Gå til innhold

Vennegrupper.. IGJEN? Når tar dette slutt?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Vi begynte heler med treff på stranda eller skogen f.eks. den og den dagen da kunne den som hadde tid og mulighet komme. Mye lettere måte og treffe de som evt trenger det ekstra 

Anonymkode: 881bc...444

Veldig lurt!

Anonymkode: 851f8...294

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Vi begynte heler med treff på stranda eller skogen f.eks. den og den dagen da kunne den som hadde tid og mulighet komme. Mye lettere måte og treffe de som evt trenger det ekstra 

Veldig god idé :) Kom på at for minstemann arrangerte vi foreldre i klassen (eller på trinnet) lommelykttur. Det var veldig stas. Men det er viktig at foreldrene ser viktigheten av dette, ser sitt ansvar og ikke tenker at det kan alle andre ta. Om den som trenger det blir stående alene fordi ingen andre prioriterer det, blir det vondt verre.  

Anonymkode: f7f1d...3b0

Skrevet

Men: funker det faktisk? Altså, hensikten er vel at ungene som ikke har venner skal bli inkludert? Og blir de det etter vennegruppe? Min erfaring er at vennegrupper ikke fungerer. De barna som allerede er venner, fortsetter å være venner. De barna som har problemer med relasjoner, vil fortsatt ha det etter at de har gått hjem. Jeg har 4 barn, som nå takk og pris, er halvvoksne. De hadde sine venner og ble ikkemer venner med Ahmed eller Shirya eller Per med autisme eller Anne med ADHD etter vennegruppe. Å ha disse på besøk ble for dem bare slitsomt, fordi disse "venneløse" barna ikke hadde knekt den sosiale koden i klassen. 

Jeg angret på at jeg ikke bare sa nei! At jeg gidda å ha mange av disse usosialiserte ungene i hus. De lekte ikke i 2 timer, de maste og rotet og ødela. Så nei, det er ikke alltid veldig enkelt å ha vennegruppe, uansett hvor liten innsats du legger i det.

Anonymkode: c98d8...3e9

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Men: funker det faktisk? Altså, hensikten er vel at ungene som ikke har venner skal bli inkludert? Og blir de det etter vennegruppe? Min erfaring er at vennegrupper ikke fungerer. De barna som allerede er venner, fortsetter å være venner. De barna som har problemer med relasjoner, vil fortsatt ha det etter at de har gått hjem. Jeg har 4 barn, som nå takk og pris, er halvvoksne. De hadde sine venner og ble ikkemer venner med Ahmed eller Shirya eller Per med autisme eller Anne med ADHD etter vennegruppe. Å ha disse på besøk ble for dem bare slitsomt, fordi disse "venneløse" barna ikke hadde knekt den sosiale koden i klassen. 

Jeg angret på at jeg ikke bare sa nei! At jeg gidda å ha mange av disse usosialiserte ungene i hus. De lekte ikke i 2 timer, de maste og rotet og ødela. Så nei, det er ikke alltid veldig enkelt å ha vennegruppe, uansett hvor liten innsats du legger i det.

Så enig med deg, og det er min erfaring og. Barn er som oss, de velger de vennene de går godt overens med. Og etter flere år sammen i barnehage og på skole vet de hvem de vil tilbringe tid med. Tenk om vi skulle tvangssosialisert med kollegaer vi ikke gikk overens med på fritiden flere ganger i året. Nei takk. 🙂‍↔️ 

Anonymkode: 93cdd...a44

Skrevet
Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

Vi brukte også klassens facebook-gruppe på den måten.

Alle kunne legge ut ting og da ble det stadig ting som "Meldt nydelig vær på søndag, vi tar en tur på skøytebanen i tolvtiden, hyggelig om vi møter noen klassekamerater der" o.l. Da kan alle som vil og trenger henge seg på, uhøytidelig og lave skuldre.

Anonymkode: d759a...dba

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Vi brukte også klassens facebook-gruppe på den måten.

Alle kunne legge ut ting og da ble det stadig ting som "Meldt nydelig vær på søndag, vi tar en tur på skøytebanen i tolvtiden, hyggelig om vi møter noen klassekamerater der" o.l. Da kan alle som vil og trenger henge seg på, uhøytidelig og lave skuldre.

Anonymkode: d759a...dba

Dette synes jeg er mye bedre at de som vil henge seg på må bare gjøre det. En at andre blir pålagt noe andre foreldre i fau og lærer har bestemt

Anonymkode: 297fb...1e5

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Det er nok stress, mas og jag i hverdagen fra før. Barna sosialiseres mer en nok. Hvis det mot formodning skulle være noen som ikke har noen å leke med på skolen, bør foreldrene se på hva annet som kan være feil. Evt. kan de melde barnet på en fritidsaktivitet.

🙄🙄🙄🙄😮😮😮Går det an å være så d…..

