Gå til innhold

Jeg blir overvåket

Anbefalte innlegg

Skrevet

I vår fikk jeg en ny nabo. Huset hennes står så hun ser min utgangsdør og halve hage fra sitt kjøkkenvindu. Vi snakket en del mens hun hold på med innflytting, jeg hjalp henne med noen småting, ga noen tips om området osv. siden hun er ny i distriktet. Hun er en hyggelig dame, men veldig, veldig pratsom og vi har egentlig ingen felles interesser. Hun er nylig pensjonert og er derfor mye hjemme. Jeg jobber turnus. På dagene jeg har fri eller jobber kveld liker jeg å jobbe i hagen, gå en tur eller bare sitte ute litt i sola og lese. Hun sitter nesten alltid i kjøkkenvinduet og jeg opplever at hun holder øye med meg. Så fort jeg går ut så kommer hun nemlig og prater. Hun tar ingen hint. Om jeg sier at jeg skal gå en tur så skal hun bare si en ting først og så en ting til og jeg kommer ikke unna. Om jeg sier at jeg må få gjort noe i hagen så følger hun etter meg og prater og prater. Hun legger ikke merke til om jeg ikke svarer noe videre. Jeg blir helt utslitt. Hagen og turene har vært mitt pusterom og fristed i en travel hverdag og jeg trenger de virkelig. Nå har det blitt til at jeg av og til sniker meg ut gjennom vaskerommet for å gå tur, jeg sjekker om hun sitter i vinduet før jeg forter meg ut eller jeg blir inne. Jeg har gitt beskjed flere ganger om at det er hyggelig å prate med henne av og til, men at jeg trenger tid for meg selv og at jeg foretrekker å høre på lydbok når jeg jobber i hagen. Da ler hun bare og sier at lydbok ikke er noe for henne og så fortsetter hun å prate. Jeg har ikke lyst til å gjøre meg til en uvenn, men jeg har heller ikke lyst til å føle meg som et gissel i eget hus. Noen råd? Jeg vurderer å sette opp en levegg på terrassen så hun ikke kan se meg der, men det burde være unødvendig. 

Anonymkode: 36078...623

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde satt opp levegg. Og jeg hadde tatt på meg headset og hørt lydbok. Kanskje snakket med henne kjapt men så sagt at nei nå skal jeg kose meg med boken min vi får snakkes videre en annen gang. 

Skrevet

Jeg hadde satt opp levegg.

Anonymkode: e248b...140

Skrevet

Jeg hadde satt opp leveggen ja. En annen ting jeg tenker du kunne gjort er at når hum først er der så kan du sette henne igang med litt hardt arbeid. Du kan be henne klippe plen, sage ved, beise gjerdet osv.....lag deg en lang liste over ting du skulle fått gjort som du synes er kjedelig. Så når hun kommer kan du si: 'Å siden du først er her, hadde du giddet å klippet plenen her mens vi prater?" 

Hører du på lydbok, kan du også late som du er i telefon når hun kommer ved å bare si: "Er du sikker på det?"....."ok"...."Et øyeblikk" Så forteller du din nabo at du er oppatt i en telefon. 

Skrevet

Gå med headsett og sørg for å ha ryggen mot hun når du jobber. Evt tipset om telefon den var lur.

Anonymkode: 2d656...923

Skrevet
TheWitch skrev (1 time siden):

Jeg hadde satt opp leveggen ja. En annen ting jeg tenker du kunne gjort er at når hum først er der så kan du sette henne igang med litt hardt arbeid. Du kan be henne klippe plen, sage ved, beise gjerdet osv.....lag deg en lang liste over ting du skulle fått gjort som du synes er kjedelig. Så når hun kommer kan du si: 'Å siden du først er her, hadde du giddet å klippet plenen her mens vi prater?" 

Hører du på lydbok, kan du også late som du er i telefon når hun kommer ved å bare si: "Er du sikker på det?"....."ok"...."Et øyeblikk" Så forteller du din nabo at du er oppatt i en telefon. 

Bare pass på at telefonen ikke ringer når du "snakker" i den, det er flaut det 🤣

Skrevet
Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Bare pass på at telefonen ikke ringer når du "snakker" i den, det er flaut det 🤣

🤣🤣  ja tanken slo meg. 

Skrevet
TheWitch skrev (5 timer siden):

🤣🤣  ja tanken slo meg. 

Er det noen som har lyd på på telefonen, da? Det har jeg ikke hatt på mange år. 

