Gå til innhold

Aktiv dødshjelp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes dere vi burde ha aktiv dødshjelp i Norge? 
Jeg synes ikke det. Fordi jeg mener mennesker ikke er i stand til å håndtere en slik tjeneste. 

I en ideell verden hadde vi hatt aktiv dødshjelp, slik at mennesker som trengte det kunne fått hjelp til å dø uten å måtte reise til utlandet. Men verden er dessverre ikke ideell. Når det plutselig ikke er en udiskutabel rett å leve, men man må forsvare for seg selv og andre at man har et verdig liv. At man har rett til å leve til tross for store pleiebehov. At man nå skal føle på når man mener at man selv er en for stor belastning for familien og samfunnet at andre er bedre tjent med at en dør. At sykehuspersonell lurer på om du virkelig synes du har livskvalitet eller om de skal sette deg opp på liste for aktiv dødshjelp (eksempler fra blant annet Canada). At eldreomsorgen bygges ned, for å spare penger, og det er ikke lenger så viktig å gi livshjelp og livskvalitet når vi kan gi dødshjelp i stedet (som er mye billigere). Det er tungt nok for mennesker som har mistet funksjon i sykdom eller skade om de ikke i tillegg må vurdere om de har livets rett. 

Vi ser at mennesker rask blir til kroner og øre. Bare hvordan enkelte reagerer når noen velger å fullføre graviditet med foster med kjent funksjonsnedsettelse. Et annet eksempel er skifte fra da man gikk fra lokal trygdeetat til NAV. Plutselig ble menneskene bare tall i et system. Et upersonlig tall som kunne skaltes og valtes med for å nå budsjett eller spare penger. Skjebner og medmenneskelighet ble kraftig redusert. Jeg tror man vil oppleve det samme med aktiv dødshjelp. At enkelte mennesker kan oppleve et press fra andre om aktiv dødshjelp og at noen som ikke har press fra andre kan ha indre debatt med seg selv om en fortjener å leve litt til. Mange vil tape denne fordi de ikke klarer å verdsette sin livskvalitet over det pleie koster familie og det offentlig i tid og penger. 

Anonymkode: e3683...89f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, jeg syns at vi skal kunne ha aktiv dødshjelp når utfallet uansett er snarlig død. Etter å ha sett mennesker pines på en måte vi aldri hadde utsatt våre kjæledyr for så er jeg absolutt for at legene skal kunne avgjøre at tiden er inne for å få slippe. 

Anonymkode: 2f190...ca9

Skrevet

I Canada er det for det meste de marginaliserte og fattige som får denne hjelpen.

https://www.citygatenetwork.org/poverty-not-pain-driving-many-to-contemplate-death/

https://www.telegraph.co.uk/news/2024/10/30/canada-series-assisted-dying/

(den neste linken er full av andre linker til artikler og forskningsartikler som bekrefter dette)

https://theconversation.com/maid-and-marginalized-people-coroners-reports-shed-light-on-assisted-death-in-ontario-241661

Ellers var nazistene også veldig opptatt av å hjelpe de som var fattige og marginaliserte med å få endt sine dager.

https://no.wikipedia.org/wiki/Hvem_dømmer

Anonymkode: ffe17...418

Skrevet

I en ideel verden, ja.

Jeg tenker at folk som får alvorlige diagnoser som f.eks ALS, hvor man vet at man blir mer og mer "grønnsak" og nærmest pines ihjel, så må det være greit å få avslutte på en verdig måte før man blir så syk.

Men pga tilfellene du nevner, all de som føler seg som er byrde for samfunnet og familien, de som er uføre, de som trenger mye hjelp i hverdagen osv, så er det vanskelig å innføre noe sånt. For hvor går grensen, og vil ikke den grensen sakte men sikkert flyttes?

Anonymkode: 09fe4...6d3

Skrevet

Jeg er for aktiv dødshjelp der utfallet uansett ikke er noe annet. Jeg har sett nærmeste familie slite og bli sykere og sykere, til det bare var ett tomt skall igjen. Og selv da skulle alt mulig behandles. Nei takk. Sånn vil jeg ikke dø. 

Anonymkode: 7350e...35b

Skrevet
3 hours ago, Anonym bruker said:

Ellers var nazistene også veldig opptatt av å hjelpe de som var fattige og marginaliserte med å få endt sine dager.

Bra de gjorde noe positivt også, er det du mener?

Anonymkode: 14bb2...511

Skrevet

Jeg er for aktiv dødshjelp. Når utfallet uansett er døden, bare med mer seigpining.  Har du fått dødsdommen må det være opp til deg selv om du vil pines til døde eller bare gjøre det stille og rolig mens du enda er «hel ved».