Anonymkode: 73bf0...920

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

🙄🙄🙄🙄😮😮😮Går det an å være så d…..

Godt argument. Virkelig. Imponerende faktisk. 🥱

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Godt argument. Virkelig. Imponerende faktisk. 🥱

Jada…. Igjen: går det an å være så dum?

Skrevet

Jeg har tre barn, alle er store, så er ute av at skolen og foreldregruppa bestemmer regler og prioriteringer. Er delt rundt hva jeg tenker. Vi har gjennomført alle våre runder for alle tre barna, og ungene her har syntes det vært OK selv om ingen av dem "trengte" det. For et av barna ble det til og med bestemt vennegrupper på ungdomsskolen, men da fulgte vi ikke opp.

For både meg og barna var det godt å se "de rare" medelevene utenfor klasserommet. Når den ene klaget over Petter som alltid bråka i klassen, så kjente jeg Petter og foreldrene hans litt og visste at han sikkert har ADHD og sliter med impulskontroll. Når den andre fortalte at Kristine hadde begynt å gråte når hun måtte si noe i klasserommet, så kunne jeg snakke om at hun kanskje er et barn som gruer seg til mye fordi jeg hadde møtt et angstpreget barn. Ingen av barna mine ble venner med Petter, Kristine eller andre de ellers ikke ville valgt, men de forstod dem bedre, og jeg tror skoleløpet ble bedre for både Petter og Kristine fordi det var flere foreldre, og dermed elever, som møtte dem med raushet og forståelse. 

På den andre siden tenker jeg at det er lov å velge det bort, og jeg synes også at det er altfor mange ting som blir valgt av de ivrigste som binder alle andre til masta. Vi blir alle så moralistiske og indignerte hvis noen velger bort aktiviteter fordi det ikke passer dem. Jeg kjenner selv at jeg synes det er egoistisk å si at jeg passer på mine egne unger, at andre ikke har det bra er ikke mitt problem. Allikevel tror jeg at det blir mer av det. Vi er i ferd med å bli et samfunn der veldig mange hevder at "det kan ikke du/dere bestemme", og til syvende og sist er jo det riktig. Ingen kan tvinges til å inngå i en vennegruppe, eller til å delta på dugnad 17. mai. 

Skrevet

Her var det ut 5. klasse, men vi var ikke med annet enn i 1., grunnet at vi heller prioriterte fritidsaktiviteter. 
Lurer på om jeg skal foreslå å ha noe lignende på ungdomsskolen altså 🤔 😆

Anonymkode: c5107...868

Skrevet

Her hadde vi også vennegruppe til ut 4.klasse

Anonymkode: 9a014...4ca

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jada…. Igjen: går det an å være så dum?

Fremdeles ingen argumenter. Vil du prøve en gang til?

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Her har vi helt motsatt opplevelse. De oppførte seg veldig fint å var greie å ha på besøk :) 

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 6.9.2026 den 22.08):

Vennegruppe er jo ikke viktig for de som har venner, men de som ikke har det. Det at det tas initiativ til vennegrupper også i andreklasse kan tyde på at det er noen barn som står utenfor. Noen barn har ikke naturlige kontaktpunkt utenfor skoletid med de andre og trenger disse aktivitetene i regi av de andre foreldrene. 

I førsteklasse og ved utenforskap i eldre klasser synes jeg at alle skal støtte opp om det. Det er kjempeviktig at de som har venner tar på seg ansvaret med å integrere de som ikke har det. Det er noe herk når det er ens egen tur å arrangere, men jeg synes alle har et ansvar for å ta sin del. Vi har ikke stor plass, men fikk plass til de 5 vi skulle ha på besøk. Andre fikk ikke plass og hadde det f.eks. i gymsalen på skolen eller ute i nærområdet. Snakk med lærer, kanskje skolen har et opplegg for å låne gymsalen eller skolekjøkkenet. 

Anonymkode: f7f1d...3b0

Her sa lærerene at de hadde spurt hver enkeltelev hvem likte å være med,å da hadde alle navnene i klassen blitt nevnt minst en gang. Lærerene gjorde dette for å nettopp se om alle ble nevnt,eller om det var noen som kanskje trengte litt ekstra hjelp. Likevel hadde de vennegruppe ut 4.klasse fordi det var hele tiden noen foreldre som pushet på at de skulle forsette med det.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Her sa lærerene at de hadde spurt hver enkeltelev hvem likte å være med,å da hadde alle navnene i klassen blitt nevnt minst en gang. Lærerene gjorde dette for å nettopp se om alle ble nevnt,eller om det var noen som kanskje trengte litt ekstra hjelp. Likevel hadde de vennegruppe ut 4.klasse fordi det var hele tiden noen foreldre som pushet på at de skulle forsette med det.

Typisk oversosialiserte foreldre😭

Anonymkode: 297fb...1e5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...