Gå til innhold

hvor lenge lar dere pappan få permisjon?


Gjest

Anbefalte innlegg

min mann har lyst å være lenge hjemme, noe jeg synes han skal få lov til,men han greier ikke å bestemme seg for hvor mange uker han vil ha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min har bare fått sine 5 uker + 2 ved fødselen som arb.giver betaler (heldige vi)

Men har til gjengjeld masse opparbeidet avspasering og ferie å ta av.

Så han får hvertfall en 4 måneder med lilegutt (og meg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min mann får ikke betalt for de 2 første ukene. jobbeer i et lite firma, og de bestemte seg for å høyne lønnen i stedet for å få 2 uker permisjon,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare kommentere at jeg ikke føler at jeg "lar" mannen min få permisjon av meg... Vi deler den, slik vi gjør med det meste av både byrder og goder! :-)

 

Han overtar permisjonen når lærerferien er over og studiene begynner for meg - gutten vår er født i februar, så det betyr at vi deler omtrent 50-50.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er enig med deg ida pida... man lar ikke mannen få permisjon fra oss...jeg har lyst å være lengst mulig hjemme med babyen...og i tillegg så har jeg ikke noe jobb å gå tilbake til... så vi har avtalt at han skal ha kun de fem ukene...hvis ikke hadde vi kanskje tapt ganske mye penger på det... og som han sier, han hadde nok syns det var utrolig kjedlig å gå hjemme heledagen....hehe..han er av typen som går på jobb selv om han har sykemelding...han begynte i ny jobb for noen mnd siden og har nå en 8-16 jobb..helt genialt... før jobbet han mye kveld og i tillegg lørdager... så tror nok at han skal få mye tid med den lille selv om han ikke er hjemme ,,,

 

huff..ble langt å rotete dette....men men..dere får leve med det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min får ikke betalt dei 2 ukene så han kjem til å jobbe. så skal han ta ut 5 ukene som han har rett på og da skal eg ta ut ferie. Men noe mer blir det vel ikke, rett og slett fordi han ikke har tid og har ganske stort ansvar på jobben slik at han ikke kan være vekke lenge av gangen. Eg personlig kunne godt tenkt meg å begynne å jobbe litt tidligare men vi får sjå det an. Vet ikke om det går an å forandre på opplegget etter at man har søkt om...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med de to over meg. Jeg lar ikke pappaen til babyen få av "min" permisjon, men vi løser det sånn det er mest hensiktsmessig for oss alle tre, med tanke på jobb osv.

Vi har ikke helt bestemt oss, men sånn det ser ut nå, blir jeg hjemme i sju eller åtte mnd, så går jeg tilbake i jobb, mens pappaen er hjemme resten av tiden. Han vil ha mest mulig hjemmetid med babyen, og da synes ikke jeg det er riktig å tviholde på retten til å være hjemme ett år.

Synes mange fremdeles tenker veldig gammeldags på dette punktet. Hvorfor er det sånn at det fremdeles regnes som morens permisjon, dette året?

Amming er jo ett sterkt argument, men ellers ser jeg ikke noen gode grunner til at det ikke skal være pappa som er hjemme med babyen.

Derfor skal jeg og sambo dele mest mulig likt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde visst sneket seg en i mellom:-) Er enig med ida pida og Lene 1. mai Høygravid skulle det være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også helt enig med ida pida og Lene!! Dette er en gode som skal deles mellom foreldrene, ikke en rettighet mor har!

 

Et vennepar av en venninne (klisje, jeg vet) greide ikke å bli enige om dette. Han ville ha mer enn 4 uker (var for noen år siden) og hun ville ikke gi ham mer. Ble skikkelig problem, de hadde en sønn fra før og til slutt foreslå JM at de skulle gå til familievernkontoret for mekling/samtale. De ble fortsatt ikke enige, men det ble til slutt bestemt at pappa skulle få flere uker!!!

Tyder på at hvis far og mor er uenige, så er det far som "har rett"..... Ble hvertfall sånn i denne saken....

 

Uansett; her skal pappa være hjemm i 4 måneder... Veldig taknemlig for det... Han får kosetid med lillegull og jeg får komme tilbake på jobben min (som jeg savner SÅÅÅÅ mye).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min tjener bedre enn meg, så vi taper i utgangspunktet på at han tar en større del av permisjonen.

Likevel: penger er jo ikke alt! Vi får heller ha litt dårligere råd den perioden. Vi har bestemt oss for at han skal ta 11 uker med permisjon + de 2 ukene han får etter fødselen.

Synes det er viktig at far også får anledning til å bli godt kjent med barnet.

Må jo også nevne at jeg planlegger å ha ammefri dersom jeg fortsatt ammer når jeg begynner på jobb igjen. (Forrige gang ammet jeg til barnet var 1 år og 7 mnd, og hadde ammefri)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

huff... blir litt frustrert av noe av ordene som blir brukt her... Ser at det er en gennerell oppfattelse av at permisjonen er mors. Slik er det ikke! Hører dem som snakker om far skal ta av "min permisjon", krangel som viser "at far her rett" osv... les nå reglene for dette.

