Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg er så enig med deg hovedinnlegger ang.knipsing på hendene.jeg brukte å knipse fingrene til størstn av og til hvis han ikke sluttet med det han ikke fikk røre da han var rundt året,men etter å skrevet inn et innlegg her en gang om det,fikk jeg høre at jeg var verdns verste mamma og mishandler!det er ikke snakk om å slå barnet,men å knipse på handa.mamma gjorde det på meg og mine søsken da vi var små,men hendene sitter fortsatt på kroppen og er verken gul eller blå eller arrete!!!!!!!!!jeg syns det er helt borti natta å kalle dette for å slå!nei,det man liksom skal gjøre nå er å go prate med barnet uansett hva og hvor galt det barnet gjør for noe.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå ble jeg nesten litt lei meg her! Her kommer det en masse gode ideer til hvordan man kan løse dumme situsjoner, UTEN å knipse på fingrene o.l., og så er det fortsatt noen som synes at dette er en O.K. måte å handle på, her skal det ikke "dulles", nei!

Jeg tror verken på dulling eller knipsing.

• 1 år senere...
Skrevet

Forteller at han ikke fårvgjøre det og fjerner han fra situasjonen.

Skrevet

jeg sier bare nei til henne og tar henne bort.. Men tror ikke at hun husker hva som er fy på maaaaaaaaaange månder ennå...De er jo så små ig langtids hukommelsen er jo ikke helt tilstede ennå...

Skrevet

Jeg skjønner ikke hva som er galt med å knipse ungen på fingrene og si nei og fy! Alle dere som lar vær å si nei fordi dere mener ungene må få lov til å utforske, kommer til å få store problemer med bortskjemte unger når de blir større. Har flere venner som omtrent aldri sa nei, og ungene er nå ufyselige og hører ALDRI på et nei! Vi må slutte å tro at ungene blir skadet av oppdragelse - se nå rundt dere på skolen og i barnehager hvor lite respekt unger har for voksne - det er motbydelig. Vi er NØDT til å være strenge uten å være redd for å skade de. Det er INGEN som liker bortskjemte unger. Og tenk når de blir voksne, så vanskelig det blir for samboer og ektefelle å bo sammen med noen som alltid får det som de vil. Unger blir ikke redd for foreldrene hvis de knipser dem på fingrene - men kanskje de lærer respekt og hvem som bestemmer. Vi er jo foreldre - ikke venner. Vi er GODE foreldre, og SNILLE foreldre er ikke alltid det samme som GODE foreldre. Jeg synes absolutt du skal gjøre hva du vil - hvis det hjelper å knipse han på fingrene, hvorfor ikke?!

Skrevet

I den alderen har de ikke noe konsept av rett og galt, og ihvertfall ikke innlevelse i hva du tenker og føler. Forståelse av hva hans/hennes handlinger kan ha som følger er ikke til stede, og ihvertfall ikke hvorfor du skulle bli sint/lei deg om det og det skjer. Derimot driver de og oppdager at noe skjer når de gjør det ene og det andre, og det synes de er utrolig gøy! Konsekvens, men altså uten fnugg av moral. Han oppdager at når han hiver ut en bok av bokhylla så kommer du og sier nei, og han blir utrolig opprømt av at dette skjer hver gang, og at han begynner å kunne forutse det. Skikkelig stolt!

Dette mener jeg å ha lest i Elisabeth Gerhardsens etterhvert mye omtalte og mye omdiskuterte bok "Smarte knep...", og det ga meg litt sårt tiltrengt forståelse av hvorfor min sønn stadig gjorde det jeg hadde sagt at han ikke skulle med et forventningsfullt smil om munnen.

Du kan ikke gjøre annet enn å gjenta at det der er ikke lov, ta ham bort derfra, vær konsekvent, forsøk å avlede, og vent så tolmodig du kan på at han blir rundt 1 1/2 år, så begynner vettet å komme ") ...

"Slem gutt" begriper han ingen ting av. Og fysisk avstraffelse er forbudt. Jeg tror at du bare legger grunnlag for at han i omgang med andre vil kopiere din krasse væremåte, uten å egentlig ha forstått noe om hva det skulle være godt for.

Lykke til!

Skrevet

I følge HS er det lov å klapse barna med hånden på demmes hånd, menikke knipsing for det kan gjøre forferdelig vondt...

prøv selv...

Det er forskjell på å la barnet utforske å ødelegge...sønnen min ødelegger bare..han er ni mnd og slenger ting på gulvet så de går i stykker eller tygger påd et..jeg klapser han på hånden og sier nei nok til at han forstår at det ikke er lov.

Jeg vil ikke kalles fysisk straff slik som juling er...man må få lov til å ''ta i litt''....

Hva med de foreldrene som tar tak i armen til barna? det er jo fysisk? eller er det OK?

Skrevet

Bare knips han på fingrene du, så skal jeg garantere deg at du får en uoppdragen unge. En som tror at knipsing er tingen og som da kommer til å gjøre det mot andre etterpå (eks barna i barnehagen). Eller en utrygg gutt som ikke helt skjønner hvorfor mamman gjør noe som er vondt på han!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...