Gå til innhold

Vennegrupper.. IGJEN? Når tar dette slutt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trodde dette bare var bare i 1 klasse som ikke var gale nok da ikke tid og plass til å invitere 6 barn på besøk og måtte avlyse og føle meg dårlig pga det😅 men nå i 2 klasse forsetter dette.. barna har sine fast venner og noen nabo barn hun henger med.. tenker hvem er foreldrene som pålegger dette igjen😅 dere samme erfaring?

Anonymkode: 297fb...1e5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Orka ikke vennegruppe-opplegget. Ungene hadde venner, aktiviteter, treninger osv. 

Anonymkode: 0d957...3ed

Skrevet

Det er vel ikke slik at man kan ha for mange å spille på, man trenger ikke å være bestevenn med alle. Noen barn trenger de organiserte samlingene, så pust med magen og kos deg med å ha barn. 

Anonymkode: 968be...9c7

Skrevet

Vennegruppe er jo ikke viktig for de som har venner, men de som ikke har det. Det at det tas initiativ til vennegrupper også i andreklasse kan tyde på at det er noen barn som står utenfor. Noen barn har ikke naturlige kontaktpunkt utenfor skoletid med de andre og trenger disse aktivitetene i regi av de andre foreldrene. 

I førsteklasse og ved utenforskap i eldre klasser synes jeg at alle skal støtte opp om det. Det er kjempeviktig at de som har venner tar på seg ansvaret med å integrere de som ikke har det. Det er noe herk når det er ens egen tur å arrangere, men jeg synes alle har et ansvar for å ta sin del. Vi har ikke stor plass, men fikk plass til de 5 vi skulle ha på besøk. Andre fikk ikke plass og hadde det f.eks. i gymsalen på skolen eller ute i nærområdet. Snakk med lærer, kanskje skolen har et opplegg for å låne gymsalen eller skolekjøkkenet. 

Anonymkode: f7f1d...3b0

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Vennegruppe er jo ikke viktig for de som har venner, men de som ikke har det. Det at det tas initiativ til vennegrupper også i andreklasse kan tyde på at det er noen barn som står utenfor. Noen barn har ikke naturlige kontaktpunkt utenfor skoletid med de andre og trenger disse aktivitetene i regi av de andre foreldrene. 

I førsteklasse og ved utenforskap i eldre klasser synes jeg at alle skal støtte opp om det. Det er kjempeviktig at de som har venner tar på seg ansvaret med å integrere de som ikke har det. Det er noe herk når det er ens egen tur å arrangere, men jeg synes alle har et ansvar for å ta sin del. Vi har ikke stor plass, men fikk plass til de 5 vi skulle ha på besøk. Andre fikk ikke plass og hadde det f.eks. i gymsalen på skolen eller ute i nærområdet. Snakk med lærer, kanskje skolen har et opplegg for å låne gymsalen eller skolekjøkkenet. 

Her har de dessverre ikke slike ting til utlån 

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Det er nok stress, mas og jag i hverdagen fra før. Barna sosialiseres mer en nok. Hvis det mot formodning skulle være noen som ikke har noen å leke med på skolen, bør foreldrene se på hva annet som kan være feil. Evt. kan de melde barnet på en fritidsaktivitet.

Anonymkode: 93cdd...a44

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det er nok stress, mas og jag i hverdagen fra før. Barna sosialiseres mer en nok. Hvis det mot formodning skulle være noen som ikke har noen å leke med på skolen, bør foreldrene se på hva annet som kan være feil. Evt. kan de melde barnet på en fritidsaktivitet.

For mange er det mye som skjer i hverdagen, men som regel er man ansvarlig for en vennegruppe en til to ganger i året. Det er få som liker å være arrangør, men man rydder plass da dette er et viktig tiltak for de som trenger litt ekstra hjelp til å bli integrert. Og det er ikke nødvendigvis noe som er feil. Det kan fort danne seg ekskluderende grupper i en klasse som det er vanskelig å komme inn i. Barna avtaler seg i mellom om lek etter skolen og den samme blir ikke spurt av noen. Det kan fint være at barnet har en fritidsaktivitet, men at den ikke deles med noen i klassen eller den deles av noen i klassen som allerede har venner og som ikke tenker på å utvide hvem de er med.

Om det er noen barn som sliter med integrering i klasse eller med klassekamerater på fritiden så synes jeg det er litt rart at andre foreldre ikke bidra på et slikt tiltak. For de fleste er dette relativt lett å få til og det betyr så enormt mye for den som står utenfor. 

