ulenissen Skrevet 20. september #26 Skrevet 20. september Jeg er for! Har vært pårørende og sett hvordan det er mulig å pines på slitten. De som tror vi klarer å smertelindre alle på slutten tar feil. Jeg vil gjerne kunne beslutte dette selv.
Anonym bruker Skrevet 20. september #27 Skrevet 20. september Dere som er for aktiv dødshjelp, er dere ikke redd for at samfunnet skal endre seg? At mennesker skal føle på en plikt til å dø for å spare pårørende og samfunnet for tid og penger? At hjelp på livets slutt skal nedprioriteres enda mer fordi man har en annen og billigere løsning. Som linkene til en annen sier så er fattigdom en av driverne i Canada. De får ikke den hjelpen de trenger fra det offentlige til å leve et godt liv og gir dermed opp og velger dødshjelp. Mennesker med samme diagnose, men med bedre økonomi kan betale for løsninger som gir livskvalitet. Hvordan tenker dere at vi kan unngå at samfunnet endrer seg til det verre med tanke på mennesker med funksjonsvariasjon og aksept for at deres livskvalitet uten å veie denne opp mot ressursene som trengs? Anonymkode: e3683...89f
Østerdølen Skrevet 20. september #28 Skrevet 20. september Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Dere som er for aktiv dødshjelp, er dere ikke redd for at samfunnet skal endre seg? At mennesker skal føle på en plikt til å dø for å spare pårørende og samfunnet for tid og penger? At hjelp på livets slutt skal nedprioriteres enda mer fordi man har en annen og billigere løsning. Som linkene til en annen sier så er fattigdom en av driverne i Canada. De får ikke den hjelpen de trenger fra det offentlige til å leve et godt liv og gir dermed opp og velger dødshjelp. Mennesker med samme diagnose, men med bedre økonomi kan betale for løsninger som gir livskvalitet. Hvordan tenker dere at vi kan unngå at samfunnet endrer seg til det verre med tanke på mennesker med funksjonsvariasjon og aksept for at deres livskvalitet uten å veie denne opp mot ressursene som trengs? Anonymkode: e3683...89f Nei, jeg er ikke redd for det. For det må selvfølgelig være klare linjer og grenser for hvem og hvordan dette innvilges. Jeg er mye mer redd for å måtte oppleve en lang, pinefull, unødvendig død, der mine kjære mister meg bit for bit. Jeg synes også det blir urettferdig at de med penger får et tilbud jeg ikke får, ved å reise til Sveits. For meg er saken klinkende klar: det er mitt liv, døden kommer om man vil eller ikke. Da vil jeg selv ha mulighet til å kunne gå med verdighet, uten smerte og redsel. Det er bare å se på Dokumentaren på Tv2 om samme sak, der alternativet blir å dopes ned med tabletter før noen kveler meg med en pute... Nei, slik vil jeg ikke ha det.
Anonym bruker Skrevet 20. september #29 Skrevet 20. september Anonym bruker skrev (På 19.9.2026 den 19.58): I Canada er det for det meste de marginaliserte og fattige som får denne hjelpen. https://www.citygatenetwork.org/poverty-not-pain-driving-many-to-contemplate-death/ https://www.telegraph.co.uk/news/2024/10/30/canada-series-assisted-dying/ (den neste linken er full av andre linker til artikler og forskningsartikler som bekrefter dette) https://theconversation.com/maid-and-marginalized-people-coroners-reports-shed-light-on-assisted-death-in-ontario-241661 Ellers var nazistene også veldig opptatt av å hjelpe de som var fattige og marginaliserte med å få endt sine dager. https://no.wikipedia.org/wiki/Hvem_dømmer Anonymkode: ffe17...418 Jaha. Og du synes det er helt ok å sammenlikne oss som er pro dette med nazister? Anonymkode: 355ae...dcd
