Gå til innhold

16-åring gå alene til fastlegen ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

16 åringen skal til fastlegen i morgen. Bare for en «bagatell», blør ofte og mye neseblod. Han vil ikke at jeg skal være med inn, vil gå alene. Jeg tenker det er naturlig og han vil være selvstendig. Hadde det vært snakk om alvorlig sykdom så hadde det stilt seg annerledes. 
Ei venninne reagerte veldig. Jeg måtte være med inn, alt for liten til å gå til lege alene osv!!

jeg tenker det er flott, han vil klare seg på egenhånd. Jeg sitter på venterommet og leser ukeblader om det skulle være no

Anonymkode: f845b...32f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er fin trening å bli selvstendig. Og du sitter jo på utsiden om det skulle være no

Skrevet

Herre. Er det rart unger blir ubrukelige.

Anonymkode: 19674...3dc

Skrevet

En normaltfungerende tenåring? Selvfølgelig. 

Min på 16 har reist alene til legen siden hun var 13. Vi ville nok fulgt om det var noe alvorlig, men ordinært rask fikser hun helt fint selv. 

Anonymkode: d3322...dec

Skrevet

Fra 16 er man medisinsk myndig, så foreldre har ingen rett til å bli med inn. Mine har fått velge mellom 16 og 18, men blitt oppfordret til å gå alene. 

Anonymkode: 5bb2b...d69

Skrevet

Tenker det er fint at en 16 åring går alene for småting hvis 16 åringen er komfortabel med det. Min 16 åring går alene, men vi har en svært flink lege som er flink med ungdom. Forrige fastlege vi hadde var kranglete og svarte surt til min da 14 åring. Da er det ikke hyggelig å gå alebe

Skrevet

Selvfølgelig kan han gå inn alene til legen. Jeg flyttet hjemmefra da jeg var 16 år jeg. 

Anonymkode: 89d54...075

Skrevet

Mine gikk alene fra de var 16, men jeg var tilgjengelig på mobilen om det var noe de var usikre på eller ville at jeg skulle delta i samtalen. 

Anonymkode: cc61b...6ab

Skrevet

Selvsagt kan en 16-åring gå alene, om han eller hun selv vil det? Som foreldre er vi tilgjengelige og selvfølgelig med om det skulle være behov for det, men en 16-åring er voksen nok til å deale med småting selv.

Skrevet

Når et barn er 16 har man ingen rett til å vite noe som helst om helsetilstanden til barnet.

Sier barnet at man ikke får bli med inn, vel, da er det slik og vi som foreldre har ingenting vi skulle ha sagt uansett hva hu venninna din sier. De kan også helt fint dra til legen uten at vi en gang vet at de har vært der.

Anonymkode: f0ae8...f37

Skrevet

La han gå alene! Det er supert at ungdommen  blir selvstendig, mange nok av dem som henger i mammas skjørtekant altfor lenge. Vær tilgjengelig på telefon eller ev på venterommet. Det gir ham en trygghet. 

Anonymkode: 3263c...72f

Skrevet

Hvis du ønsker deg barnebarn er det best å ikke la han bli en mammadalt. Er ikke noe kvinner flest ønsker i en mann ser du.

Anonymkode: 1b5d0...4bb

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

16 åringen skal til fastlegen i morgen. Bare for en «bagatell», blør ofte og mye neseblod. Han vil ikke at jeg skal være med inn, vil gå alene. Jeg tenker det er naturlig og han vil være selvstendig. Hadde det vært snakk om alvorlig sykdom så hadde det stilt seg annerledes. 
Ei venninne reagerte veldig. Jeg måtte være med inn, alt for liten til å gå til lege alene osv!!

jeg tenker det er flott, han vil klare seg på egenhånd. Jeg sitter på venterommet og leser ukeblader om det skulle være no

Dette greier han selv. 😊 Du er jo på venterommet hvis det er noe. 

Anonymkode: d5ba5...13b

Skrevet

Når barnet er 16 år er det opp til ham om du (eller andre) skal være med.  Om noen er med bør legen be barnet bekrefte at han virkelig ønsker å ha vedkommende der.  

Det du kan gjøre, er å forberede ham på legebesøket.  Be ham skrive ned symptomene på forhånd (hvor ofte blør han, hvor mye osv).  Forklar begreper du ikke er sikker på om barnet er kjent med (hva betyr henvisning, e-resept osv). 

Fra mine barn var 14-15 år har jeg tilbudt meg å være med, og gjort det kart at det er opp til dem.  Resultatet har blitt ulike varianter (jeg har vært med inn, ventet på venterommet, ikke vært med i det hele tatt).    

Mine barn har heldigvis bare vært "vanlig syk".  Om de hadde vært alvorlig/kronisk syk ville saken vært annerledes. 

Anonymkode: 07d00...c4b

Skrevet

Helt uproblematisk 

Men da ene sønnen min gikk inn alene med streptokokker ropte legen meg inn fra venterommet fordi gutten aldri hadde fått antibiotika før og skjønte null og niks av "legespråket" så han ba legen rope på meg 😅 Friskeste ungen min som egentlig aldri har vært syk og knapt møtt fastlegen før i sitt liv ville gå inn alene, men skjønte at her var han ganske uerfaren og uvitende når det kom til hvordan det fungerer med resepter og sånt.