Skrevet

Vennegrupper er djevelens verk. Her hadde de det ut 4.klasse, og når noen foreslo det i 5.klasse med mitt tredje barn tenkte jeg bare at de som vil de får ordne, im out.

Anonymkode: 76050...1c9

Skrevet

Bare å la det være. 

Anonymkode: 661e8...e47

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Orka ikke vennegruppe-opplegget. Ungene hadde venner, aktiviteter, treninger osv. 

Anonymkode: 0d957...3ed

Nettopp på grunn av slike holdninger så trengs vennegrupper! Unger blir preget av foreldrenes meninger og holdninger, og vil ta etter i både ord og handling. Trist at inkludering ikke er en selvfølge! For en navlebeskuende generasjon: «meg, mitt, mine» For et kaldt og trist samfunn dere oppdrar ungene deres til. Håper flertallet av dagens foreldre har raushet, tid og omsorg for andre i et inkluderende fellesskap…

Anonymkode: 5c5fb...b49

Skrevet
Anonym bruker skrev (39 minutter siden):

Vennegrupper er djevelens verk. Her hadde de det ut 4.klasse, og når noen foreslo det i 5.klasse med mitt tredje barn tenkte jeg bare at de som vil de får ordne, im out.

Uff..  synes herk også ikke fordi jeg ikke synes andre barn som kanskje ikke har og blir invitert hjem ikke kunne hatt godt av vennegrupper men daglivet er allerede stress nok som det er. Og her har vi ikke plass til å ha 6 unger i hjemmet vi har veldig lite leilighet. Og orker heller ikke å ta opp om å dra til lekeplass osv da fordi  travle hverdager. Trodde bare gjaldt 1 klasse

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Nettopp på grunn av slike holdninger så trengs vennegrupper! Unger blir preget av foreldrenes meninger og holdninger, og vil ta etter i både ord og handling. Trist at inkludering ikke er en selvfølge! For en navlebeskuende generasjon: «meg, mitt, mine» For et kaldt og trist samfunn dere oppdrar ungene deres til. Håper flertallet av dagens foreldre har raushet, tid og omsorg for andre i et inkluderende fellesskap…

Anonymkode: 5c5fb...b49

Nei de trengs ikke😆 eller i minste så kunne noen foreldre blitt enige om å planlegge noe slikt med dem som ønsker en å prøve å få alle med på det. Ikke alle foreldre som utestenger og ekskluderer andre barn men har nok å gjøre med hverdagen så skal skolen tvinge på med flere opplegg når det renner av arrangamenter osv hver måned føler jeg nesten. Ikke alle foreldre har plass i hjemmet og anledning til å ha flere barn og gjennomføre disse vennegruppene og blir sett ned på pga det.. 

Skrevet

Jeg forstår ikke greia med å gjøre så mye ut av det jeg da, det koster deg da ikke mange kaloriene å bruke to timer på dette en gang eller to i året?

Vær glad for at ditt barn ikke trenger det, og gjør det med glede for det barnet i klassen som bare er sammen med klassekamerater utenfor skolen bare denne ene gangen....

Siste gangen jeg hadde det var vi på lekeplassen. Jeg hadde bakt en pose med pizzaboller som jeg tok ut av fryseren samme morgen så de fikk servert romtempererte pizzaboller og saft. Lekte i to timer.

Det er virkelig ikke noe man må stresse seg opp over. Jeg satt på en benk og så på at de lekte liksom...

Anonymkode: d759a...dba

Skrevet
Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Jeg forstår ikke greia med å gjøre så mye ut av det jeg da, det koster deg da ikke mange kaloriene å bruke to timer på dette en gang eller to i året?

Vær glad for at ditt barn ikke trenger det, og gjør det med glede for det barnet i klassen som bare er sammen med klassekamerater utenfor skolen bare denne ene gangen....

Siste gangen jeg hadde det var vi på lekeplassen. Jeg hadde bakt en pose med pizzaboller som jeg tok ut av fryseren samme morgen så de fikk servert romtempererte pizzaboller og saft. Lekte i to timer.

Det er virkelig ikke noe man må stresse seg opp over. Jeg satt på en benk og så på at de lekte liksom...

Anonymkode: d759a...dba

Jeg tror at mennesker som lar seg stresse over alt faktisk ikke klarer å se at alt ikke trenger å bli så mye styr. Jeg tipper at du som har evnen til å ta ting såpass rolig eller ikke føler at hverdagen er så full av stress og kav heller? 

Om hverdagen er så stressfull at man mister taket helt av tanken på å ha seks skolevenner på besøk så bør man sette seg ned og se litt gjennom om det er mulig å endre litt på rutinene, for slik er det verken bra eller nødvendig å ha det. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Det er gjerne de andre elevene i klassen som er problemet. De har sin bestevenn, og mange driter i å inkludere andre. 