Anonymkode: 94c2c...3b0

Skrevet
Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Tror ikke jeg vet om noen som ikke har lyd på på telefonen.

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Klart jeg har lyd på telefonen (når det passer seg). Hva er vitsen med å ikke ha det?

Hi, her hadde jeg tatt sjansen på å fornærme henne altså, du har prøvd å være høflig og forklarende uten hell, nå er det på tide med rene ord for penga. 

Anonymkode: 1fc84...d1c

Skrevet
TheWitch skrev (16 timer siden):

Det var ikke en dum idé. Dessverre er hun troendes til å bli stående ved siden av meg og vente til jeg er ferdig i samtalen. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Klart jeg har lyd på telefonen (når det passer seg). Hva er vitsen med å ikke ha det?

Hi, her hadde jeg tatt sjansen på å fornærme henne altså, du har prøvd å være høflig og forklarende uten hell, nå er det på tide med rene ord for penga. 

Anonymkode: 1fc84...d1c

Jeg må nok være tydeligere. Samtidig skal vi antagelig være naboer i 20 år til og det er greit å ha et ok forhold, så det er det å finne balansen mellom tydelig nok til at hun forstår, men ikke såre henne unødvendig. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Det var ikke en dum idé. Dessverre er hun troendes til å bli stående ved siden av meg og vente til jeg er ferdig i samtalen. 

Da sier du at nå må hun gå. At du ikke ønsker besøk. At du vil være i fred i egen hage.

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 5.9.2026 den 3.11):

Tror ikke jeg vet om noen som ikke har lyd på på telefonen.

Seriøst? Jeg har ikke hatt lyd på telefonen siden jeg i 2013 fikk meg en fitbit. For den vibrerte om jeg fikk telefon/melding. I desember 2015 fikk jeg min første Apple Watch. Kjenner mange andre som har Apple Watch også. Ingen av oss har lyd på telefonen, ever. Klokka vibrerer jo. Mye mer behagelig for alle involverte.

Ringetone på telefonen er gammeldags, men var veldig stas rundt tusenårsskiftet husker jeg

Anonymkode: 45792...21a

Skrevet
Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Seriøst? Jeg har ikke hatt lyd på telefonen siden jeg i 2013 fikk meg en fitbit. For den vibrerte om jeg fikk telefon/melding. I desember 2015 fikk jeg min første Apple Watch. Kjenner mange andre som har Apple Watch også. Ingen av oss har lyd på telefonen, ever. Klokka vibrerer jo. Mye mer behagelig for alle involverte.

Ringetone på telefonen er gammeldags, men var veldig stas rundt tusenårsskiftet husker jeg

Slike utsagn er så tragisk at man kan kun le av de.

Anonymkode: 318c6...a79

Skrevet

Jeg er veldig konfliktsky selv og ser helt klart problemstillingen, men jeg tror ikke du kommer utenom en skikkelig samtale om dette.

Du må fortelle hva du legger i godt naboskap og om dine grenser.

Jeg synes gode naboer er fantastisk, men jeg vil ikke være for tett på dem heller. En hyggelig samtale ved postkassen når man tilfeldigvis møtes ute på veien er kjempehyggelig, å kjenne hverandre litt og vite at de andre er der om man trenger det er gull. Nærmeste nabo her har en mann som jobber på sjøen og to små barn, selvfølgelig har vi telefonnr til hverandre og hun vet at om noe skulle skje når hun er alene må hun aldri være redd for å be om hjelp, selv har jeg tenåringer og mannen der i huset har hjulpet min sønn å skru motorsykkel, vi kan låne verktøy av hverandre osv.

Men, vi har aldri besøkt hverandre "for en kopp kaffe" liksom, sier den ene bare hei og går videre er det helt greit, vi går ikke inn i hagene til hverandre og slike ting. Man skal være venner, men ikke slite ut hverandre, man må kunne være i fred i egen hage.

Det er mine rammer, og her har vi naboer skjønt hverandres grenser uten noen gang å ha nevnt det.

Hos deg har dere tydeligvis helt forskjellige rammer, og hun skjønner ikke, eller ser ikke dine. Da må du fortelle henne hvordan du vil ha det. Det går ikke an å fortelle det på annen måte enn å si det rett ut når hun er såpass blind for dine signaler.

Anonymkode: 97988...b66

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Slike utsagn er så tragisk at man kan kun le av de.

Anonymkode: 318c6...a79

Hva i alle dager var det du ble så provosert over???

