Gå til innhold

Ammet med alkohol i blodet.......


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hva med å sjekke ammehjelpen.no, så får dere alle uvitende førstegangsmødre alle svar på amming og alkohol?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ammehjelpen har et veldig konservativt syn på alkohol og amming. Så på puls på NRK i fjor høst at man trygt kan drikke et par enheter etter baby er 6 uker og ha et "normalt" alkoholforbruk etter 6 mnd. Det babyen får i seg er vår promille og det sier seg jo selv at det skal ganske mye til før det blir noe særlig. MEN det som det advares sterkest mot er å HÅNDTERE babyer etter man har drukket mer enn et par glass!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det skjønner jeg godt! Det er nok heller det som utgjør risikoen, at mamma er litt mindre "obs", enn det at hun har promille i melka. Vi var på fest da babyen var ca 6 uker, vi ga flaske fordi vi drakk en del, og fordi hun var så liten. Dagen etter syns jeg at det var ekkelt å tenke på at jeg hadde vært beruset sammen med henne, følte at jeg hadde vært uvøren. Selvom hun bare sov, og den eneste håndteringen var påkledning og legging i vogna..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud så mye hysteriske kvinnfolk det er her inne...dere er vel av typen som ikke turte spise annet enn tørt knekkebrød med brunost på hele svangerskapet også? Og knapt turte gå ut av huset av frykt for smitte, eksos og sur nedbør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg føler at dette forumet ofte bare gir meg dårlig samvittighet. Det virker som mange her inne er altfor hysteriske i forhold til morsrollen, ungene har det best med en avslappet og fornøyd mamma! Når man blir mor er det selvfølgelig en del ting som endres, men jeg tror det er utrolig viktig å prøve å bevare sine egne interesser og å gjøre det man har lyst til. En fornøyd mamma=et fornøyd barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehehe, godt sagt! må nesten le litt når jeg nå har lest igjennom alle innleggene her. man må nesten ha vært der selv for å kunne si noe om situasjonen til HI da synes jeg. kan ikke påstå at ungen tar skade av det bare etter noe man har lest et sted. trengs flere kilder da gitt! er selv førstegangs mamma og tok meg en fest for et par uker siden da lillemann var litt over 4 mnd. drakk omtrent like mye som HI og ammet han3-4 timer etter siste enhet. gikk helt fint det, selv om jeg slet med dårlig samvittighet hele neste dag.... gutten var like blid og fornøyd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For ca 5 mnd siden, når jenta mi var ca 2 mnd. hørte jeg på radioen at det var kommet nye retningslinjer for alkohol og amming. Tidligere har man trodd at melken inneholder samme alkohol mengde som blodet, men det viste seg i forskingen å være feil. Melken inneholder mindre alkohol enn blodet.

De nye retningslinjene var at før beibi var 6 uker så skulle man ikke drikke noe alkohol. Etter denne tid kunne man amme etter like mange timer som man hadde drukket enheter alkohol. Altså hvis du hadde drukket 4 pils, så kunne du amme 4 timer etter at du var ferdig å drikke den siste pilsen. Dette er selvsagt ikke noe man bør gjøre stadig vekk, men en sjelden gang så er det vel ok.

 

Selv pleier jeg av og til å ta meg et halvt glass rødvin på lørdagskvelden, og da ammer jeg på natta i 4-5 tiden. Har ikke noe dårlig samvittighet for det.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld meg!! "ung og uerfaren mor"?? (first of all, så hater jeg det uttrykket) så eldre førstegangsmødre er altså mer erfarne da? vil nå si at en førstegangsmor er like uerfaren uansett hvor gammel hun er..

 

undersøkelser viser at det er disse eldre mødrene på 35+ år, som koser seg med vin o.l. mens de ammer. Yngre mødre har ikke lagt til seg slike alkoholvaner, og klarer lettere å holde seg unna alkohol under svangerskap og amming..

 

så kom ikke her å si at det er unge uerfarne mødre som drikker altså.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, melken har like mye promille som man har i blodet på gitt tidspunkt, men hvis vi tenker oss litt om så er det faktisk ganske lite. Hvis du har 1 i promille (da er man ganske snydens), så har altså melka en promille. Alkoholprosenten i munkholm er 0,6 prosent, altså fortsatt mye mer enn det som kommer i melka til babyen.

