Gå til innhold

Begges etternavn, bare fars, eller mors???


Tobarnerfint

Anbefalte innlegg

Har dere bestemt dere for hvilket etter navn barnet skal bære? Vi hadde bestemt fars, syns det holder med ett. Men min datter fra tidligere forhold har både mitt og fars, hun er snart 8 år og reagerte på at babyen ikke skulle ha mitt. Dette var viktig for hennes samhørighet med barnet, de måtte jo i hvertfall ha et likt navn, hehe så søt når hun sa det. Ellers var de vel ikke i slekt:)

Så vi har funnet ut for hennes skyld at hun skal føle seg like inkludert at vi gir babyen også mitt navn, men fars som hoved etternavn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det syns jeg var veldig lurt! Veldig fint å gi storesøster både et "eierforhold" til barnet og til familien (at hennes ønsker og behov tas på alvor). Er ikke alltid like lett å bli storesøster, men det høres ut som dere legger det til rette for at hun skal bli glad i broren/søsteren sin, uten sjalusi :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Jeg har to gutter med mitt og fars etternavn (mitt til slutt)

Har fått en ny gutt med min sambo (og venter en jente til høsten) disse to får bare hans etternavn, siden han ønsker det så strekt..

 

Eldstemann reagerte på dette, men godtok forklaringen om at stefar ikke hadde noen med sitt etternavn og ønsket dette veldig! De har forøvrig også muligheten til å få samme etternavn, men det tror jeg ikke jeg ønsker... føler at det blir litt feil.

Jammen ikke enkelt med alle disse navnene, men jeg tror familetilhørigheten kommer mer av samhold enn av navn. Men det er vel opp til det hver enkelt føler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilhørighete kommer klart mere av samhold enn navn.

Men for barnfra spiller det ingen rolle om barnet får mitt, hans eller begge. Ikke for meg heller egentlig. Så derfor lar vi min datter få være med og bestemme litt, noe hun også setter pris på. Hun har fått være med og velge det meste, både navn, vogn osv, selv om vi har hatt siste ordet. Vært litt redd for søskensjalusi siden hun har vært enebarn i 8 år når babyen kommer, men det går nok bra. Hun gleder seg stort=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Knøttet, 15.07.06

Her har vi litt av hvert... Har lange etternavn begge to, pluss at gutter i hans familie har et mellomnavn som er "tvang".. (tradisjoner vet dere..). Vi har gitt jenta vår begge etternavn (og ett fornavn), hvis vi får gutt nå skal han kun ha fars etternavn og dette tradisjonsnavnet. Etternavnet på begge er dermed fars; mens mellomvanet sier noe om det er gutt (fars tradisjonsnavn), eller jente (mors pikenavn). (jeg har pikenavnet mitt ennå jeg da, gir det ikke fra meg, er mye finere enn hans.. he he. Vi er gift)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer babyen til å ha kun fars etternavn. Synes det blir for mye med to, også er det litt viktig at sønnen til sambo føler at de er brødre også i navnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kommer til å ta begges, men hans sist fordi det klinger best sånn.. hehe!! ;0) Da får barnet 3 navn, for vi vil ikke ha dobbelt navn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tar hans og jeg og :) vi er ikke gift enda, men har planer om det i fremtiden, jeg føler at dette knytter oss mer som en "familie", dette er hva jeg føler, så jeg mener ikke at det er sånn for alle, bare at vi føler det slik =)

 

Gleder meg til å ta hans navn jeg, litt stolt hehe !