Anonymkode: 9a43b...998

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Gammeldags å ha lyd på telefonen, nå har jeg hørt det og 😂

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Hadde klokke som vibrerte for telefoner  og meldinger. Forbannet slitsomt. Hatet det. Brukte det i et halvår før jeg solgte den. Aldri mer. Så jeg foretrekker helt klart ringetone og ingen vibrerende klokke. Hver sin smak.

Anonymkode: 033f0...e1d

Skrevet
12 hours ago, Anonym bruker said:

Bruker ikke smartklokke

Anonymkode: e8074...352

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 5.9.2026 den 2.49):

Ja!

Eldre mennesker på toget. De har høy lyd på og så ligger mobilen nede i en av flere vesker, slik at de bruker ca ti minutter på å finne telefonen. Men de som ringer er tydeligvis vant til dette, så de holder ut. Når telefonen omsider er tatt, det kan gjerne ta et halvt minutt å finne ut om man har gjort dette riktig, så setter man i gang med å prate omtrent like høyt som ringelyden. Så prater man i det vide og det brede. Etter samtalen putter man omstendelig mobilen ned i den samme vesken igjen og legger den bort…

…og så starter det samme spetakkelet igjen.

Og igjen.

Og igjen.

Anonymkode: a3da9...8bb

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 4.9.2026 den 15.11):

Jeg har gitt beskjed flere ganger om at det er hyggelig å prate med henne av og til, men at jeg trenger tid for meg selv og at jeg foretrekker å høre på lydbok når jeg jobber i hagen. Da ler hun bare og sier at lydbok ikke er noe for henne og så fortsetter hun å prate. Jeg har ikke lyst til å gjøre meg til en uvenn, men jeg har heller ikke lyst til å føle meg som et gissel i eget hus. Noen råd? Jeg vurderer å sette opp en levegg på terrassen så hun ikke kan se meg der, men det burde være unødvendig. 

Du gjentar det du har sagt, og sier i tillegg at du ikke ønsker å gjøre deg til uvenn med henne, men at hvis hun fortsetter å ta mer av din tid enn du ønsker å gi, så er det HUN som gjør seg til uvenn. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Ja!

Eldre mennesker på toget. De har høy lyd på og så ligger mobilen nede i en av flere vesker, slik at de bruker ca ti minutter på å finne telefonen. Men de som ringer er tydeligvis vant til dette, så de holder ut. Når telefonen omsider er tatt, det kan gjerne ta et halvt minutt å finne ut om man har gjort dette riktig, så setter man i gang med å prate omtrent like høyt som ringelyden. Så prater man i det vide og det brede. Etter samtalen putter man omstendelig mobilen ned i den samme vesken igjen og legger den bort…

…og så starter det samme spetakkelet igjen.

Og igjen.

Og igjen.

En dag. I en ikke så altfor fjern fremtid kan det henne du også har privilegiet å være et eldre menneske. Et eldre menneske med litt dårligere hørsel, litt flere ting du må ha med deg for sikkerhets skyld og på toppen av det hele et stykke teknologi som du ikke har vokst opp med, som de yngre synes er en selvfølge og som du har lært deg å mestre så godt det går. Om du er heldig lever du så lenge. Da kan du tenke tilbake på dette innlegget og lure på om de som er yngre enn deg er like fordømmende som det du selv var. 

De eneste jeg kjenner som ikke har lyd på på telefonen sin er de samme menneskene som har den festet med superlim til kroppen. De bærer den med seg over alt. Selv på badet. Jeg velger å legge den fra meg, enten jeg er i hus eller hage, og så hører jeg ringelyden, gjerne høy, om noen vil nå meg. Jeg har også klokke på armen som varsler, men den reagerer jo bare om man er i blutooth-avstand og det fordrer jo at jeg bærer den med meg rundt. 

Skrevet

Det høres ut som om både levegg og klar tale er nødvendig her. Jeg skjønner at du i utgangspunktet ikke ønsker å fornærme henne, men når alternativet er å snike seg ut for å ikke bli "overfalt" i egen hage, da er det ikke sikkert at det er mulig. Du har jo allerede sagt at du trenger tid for deg selv, det tar hun ikke hensyn til. Da trenger ikke du å ta hensyn til henne. Avvis henne tydelig og gå fra henne. "Sorry, i dag orker jeg ikke å snakke med noen". "Beklager, i dag har jeg virkelig behov for tid for meg selv" og snu ryggen til. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...