 

Det er ikke bra å amme med alkohol i blodet, men det er ikke akkurat livsfarlig for babyen heller. En annen ting er selvsagt det at om man har en i promille, så er man alt for beruset til å ta seg av en baby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mange ganger lurer jeg på hva slags folk som sitter bak denne pc ??? hallo . det er ikke en hverdags ting dt å drikke og amme . men når det skjer en gang i blandt så spiller det ikke noe rolle i forhold til skade mm ..

 

jeg tar meg ofte en pils eller baylis i helgene og gutten våkner en gang på natten og jeg ammer . har også ammet etter en fest pga urolig baby ..

 

så slapp av dere overhysteriske 1 gangs mødre .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er eit eksempel på når ein kan komme i skade for å måtte amme med alkohol i blodet:

 

Gutten hadde tatt flaske lenge - også av framande, og gubben skulle feire 30 års dag. Ein lenge planlagt fest. Farmor og oldemor skulle vere barnevakt og vi skulle vere vekke frå gutten for første gong heile natta. Eg byrja drikke i åttetida, og i ellevetida (etter nokre cognac og øl) ringte ei fortvila farmor. Gutten min ville absolutt ikkje ha flaske og skreik og skreik. Kjende det laaaaangt inni meg kor vondt det gjorde. Eg fekk ordna meg sjåfør og reiste (10 min unna). Då eg kom fram hadde heldvis gutten roa seg litt, og etterkvart ville han heldigvis ta flaske når det var meg som gav han. Var ikkje høg i hatten når eg skulle gi han flaske med såpass promille i blodet, og var sjeleglad for at eg ikkje måtte ut med puppen, men hadde han ikkje tatt flaske så hadde eg amma. Reiste tilbake på fest, men klarte ikkje å drikke meir. Visste jo ikkje om gutten ville våkne på natta eller ikkje. Og om morgonen var det samme styret. Farmor måtte hente meg.

 

 

Og ja, eg er førstegangsmamma (men ikkje ung), så skyt meg for at eg ville gitt ungen min mat sjølv med litt alkohol i blodet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del klarer helt fint å avstå fra alkohol så lenge jeg ammer. Det gjorde jeg også i svangerskapet. Totalt sett så er jo dette en kort tid av livet så jeg har ikke problemer med dette. Jeg har vært på fest uten å drikke.. men så er jeg av typen som klarer å ha det like gøy uten også da...

Men det er jo opp til hver enkelt hva de velger å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når det skrives i eks ammehjelpen at man ikke skal amme etter å ha drukket, er jo det retningslinjer som er det aller beste. Men jeg tror bare hysteriske mener at det ier veldig skadelig for barnet om man drikker før amming noen få ganger i baby'ens liv. Men da noen ganger. Det må jo ikke bli en vane/uvane! Og dette med "normal" drikking kan vel diskuteres. Hva er normalt? Spørs vel på livssituasjonen. For noen år tilbake var det normalt for meg å drikke noe 2-3 dager i uken, men ville ikke ha ammet. Nå er det normalt å ta kanskje 1 pils, og 2 ganger har jeg ammet etterpå, uten å slite med det. MEN: dårlig argument med at barnet sover bedre, du mente det sikkert ikke, men teit å skrive!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skam deg noe j.babyen kan selvfølgelig ha tatt skade av det.alkohol og amming hører ikke sammen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dust.du er like anonym du my pavla.om jeg heter sokken eller anonym så vet ikke du hvem jeg er uansett.du ammer vel og driikker alkohol ofte du,så det er vel samvittigheten din som gnager

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg ammer , men er totalavholdende. Og det har jeg vært hele livet.

Syns bare du er patetisk som gjemmer deg bak anomymknappen for å slenge dritt.

Pell deg ut på kranglesiden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

unnskyld meg, men er det virkelig "dritt" ä kritisere noen som kombinerer alkohol og amming??

 

en annen anonym, eller fletta eller flue eller hva som helst egentlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hold snavla på deg din oppblåste frekke kjærring.ikke bland deg i hva andre svarer.du får heller svare henne du også stede for å bland deg inn i hva andre har svart

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, uff så barnslig språkbruk du har. 12 år????

Hvis du ser litt lenger opp, så har jeg svart henne. Men SAKELIG.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når man legger man legger inn innlegg her så må man tåle forskjellige svar/meninger.er det ikke derfor man spør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg helt enig i, men man bør ha et språkbruk som egner seg for de fleste, og ikke sjikanere HI fordi hun har tabba seg ut.

Det er min mening med det hele:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlighet så mye sure fitter som sitter her....og ikke har annet å ta seg til enn å kritisere andre. Gå ut i sola og lek istedet! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...