Vennegrupper vet jeg ikke helt om jeg er for.  Lærer burde i større grad rullere litt på grupperingene på skolen.

7 åringer trenger hjelp når det kommer til venner. 

Anonymkode: dc3cd...192

Skrevet

Nei, det er faktisk ikke mitt ansvar at hver og en unge i klassen til barnet mitt har noen å være med. Det er denne ungens foreldre sitt ansvar. Jeg har mine tre jeg tar meg av, da kan du ta deg av ditt eget. Til info brukte jeg ti år av livet mitt på å ta meg av naboguttene da foreldrene deres ga f og sendte de til oss hver eneste dag. Det var koselig til tider, men å bli utnyttet slik jeg ble, var kun egoistisk av foreldrene. Og joda, de hadde det fint hjemme, det var bare kjedelig fordi mor og far brydde seg mer om jogging og jakt. 

Skrevet
MissSaigon skrev (53 minutter siden):

Jeg tror at mennesker som lar seg stresse over alt faktisk ikke klarer å se at alt ikke trenger å bli så mye styr. Jeg tipper at du som har evnen til å ta ting såpass rolig eller ikke føler at hverdagen er så full av stress og kav heller? 

Om hverdagen er så stressfull at man mister taket helt av tanken på å ha seks skolevenner på besøk så bør man sette seg ned og se litt gjennom om det er mulig å endre litt på rutinene, for slik er det verken bra eller nødvendig å ha det. 

Nja. Jeg for min del har 3 barn, hvor to av dem gikk på to forskjellige aktiviteter hver seg. Mannen jobba borte store deler av uka så alt falt på meg. Jeg syns ikke det var stress og kav, men jeg hadde ikke kapasitet til å ha vennegrupper (hvor det her ble veldig status - mest mulig gøye ting, fancy, innkjøp av alt mulig) oppå allerede fritidsaktiviteter, dugnader, foreldremøter og annen kjas. Jeg fjerner ikke aktivitetene til barna mine for å ha vennegruppe. 

Nå har jeg bare en hjemmeboende sønn (som ikke lenger er i vennegruppealder) men like fullt er 5 av ukens 7 dager pakka med aktiviteten hans. Jeg har ikke tid til å underholde barn mine barn ikke omgås. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Nja. Jeg for min del har 3 barn, hvor to av dem gikk på to forskjellige aktiviteter hver seg. Mannen jobba borte store deler av uka så alt falt på meg. Jeg syns ikke det var stress og kav, men jeg hadde ikke kapasitet til å ha vennegrupper (hvor det her ble veldig status - mest mulig gøye ting, fancy, innkjøp av alt mulig) oppå allerede fritidsaktiviteter, dugnader, foreldremøter og annen kjas. Jeg fjerner ikke aktivitetene til barna mine for å ha vennegruppe. 

Nå har jeg bare en hjemmeboende sønn (som ikke lenger er i vennegruppealder) men like fullt er 5 av ukens 7 dager pakka med aktiviteten hans. Jeg har ikke tid til å underholde barn mine barn ikke omgås. 

Enig! Og før noen begynner å rope om «kaldt og hjerterått samfunn,» bare slutt. Det handler ikke om det. Det handler om å ta ansvar for egne barn. Arranger vennegrupper selv så mye dere vil, men ikke krev at alle andre skal det. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Hvor mange ganger i året var det aktuelt at du/dere skulle være ansvarlig for å ha vennegruppen egentlig? Jeg har kun opplevd å ha det maks en gang pr halvår, altså null problem å arrangere i løpet av året. Man må være voksen nok til å legge lista selv, om andre lager fancy og omfattende ting så trenger man ikke å følge opp det. Ungene er stort sett glade for å være sammen. Og du skal da ikke underholde dem, de leker jo selv. Jeg tror at curlingforeldre som tror at de må være delaktige i alt barna foretar seg med fordel kan roe ned litt. 

Ball-lek, lek i snøen, bygge lego, tegne, leke gjemsel, grille pølser i hagen..... Så mye som verken koster penger, krever stort hus eller mye forberedelser. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (50 minutter siden):

Nei, det er faktisk ikke mitt ansvar at hver og en unge i klassen til barnet mitt har noen å være med. Det er denne ungens foreldre sitt ansvar. Jeg har mine tre jeg tar meg av, da kan du ta deg av ditt eget. Til info brukte jeg ti år av livet mitt på å ta meg av naboguttene da foreldrene deres ga f og sendte de til oss hver eneste dag. Det var koselig til tider, men å bli utnyttet slik jeg ble, var kun egoistisk av foreldrene. Og joda, de hadde det fint hjemme, det var bare kjedelig fordi mor og far brydde seg mer om jogging og jakt. 