 

Far kan ikke ta av mors permisjon. Og mor kan ikke ta av fras permisjon. Men mellom alt dette så er det 29 til 39 uker som skal fordeles. Dette er verken far eller mors permisjon. Dette er uker som skal fordeles mellom mor og far. Så dem som påstår at dem gir fra seg permisjon er del dette feil. Dere fordeler! Jeg håper selv på å få mer permisjon med min lille gutt når den kommer. Men jeg må nok ha en skikkelig diskusjon med mor for de hun har en gjengs oppfattning av at hun har krav på all permisjonene, utenom de 5 ukene jeg har krav på.

 

Ja, jeg har krav på 5 uker, takk og pris... slippe å krangle om disse. Mor har 3 uker før termin og 6 uker deretter som hun har krav på. Utover dette skal vi se hva fordeling betyr!

 

Ellers vil jeg rose enkelte av dere som allerede har en forståelse av dette. Jeg takker for at dere er så framsynte og skjønner at permisjon er noe som skal fordeles. Selvføleglig etter det som er best for fammilien og ikke nødvendigvis mor eller far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er student og er derfor fleksibel (kan lese hjemme). Derfor skal faren være all den tid hjemme han har mulighet til. Pluss at han tar ut ferie i tillegg.

En ting jeg lurer litt på: Dere som sier dere taper økonomisk på at han er hjemme lenger enn dere fordi han tjener mest. Dette skjønner jeg ikke. Man får da permisjonspenger basert på egen inntekt, eller? Dvs at når han er hjemme får han utbetalt det han ville fått i lønn hvis han hadde vært i jobb? Eller har jeg bare misforstått?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min tar bare di fem ukene som er forbeholdt han.. (+ to uker i forbindelse med fødsel, ikke betalt av arb.giver, men vi SKAL klare det :-)) slik gjorde vi det sist og (da var det bare 4 uker). Denne gangen ble det slik fordi jeg ikke har noen jobb å gå tilbake til,da vi har flyttet under svangerskapet og jeg ikkehar begynt i noen ny jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her skal far har ferie i fire uker fra termin dato, pluss at han skal være hjemme i ca 7 måneder fra sept/okt. Her tenker vi på hva som er best for hele familien og ikke på hvem som har mest rett til å være hjemme med vår lille datter. Jeg skal studere via nettet, så vi kommer til å få masse tid med henne begge to:-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her får pappan to uker fødselsperm og fem uker pappaperm. Hadde vært deilig om han kunne fått muligheten til noen flere uker hjemme, men det har vi rett og slett ikke råd til, da han tjener mye mer enn meg...må jobbe de fem ukene han har perm, så vi får bare de to ukene fødselsperm hjemme sammen med babyen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei! Trygdekontoret betaler ut inntil 6G. Dersom mannen min tar mer permisjon vil han tape på dette, fordi han tjener over 6 G, jeg tjener under, dermed taper vi ingenting hvis jeg tar all permisjonen som er til deling...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi deler ca. 50-50 med 80% dekning (53u + 4u ferie). Jeg blir hjemme fra påske - jul, mens han tar fra nyttår til midten av juni. Får det nesten til å gå opp mhp barnehageplass i august når jenta er 15mnd:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kommer jo litt an på om du har 100% eller 80% dekningsgrad. I tillegg hvor mye arbeidsgiver dekker hvis du tjener mer enn 6G.

Hos oss er det slik at mor, altså jeg, tjener mest, og over 6G. Hvis ikke arbeidsgiveren min hadde dekket beløpet over hva trygden dekker, hadde vi nok gått på en betydelig økonomisk smell, ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Jeg var ikke klar over det. Her er det jo bare en inntekt så vi har ikke trengt å tenke på hva som ville lønt seg økonomisk med to forskjellige inntekter. Men greit å vite til neste gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min kjære får 5 mnd permisjon. Har termin i slutten av mai, og han skal ha perm fra august ut desember. Det var hans forslag, jeg er glad for at han vil ta så stor del av ansvaret for barnet som ventes. Jeg er student og skal ta høst semesteret.

 

Vår semesteret 07skal jeg ha 100 % permisjon fra studiet og pappan begynner på jobb i januar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi deler også på 10 mnd, 5 mnd hver. I tillegg er min kjære så heldig at han får betalt 4 uker fri i forbindelse med fødsel!!!

Pluss har han igjen 3 uker ferie.

Vi har termin 12. April, og det året her skal han da være hjemme nesten 7 mnd.

 

Best for oss alle dette, men det skal nevnes at det er enklere å gjøre dette for oss da jeg er student. Begynner på igjen på studiene i august, og har mulighet til å være masse hjemme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss er det slik at jeg skal være hjemme med barnet i 4 måneder, og pappaen skal være hjemme 6 måneder. I tillegg til 4 uker ferie, så vi vår 4 uker hjemme sammen i sommer.

 

Kjempegreit, og passer best for oss slik da jeg kan forstette studeiene mine til høsten. Sambo gleder seg masse til å være hjemme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så heldig at jeg har en mann som er 2 uker på jobb og hele 4 uker hjemme sammen med oss. SÅ vi kommer til å STORKOSE oss når pappa er hjemme åsså blir det litt stusseligere når han er på jobb, men, men...

 

Gleder oss veldig til å dele denne tiden sammen, han skal ha 4 uker i friperioden sin (får da lønn fra arb.giver+ fra trygdekontoret)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...