Anonymkode: 99207...746

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Jeg er for aktiv dødshjelp. Når utfallet uansett er døden, bare med mer seigpining.  Har du fått dødsdommen må det være opp til deg selv om du vil pines til døde eller bare gjøre det stille og rolig mens du enda er «hel ved».

Livet har døden som utfall. Fra du er født dør du, langsomt, seigpinende. Sånn, nå har hele menneskeheten fått den dødsdommen.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Livet har døden som utfall. Fra du er født dør du, langsomt, seigpinende. Sånn, nå har hele menneskeheten fått den dødsdommen.

Aktiv dødshjelp er en alvorlig diskusjon og et alvorlig tema. Hvis du ikke skjønte hva jeg mente har du ingenting i en sånn diskusjon å gjøre. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Aktiv dødshjelp er en alvorlig diskusjon og et alvorlig tema. Hvis du ikke skjønte hva jeg mente har du ingenting i en sånn diskusjon å gjøre. 

Ditto. Jeg er fullt seriøs. Det finnes ikke noe morsomt i det jeg skrev. Poenget, som flyr langt over hodet på deg, er at premissene dine er subjektive. Om det er til noen trøst, du er ikke alene om det. Slik går det når vi fjerner alle våre objektive verdier, da sitter vi bare igjen med "synes" og "føler".

Skrevet

Ja, jeg er for aktiv dødshjelp og hadde hatt null problem med å gi dette.

Det er ikke som å være bøddel og skulle utføre dødsdommen. Det er å hjelpe noen som uansett snart skal dø, til å gjøre det på en verdig måte.

Er for øvrig mot abort, mener det bør være lov, men mener det kun bør skje dersom mors liv er i fare (fysisk eller psykisk). 

Anonymkode: de993...26f

Skrevet

Ja og nei. Skulle vi hatt det i Norge så tenker jeg det burde vært klare linjer som f.eks. ALS når det er kommet til et visst nivå. Eller en annen helt uhelbredelig sykdom kommet til et vist nivå. Jeg synes ikke alderdom eller depresjon skal kunne utløse aktiv dødshjelp. 

Anonymkode: 27707...9a4

Skrevet

Ja, det synes jeg - men med strenge kriterier selvsagt.

Skrevet

Nei det synes jeg ikke bør være tillatt. Og jeg synes egentlig det er ganske korttenkt og flåsete av politikere å skulle selge det inn all den tid vi har alt for dårlig lindrende tilbud her i landet. Lindrende senger er alt for få, palliasjon som fag er for lite anerkjent. Det eneste vi vet helt sikkert er at behovet øker, men jeg tror ikke at å t livet av folk er løsningen. 

Anonymkode: bf14c...597

Skrevet

Jeg vil gjerne kunne velge å dø dersom jeg får en sykdom jeg ikke kan bli frisk av, men som kun vil gi mer og mer smerte, ikke bare for meg, men også for barna mine. 

Anonymkode: 7defb...0ad

Skrevet

Jeg tenker at selv med dødelige sykdommer, skal det ikke være en regel som sier at livet kan avsluttes. I verste fall kan muligheten brukes av pårørende for å presse den syke til et valg de egentlig ikke ville tatt, fordi de ser belastningen de pårørende blir utsatt for. Strenge regler ja, men kan disse strenge reglene hindre utslitte pårørende å forsøke manipulere pasienten til det "riktige" valget, sett fra de pårørendes side?

Skrevet

Man har jo sånn sett valget allerede. Stopp å drikke, stopp å spise.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Man har jo sånn sett valget allerede. Stopp å drikke, stopp å spise.

Til en viss grad, pårørende kan bestemme at du skal få livsforlengende behandling om du havner på sykehus uten å ha skrevet under på at du ikke skal ha det.

Folk som får diagnoser som ALS skriver gjerne under på at de ikke skal gjenopplives eller legges i respirator, men folk flest har jo ikke det. Da risikerer du å bli liggende med intravenøs næring liksom.

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Til en viss grad, pårørende kan bestemme at du skal få livsforlengende behandling om du havner på sykehus uten å ha skrevet under på at du ikke skal ha det.

Folk som får diagnoser som ALS skriver gjerne under på at de ikke skal gjenopplives eller legges i respirator, men folk flest har jo ikke det. Da risikerer du å bli liggende med intravenøs næring liksom.

Nei, det er ikke pårørende som bestemmer det. Det er en legeavgjørelse. I Norge kan man ikke forlange en spesifikk behandling men man kan takke nei. Og hvis man har et klart syn på dette har man formidlet det til sine pårørende. Er man ikke i stand til å formidle det selv er man antakelig så langt inne i døden at det ikke er et tema. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...