under 20%´en... Men jeg prøver :o)

 

Bortsett fra dette heller jeg mer og mer mot KS jeg også (selv om jeg i utgangspunktet ville føde vaginalt nå tross for seteleie). Iflg JM på siste kontroll på Ahus fortalte hun at det iflg rapporten fra 2005 var 30% av de som forsøker å føde vaginalt seteleie som endte opp i haste KS. Nåvel, 30 av 100 eller 3 av 10 er jo ikke så ille tenkte jeg, inntil jeg fant ut at det også var 1 av 3 og med den flaksen jeg har havner nok jeg der og DET er jeg ikke spesiellt interessert i. Kanskje gå to uker over og ende med KS allikevel, ehe not - ikke spesielt fristende...

Skal uansett ta røntken til uka og inn på ny UL uka etterpå, de kan nok kanskje klare å overtale meg til å gjøre dette vaginalt, men om jeg tar avgjørelsen helt på egenhånd tror jeg nok kanskje det blir KS denne gangen også. :o(

 

Vi høres, gir lyd fra meg etter akupunktur på tirs :o) !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ja jenter.. Idag har jeg vært på UL da.. Og ikke overraskende; Seteleie enda.. Uff.. Hadde jo et ørlite håp da, men akk..

Legen som utførte UL på meg var veldig hypp på å prøve å snu han! Hun skrev meg opp på time til onsdagen, selvom både jeg og sambo er noe i tvil.. Hun bagatelliserte alle våre bekymringringer og alt det jeg har hørt og lest, og det gjør meg bare enda mer bekymret!!! Uff..

 

Jeg og sambo skal diskutere det litt til, men jeg tror vi kanskje skal prøve å gjennomføre det, og om det blir for vondt så skal vi avbryte det.. UFF!! ti tusen tanker om hva jeg skal gjøre altså.. Syntes det er så merkelig at noen sykehus anbefaler dette på det sterkeste mens andre helst ikke vil gjennomføre det i det hele tatt..

 

Har dere noen formening om dette?? Alle råd/erfaringer mottas med takk altså!!

 

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...