Jeg har en datter på 17 år som har vært MYE hos lege, migrene, lavt stoffskifte og ADHD. Der er jeg noen ganger med og andre ganger ikke. Der er det jo snakk om både fastlege og forskjellige spesialister. Hun trenger meg noen ganger, men andre ganger fikser hun helt fint selv.

Anonymkode: 05b81...db2

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Ungene blir stort sett slett ikke ubrukelige. De fleste unge er flotte og dugandes mennesker. 

Skrevet

Jeg har vært med barna mine, også når de var over 18, min mann og mine foreldre til legen.  Ikke fordi de er ubrukelige, men fordi legen ofte har et høyt tempo, med egne begreper der du skal være deltagende i beslutninger og i noen tilfeller fange opp manglende fremtidsplaner for behandlingen (det glipper ofte for legene også). Det kan være komplekst og diffust og vanskelig å vite hva som er best når beslutninger skal tas og det er ikke alltid lett å forstå at legen venter på at du skal ta avgjørelsen. Det kan være vonde beskjeder og vanskelige beslutninger. Det kan også være vanskelig å huske hva som ble sagt etterpå og da er det greit å være to som kan huske det. Det er helt greit å bli fulgt til legen uansett alder. Det er greit å få det riktig når man først er der. Her jeg bor er det 5 ukers ventetid på ny time hos fastlegen. Vi må slutte med denne shamingen. Ungdom, og andre som trenger der, skal ikke være redd for å be om hjelp og støtte.  

Til HI Tenker det er helt greit at han går alene om han har lyst til det. Han er absolutt ikke for liten til å gå til legen alene. Men sitt på venteværelse slik at du er i nærheten i tilfelle de trenger bistand til å forstå noe eller ta beslutninger. Noen leger er flinke til å få pasienter til å forstå, mens andre er i utakt. Og som andre her skriver; skriv gjerne ned viktig info som hvor mye og ofte, snakk litt igjennom språket og hva som er mulige behandlinger. Da er han forberedt og har tenkt litt igjennom det om han skal ta en beslutning på hvilken fremgangsmåte han ønsker for videre behandling.  

Anonymkode: 3a63f...056

Skrevet

Selvfølgelig skal han få gå til legen alene om han vil!  Det har han rett til også.  Du kan spørre ham om han ønsker at du blir med til venterommet (eller sitter i bilen / venter ute) tilfelle det er noe han ikke skjønner og som du kan hjelpe til med. Ønsker han ikke det heller, så går det helt fint for ham å gå alene. 

Anonymkode: f9e42...548

Skrevet

Om han ønsker, så skal han så klart gå alene.  

Men,  det er ikke automatikk i at ungdom over 16 må gå alene, ellers blir de ubrukelige voksne.  

Min gutt på 15 år var hos fastlegen for første gang nå i sommer.  Han viste ikke hvor legekontoret var en gang.  Siden dette var helt nytt ønsket han at jeg skulle bli med. Godt var det, for han svimte nesten av da han tok blodprøver.  

Regner ikke med at han skal til legen på en god stund til, og blir da gjerne med om han ønsker det, når det skjer. 

Anonymkode: 25660...f4b

Skrevet

14 åringen har flere ganger gått alene til fastlegen å det har vært helt problemfritt. Det er bare 5 minutter å gå for han fra skolen til legen,mens jeg hadde måtte ta fri fra jobb å ta bussen i 30 minutter hver vei for å være med. Hadde selvsagt vært med om han ønsket det,men han ville gå alene å ser ikke problemet med det.

Anonymkode: 523e8...f8e

Skrevet

Ja selvsagt. Jeg jobba ved siden av skolen fra jeg var 15, og flytta hjemmefra da jeg var 16. Skulle jo tatt seg ut om jeg ikke kunne reist alene til legen 

Anonymkode: 46912...da8

Skrevet

HI her. Gikk kjempe fint. Fastlegen undersøkte og henviste han videre. Hadde spurt han om videregående som han skal starte på nå, om hvilket lag han spiller på og hvilken posisjon han har på laget. 

Han kom ut fornøyd og glad! Tenker det er viktig at legen blir kjent med ungdommen og det er lettere uten at foreldre er tilstede. Ja, jeg ringte venninna mi og parkerte hu der

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 14.8.2026 den 0.18):

Hvis du ønsker deg barnebarn er det best å ikke la han bli en mammadalt. Er ikke noe kvinner flest ønsker i en mann ser du.

Anonymkode: 1b5d0...4bb

Skjønte du ikke innholdet i hva hi skrev?

Anonymkode: b726e...1f9

Skrevet

Skjønte du ikke innholdet i hva hi skrev?

Anonymkode: b726e...1f9

Vedkommende har jo et poeng da. Mødre ønsker seg ofte barnebarn etter hvert og da er det faktisk avgjørende hvordan de oppdrar sine barn.

Oppdragelsen, særlig av gutter, kan ofte med fordel overlates til far. Far sitter ikke og biter negler og roper åh giiid mens han lurer på om venninnen har rett i helt absurde ting, eller kaller en 16-åring gutt for «alt for liten». 

Anonymkode: 6ab2a...23b

Skrevet

Ganske enkelt svar på det, hvis gutten ikke vil ha deg med, så har du ingen rett til å bli med. Det er regulert av norsk lov.

Har en følelse av at din venninne har yngre barn og ennå ikke har fått med seg at man er medisinsk myndig fra og med 16 år?

Anonymkode: 046b8...aaa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...