 

Klem fra meg !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tar hans etternavn - dvs hans siste etternavn pga han har tre! Det passer ikke å kombinere med noen av mineto eller hans tre - høres bare forferdelig teit ut :) Men jeg synes det er helt greit og enkelt med bare ett etternavn. Har selv to + dobbeltnavn og synes det er litt mye. Min svigerinne tok to av sine og det ene til mannen - det syntes jeg var litt pussig. Det høres ikke bra ut heller. Synes maks man skal ha to etternavn - en av hver. Men vil vår lille ha et annet navn enn det vi har valgt når h*n blir stor så er det jo opp til h*n.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå det kom litt feil frem - min svigerinne tok altså tre etternavn til sin jente - skulle det stå :)

 

Men som det står i innlegg over - familietilhørigheten ligger ikke i navnet. Det kjenner jeg med meg selv om med "halvsøsken" som det heter (så fælt).

 

Men nå som man kan skifte navn litt som det passer en, og vi har dine-og-mine-barn-familiene, kommer det muligens til å bli helt vanlig at man har ulike etternavn i familien - i forhold til tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hos oss har vi - dvs. jeg - *hihi* funnet ut at det er nok med fars etternavn. Vi har begge lange etternavn, og det blir bare mer komplisert å bruke begge. Dessuten er hans sjeldnere enn mitt. Men hvis vi gifter oss, skal jeg beholde mitt i tillegg til å ta hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har to lange ganske sjeldne etternavn. Ikke søren om jeg gir fra meg mitt navn og helst vil jeg at barna også skal ha mitt. Synes det er fint å bruke begge navn. Et fra hver av oss... men vet ikke helt hordan det kommer til å bli... Blir nok iallfall en diskusjon dette!!! Og han har også sin mors navn og hva med det. Foreldrene hans er skilt og han er nærmest moren...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er lett for oss som bare har ett etternavn, tenk når barna skal gifte seg, nå til dags har jo søren meg alle unger både 3 og 4 navn, derav flere og flere to etternavn. Deres generasjon har da 4 etternavn....blir for sykt spør du meg ! Da bør man sette seg sammen og finne ut hvilket navn som er penest kanskje....sjeldnest om du vil.

 

Iallefall synes jeg at to etternavn blir mer for foreldrenes skyld, enn barnets ! Min mening !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har begges etternavn og det kan være bl.a fordi min manns etternavn er meget vanlig.... slutter på -sen... da er det fint at barna mine kan få et navn til som er litt mer uvanlig.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, det er nok mest for vår egen skyld at vi velger begge navna. Men gjør det nok likevel ;o)

Gifta oss for to år siden, men jeg har ikke endret etternavn - så vi behøvde ikke å kjøpe nytt skilt til postkassa ;o) Ble enige da om å vurdere å endre viss vi skulle få barn engang, for mannen min syntes det er kos med samme navn. Var enig om å vurdere det - men har igrunn ikke endret syn. Så lillegutt vil få begge etternavna, men det blir vel bare en bokstav som viser mitt navn også brukes hele farens navn. Det gjør datra hans og, heter X. Xxxxxx. Det skal sies at vi begge har slektsnavn med laaang historie ... Sånn sett hadde jeg nok endret navn dersom jeg hette et -sen navn som jente ...

 

Men enig, det er jo for vår egen skyld vi gjør dette! Å si at "da kan barnet selv velge når det blir eldre" blir jo en litt tynn unnskyldning ... men jeg bruker den selv ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes 2 etternavn er alt for masse!!!!! Er jo så tungvint!! Vi setter mitt som mellomnavn og hans som etternavn. (jeg gjorde det samme når vi giftet oss).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gir barna etternavnet til pappa'n. Jeg har et veldig vanlig navn og det klinger ikke bra med begge navna sammen, derfor blir det sånn. Og hvis vi en gang skal gifte oss (håpe, håpe...), så kommer jo jeg også til å ta navnet hans. Det eneste negative med dette er at det er veldig rart at jeg ikke har samme navnet som resten av familien, men, men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme gjør vi-begge jentene våre(snart) har først mitt etternavn som et slags mellomnavn, og så pappas etternavn:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi velger det som klinger best..Datteren min er bare min egentlig, så hun beholder bare mitt navn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...