Gå til innhold

Hvordan vil vi ha samtykkeloven?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samtykkeloven ble hasteinnført før forrige valg i Norge. Fortsatt ingen dømt.

I Sverige dømmes unge gutter til lange fengselsstraffer etter samtyckeslagen der det kun står ord mot ord, uten bevis. Manglende rettssikkerhet er temaet der.

Hvordan vil vi ha samtykkesloven, som i Norge eller Sverige?

Anonymkode: e64e8...95f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jo streng som mulig. Jo flere som dømmes jo bedre. Det er så godt som umulig å få dømt overgripere så jeg er bare glad for det om loven blir strengere slik at noen av de blir dømt.

Anonymkode: 2206c...ce6

Skrevet

Jeg er imot den. La oss si det er en app som begge må trykke ok i, da vil en smart voldtekstmann sørge for at begge trykker OK, ergo så blir det vanskligere å anmelde en voldtekt. 

Det er veldig fornuftig at man er edru før man har sex, men hva om det skjer i fylla? Begge er like fulle, ingen har sagt ok, men så angrer en dagen etterpå og anmelder det som voldtekt. Tekninsk sett så vil jo det være rett siden ingen har samtykket, men er det rett å skulle bli dømt for dette? Og av vi som noen ganger gikk på en smell når vi var unge så ja det var en tanke flaut å våkne opp i feil seng, men overgrep: nei. 

Anonymkode: 5950d...7d7

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Jo streng som mulig. Jo flere som dømmes jo bedre. Det er så godt som umulig å få dømt overgripere så jeg er bare glad for det om loven blir strengere slik at noen av de blir dømt.

Kunne ikke vært mer uenig. Her er det duket for justismord. Ddt er mye verre å bli dømt uskyldig enn at en gjerningsmann går fri. 

Anonymkode: f3652...fcb

Skrevet

Bare tull. Selvsagt skal man ikke kunne forvente samtykke av en man vil ha sex med. Hvordan skal man for eksempel kunne få samtykke fra ei som er så drita at hun sover?

Anonymkode: 99f5b...6ce

Skrevet

Vil vi ha den, da?

Anonymkode: 2c422...e0a

Skrevet

Etter å ha undersøkt nærmere så trenger man ikke en gang å si ja så lenge blikk og berøring gjør det. 

Da er det vel ikke lenge før vi får en Hamse Ali: "Jeg følte at hun sa ja" 

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 10.9.2026 den 9.59):

Det er veldig fornuftig at man er edru før man har sex, men hva om det skjer i fylla? Begge er like fulle, ingen har sagt ok, men så angrer en dagen etterpå og anmelder det som voldtekt. Tekninsk sett så vil jo det være rett siden ingen har samtykket, men er det rett å skulle bli dømt for dette? Og av vi som noen ganger gikk på en smell når vi var unge så ja det var en tanke flaut å våkne opp i feil seng, men overgrep: nei. 

Sex med noen som sover, eller var "for fulle" var dekket av straffeloven lenge før samtykkeloven ble innført.

Med samtykkeloven er utfordringen blitt bevisføringen om hvordan samtykke ble gitt før hver seksuelle handling. Så godt som alle saker er kun ord mot ord. 

I Sverige praktiseres loven så, stort sett bare gutter, blir dømt til årelange fengselsstraffer der det kun står ord mot ord. 

Vil vi ha det sånn, at samtykkeloven er viktigere enn rettssikkerheten?

I Norge brukes den ikke i det hele tatt (etter snart 1,5 år), fordi juristene er fullstendig uenige om hvordan den skal tolkes og praktiseres.

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 10.9.2026 den 16.52):

Vil vi ha den, da?

Anonymkode: 2c422...e0a

Nei.

Da jeg var ung klarte kvinner selv å si nei, man var ikke avhengig av fravær av ja. De likte sex. De lekte ikke kokett slik at nei betydde prøv litt til.

Som andre sier, vi har allerede de lovene vi behøver. 

Samtykkeloven er bare et slags forsøk på å dekke over at vi har føkket til for unge kvinner slik at de verken vet hvem de er eller hva de vil. 

Anonymkode: a2fed...f4c

Skrevet

La oss si det er en app som begge må trykke ok i, da vil en smart voldtekstmann sørge for at begge trykker OK, ergo så blir det vanskligere å anmelde en voldtekt. 

Bingo!

Det er som feminismen som liksom skulle gjøre kvinner sterkere og som i stedet har ført til motsatt resultat. 

Skrevet

Og av vi som noen ganger gikk på en smell når vi var unge så ja det var en tanke flaut å våkne opp i feil seng, men overgrep: nei. 

Ja, akkurat, og da slapp man å føle seg som et voldtektsoffer, resten av livet. Man tenkte bare at man var litt ung og dum som alle andre. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Ja, akkurat, og da slapp man å føle seg som et voldtektsoffer, resten av livet. Man tenkte bare at man var litt ung og dum som alle andre. 

Herregud.

Anonymkode: 122c7...293

Skrevet

Som mor til 2 gutter blir jeg nesten litt skremt av holdningene til enkelte i denne tråden.

Mener dere virkelig at dersom hun angrer dagen etter at hun da bare kan gå å anmelde han, dersom hun angrer i ettertid så er hun voldtatt selv om han ikke ville hatt noen forutsetninger for å vite på forhånd at hun kom til å angre, og han skal kunne dømmes siden hun angrer på sine egne handlinger siden hennes ord veier tyngst?

Hvordan blir det da med rettsikkerheten hans, og hva viss han angrer?

Anonymkode: 16563...5e2

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Som mor til 2 gutter blir jeg nesten litt skremt av holdningene til enkelte i denne tråden.