Litt enig her men også pga barna vokser og finner ut av hvem de vil ha som sine venner  selv. man kan ikke akkurat på tvinge dem andre klassekamerater de ikke trives med eller har noe til felles med fordi en foreldrer i klassen bestemte at vennegrupper må til! En ting er at barna skal være greie med hverandre og trives i klassen men ikke alle har tid å priotere disse vennegruppene om så 1 gang i året. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Litt enig her men også pga barna vokser og finner ut av hvem de vil ha som sine venner  selv. man kan ikke akkurat på tvinge dem andre klassekamerater de ikke trives med eller har noe til felles med fordi en foreldrer i klassen bestemte at vennegrupper må til! En ting er at barna skal være greie med hverandre og trives i klassen men ikke alle har tid å priotere disse vennegruppene om så 1 gang i året. 

Alle har tid om de har viljen. 

Anonymkode: a243a...45f

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Alle har tid om de har viljen. 

Anonymkode: a243a...45f

Alle har tid til å trene om de har vilje og. Og gå tur hver dag. Besøke gamle og syke foreldre. Lese en bok. Være klassekontakt. Være trener for det lokale idrettslaget. Handle for naboen som var brukket benet. Osv.

Alt handler om hva man ønsker og har behov for å prioritere, og folk har ulike ønsker og behov. Alle kan ikke prioritere alt. Man står helt fritt til å velge hva man ønsker å prioritere i livet sitt:

Anonymkode: 851f8...294

Skrevet

Jeg ser begge sider her. Jeg skjønner godt at det kan være kjempeviktig med vennegrupper for endel barn. Og da hjelper det selvsagt ikke å gjøre slik anonym ovenfor her sier, altså at bare de som "har behov" arrangerer vennegrupper. Poenget er jo at dersom de "upopulære" barna skal komme inn i gjengen, må også de "populære barna" bidra og stille opp. Og det mener jeg kan kreves av dem.

På den annen side er jeg selv en ganske angstfylt person, og jeg liker rett og slett ikke å ha fremmede mennesker i hjemmet mitt. Jeg kan stresse meg voldsomt opp over dette, flere dager i forveien. Dere som skriver at det bare er å legge lista lavt og som ikke skjønner hvorfor 1-2 ganger per år er noe å stresse seg opp for, har helt tydelig aldri hatt angst. Dere er en annen type, mer laidback menneske. Og heldige er dere! 

Anonymkode: 1cddb...d68

Skrevet
MissSaigon skrev (4 timer siden):

Hvor mange ganger i året var det aktuelt at du/dere skulle være ansvarlig for å ha vennegruppen egentlig? Jeg har kun opplevd å ha det maks en gang pr halvår, altså null problem å arrangere i løpet av året. Man må være voksen nok til å legge lista selv, om andre lager fancy og omfattende ting så trenger man ikke å følge opp det. Ungene er stort sett glade for å være sammen. Og du skal da ikke underholde dem, de leker jo selv. Jeg tror at curlingforeldre som tror at de må være delaktige i alt barna foretar seg med fordel kan roe ned litt. 

Ball-lek, lek i snøen, bygge lego, tegne, leke gjemsel, grille pølser i hagen..... Så mye som verken koster penger, krever stort hus eller mye forberedelser. 

Når alle andre er curlingforeldre så er det vanskelig å unngå å være det selv i disse settingene. Jeg prøvde å droppe godtepose i bursdag jeg, da sto det ikke mindre enn 4 unger å masa høl i huet på meg og presterte å si at det var skikkelig dårlig bursdag når de ikke fikk det. To av de kom å spurte "når får vi godteposer??"
At de da hadde fått mat, to kaker og ørten skåler med smågodt og potetgull hadde de glemt... 

Så når mammaen til Lise da har ordna vennegruppe med paint and sip, handla inn staffelier og utstyr, servert enhjørningkake laga fra bunn og hatt premieutdeling til beste bilde, da er det LITT vanskelig å si "gå ut i hagen å lek"

og som sagt, jeg har 3 barn. Og de insisterte på å ha vennegrupper helt til 4.klasse, så det ble litt mer enn bare den ene i halvåret da. Det ble 3 i halvåret

Skrevet

Vi begynte heler med treff på stranda eller skogen f.eks. den og den dagen da kunne den som hadde tid og mulighet komme. Mye lettere måte og treffe de som evt trenger det ekstra 

Anonymkode: 881bc...444

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...