Anonym bruker Skrevet 20. september #30 Skrevet 20. september Anonym bruker skrev (4 timer siden): Dere som er for aktiv dødshjelp, er dere ikke redd for at samfunnet skal endre seg? At mennesker skal føle på en plikt til å dø for å spare pårørende og samfunnet for tid og penger? At hjelp på livets slutt skal nedprioriteres enda mer fordi man har en annen og billigere løsning. Som linkene til en annen sier så er fattigdom en av driverne i Canada. De får ikke den hjelpen de trenger fra det offentlige til å leve et godt liv og gir dermed opp og velger dødshjelp. Mennesker med samme diagnose, men med bedre økonomi kan betale for løsninger som gir livskvalitet. Hvordan tenker dere at vi kan unngå at samfunnet endrer seg til det verre med tanke på mennesker med funksjonsvariasjon og aksept for at deres livskvalitet uten å veie denne opp mot ressursene som trengs? Anonymkode: e3683...89f Jeg er for aktiv dødshjelp der utfallet er uunngåelig. Da snakker jeg ikke om at vi alle skal dø, men at oldemor på 94 skal måtte leve i smerter og lidelse i 5 mnd til. Når man likevel er så syk at man ikke lenger har glede av noe, er avhengig av hjelp 24/7, ikke kan kommunisere, er i store smerter… Nå har sykehusene her innført «kloke valg» som f.eks. hindrer oldemor på 94 å få operasjon etter ett hoftebrudd. Argumentene er at operasjonene er for risikable for de eldre, men sannheten er jo at de velger den utveien fordi hun likevel ikke har lenge igjen. Passiv dødshjelp driver vi jo med, så hvorfor ikke aktiv dødshjelp på ett tidligere tidspunkt? Man kan velge å ikke få behandling for sykdommer som tar livet av en, hvorfor kan vi ikke velge når vi skal dø? jeg akter å være en byrde så lenge jeg kan, men om jeg vet at jeg har 3 mnd igjen å leve og de 3 mnd kommer til å bestå av total sengeleie, medisiner kobla på til alle døgnet timer, jeg må mates, vaskes og snus… neitakk. Da vil jeg gå med verdighet Anonymkode: 7350e...35b
Anonym bruker Skrevet 20. september #31 Skrevet 20. september Anonym bruker skrev (19 minutter siden): Jaha. Og du synes det er helt ok å sammenlikne oss som er pro dette med nazister? Anonymkode: 355ae...dcd Hvor er sammenligningen? Anonymkode: ffe17...418
Anonym bruker Skrevet 20. september #32 Skrevet 20. september Anonym bruker skrev (8 timer siden): Det virker som flere av dere antar at det er smerter som er årsaken til at man trenger hjelp. Det er det da ikke. Jeg ønsker hjelp hvis jeg har demens og Alzheimer f.eks. Det burde det virkelig kunne gå an å få. Anonymkode: de993...26f Men du vil aldri være aktuell kandidat for dødshjelp om du ikke ha beslutningskompetanse, og det har du ikke når det kognitive svikter ved demens eller alzheimer osv. Anonymkode: bf14c...597
Anonym bruker Skrevet 20. september #33 Skrevet 20. september Anonym bruker skrev (35 minutter siden): Jeg er for aktiv dødshjelp der utfallet er uunngåelig. Da snakker jeg ikke om at vi alle skal dø, men at oldemor på 94 skal måtte leve i smerter og lidelse i 5 mnd til. Når man likevel er så syk at man ikke lenger har glede av noe, er avhengig av hjelp 24/7, ikke kan kommunisere, er i store smerter… Nå har sykehusene her innført «kloke valg» som f.eks. hindrer oldemor på 94 å få operasjon etter ett hoftebrudd. Argumentene er at operasjonene er for risikable for de eldre, men sannheten er jo at de velger den utveien fordi hun likevel ikke har lenge igjen. Passiv dødshjelp driver vi jo med, så hvorfor ikke aktiv dødshjelp på ett tidligere tidspunkt? Man kan velge å ikke få behandling for sykdommer som tar livet av en, hvorfor kan vi ikke velge når vi skal dø? jeg akter å være en byrde så lenge jeg kan, men om jeg vet at jeg har 3 mnd igjen å leve og de 3 mnd kommer til å bestå av total sengeleie, medisiner kobla på til alle døgnet timer, jeg må mates, vaskes og snus… neitakk. Da vil jeg gå med verdighet Anonymkode: 7350e...35b Du skal ikke være så skråsikker på hva du ville valgt om du hadde tre måneder igjen, spesielt ikke om du kunne blitt godt ivaretatt og lindret frem til døden. Anonymkode: bf14c...597