Mener dere virkelig at dersom hun angrer dagen etter at hun da bare kan gå å anmelde han, dersom hun angrer i ettertid så er hun voldtatt selv om han ikke ville hatt noen forutsetninger for å vite på forhånd at hun kom til å angre, og han skal kunne dømmes siden hun angrer på sine egne handlinger siden hennes ord veier tyngst?

Det er bare til å lære guttene dine å respektere kvinner så er ikke det et problem. Hvis det er så tydelig at hun er usikker så er ikke det et ja, altså. Bare et tydelig ja er ja. Alt annet er et nei.

Skrevet
Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Herregud. Selvfølgelig er det ikke sånn det fungerer.

Anonymkode: 99f5b...6ce

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Jeg er også mor til to gutter. Jeg lærer dem å ha respekt for at bare et ja er et ja. Hvis man ser på jenter som likeverdige mennesker er det ikke så vanskelig, det handler om respekt. 

Den der te-tegneserien er ganske treffende, regner med at de fleste har sett den. 

Uskyldige blir ikke dømt i hytt og pine for voldtekt, altså, det er vel snarere et problem at de aller færreste blir dømt (er det ikke to prosent av de som i det hele tatt blir siktet eller noe sånt?). 

Vil gjerne ha pålitelig kilde på at "i Sverige dømmes unge gutter til lange fengselsstraffer" tilsynelatende uten bevis. 

Tilsvarende, nesten identiske innlegg dukker opp med jevne mellomrom her på forumet, kan nesten begynne å lure på om Hi har en eller annen agenda. 

Skrevet

Forøvrig er det tull at loven ble hasteinnført, utredningen var grundig og startet i 2022, loven ble vedtatt i 2025. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Det er bare til å lære guttene dine å respektere kvinner så er ikke det et problem. Hvis det er så tydelig at hun er usikker så er ikke det et ja, altså. Bare et tydelig ja er ja. Alt annet er et nei.

Tuller du nå?

Hun kan jo bare si at hun ble presset til å si ja. 

Skrevet

Samtykke er selvfølgelig viktig, men å dra fram "boka" å får underskrift på at man er ved sine fulle fem og sexen er frivillig har jeg liten tro på.  Hva om man samtykker og så ombestemmer seg? Eller ikke tør å si nei / blir presset?  Kan den andre parten da bare kjøre på for h*n har det skriftlig at det er avtalt og frivillig?  Jeg tror det er mye viktigere med god opplæring både hjemmefra og i skolen, og kanskje en holdningsendring og bevisstgjøring når det gjelder å ha sex med andre, uansett kjønn.  

Anonymkode: f05ba...7e7

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Samtykke er selvfølgelig viktig, men å dra fram "boka" å får underskrift på at man er ved sine fulle fem og sexen er frivillig har jeg liten tro på.  Hva om man samtykker og så ombestemmer seg? Eller ikke tør å si nei / blir presset?  Kan den andre parten da bare kjøre på for h*n har det skriftlig at det er avtalt og frivillig?  Jeg tror det er mye viktigere med god opplæring både hjemmefra og i skolen, og kanskje en holdningsendring og bevisstgjøring når det gjelder å ha sex med andre, uansett kjønn.  

Anonymkode: f05ba...7e7

Ja, utfordringen med samtykkeloven er at det kun står ord mot ord og hva ble sagt og ikke sagt, hvem skal man tro?

Ingen bevis, selvsagt ingen vitner. Skal hun bevise at hun sa ja, eller skal han bevise at hun sa ja? Hvordan skal et slikt bevis se ut?

I Sverige er det en stor og økende mengde domfellelser basert på muntlige opplysninger i situasjoner hvor det kun er "ord mot ord". Justisdepartementet (BRÅ) har publisert en rapport som viser at ca 40 % av de domfelte guttene fikk fengselsstraff fordi hun ble trodd, ikke han. Ingen andre bevis.

I Norge brukes jo ikke samtykkeloven for det er jo ingen, ikke engang juristene skjønner hvordan den skal tolkes og brukes på en mpte som ivaretar rettsikkerheten.

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 13.9.2026 den 0.00):

Tuller du nå?

Hun kan jo bare si at hun ble presset til å si ja. 

Så klart!

Ord mot ord. Ingen bevis, hva skulle bevis være...hun sa ja...jeg sa ikke ja?....

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Så klart!

Ord mot ord. Ingen bevis, hva skulle bevis være...hun sa ja...jeg sa ikke ja?....

At hun forteller at hun ikke sa ja er et bevis. Hvorfor skulle hun lyve?

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Så klart!

Var ikke deg jeg spurte.

Anonym bruker skrev (58 minutter siden):

At hun forteller at hun ikke sa ja er et bevis. Hvorfor skulle hun lyve?

…men deg.

Svar på spørsmålet!

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 9.9.2026 den 23.54):

Jo streng som mulig. Jo flere som dømmes jo bedre.

Helt innafor å mene det, noe som virker å være hele tanken bak samtykkeloven. 

"Jeg sa ikke ja", "hun sa ja".... hvordan bevise eller motbevise det. Alltid ord mot ord. Skal han dømmes til fengsel helt uten bevis, som i Sverige?

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Helt innafor å mene det, noe som virker å være hele tanken bak samtykkeloven. 

"Jeg sa ikke ja", "hun sa ja".... hvordan bevise eller motbevise det. Alltid ord mot ord. Skal han dømmes til fengsel helt uten bevis, som i Sverige?

At hun sier at hun ble voldtatt er bevis. Hvorfor skulle noen lyve om det?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...