Gå til innhold

hva slags bedøvelse har dere bestemt dere for?


Maiprinsessa06♀&Maiprins09♂

Anbefalte innlegg

Noen som har tenkt ut hva slags bedøvelse dere vil ha under fødselen? Eller om dere vil ha noen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Off ja si det, vil jo selvfølgelig prøve uten, men kjenner jeg meg selv rett blir det nok Epidural tenker jeg:o) Så sant jeg rekker og kan få det!! At det er forsvarlig og slikt!! Er kanskje en liten pingle jeg ja.....!!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Definitivt epidural- etter erfaring fra sist gang! Og hvorfor i all verden skal man kalle seg pingle av den grunn?? Smertestillende er oppfunnet nettopp for å døyve smerter så hvorfor ikke benytte seg av det? Er i like god kontakt med kvinnen i meg og moder jord for det! :-)

Fantes det noe som lidret pressriene sa jeg gjerne ja takk til de også!

Lykke til damer- og kjenn på magefølelsen når det gjelder smertestillende og ikke alt det andre "forståsegpåere" sier- det er tross alt du som skal igjennom smertehelvetet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lystgass og akupunktur skal jeg ha... hvis jeg rekker :)

 

Men ting kan vel ikke planlegges sånn i detalj på forhånd..

-må se det an.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har egentlig ikke lyst til å ha så mye bedøvelse, men det er lett å si nå.. Så når jeg er oppe i det så tror jeg jeg vil ha det de måtte tilby. Føler meg ikke mindre kvinne for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil helst føde uten bedøvelse. Husk at det er mange bakdeler med bedøvelser også. det er ikke bare fordeler. Man vet aldri hvordan fødselen blir. Jeg synes derfor at det er dumt og bestemme seg for slikt på forhånd. Jeg vil ta det som det kommer. Vet ikke om jeg klarer å føde uten smertelindring, men jeg vil helst prøve uten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Eg fødte for snart tre veker sidan og høyrer eigentleg ikkje til her lenger, men vil bare dela mi erfaring.

Eg hadde ikkje bestemt meg for noko på førehand, men både legen og jordmora mi var veldig anti-epidural, så eg hadde fått litt skrekken for å ha det. Men etter ni timar utan effektive rier, ville dei setja drypp. (Det vil seie at riene var vonde og lange, men opninga gjekk treigt.) Då ville eg ha epidural, og eg kan seie med ein gong at neste gong skal eg ha epidural før!

Det tok vekk toppen av riene og gjorde at eg sleit mindre. Og eg vart ikkje lamma i føtene som legen min hadde sagt!

Eg prøvde og lystgass, men syns ikkje det var så fantastisk som mange vil ha det til....eg spydde av den... Truleg etter ein overdose..:o)

Men etter fødselen er alt gløymt, så det er ingen grunn til å grua seg som førstegangsfødande. Bare tenk på den fantastiske premien som snart kjem til å liggja på magen din! :o) Ein utruleg følelse! Gled dykk!!

 

Lykke til alle saman.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er LIVREDD epiduralen.....det skal myyyyye til for at noen skal få lov å stikke meg i ryggen.....men ønsker badekar og lystgass og åpen for andre ting(utennom epidural da) gleder meg masse nå!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forrige gang hadde jeg planlagt at jeg skulle ha epidural og alt annet de kunne tilby, for jeg grudde meg voldsomt til fødselen. Men ting gikk ikke som planlagt, og jeg rakk ingen ting. Styrtfødsel i seteleie var fryktelig vondt, men det gikk jo fort da.. Så denne gangen kommer jeg ikke til å planlegge noen ting, men ta alt som det kommer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Kan man bestemme seg for det da?

 

Syns det er mange som vil ha epidural, som kanskje ikke engang rekker å få det, og mange som ikke vil ha som tilslutt ender med å måtte ha det allikevel.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil prøve uten, men vet jo ikke hva jeg går til, så er åpen for at det går skeis.. Har tenkt mye gjennom hva jeg vil, og informert samboer godt. Jeg skal uansett pokker IKKE ha petidin. Det påvirker nemlig barnet, og hvis du får det for sent før fødselen kan ungen være for sløv til amming og blikk-kontakt. Epidural er jeg åpen for hvis det trekker ut, eller hvis JM sier at hun synes det er på tide. De har masse erfaring og ser ofte hva du trenger.

Ellers håper jeg på badekar, men husk at vannet ikke skal være for varmt, da blir barnet stressa. Og håper jeg er en av de som liker lystgassen. Mamma klamret seg ihvertfall godt til den maska i sin tid.. Har dessverre litt liten tro på akkupunktur, og da hjelper det sikkert ikke på meg, men vi får se..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting for håpentligvis.

 

Fikk epidural med nr 1 og har fått skrekken av den opplevelsen, med nr 2 ble det bare akupunktur...

 

Så denne gangen blir det det og risposer (kjempe digg), så får vi se hvordan det går.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ingenting med nr 1 og skal heller ikke ha noe nå, det får gå sin gang sier jeg også ser jeg hva som skjer det er utgangspunktet egentlig. Jeg kan ikke huske at det var så forferdelig sist gang så jeg er ved godt mot foreløpig hehe;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne gangen skal jeg forsøke å unngå epidural siden det virker hemmende på riene og kan bremse fødselen og faktisk føre til at den blir lengre. Jeg ønsker dessuten ikke å få riestimulrende drypp hvis jeg kan unngå det, det som skjedde pga epiduralen sist. Det var vonde rier det! Jeg vil i badekaret, ha akupunktur og stå i prekestolen så lenge jeg klarer det. Har heller ikke noen god erfaring med lystgass, ble bare skitfull av det uten at det tok smertene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker ikke epiduralen. Det er ikke fordi jeg vil ha det mest naturlig, men fordi jeg får lett bivirkninger. Men vil benytte den om jordmor skulle mene det er for det beste. Ettersom jeg forstår er det visst ikke lett å bestemme slikt på foran. Jeg tar det som det kommer og håper jeg slipper.

Lystgass har de visst ikke på haukeland, så jeg får vel bestemme meg for hva jeg vil etter at jeg har vært på omvisning på storken, der får jeg vel vite hvilken alternative smertelindringer de har.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser ut som epidural er en fin ting å få når smertene står på som værst... har lurt litt på den selv.. så jeg kommer til å nevne det for jordmor med en gang jeg kommer inn på føden. for at jeg i det helketatt skal få tid til å få den...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil helst prøve uten, men blir det langvarig og smertene for ille vil jeg nok be om noe. Hva det blir til får bare tiden vise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann..

Jeg vil ha epidural .. Hadde det med nr 1 og synets det hjalp med på smertene da.Og jeg fikk slappet av og samlet krefter,,Vil abbsoult anbefale det ja.. Men jeg er så rar jeg da, mente ta jeg sku ha minst mulig smerte stillendes og ingen ting som gikk over til babyen,,Men jeg tok imot epidural med nr 1..Med nr 2 angrer jeg så mye på at jeg sku gå gjennom en fødsel uten noe..Hadde rier i 2 dager i strekk, dem kom under 2-3min, kjempe sterke var dem å.. Fikk sprøyte for å stoppe riene..Men babyen sku komme ut ja ,hehe..Til slutt var jeg så sliten og helt uten krefter at jeg fikk noe å sove på,,jeg fikk det j hadde nekta mest på,, en slik sprøyte som går direkte til babyen..Man må ha motgiften klar med negang babyen blir født, fordi ungen er så sløv og har problemer med å suge bryst å videre...Peditin heter det..Men akkurat da var jeg så bort at jeg bare lot dem få holde på.. Jeg sovna vel noen timer, 2-3 timer.... Dem har sluttet med det på Orkanger, og bra er det.. mange sykehus har sluttet med det..

Så til slutt da jeg var helt utmattet ba jeg om epidural,men da var det for seint.Man må nemelig ha en anastsi lege som setter den...Og han må ha besjed minst 30 min.. Så jenter gi besjed før det blir for seint.. Jeg venter nr 3 nå, og ska ha smerte stillendes ja.. Epidural ja..

Lykke til alle sammen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som med nr. 1 vil jeg prøve uten, men ender nok opp med alt utenom lystgass (kasta opp av den). Jeg sa fra med en gang jeg kom inn at jeg ville prøve uten noe, men at jeg ønsket all mulig bedøvelse hvis jeg eller de trodde jeg hadde behov for det. Det fikk jeg, og angrer ikke på det.

 

I tillegg: Ikke glem å be om klyster hvis dere har lyst til å ha det. Jeg ønsker det denne gangen også.

 

Det jeg angrer på er at jeg ikke kom inn på føden før slik at jeg rakk å si fra om at jeg egentlig ønsket å sitte i badekar og å få akupunktur. Det skal jeg huske denne gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg planlegger ikke så nøye hva jeg vil ha. Men tanken er å ha en mest naturlig fødsel. Kanskje uten smertelindring, eller kanskje akupunktur eller lystgass.

Etter å ha holdt på i 20 timer sist, fikk jeg til slutt epidural pga utmattelse. Jeg ønsker virkelig IKKE epidural denne gangen, så jeg kommer til å styre laaaangt unna det hvis det er mulig.

Men jeg tror det er viktig å være åpen ved en fødsel. Ingen fødsler er like...

 

Lykke til:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk epidural med nr 1 og tok skrekken da, så denne gangen blir det naturlig!!!!! :)

 

MEN aldri si aldri, kan hende jeg glemmer den epidural opplevelsen fra sist og skriker om det denne gang :P

Men prøve skal jeg :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal føde i vann, så får ikke smertestillende .. Men, tror det går kjempe fint uansett! :-) å om det blir for ille får jeg flytte over på den andre avd der jeg kan få noe for smertende :P hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...