Anonym bruker Skrevet 20. september #34 Skrevet 20. september Anonym bruker skrev (1 time siden): Men du vil aldri være aktuell kandidat for dødshjelp om du ikke ha beslutningskompetanse, og det har du ikke når det kognitive svikter ved demens eller alzheimer osv. Anonymkode: bf14c...597 Så klart ikke. Det er derfor man må kunne legge inn ønsket før, som ved organdonasjon. Anonymkode: de993...26f
Anonym bruker Skrevet 20. september #35 Skrevet 20. september Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Så klart ikke. Det er derfor man må kunne legge inn ønsket før, som ved organdonasjon. Anonymkode: de993...26f Problemet er, tenk deg at en 27-åring har lagt inn dette ønsket. Så blir hun fem år eldre, har fått barn, og ting har endret seg, men det hun har lagt inn har ikke endret seg, det har bare gått i glemmeboken. Så selv om du kommer inn på sykehus med en stor tatovering på magen eller ryggen, eller begge deler, "ikke gjenoppliv!", og det er skjedd en ulykke der du har arytmi og til slutt hjertestans, så gjør helsevesenet det da kan for å gjenopplive likevel. For ting kan ha skjedd siden du tok de tatoveringene. Alle i denne tråden som er for baserer det ikke på objektivitet men følelser. Følelser endrer seg fra dag til dag. Også noe så alvorlig som dette kan endre seg. Som sagt, etter å ha fått barn, for eksempel. Derfor er det et svagt argument. Men det er et argument. Anonymkode: ffe17...418
Anonym bruker Skrevet 20. september #36 Skrevet 20. september https://www.washingtonpost.com/nation/2019/06/05/an-anguished-dutch-teenager-who-was-raped-child-is-euthanized-her-request/ https://www.independent.co.uk/news/world/europe/euthanasia-clinic-suicide-depression-rape-anorexia-netherlands-teenager-noa-pothoven-a8944356.html 17 år gammel jente som var offer for en forferdelig voldtekt. Heller enn å gi henne hjelpen til å leve videre fikk hun hjelp til å, vel, ikke leve videre. Hun baserte sitt ønske på følelser. Det var like riktig som andre som baserer sitt ønske på følelser. Saken hennes er dukket opp i media igjen for nå mener ansvarlige myndigheter at den tillatelsen aldri skulle ha blitt gitt. Men det ble den. Når argumentet er basert på følelser, når det er riktig på grunn av følelser, så er argumentet mot basert på følelser like riktig. Følelser er hverken riktige eller gale, de bare er. Anonymkode: ffe17...418
Anonym bruker Skrevet 20. september #37 Skrevet 20. september Anonym bruker skrev (18 minutter siden): Problemet er, tenk deg at…osv Nei takk. Anonymkode: de993...26f
Anonym bruker Skrevet 21. september #38 Skrevet 21. september Anonym bruker skrev (5 timer siden): Så klart ikke. Det er derfor man må kunne legge inn ønsket før, som ved organdonasjon. Anonymkode: de993...26f Det er jo en helt søkt og uaktuell problemstilling. Du må være beslutningskompetent der og da. Anonymkode: bf14c...597
Anonym bruker Skrevet 21. september #39 Skrevet 21. september Anonym bruker skrev (48 minutter siden): Det er jo en helt søkt og uaktuell problemstilling. Du må være beslutningskompetent der og da. Anonymkode: bf14c...597 Haha, nei! Hva som er aktuelt og ikke, er det jo VI som bestemmer, det er VI som er samfunnet. Har du ikke fått med deg det enda? Da du flyttet ut fra mor og far, fikk DU ansvar og medbestemmelsesrett i samfunnet. Anonymkode: de993...26f
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 21:07 #40 Skrevet tirsdag kl 21:07 Ja selvfølgelig. Vi kan jo ikke bestemme om vi ønsker å bli født så da må man få bestemme selv når vi vil dø. Anonymkode: 23810...34d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå